چگونه یک رپورتاژ آگهی موثر بنویسیم؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 20 شهریور، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

چگونه یک رپورتاژ آگهی موثر بنویسیم؟

روش‌های بازاریابی در چند سال اخیر خیلی تغییر کرده است. خدا را شکر دیگر خبری از تماس‌های تلفنی و بازاریابانی که گیر می‌دادند و به اصطلاح پیله می شدند، نیست. دیگر بازاریاب ها به در خانه‌ها نمی‌روند تا محصولشان را تک تک معرفی کنند. البته هنوز هم گاهی با چنین افرادی روبه‌رو می‌شویم، اما تبلیغات اینترنتی و بازاریابی دیجیتال رنگ دیگری به تبلیغات و بازاریابی داده است.

از همان ابتدا بازاریابان به دنبال روش‌هایی بودند که تاثیرگذاری تبلیغات خود را بیشتر کنند و این تبلیغات باعث بازگشت سرمایه آن‌ها شود. بازاریابی سنتی خلاقیت و نوآوری کافی را نداشت و افرادی که در این زمینه کار می‌کردند، نتجه‌ای نمی‌دیدند و خیلی زود ناامید می‌شدند. اما دیجیتال مارکتینگ مشکلات روش های سنتی را نداشت و باعث تحولات زیادی شد.

از طرف دیگر خیلی از مردم تبلیغات شفاف و مستقیم را دوست ندارند و نمی‌خواهند محصول و خدمات به زور به آن‌ها معرفی شود. در عوض از گرفتن اطلاعات مفید لذت می‌برند. پس بهترین روش این است که ابتدا یک سری محتوای مفید و ارزشمند به مخاطب ارائه شود و پس از اینکه آمادگی پیدا کرد، محصول و خدمات - باز هم به طور غیر مستقیم – به او معرفی شود.

و مژده اینکه! این امر با رپورتاژ نگاری دقیقا اتفاق می‌افتد. رپورتاژ یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات اینترنتی است و تاثیر زیادی در معرفی برند، محصولات و خدمات دارد. در این مقاله به طور کامل به این موضوع می‌پردازیم.

پس با من همراه باشید تا همه چیز را در مورد این روش مفید و موثر بدانید.

 

رپورتاژ آگهی چیست؟

 

Advertorial یا رپورتاژ آگهی

 

Reportage یک کلمه فرانسوی است و رپورتاژ آگهی به انگلیسی Advertorial گفته می‌شود. در منابع فارسی هم از کلمات رپورتاژ، رپرتاژ یا ریپورتاژ استفاده می‌شود. اما مهم معنی و مفهوم این اصطلاح است: 

رپورتاژ آگهی یک روش معروف و موثر تبلیغات متنی است که سایت‌های مختلف از آن برای آگاهی از برند، افزایش بازدید سایت، تبلیغ محصول و خدمات استفاده می‌کنند. رپورتاژ معمولا در سایت‌های پربازدید منتشر می‌شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. خوانندگان و کاربران سایتِ میزبان مقاله را می‌خوانند و در مورد برند شما و محصولاتتان اطلاعاتی پیدا می‌کنند.

اگر شما این کار را به خوبی انجام دهید، کاربران تا انتهای مقاله شما را همراهی می‌کنند و برند و محصولتان را بهتر می‌شناسند. در انتها روی لینک‌هایی که در بین متن قرار داده‌اید کلیک می‌کنند و وارد سایت خودتان می‌شوند.

رپورتاژ آگهی در سایت Entrepreneur به این صورت تعریف می‌شود:

رپورتاژ خبری تقریبا شبیه به یک مقاله وبسایت است؛ اما تفاوت‌هایی هم دارد. در ادامه همه چیز را در مورد نحوه نوشتن رپورتاژ می‌گوییم. اما این موضوع را به یاد داشته باشید که بهتر است یک فرد باتجربه و خبره این آگهی را بنویسد تا رپورتاژ تاثیر بیشتری داشته باشد. چرا؟

چون هدف از نوشتن رپورتاژ آگهی این است که مخاطبین را با شما همراه کند؛ و وجود خطا و اشتباه، این همه وقت، انرژی و هزینه شما را بر باد می‌دهد.

رپورتاژ یک آگهی مرتبط و هدفمند است که واحد روابط عمومی یک کسب و کار در کانال‌ها و رسانه‌های مختلف منتشر می‌کند. هدف از انتشار این آگهی، اطلاع‌رسانی در مورد کسب و کار است.

این روش باعث افزایش رتبه سایت می‌شود، چون بک‌لینک‌های قوی از سایت‌های معتبر گرفته می‌شود.

 

انواع ریپورتاژ آگهی

ما رپورتاژ را بیشتر با انتشار مقاله در وبسایت‌ها می‌شناسیم. اما جالب است بدانید که انواع دیگری هم دارد. مهم‌ترین انواع Advertorial شامل:

است.

 

رپورتاژ آگهی تبلیغ محسوب می‌شود یا بازاریابی محتوا؟

بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت‌ می‌کنند، رپورتاژ را جزء روش‌های تبلیغاتی می‌شناسند. اما نباید فراموش کنیم که ویژگی‌ اصلی تبلیغات:

است.

اما بازاریابی به صورت:

انجام می‌شود.

حالا من از شما می‌پرسم: ریپورتاژ سایت در کدام یک از این دو دسته قرار می‌گیرد؟

البته شاید در این مرحله آشنایی کاملی با رپورتاژ اگهی نداشته باشید و نتوانید به درستی به این سوال پاسخ دهید! پس خودم پاسخ درست را به شما می‌دهم.

ریپورتاژ آگهی :

یک مقاله که به طور دائم در یک سایت دیگر منتشر می‌شود و شامل لینک‌های بین متنی است که مخاطب را به سایت شما ارجاع می‌دهد. محصول و خدمات در مقاله به طور غیرمستقیم مطرح می‌شوند و هدف این است که مخاطب تا آخر مقاله همراهی کند و با ورود به سایت، خرید محصول و خدمات، شما را به اهدافتان برساند.

پس این روش بیشتر به بازاریابی محتوا شباهت دارد تا تبلیغات.

از طرف دیگر خیلی از متخصصان حوزه تبلیغ و بازاریابی می‌گویند یک آگهی زمانی خوب است که آگهی به نظر نرسد! و این ویژگی دقیقا در رپورتاژ آگهی وجود دارد.

مثلا تبلیغات پنهان و غیرمستقیم - استفاده از یک محصول خاص در صحنه‌هایی از یک فیلم یا سریال - تاثیر بیشتری نسبت به معرفی آن به طور مستقیم است.

 

رپورتاژ آگهی چه مزایایی دارد؟

 

مزایای رپورتاژ آگهی

 

مسلما وقتی روشی به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مزیت‌های زیادی دارد. رپورتاژ آگهی هم از این قضیه مستثنی نیست و دلایل متعددی برای استفاده از آن وجود دارد. مثلا تا همین چند سال قبل خیلی از تبلیغات کلیکی و تبلیغاتی که به صورت غیرارادی برای مخاطب باز می‌شدند، استفاده می‌شد.

اما این تبلیغات نه تنها موثر نبودند، بلکه خیلی از کاربران را ناراحت می‌کردند. به همین دلیل چنین روش‌هایی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که طبق تحقیقاتی که در سایت Hubspot انجام شده است، 90% از کاربران، آگهی‌هایی را که خیلی مستقیم به هدف مورد نظر اشاره می‌کنند، مفید نمی‌دانند.

حتی pop up ها کاربران را اذیت می‌کند و 70% از کاربران از دیدن آن‌ها عصبانی می‌شوند. اما رپورتاژ آگهی به عنوان یک روش موثر خود را نشان داده است. در ادامه مزایای این روش را توضیح می‌دهیم.

بیشتر از قبل دیده شوید!

اگر کانال مناسبی برای رپورتاژ انتخاب کنید، می‌توانید به راحتی دیده شوید. سایت‌هایی که بازدید بالایی دارند و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مخاطبان زیادی برای شما دست و پا کنند. با این کار شانس زیادی برای دیده شدن برند، محصول و خدماتتان دارید.

یکی از اصلی‌ترین کارکردهای رپورتاژ آگهی، آگاهی از برند است.

همه می‌توانند از رپورتاژ آگهی استفاده کنند!

مزیت عالی دیگر این روش این است که هر کسب و کاری چه بزرگ و کوچک، B2B یا B2C می‌تواند از آن استفاده کند. هدف از انتشار نمونه رپرتاژ آگهی ممکن است خیلی متفاوت باشد. اما یک نکته ثابت وجود دارد و آن هم این است که شما رپورتاژ را در یک سایت میزبان منتشر کنید و چند لینک به صفحات سایت خودتان بزنید.

صدای برندتان را به گوش بقیه برسانید!

وقتی رپورتاژ آگهی را در سایت‌های پرمخاطب منتشر می‌کنید، مسلما تعداد زیادی از کاربران اینترنت با شما آشنا می‌شوند. البته انتخاب سایت میزبان اهمیت زیادی دارد؛ وگرنه فایده‌ای ندارد که یک لینک خارجی از یک سایت کم بازدید بگیرید. علاوه بر این اگر به انتشار رپورتاژ به طور مداوم ادامه دهید، برند شما شهرت و اعتبار بیشتری به دست می‌آورد.

لازم نیست هزینه زیادی بدهید

مزیت دیگر رپورتاژ آگهی هزینه مناسب آن است که نسبت به خیلی از روش‌های پولی دیگر خرج کمتری دارد. مخصوصا اگر خیلی قوی و خوب نوشته شده باشد و بتواند مخاطبین زیادی جذب کند، کاملا ارزش صرف این هزینه را دارد. از طرف دیگر اگر متن شما جذابیت داشته باشد، سایت‌های زیادی مایل به همکاری با شما هستند.

بک لینک بگیرید و سئوی سایتتان را بهبود ببخشید

 

بک لینک و رپورتاژ آگهی

 

رپورتاژ آگهی سئو سایت را بهبود می‌بخشد و این یکی از اصلی‌ترین مزایای رپورتاژ است. این اتفاق با گرفتن بک لینک از سایت‌های پرمخاطب رخ می‌دهد. پس با قرار دادن 3-5 لینک در یکی از صفحات یک سایت دیگر، لینک خارجی Follow می‌گیرید و صفحاتی که به آن‌ها لینک داده‌اید، رتبه بهتری در نتایج گوگل به دست می‌آورند.

بک لینک گرفتن مثل تبلیغ دهان به دهان در دنیای واقعی است. وقتی شما یک مغازه را به دوستتان معرفی می‌کنید، دوستتان متوجه می‌شود که فروشگاه مورد نظر اعتبار دارد. گوگل هم به همین صورت با دیدن بک‌لینک‌هایی که گرفته‌اید، متوجه اعتبار صفحات سایتتان می‌شود و رتبه بهتری برای کلمات کلیدی که لینک‌ آن‌ها را در رپورتاژ آگهی قرار داده‌اید، در نظر می‌گیرد.

در ضمن بک‌لینک‌هایی که می‌گیرید واقعی و دائمی هستند، در متن قرار می‌گیرند، نه هدر و فوتر! و گوگل هم به ندرت متوجه خریدنی بودن آن‌ها می‌شود.

به هر هدفی که دارید، می‌رسید!

ممکن است هدف شما از این کار، افزایش بازدید، آگاهی از برند یا فروش محصول و خدمات باشد. این روش مثل تبلیغات گسترده است که کلی کاربر، بازدیدکننده و مشتری برایتان به همراه دارد. اگر سایت درستی انتخاب کنید، حتما به هدفتان می‌رسید.

در بخش‌های بعدی مقاله به فاکتورهای انتخاب سایت خوب اشاره کرده‌ایم.

خیلی سریع به نتایج اول گوگل می‌رسی!

اگر قبلا روی کلمه کلیدی خاصی کار کرده‌اید، ولی هنوز نتوانسته‌اید در صفحه اول گوگل یا اولین نتایج قرار بگیرید، رپورتاژ آگهی کار شما را برای ایندکس شدن راحت‌تر می‌کند. مثلا اگر در نتیجه دوم در صفحه اول قرار داشته باشید و بتوانید از سایتی که در نتیجه اول قرار دارد، بک لینک بگیرید، شاید بتوانید جای آن را بگیرید!

اگر دوست دارید ترفندها و روش‌های قرار گرفتن در نتایج اول گوگل را بدانید، مقاله چطور صفحه اول گوگل باشیم؟ را از دست ندهید!

 

چطور رپرتاژ آگهی را بنویسیم؟

 

نوشتن رپرتاژ آگهی | رپورتاژ آگهی

 

یکی از بخش‌های مهم هر متن، مقاله و رپورتاژ آگهی لحن و بیانی است که کل محتوا را در بر گرفته است. رپورتاژ نباید صرفا تبلیغاتی باشد و بهتر است اطلاعات مفیدی به مخاطب ارائه دهد. در عین حال آنقدر جذاب باشد که فرد را تا آخر متن بکشاند تا حداقل همه لینک‌هایی که بین متن قرار داده‌اید را ببیند. در این صورت احتمال تبدیل مخاطبین سایت‌ میزبان به لیدهای خودتان بیشتر خواهد شد.

به هر حال آنقدر این موضوع مهم است که بخش بزرگی از این مقاله را به این موضوع اختصاص داده‌ایم. در ادامه نکات مهم و اساسی برای نوشتن یک رپورتاژ موثر را گفته‌ایم.

1. هدفتان ارائه ارزش باشد، نه تبلیغات!

قبلا هم گفتیم که مخاطب نباید با خواندن رپورتاژ شما فکر کند که یک متن تبلیغاتی می‌خواند. تولید محتوای یونیک، جذاب و با ارزش خیلی اهمیت دارد. در زمان نوشتن متن این نکته را فراموش نکنید:

رپورتاژ آگهی شما باید مثل یک پست وبلاگ باشد.

پس حتی اگر قرار است رپورتاژ آگهی را با هدف تبلیغاتی بنویسید، ارائه اطلاعات و ارزش به کاربر را فراموش نکنید!

وقتی در حال نوشتن متن هستید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید به مخاطبان آموزش دهید و در عین حال آن‌ها را به سمت سایت خودتان بکشانید. البته هر سایت هدف خاصی از انتشار رپورتاژ آگهی دارد. مثلا ممکن است بخواهد بازدید بیشتری دریافت کند، محصول خود را بفروشد یا خدمت خاصی ارائه دهد.

2. عنوانی متناسب با محتوایتان انتخاب کنید

صداقت فاکتور خیلی مهمی است! شما نمی‌توانید در عنوان یا لید مقاله یک عالمه قول و وعده به مخاطب بدهید ولی هیچ یک از مطالبی را که گفته‌اید در مقاله نیاورید. پس اگر رپورتاژ فریب‌دهنده باشد، هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت و برعکس نظر مخاطب را نسبت به شما خراب می‌کند؛ و این هزینه و وقتی که صرف کرده‌اید، نه تنها به نفع شما نیست که ضرر هم به همراه دارد.

مثلا اگر عنوان شما به این صورت است:

صفر تا صد آموزش قیف فروش در بازاریابی

باید به این نکته دقت کنید که از عبارت صفر تا صد استفاده کرده‌اید و مخاطب باید با متنی جامع و کامل در مورد قیف فروش مواجه شود. پس باید اطلاعات مقاله را به طور کامل با محتوای عنوان منطبق کنید.

در عنوان مقاله از آیتم‌هایی مثل:

استفاده کنید.

3. برای یکی از مشکلات مشتری راه‌حل ارائه دهید

اولویت اصلی هر کسب و کار ارائه خدمات به مخاطبان است؛ و برای معرفی خدمات و محصولات خود از تبلیغاتی مثل رپورتاژ آگهی استفاده می‌کند. شما باید در رپورتاژ آگهی چالش یا مسئله خاصی مطرح کنید و به کاربران نشان دهید که چه راه‌حلی برای رفع آن دارید. اما نباید توقعات مخاطب را بالا ببرید و وعده الکی برای مشکلی که راه‌حلی برای آن ندارید، ارائه دهید. محتوای خود را محدود کنید و در همان حدی که توانایی دارید، محتوا ارائه دهید.

4. محتوایی الهام بخش بنویسید و CTA را فراموش نکنید!

گاهی اوقات رپورتاژ آگهی فقط برای گرفتن لینک خارجی نوشته می‌شود؛ اما خیلی مواقع هم هدف از آن تبلیغات و تولید سرنخ است. به همین دلیل بهتر است طوری نوشته شود که الهام‌بخش باشد و مخاطب را به یک عمل خاص ترغیب کند. کاری مثل تماس با شرکت، ثبت نام در سایت، ارسال ایمیل، ثبت نام در خبرنامه و ...

می‌توانید یک لینک به صفحه محصولاتتان بدهید یا مسابقه‌ای ترتیب دهید تا مخاطبین را در مورد موضوع مورد نظر به چالش بکشید. سپس یک منبع برای مطالعه بیشتر در مورد آن موضوع پیشنهاد دهید. از این ترفندها برای قرار دادن 3-5 لینک در رپورتاژ استفاده کنید.

5. مستقیم در مورد خودتان صحبت نکنید!

درست است که رپورتاژ آگهی یک موقعیت برای نمایش سایت یا برند شما است، اما بهتر است به طور مستقیم در مورد کسب و کار و محصولاتتان صحبت نکنید. البته می‌توانید در کل مقاله چند بار به برند خودتان اشاره کنید.

این کار باید هوشمندانه و با رعایت ارتباط موضوعی متن با لینک مورد استفاده انجام شود. سعی کنید در عین حال که به محصول، برند و کسب و کارتان اشاره می‌کنید، کلی اطلاعات مفید و جذاب ارائه دهید تا رویکرد تبلیغاتی مقاله به چشم نیاید.

6. محتوایی استثنایی و منحصربه‌فرد برای کاربران آماده کنید

هدف شما از نوشتن رپورتاژ آگهی، پر کردن صفحه و صرفا نوشتن 1000 – 1500 کلمه نیست! بلکه می‌خواهید از این طریق خودتان را نشان دهید و لید جذب کنید. پس از این فرصت به خوبی استفاده کنید و مخاطبین را خوشحال و راضی کنید.

لحن جذابی داشته باشید، از تصاویر باکیفیت و چشم‌نواز استفاده کنید، متن را با بولت، ویژگی بولد و ایتالیک، رنگی کردن متن و پس‌زمینه و ویژگی‌های دیگر تزئین کنید. سعی کنید متن را از حالت روزنامه‌ای دربیاورید. گیف و ویدئو را فراموش نکنید.

اگر بتوانید طبق نیاز مخاطب بنویسید، می‌توانید به هر هدفی که می‌خواهید برسید. پس طوری بنویسید که تجربه‌ای جالب به آن‌ها هدیه دهید.

7. ساختار درست را رعایت کنید

هر متن با هر هدفی که نوشته می‌شود، ساختار مشخصی دارد. به همین دلیل باید اصول درست را رعایت کرد. پس دقیقا مثل یک مقاله همه نکات را از عنوان صحیح، لید، متن اصلی، تیترها و ... رعایت کنید. مهم‌تر از همه با انتخاب یک کلمه کلیدی مناسب، قوانین سئو را هم رعایت کنید.

8. به هیچ وجه کپی نکنید

همه ارزش و اهمیت یک رپورتاژ آگهی به این است که متنی یونیک و منحصربه‌فرد بنویسید. هیچ بخشی از مقاله شما نباید کپی باشد و حتی شباهت کمی با مقالات و رپورتاژ‌های دیگر داشته باشد.

9. استفاده صحیح از کلمات کلیدی مناسب

انتخاب کلمه کلیدی مناسب خیلی اهمیت دارد. چون مخاطبین از این طریق شما را جستجو می‌کنند و بهتر است از یک کلمه کلیدی با search volume بالا و difficulty پایین استفاده کنید. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید، مقاله جستجوی کلمه کلیدی چیست و چطور انجام می‌شود؟ را بخوانید.

LSI ها و long tail ها را فراموش نکنید. حتما از کلمات و عبارات مترادف و هم خانواده استفاده کنید تا به بهبود سئوی مقاله کمک کنید.

10. کوتاه و مفید بنویسید

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، طول مقاله‌ رپورتاژ است. متن شما نه باید خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه باشد. مقاله را طوری بنویسید که مشکل مخاطب را سریع حل کند یا به سوالات او پاسخ دهد.

سایر نکات مهم برای نوشتن رپورتاژ آگهی

مقاله پرسونای مشتری در این زمینه کمک زیادی به شما می‌کند.

 

رپورتاژ آگهی چه تاثیری بر بهبود سئو سایت دارد؟

 

بهبود سئو سایت با رپورتاژ آگهی

 

احتمالا می‌دانید که سئو سایت شامل دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی است. سئو داخلی شامل استفاده از کیوورد اصلی در متن، تیترها، متن جایگزین تصاویر، عنوان سئو و توضیحات سئو است و 100% آن به عملکرد خود ما ارتباط دارد؛ اما بخش مهمی از سئو خارجی گرفتن بک لینک از سایت‌های دیگر است. و هر چقدر این سایت‌ها معتبرتر باشند، اعتبار و رتبه سایت شما بهتر می‌شود.

اما این چه ربطی به رپورتاژ آگهی دارد؟ خب کاری که رپورتاژ انجام می‌دهد این است که شما مقاله‌ای در یک سایت دیگر منتشر می‌کنید و به سایت خودتان لینک می‌دهید. دقیقا مثل پست مهمان! به این ترتیب لینک خارجی معتبر دریافت می‌کنید. هر چقدر سایت‌های منتخب شما معتبرتر باشند، رپورتاژ آگهی هم مزایای بیشتری برای وبسایت شما خواهد داشت.

تعداد بک لینک‌هایی که سایت شما از وبسایت‌های دیگر می‌گیرد اهمیت زیادی برای گوگل دارد. پس اگر بتوانید از این روش استفاده کنید، رتبه بهتری برای مقاله مورد نظر دریافت می‌کنید. البته انتخاب سایت معتبر هم اهمیت دارد و صرفا انتخاب یک سایت مزیتی برای سایتتان ندارد. حتی اگر از سایت‌های ضعیف لینک بگیرید، برعکس باعث کاهش رتبه صفحه سایتتان می‌شوید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که بک‌لینک گرفتن به هر قیمتی اصلا پیشنهاد نمی‌شود. مثلا اگر لینک یکی از صفحات شما در فوتر، هدر و جایگاه‌های تبلیغاتی سایت‌ها قرار بگیرد، هیچ وقت به اندازه لینک‌های موجود در مقالات تاثیر ندارد.

البته فراموش نکنید که رپورتاژ آگهی دائمی است و لینک‌های شما برای همیشه در یک سایت دیگر وجود خواهد داشت. به همین دلیل این روش تاثیر زیادی دارد. در ادامه مزایای این روش قدرتمند و نکات مهم برای بهبود سئوی سایت را خیلی کامل توضیح داده‌ایم.

دریافت یک عالمه بک لینک با رپورتاژ آگهی

گرفتن بک لینک از سایت‌های دیگر شرط و شروطی دارد و به راحتی عملی نیست. مثلا مقاله شما باید خیلی جامع و کامل باشد، مستند باشد و اطلاعات مفیدی به مخاطب بدهد. به طوری که بقیه از آن به عنوان یک مرجع استفاده کنند. اما همیشه نمی‌توان به این نقطه رسید. حداقل برای همه صفحات سایت کار خیلی سختی است.

به همین دلیل رپورتاژ آگهی برای گرفتن لینک خارجی پیشنهاد می‌شود. هرچه بک لینک بگیرید و افراد بیشتری از سایر سایت‌ها وارد وبسایتتان شوند، سئو سایت شما بهبود پیدا می‌کند و اعتبار بیشتری پیدا می‌کند.

افزایش کیفیت بک لینک با انتشار رپورتاژ آگهی

نکته مهم دیگر این است که تعداد لینک‌های خارجی آنقدر که فکر می‌کنید، اهمیت ندارد. مهم کیفیت لینک‌ها است. یعنی اینکه لینک را از چه سایتی دریافت کنید. پس نباید صرفا با پرداخت هزینه از سایت‌های دیگ لینک بگیرید. بلکه از سایت‌هایی کمک بگیرید که معتبر هستند و معمولا در این زمینه فعالیت می‌کنند. یعنی خیلی از سایت‌های دیگر هم از آن‌ها لینک می‌گیرند.

یک نکته خیلی مهم دیگر هم این است که لینک خارجی شما تا همیشه در سایت مورد نظر باقی می‌ماند. پس هر وقت فردی کیوورد مورد نظر را جستجو کند، از طریق سایت معتبر وارد صفحه سایت شما می‌شود. و این یعنی خرید بازدید همیشگی برای صفحه مورد نظر و دریافت بازدید برای لینکهای بین متن!

کلی بازدید برای سایتتان بگیرید!

در ادامه مسلما تعداد زیادی کاربر وارد صفحات سایتتان می‌شود. هر چقدر افراد بیشتری وارد سایتتان شوند،اعتبار سایت هم بیشتر می‌شود. علاوه بر بازدید ارگانیک، باعث افزایش فروش محصولات و خدماتتان هم می‌شود.

ایندکس سریع و راحت برای صفحات وبسایتتان

کلمات کلیدی و صفحات وب‌سایتتان که لینک خارجی گرفته‌اند، خیلی سریع‌تر و بهتر در موتورهای جستجو ایندکس می‌شوند. پس اگر قبلا در صفحه دوم گوگل بوده‌اید، خیلی سریع وارد صفحه اول گوگل می‌شوید و شانس شما برای رسیدن به رتبه‌های اول گوگل بیشتر می‌شود؛ که باز هم به بازدید ارگانیک و افزایش فروش اینترنتی محصولات و خدماتتان می‌انجامد.

یک نکته مهم: اگر سایت خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید، هنوز روی سئو داخلی کار زیادی انجام نداده‌اید و بازدید ارگانیک نگرفته‌اید، روی رپورتاژ آگهی اصلا حساب نکنید. ابتدا روی سئو داخلی حسابی کار کنید و بعدا شروع به گرفتن لینک خارجی کنید. محتوای کامل و مستند را فراموش نکنید!

با رپورتاژ آگهی معروف‌تر شوید!

مزیت دیگر رپورتاژ این است که افراد زیادی به واسطه سایت‌های معروف و معتبر با برند شما آشنا می‌شوند. البته می‌توان از روش‌های دیگری مثل آگهی‌های تخفیف، پروموشن در رپورتاژ، معرفی محصولات و ... برای ارتقای برند و سایت استفاده کرد.

 

الگوریتم گوگل و تشخیص رپورتاژ آگهی

 

الگوریتم google در مورد رپورتاژ آگهی

 

الگوریتم و هوش مصنوعی گوگل اهمیت زیادی به لینک خارجی می‌دهد. فناوری هوش مصنوعی گوگل آنقدر دقیق است که نمی‌توان آن را به راحتی فریب داد. مثلا یک نکته‌ مهم این است که محتوایی که منتشر می‌کنید، باید به موضوعات سایت مربوطه هم ارتباط داشته باشد.

از طرف دیگر چون رپورتاژ آگهی لینک‌های خارجی دائمی برای صفحات سایتتان به همراه دارد، از دید گوگل لینک‌های معتبری محسوب می‌شود. البته گوگل به طور کلی با لینک‌های پولی مخالف است و اگر بفهمد سایت شما را جریمه می‌کند. اما اگر به غیر از دریافت لینک خارجی، به سایر نکات مهم مثل سئو داخلی پرداخته باشید، گوگل کمتر به شما شک می‌کند.

دلیل مخالفت گوگل هم این است که صفحات باکیفیت‌تر لیاقت حضور در نتایج بالای گوگل را دارند و نباید با خرید لینک برای خودتان اعتبار دست و پا کنید. پس اگر از دید گوگل به این قضیه نگاه کنیم، احتمالا رپورتاژ آگهی هم امر ممنوعی به نظر برسد. اما اگر مواظب باشید و همه نکاتی که گفتیم را رعایت کنید، گوگل نمی‌تواند بک‌لینک خریداری شده را تشخیص دهد و به مشکل برنمی‌خورید.

کافی است رپورتاژ را به صورتی بنویسید که خوانندگان آن را به عنوان یک متن تبلیغاتی تشخیص ندهند. علاوه بر این بهتر است از لینک‌های فالو و دائمی استفاده کنید و اگر سایتی پیشنهادی غیر از این داشت، اصلا روی آن حساب نکنید.

 

چه سایتی برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب کنم؟

اما رسیدیم به یکی از بخش‌های مهم و حیاتی! اگر همه نکاتی که گفتیم را رعایت کنید ولی مقصد خوبی برای رپورتاژ آگهی خودتان انتخاب نکنید، همه زحماتتان بر باد می‌رود. انتخاب وب‌سایت برای رپورتاژ خیلی مهم است، چون لینک شما از آن دریچه دیده می‌شود.

بهتر است سایتی با بازدید بالا، دارای رتبه خوب در نتایج گوگل و با اعتبار کافی انتخاب کنید. خیلی از سایت‌های ایرانی معتبر چنین موقعیتی را برای شما فراهم کرده‌اند.

4 فاکتور مهم برای انتخاب سایت:

1. اعتبار دامنه (Domain authority)

2. اعتبار صفحه (page authority)

3. نمره اسپم (spam score)

4. و انتخاب موضوع مرتبط با سایت

اگر سایتی که انتخاب می‌کنید، مناسب نباشد و ارتباطی به وب‌سایت خودتان نداشته باشد، هوش مصنوعی گوگل متوجه این موضوع می‌شود و آن را به عنوان سئو کلاه سیاه شناسایی می‌کند.

مثلا اگر کاربر در مورد روش‌‌های افزایش فروش اینترنتی جستجو می‌کند و اولین نتایج گوگل، سایت‌هایی در زمینه دیجیتال مارکتینگ باشند، احتمالا این نتایج را بهتر از سایت‌های خبری مثل باشگاه خبرنگاران جوان می‌داند.

پس هر چقدر یک سایت پربازدید باشد، باید به ارتباط آن با سایت خودتان هم اهمیت دهید. اما در مورد موضوعات عمومی این موضوع صدق نمی‌کند و می‌توان سایت‌های خبری یا سرگرمی را هم انتخاب کرد.

البته اکثر مواقع سایت‌های خبری برای انتشار رپورتاژ توصیه نمی‌شنود. چون این سایت‌ها روزانه تعداد زیادی رپورتاژ منتشر می‌کنند و احتمال پنالتی از سمت گوگل خیلی زیادی است.

 

رپورتاژ آگهی چقدر برایم هزینه دارد؟

مسلما سایت‌هایی که میزبان مقاله و لینک صفحات شما هستند، این کار را رایگان انجام نمی‌دهند. البته سایت‌های رایگان هم وجود دارند، ولی کیفیت سایت‌های پولی بیشتر است. هزینه رپورتاژ آگهی در سایت‌های مختلف و برای زمینه‌های کاری مختلف متفاوت است.

البته هیچ منبع و تعرفه ثابتی برای قیمت رپورتاژ آگهی وجود ندارد؛ ولی هر سایت با توجه به قوانین خود و اعتباری که دارد، قیمت خاصی را تعیین می‌کند. سایر وب‌سایت‌ها هم با توجه به اعتبار و نتیجه‌ای که معمولا از تجربه کار با آن سایت دارند، این هزینه را پرداخت می‌کنند.

قیمت رپورتاژ معمولا به قدرت دامنه (Domain Authority) و قدرت صفحه (Page Authority) ارتباط دارد و قیمت‌ها از 200 هزار تا 2.5 میلیون تومان متفاوت است. عوامل دیگری مثل کیفیت بک لینک، میزان ورودی از گوگل و بازدید سایت روی قیمت رپورتاژ تاثیر می‌گذارند.

رپورتاژ آگهی رایگان هم وجود دارد؟

آیا امکان ثبت رایگان رپورتاژ آگهی نیز وجود دارد؟ در جواب باید گفت بله! شما می توانید محتوا و رپورتاژ تولید شده را در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و فیسبوک یا سایت های ایرانی خاص منتشر کنید و به صورت رایگان بازدید کننده و بک لینک بگیرید.

رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های سئو کلاه خاکستری است و با این حال مزایای زیادی دارد. اگر همه نکاتی که گفتیم را رعایت کنید، رتبه خوبی برای صفحات سایتتان می‌گیرید.

 

نکات کلیدی 

 

 منبع

hubspot | yektanet | seokar | irandnn | utkarafarini | parmatik | seobehine | ezweb

جمع بندی:

در این مقاله همه مطالب مهم و اساسی در مورد معنی رپورتاژ آگهی ، مزایا و روش تولید آن را بیان کردیم. استراتژی مفیدی که به عنوان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطب شناخته می‌شود و مزایای فوق‌العاده‌ای دارد. با این روش یک تیر و چند نشان می‌زنید. خود را معرفی می‌کنید، شناخته‌تر می‌شوید و به بهبود سئوی سایتتان هم کمک می‌کنید. اگر تا به حال این روش را امتحان نکرده‌اید، حتما همه نکاتی که گفتیم را رعایت کنید و اگر سوال یا نظری هم داشتید، با ما در میان بگذارید. دوست داریم تجربیات شما در مورد استفاده از روش رپورتاژ آگهی را بخوانیم. پس حتما با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

رپورتاژ آگهی یا Advertorial یک روش تبلیغات متنی است که سایت‌های مختلف از آن برای آگاهی از برند، تبلیغ محصول و خدمات و افزایش بازدید استفاده می‌کنند. رپورتاژ معمولا در سایت‌های پربازدید منتشر می‌شود.

1. هدف از نوشتن رپورتاژ ارائه ارزش است، نه تبلیغات 2. انتخاب عنوان متناسب با محتوا 3. ارائه راه‌حل برای مشکلات مشتری 4. نوشتن محتوایی الهام‌بخش 5. وجود CTA در مقاله 6. معرفی محصول، خدمات و برند به صورت غیرمستقیم 7. نوشتن محتوایی منحصربه‌فرد و غیر کپی 8. رعایت ساختار محتوا 9. استفاده درست از کلمات کلیدی 10. کوتاه و مفید نوشتن 11. نوشتن محتوایی غنی و با کیفیت 12. انتخاب موضوعی جذاب و ترند 13. رعایت اصول نگارشی 14. کلی‌گویی کردن 15. برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب 16. قرار دادن لینک‌های موردنظر در جای درست متن 17. استفاده از چند لینک متفاوت در متن 18. شناسایی درست مخاطبان

1. افزایش شهرت 2. روشی عمومی برای همه بیزنس‌ها 3. آگهی از برند 4. هزینه مناسب 5. گرفتن بک لینک با کیفیت 6. رسیدن به نتایج اول گوگل 7. رسیدن به اهداف مورد نظر

سایتی که فاکتورهای زیر را داشته باشد، برای انتشار رپورتاژ مناسب است. 1. اعتبار دامنه (Domain authority): سایت دامنه معتبری داشته باشد. 2. اعتبار صفحه (page authority) : صفحه مورد نظر معتبر باشد. 3. توجه به نمره اسپم (spam score) 4. و انتخاب سایتی با موضوعات مرتبط با موضوع رپورتاژ شما

الگوریتم گوگل اهمیت زیادی به لینک خارجی می‌دهد. اما لینک‌های پولی را هم تشخیص می‌دهد. اگر نکات زیر را رعایت کنید، گوگل متوجه خریدنی بودن لینک خارجی شما نمی‌شود: · ارتباط موضوعی آگهی با سایت میزبان · انتشار دائمی رپورتاژ · توجه به همه نکات سئو داخلی · انتخاب سایت‌ها و صفحات با کیفیت · نوشتن مقاله مفید و موثر برای کاربران · تبلیغاتی نبودن متن رپورتاژ · استفاده از لینک‌های فالو

رپورتاژ آگهی مقاله‌ای است که به صورت دائمی در یک سایت دیگر منتشر می‌شود و انکر لینک‌هایی دارد که مخاطب را به سایت شما ارجاع می‌دهد. محصول و خدمات به طور غیرمستقیم معرفی می‌شوند و هدف این است که مخاطب تا آخر مقاله را بخواند و با ورود به سایت، خرید محصول و خدمات، شما را به اهدافتان برساند. پس رپرتاژ آگهی بیشتر از اینکه تبلیغات باشد، بازاریابی محسوب می‌شود. محصول را غیرمستقیم معرفی می‌کند، هدف آن ایجاد ارتباط با ارزش است و به طور بلند مدت انجام می‌شود.

انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های دیگر توسط خود شما برای گرفتن بک لینک انجام می‌شود. اما بک لینک‌های طبیعی توسط سایت‌های دیگر و به صورت اختیاری داده می‌شوند. رپورتاژ آگهی هزینه دارد اما لینک‌های خارجی نه! علاوه بر این بک لینک می‌تواند در همه صفحه‌های یک سایت و تنها با یک کلمه کلیدی قرار بگیرد؛ ولی رپرتاژ تنها در یک صفحه از سایت، همراه با چند کلمه کلیدی و 3-5 لینک خارجی منتشر می‌شود.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

neginrasan
2 سال پیش
رپورتاژ تاثبر بسیار زیادی در سئو دارد
پاسخ دهی
agahi90.ir
2 سال پیش
هوالرزاق
سلام و احترام
خوب بود ادامه دهید
به ما هم سری بزنید
خوشحال میشیم
پاسخ دهی
سعید
2 سال پیش
ممنون عالی بود
پاسخ دهی