آشنایی با نحوه خرید در متاورس

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 10 آبان، 1401 تاریخ آپدیت: 17 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

فکرش را بکنید اگر 10 سال پیش بیت کوین می‌خریدید و نگه می‌داشتید، در حال حاضر چقدر دارایی داشتید؟ حتی فکر کردن به آن هم هیجان‌انگیز است! 10 سال پیش کسی فکر نمی‌کرد که خریدن حتی یک بیت کوین چقدر می‌تواند برایش سودآور باشد. 

افرادی بودند که بیت کوین‌هایی را که خریده بودند، به راحتی می‌فروختند. چون اصلا فکرش را هم نمی‌کردند یک روز چند هزار دلار ارزش داشته باشد! 

خرید زمین در متاورس هم یک تجربه‌ مشابه است. البته با این تفاوت که در حال حاضر زمین و دارایی در متاورس هم چندان ارزان نیست! اما چرا افراد معروفی مثل اسنوپ داگ یا کمپانی‌هایی مثل PwC یا Samsung به خرید زمین در متاورس روی آوردند؟

جالب است بدانید که Republic Realm رکورد پرداخت 4.3 میلیون دلار برای خرید زمین در بزرگترین پلتفرم املاک متاورس، یعنی Sandbox را ثبت کرده است. این شرکت در حال توسعه 100 جزیره به نام جزایر فانتزی (Fantasy Islands) با ویلاهای خاص به همراه قایق و جت اسکی است. 

در همان روز اولِ فروش، 90 جزیره هر کدام به قیمت 15000 دلار فروخته شدند. هم اکنون برخی از آنها در لیست فروش مجدد با قیمت بیش از 100000 دلار قرار گرفته‌اند. 

قطعا خرید در متاورس به پول و استراتژی درست و حسابی نیاز دارد. افرادی که زودتر وارد این ماجرا شدند، سود خوبی به جیب زدند. البته فعلا روی کاغذ!! چون هنوز اقدام به فروش زمین‌هایشان نکرده‌اند و قیمت‌ها هر روز در حال بالا رفتن است. 

مثلا باورتان می‌شود، همان ابتدای کار حداقل قیمت زمین در متاورسِ پلتفرم‌های Decentraland یا Sandbox معادل 1000 دلار بود و در حال حاضر به 13000 دلار رسیده‌ است؟ حالا متوجه شدید که خرید زمین در متاورس چه مزایای مالی دارد؟ به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم به نحوه خرید در متاورس بپردازیم و چند پلتفرم خرید زمین در متاورس را هم معرفی کنیم. با من همراه شوید.

 

چرا خرید در متاورس اهمیت دارد؟ 

فرض کنید یک روز پدرتان پیش شما می‌آید و می‌گوید که سال‌ها پیش یک زمین خریده است. آن زمین قبلا وسط یک بیابان برهوت بوده و هیچ ارزشی نداشته است. اما با گذشت زمان، بیابان‌ها توسعه پیدا کرده و تبدیل به شهر شده است. حالا پدرتان زمینی دارد که میلیاردها تومان می‌ارزد. چه حالی به شما دست می‌دهد؟ مطمئنا از شدت ذوق سرجایتان بند نمی‌شوید. 

خب خرید زمین در متاورس هم چنین شرایطی را در آینده به وجود می‌آورد. اما این مقاله را ننوشته‌ایم که خط فکری به شما بدهیم که مثلا حتما این کار را بکنید یا خیر. می‌توانید بیشتر و بیشتر مطالعه کنید و بعدا خودتان برای خرج کردن پولتان در یک مسیر درست، تصمیم بگیرید.

طبق گفته‌ها و تحلیل‌های شرکت‌های سرمایه‌گذار، فروش املاک در metaverse در سال 2021 به بیش از 500 میلیون دلار رسیده است؛ و احتمالا در سال 2022 به دو برابر یعنی 1 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند. 

 

 

جانین یوریو (Janine Yorio)، مدیر عامل ریپابلیک ریلم، سرمایه‌گذار و شرکت مشاوره‌ای متاورس در زمینه املاک می‌گوید:

ریسک‌های بزرگی وجود دارد، اما در عوض پاداش‌های بالقوه بزرگی هم در راه است. 

طبق گزارش‌های BrandEssence Market Research انتظار می‌رود که بازار املاک و مستغلات متاورس از سال 2022 تا 2028، با نرخ مرکب سالانه 31% رشد کند. 

طبق این آمار و ارقام می‌بینیم که مهم‌ترین سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در متاورس، روی زمین و املاک انجام می‌شود. درست است که افرادی برای ورود به این دنیا و برای پوشش آواتار خودشان به پوشاک و کفش نیاز دارند، اما مهم‌ترین مورد برای سرمایه‌گذاری، خرید زمین nft در متاورس است. 

به همین دلیل در این مقاله بیشتر به آموزش نحوه خرید در متاورس های پرداخته‌ایم. 

 

کدام پلتفرم‌ها برای خرید در متاورس پیشنهاد می‌شوند؟ 

در حال حاضر بیش از 12 پلتفرم برای خرید و فروش املاک وجود دارد. اما 4 پلتفرم از همه مهم‌تر هستند. 

بر اساس گزارشی که از Republic Realm به دست آمده است، سندباکس با در اختیار داشتن 62% از زمین‌های موجود در بین چهار پلتفرم و سه چهارمِ کل فروش زمین در سال 2022، بر کلِ بازار تسلط دارد. 166,464 زمین فروش در Sandbox در دسامبر گذشته فروخته شده است. ابعاد زمین‌ها 96 متر در 96 متر بوده است. 

 

آیا موقعیت خرید زمین اهمیت دارد؟ 

همانطور که ساکنان نیویورک محله منهتن را دوست دارند یا تهرانی‌ها آرزوی داشتن خانه‌ای بزرگ در فرمانیه را دارند، موقعیت مکانی در متاورس هم اهمیت دارد. مثلا اگر بدانید رونالدو در دیسنترالند زمین خریده است، دوست ندارید زمینی کنار املاک او داشته باشید؟ 

 

 

جانین یوریو (Janine Yorio) می‌گوید:

ارزش زمین در متاورس بستگی به این دارد که مالکان چه کاری با ملک خود انجام دهند. مثلا طراحی یک جاذبه توریستی یا موزه. شما می‌توانید ملک خود را به هر جای دیگری در دوردست منتقل کنید. پس موقعیت مکانی آنقدر هم مهم نیست.

با این حال سایر سرمایه‌گذاران می‌گویند که موقعیت مکانی در متاورس، دقیقا مثل دنیای واقعی اهمیت زیادی دارد. مثلا قیمت املاک نزدیک به اسنوپ داگ در Sandbox یا املاک نزدیک به توسعه آتاری (Atari development)، قیمت بالایی دارند. 

 

ادوارد کاسترونوا (Edward Castronova)، استاد رسانه در دانشگاه ایندیان می‌گوید: 

فروش زمین در متاورس عموما یک طرح هرمی است و بیش از 20 سال است که وجود داشته است. متاورس مثل اِلدورادو (El Dorado) برای استارت آپ های اینترنتی است. آنها، آن را در جنگل تعقیب می‌کنند و می‌میرند. 

الدرادو همان داستان افسانه‌ای در مورد شهر گمشده طلایی که بسیاری از افراد برای رسیدن به آن جان خود را از دست دادند. داستان پپرو در کارتون پسر کوهستان که به دنبال کوه الدرادو بود را به یاد دارید؟ 

حالا ادوارد کاسترونوا اعتقاد دارد که متاورس برای استارت آپ ها مثل جستجوی خیلی از جویندگان ناموفقِ الدرادو است! 

 

 

اندرو کیگل (Andrew Kiguel)، مدیر عامل Tokens.com در تورنتو می‌گوید: 

در حالی که سرمایه‌گذاران مسن‌تر خرید زمین در متاورس را مسخره می‌کنند، خریداران و سرمایه‌گذاران جوان‌تر می‌توانند جذابیت‌های آن را ببینند.

همچنین وی گفته است: 

مشکلی که وجود دارد این است که هنوز بسیاری از مردم برای نسبت دادن ارزش به چیزهای دیجیتالی - که نمی‌توان آن‌ها را در دست گرفت یا وزن آن‌ها را حس کرد - مشکل دارند. البته نسل جوان با آن مشکلی ندارد. فناوری بلاک چین مانند NFTها اجازه می‌دهد که توکن‌های غیر قابل تعویض را نگه دارید، ذخیره کنید، نمایش دهید و بفروشید. 

 

نحوه خرید در متاورس به چه صورت است؟

 همانطور که برای هر کالای فیزیکی در دنیای خودمان پول نقد می‌دهیم، کارت می‌کشیم یا کارت به کارت می‌کنیم، برای خرید در متاورس نیز باید از نوعی پول خاص استفاده کنیم. به همین دلیل از رمزارزها و ارزهای رمزنگاری شده استفاده می‌شود.

دو پلتفرم Decentraland و Sandbox برای خرید زمین و دارایی خیلی محبوب شده‌اند. برای خرید در این دو پلتفرم متاورس، به ترتیب از ارزهای MANA و SAND استفاده می‌شود. پس اگر می‌خواهید ملکی در همسایگی اسنوپ داگ داشته باشید، باید به فکر خرید از متاورس باشید.

نحوه خرید در متاورس از طریق انتقال NFTها است. پس یکی از اساسی‌ترین چیزهایی که لازم دارید، یک کیف پول دیجیتال است. کیف پولی که بتوانید دارایی‌های دیجیتال خود را در آن نگه‌داری کنید. می‌توانید به طور مستقیم از خود وبسایت‌های Decentraland و Sandbox استفاده کنید. روش دیگر هم این است که از فروشندگان شخص ثالث یا به اصطلاح دلالان کمک بگیرید.

پلتفرم‌هایی مانند opensea.io و nonfungible.com به‌عنوان نمایندگان املاک غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. این پلتفرم‌ها به فروشندگان اجازه می‌دهند دارایی‌ها و قیمت‌ها را لیست کرده و خریداران بتوانند با هم مذاکره کنند.

 

 

آیا خرید متاورس ایمنی کافی را دارد؟

این سوال خیلی خیلی مهم است و خیلی هم پرسیده می‌شود. اصلا می‌توانیم به دنیای متاورس و پولی که در آن خرج می‌کنیم اعتماد کنیم؟

اول از همه بگوئیم که اگر به فکر سرمایه‌گذاری کلان! هستید، قطعا خرید زمین مجازی فرصت خوبی است؛ اما نباید ریسک بالای آن را نادیده بگیرید! دقیقا مثل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال. یک روز ارزش بیت کوین تا نزدیک به 60 هزار دلار بالا رفت و امروز نزدیک به 28 هزار دلار ارزش دارد.

سعی کنید از واسطه‌های مطمئن برای انجام تراکنش‌ها کمک بگیرید. البته در صورتی که می‌توانید، خودتان این کار را بر عهده بگیرید. البته از فناوری بلاک چین برای پیگیری سوابق مالکیت در قالب یک توکن NFT استفاده می‌شود. بلاک چین نیز امنیت بالایی دارد و نباید نگران چیزی باشید. امنیت در بلاک چین با قراردادهای هوشمند تامین می‌شود. اما احتمال این که کسی بتواند دارایی‌های مجازی شما را بدزدد یا از توافقات برای پرداخت اجاره صرف نظر کند، بسیار پایین است.

اما به هر حال مطمئن شوید که از رمز عبور یا هر وسیله دیگری که برای احراز هویت مالکیت استفاده می‌کنید، به دقت محافظت کنید. چون در آینده نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. زیرا ممکن است فناوری آینده (مانند محاسبات کوانتومی) اقدامات امنیتی رمزنگاری امروزی را منسوخ کند. البته ممکن است در حال حاضر مشکلی وجود نداشته نباشد، اما اگر به فکر سرمایه‌گذاری بلندمدت هستید، می‌توانید آن را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از دلایلی که خرید زمین و دارایی در متاورس را ارزشمند کرده است، کمبود این دارایی‌ها است. چون به هر حال محدودیت‌هایی وجود دارد. تعداد افرادی هم که به این دارایی‌ها علاقه‌مند می‌شوند، در حال افزایش است. بنابراین ممکن است خرید زمین در حال حاضر، سودآوری بالایی در آینده داشته باشد. چون خریداران زیادی پیدا می‌کند.

چقدر جذاب می‌شود که یک آگهی مزایده برای زمینی که در دنیای متاورس خریده‌اید، برگزار کنید!

 

 

آیا سرمایه‌گذاری در متاورس آینده دار است؟

همه چیز بستگی به خود متاورس دارد. اینکه تا چه حد برای کسب و کارها اهمیت داشته باشد و مانند شبکه‌های اجتماعی که در حال حاضر محبوبیت دارند، همه گیر شود. 

همین حالا هم شرکت‌های بزرگ مانند متا و مایکروسافت شرط بسته‌اند که متاورس همان نسل بعدی اینترنت است. در این صورت دارایی‌ها و املاک دیجیتال در متاورس به یک موضوع هیجان‌انگیز تبدیل می‌شود. حتی ممکن است این دنیای سه بعدی مهیج، فراگیرتر از اینترنت نسل دوم و شبکه‌های اجتماعی امروزی باشد.

 

پلتفرم‌های خرید املاک و دارایی متاورس

در حال حاضر در بازارهایی مثل Deceltraland، CryptoVoxels (یا Voxels)، Worldwide Webb، Treeverse و The Sandbox می‌توان خرید و فروش انجام داد. احتمالا در آینده پلتفرم‌های بیشتری در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

همانطور که برای خرید زمین و خانه در دنیای واقعی، باید به طور دقیق بررسی کرده و اطلاعات دقیق املاک را بدانید، خرید در متاورس هم به همین اقدامات احتیاج دارد.

 

مراحل خرید املاک متاورس چیست ؟

نحوه خرید در متاورس را به صورت مرحله به مرحله توضیح داده‌ایم.

1. یک حساب در صرافی باز کنید

یک حساب در یکی از صرافی‌های Binance، Gemini، Kucoin و Coinbase باز کنید. این حساب برای واریز وجه و خرید ارز دیجیتال است. 

صرافی‌ها معمولا آموزش‌ها و دستورالعمل‌های لازم را به صورت گام به گام آموزش می‌دهند. می‌توانید از این آموزش‌ها، روش‌های تامین مالی صرافی را یاد بگیرید. بنابراین اگر اولین بار است که از این صرافی‌ها استفاده می‌کنید، اصلا نترسید. چون صرافی‌هایی هم که معرفی کردیم، همگی قابل اعتماد هستند.

نکته 1: بهترین اقدام این است که برای هر کاری که در سرزمین کریپتو انجام می‌دهید، از جمله راه‌اندازی حساب در صرافی، از ایمیل رمزگذاری شده استفاده کنید. Proton Mail، یک گزینه مناسب است.

نکته 2: ابتدا نقل و انتقالات کوچک را به طور آزمایشی انجام دهید! در اکثر موارد، اولین کوینی که برای خرید انتخاب می‌کنید، اتریوم یا ETH است. بسته به پلتفرمی که انتخاب می‌کنید، ممکن است لازم باشد ETH خود را با کوینِ پلتفرمِ موردنظر، تعویض کنید.

2. یک کیف پول دیجیتال بسازید

در مرحله بعدی باید یک کیف پول بسازید. کیف پول به شما این امکان را می‌دهد که املاک و مستغلات مورد نظر خود را خریداری کنید. محبوب‌ترین آنها برای مرورگر کروم، MetaMask است. اما می‌توانید از کیف پول‌های Coinbase یا Fortmatic هم استفاده کنید.

نکته: حتما کلیدهای مخفی و رمزهای عبور کیف پول خود را در مکانی امن نگه داشته و هرگز آنها را با کسی به اشتراک نگذارید. گول هیچ فرد یا نهادی را برای به اشتراک‌گذاری رمزهای عبور نخورید!

در حال حاضر که کیف پول دارید، می‌توانید دارایی خود را از صرافی به کیف پول خودتان واریز کنید. همیشه در ابتدا انتقال‌های آزمایشی کوچک را انجام دهید. اکثر صرافی‌ها آموزش‌ها و دستورالعمل‌های گام به گام در مورد نحوه انتقال دارایی‌ها دارند. می‌توانید از راهنمایی‌های صرافی هم استفاده کنید.

3. تحقیق در مورد خرید زمین، دارایی و ...

در این مرحله باید تصمیم بگیرید که از کدام پلتفرم برای خرید املاک و مستغلات استفاده کنید. سپس، کیف پول خود را به پلتفرم خرید NFT متصل کنید و حسابتان را بسازید. در حال حاضر پلتفرم Sandbox محبوبیت زیادی دارد. 

برندها، مشاغل و افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ و پاریس هیلتون سرزمین خود را در این پلتفرم خریده‌اند. اما همانطور که در بالا هم گفتیم، Decentraland، Voxels، Worldwide Webb و Treeverse هم گزینه‌های دیگر هستند.

نکته: بیشتر این پلتفرم‌ها برای گیمرها طراحی شده‌اند، اما برای سرمایه‌گذاری نیازی به بازی کردن ندارید.

4. یک حساب در پلتفرم موردنظر ایجاد کنید

حالا وقت آن است که برای خرید NFT، یک حساب در بازار موردنظرتان باز کنید. این NFT هر چیزی می‌تواند باشد. مثلا فرض کنید بخواهید در بورس یا فارکس سرمایه‌گذاری کنید. با تحلیل و بررسی متوجه می‌شوید که خرید فلان سهم، سود خوبی به دنبال دارد. وقتی از سرمایه‌گذاری در فارکس صحبت می‌کنید، به سهم موردنظر اشاره نمی‌کنید. بلکه فقط از فارکس صحبت می‌کنید. 

سرمایه‌گذاری در متاورس و خرید NFT هم به همین صورت است. وقتی از خرید در متاورس صحبت می‌شود، اکثر افراد خرید زمین و املاک را مدنظر دارند. اما به طور کلی به آن، خرید NFT در متاورس گفته می‌شود. 

حالا که متوجه شدید سرمایه‌گذاری اصلی ما در متاورس، خرید زمین است، باید بدانید که در بسیاری موارد باید زمین را در بازار ثانویه خریداری کنید. مثلا می‌توانید یک حساب OpenSea.io باز کنید. این کار با اتصال کیف پول مرورگر کروم قبل از خرید انجام می‌شود.

باید مطمئن شوید که رمزارز کافی برای خرید زمین و کارمزد تراکنش در کیف پول خود دارید. ETH (اتریوم) معمولا در بازار ثانویه استفاده می‌شود. خب در حال حاضر برای خرید املاک آماده هستید. در ادامه خرید از Sandbox را مثال می‌زنیم:

 

حالا که با خرید از Sandbox آشنا شدید، اجازه بدهید خرید از Decentraland را هم با یکدیگر مرور کنیم. جالب است بدانید که از مارس 2022 Decentraland میزبان 600 میلیون کاربر فعال ماهانه و 6000 کاربر منحصر به فرد روزانه است. پلتفرم Decentraland به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون کیف پول رمزنگاری شده بازی کنند و در فعالیت‌های غیرتجاری شرکت کنند. با این حال، برای خرید و فروش در Decentraland به کمک یک نفر نیاز دارید.

 

نحوه خرید در متاورس Decentraland

در ادامه مراحل خرید از Decentraland را آورده‌ایم:

1. یک کیف پول اتریوم ایجاد کنید. MetaMask را توصیه می‌کنیم. یک کیف پول رمزنگاری شده که می‌تواند در مرورگر وب شما ادغام شود.

2. افزونه کروم MetaMask را دنبال کنید تا بتوانید با استفاده از MetaMask یک کیف پول اتر ایجاد کنید.

3. پس از ارائه رمز عبور، یک عبارت بازیابی مخفی 12 کلمه‌ای به شما داده می‌شود تا در صورت فراموش کردن رمز، از آن استفاده کنید. سعی کنید از عبارت بازیابی خود محافظت کنید. در صورتی که رمز عبور خود را گم کنید و به دلایلی نیاز به بازیابی کیف پول خود داشته باشید، باید عبارت بازیابی را وارد کنید. اما اگر کسی عبارت بازیابی شما را یاد بگیرد، به کیف پول و وجوه MetaMask دسترسی خواهد داشت.

4. کیف پول رمزنگاری خود را به Decentraland متصل کنید. به Decentraland بروید و روی Accounts در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید.

5. کیف پول ETH خود را انتخاب کنید و روی "Buy" کلیک کنید.

6. آدرس MetaMask خود را به همراه مبلغی که می‌خواهید انتقال دهید، جایگذاری کنید.

7. پس از راه اندازی یک کیف پول و اتصال آن به Decentraland، برای خرید املاک مجازی یا پیشنهاد قیمت برای آن در Decentraland، باید در کیف پول خود، MANA یا ETH داشته باشید. می‌توانید با خرید اتریوم یا MANA که هر دو در بایننس معامله می‌شوند، خرید خود را انجام دهید. می‌توانید با استفاده از حساب Binance، از کارت اعتباری یا کارت نقدی برای خرید MANA یا ETH و انتقال آن به کیف پول MetaMask استفاده کنید.

8. به حساب بایننس خود پول واریز کنید. ابتدا یک ارز رمزنگاری شده که در یک جفت ارز با MANA فهرست شده است - مانند اتر (ETH) - خریداری کنید.

9. سپس آن را با توکن بومی که توسط Decentraland استفاده می‌شود، مبادله کنید. 

10. پس از ورود به سیستم، روی لینکی که عبارت "Markets" یا "Exchange" را نشان می‌دهد، کلیک کنید.

11. جفت ارزی را که می‌خواهید استفاده کنید - (MANA/ETH) - جستجو کنید.

12. مقدار MANA یا ETH مورد نیاز برای تکمیل تراکنش را انتخاب کنید.

13. اطلاعات، قیمت‌ها و هزینه ها را با دقت مطالعه کنید.

14. خرید را انجام دهید.

15. به سایت متاورس Decentraland بروید.

16. پس از باز شدن، به بخش با عنوان "Land" بروید و ملکی که می‌خواهید بخرید را انتخاب کنید.

17. خرید را انجام دهید.

18. پس از انجام معامله، یک نگاه سریع به کیف پول خود بیندازید تا نقشه زمین های متاورس جدیدتان را در لیستتان مشاهده کنید! 

 

تبریک می‌گوئیم. حالا در متاورس زمین دارید!

شاید خرید و فروش دارایی در متاورس برای برخی خیلی عجیب به نظر برسد، اما در آینده اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود. همانطور که امروزه کسب و کارها برای پیشرفت تجارت خود حاضر هستند سرمایه‌گذاری زیادی روی شبکه‌های اجتماعی انجام دهند، در آینده نه چندان دور روی متاورس سرمایه زیادی می‌گذارند. پس اگر از امروز فرصت را غنیمت بدانید و زودتر دست به کار شوید، می‌توانید از رقبا جلو بزنید.

اگر این سوال برایتان پیش آمده که متاورس در ایران قانونی است یا خیر، خیالتان راحت باشد! خرید و فروش این دارایی‌ها هیچ مشکلی ندارد. کافی است به خوبی تحقیق و بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنید. 

 

منبع: forbes | entrepreneur | rootstrap | cnbc 

 

جمع بندی:

شاید خرید و فروش دارایی در متاورس برای برخی خیلی عجیب به نظر برسد، اما در آینده اوضاع کاملا متفاوت خواهد بود. همانطور که امروزه کسب و کارها برای پیشرفت تجارت خود حاضر هستند سرمایه‌گذاری زیادی روی شبکه‌های اجتماعی انجام دهند، در آینده نه چندان دور روی متاورس سرمایه زیادی می‌گذارند. پس اگر از امروز فرصت را غنیمت بدانید و زودتر دست به کار شوید، می‌توانید از رقبا جلو بزنید. اگر این سوال برایتان پیش آمده که متاورس در ایران قانونی است یا خیر، خیالتان راحت باشد! خرید و فروش این دارایی‌ها هیچ مشکلی ندارد. کافی است به خوبی تحقیق و بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنید.  

سوالات متداول

همانطور که برای خرید کالاهای فیزیکی پول پرداخت می‌کنیم، برای خرید در متاورس نیز باید از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم.

در ابتدا بسته‌هایی با قیمت 1000 دلار هم وجود داشت. اما اواخر سال 2021، قیمت بسته‌ها به 6000 دلار افزایش یافت. در اواسط سال 2022، قیمت‌ها بیش از دو برابر شده و به حدود 15000 دلار برای هر قطعه زمین رسیده است.

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از متاورس وجود دارد. روش‌هایی مثل: خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال، میزبانی رویدادهای مجازی، شرکت در بازی‌ها برای کسب درآمد، طراحی فضاهای مجازی و سرمایه گذاری در توکن‌های متاورس

پلتفرم‌هایی مثل Axie Marketplace و The Sandbox Marketplace و Decentraland Marketplace برای خرید مستقیم پیشنهاد می‌شوند.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط