بیگ دیتا چیست و چگونه تجارت آینده را دگرگون می کند؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 12 مهر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: مریم پور انصاری

بیگ دیتا چیست و چگونه تجارت آینده را دگرگون می کند؟

 

یادتون هست که در دوران مدرسه برای انجام بعضی تحقیق‌ها پرسشنامه آماده می‌کردیم؟ یا مثلا سر کلاس نشسته بودیم و یکی در کلاس رو می‌زد و با یک دسته پرسش‌نامه وارد می‌شد. اون‌ها رو بهمون می‌داد و می‌گفت لطفا بهشون جواب بدید. تاکید هم داشت که اطلاعات درست رو وارد کنیم چون قرار بود کلی نتیجه از این جواب‌ها به دست بیاره. در واقع اگه قرار نبود اون‌ها رو تجزیه و تحلیل کنه و ازشون نتیجه به دست بیاره که این داده‌ها اصلا به درد نمی‌خوردند. دقیقا مثل بیگ دیتا که وقتی به درستی تحلیل و پردازش بشن، مفید هستند. در غیر این صورت نمیشه استفاده خاصی ازشون کرد و با یک سری عدد و رقم بی معنی فرقی ندارند.

چون بیگ دیتا یا همون کلان داده حجم، سرعت و تنوع فوق‌العاده‌ای دارند و اگه به درستی ساختار پیدا کنند و تحلیل بشن، می‌تونند خیلی مفید باشند. مثل داده‌هایی که گوگل از موقعیت جغرافیایی یا دستگاه مورد استفاده (موبایل، تبلت یا PC) کاربران جمع‌آوری می‌کنه. یا مثلا عکس‌هایی که دوربین‌های سر چهارراه از ماشین‌ها می‌گیرند. بررسی و استفاده از این داده‌ها برای شرکتی که اون‌ها رو جمع‌آوری کرده خیلی مهمه.

اما این مثال‌هایی که زدیم چه ربطی به بیگ دیتا داشت؟ اصلا بیگ دیتا چطور کار می‌کنه و چطور میشه از کلان داده استفاده کرد؟ واقعیت اینه که یگ دیتا فراتر از این مثال‌هایی هست که زدیم. توی این مقاله همه چیز رو در مورد کلان داده یاد می‌گیریم. همراهمون باشید.

 

بیگ دیتا چیست ؟ 

بیگ دیتا یا کلان داده چیست؟ برای پاسخ به این پرسش شاید بهتر باشد به اولین و ساده‌ترین تعریف از بیگ دیتا برگردیم:

بیگ دیتا، یک حالت یا وضعیت است. حالتی که شما حجم بسیاری زیادی از اطلاعات دارید. این داده‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و با سرعت باورنکردنی رشد می‌کنند. علاوه بر این اطلاعات بزرگ و پیچیده شما معمولا از منابع بسیار جدید بدست می‌آیند.

مجموعه داده‌های بیگ دیتا چنان حجیم است که پردازشگرهای سنتی نمی‌توانند آن را تحلیل کنند. اما این اطلاعات، بهترین راه‌حل برای مشکلات بزرگ تجاری است. مشکلاتی که تا قبل از این حل کردن آن‌ها غیرممکن بوده است.

 

بیگ دیتا چگونه شکل می‌گیرد؟

 

بیگ دیتا چگونه شکل می‌گیرد؟

 

آنچه کلان داده‌های تجارت را از سایر اطلاعات جدا می‎کند، شامل سه قسمت است:

حجم داده های بیگ دیتا باورنکردنی است

 

تفاوت بیگ دیتا و داده های دیگر

 

اگر دوست دارید از صنعت بیگ دیتا در کسب وکار خود استفاده کنید، لازم است آماده‌ی پردازش یک حجم صد ترابایتی اطلاعات باشید. البته این تمام ماجرا نیست، این داده‌ها متراکم هستند و ساختار مشخصی ندارند. علاوه بر این همه‌ اطلاعات شما ارزش یکسانی ندارند. مثلا اطلاعات توییتر، اطلاعات اپلیکیشن‌ها یا تجهیزات مجهز به حسگر، همه این اطلاعات می‌توانند بخشی از کلان داده باشند. اطلاعاتی که برای بعضی شرکت‌ها می‌تواند تا صدها پتابایت برسد.

 تجزیه و تحلیل به سرعت نور

شاید فکر کنید با این حجم از اطلاعات سرعت تجزیه و تحلیل خیلی پایین می‌آید. اما یکی از ویژگی‌های مهم این تکنولوژی سرعت بسیار بالای مبادله اطلاعات است. اطلاعات با سرعت خیلی بالا دریافت شده و با همان سرعت آنالیز می‌شوند. پس از آن اطلاعات خروجی تحویل داده می‌شود.

ممکن است این سوال پیش بیاید آیا آنالیزی با این سرعت از دقت کافی برخوردار است؟ باید گفت درصد خطای آنالیز بیگ دیتا، تقریبآ صفر است. برای مثال یک اپلیکیشن موبایل را در نظر بگیرید که با استفاده از دمای بدنتان سطح استرس شما را اندازه می‌گیرد. کافی است انگشتتان را روی حسگر موبایل قرار بدهید. برنامه با کمک بیگ دیتا در یک چشم به هم زدن اطلاعات دما، تپش قلب و ده تا اطلاعات مختلف را اندازه می‌گیرد. به محض آنکه دستتان را بردارید، می‌توانید نتیجه آن را ببینید. این یعنی در کسری از ثانیه اطلاعات دریافت و آنالیز شد. آنچه بیگ دیتا آن را آنالیز در زمان واقعی می‌نامد.

تنوع داده‌ها در بیگ دیتا، سرزمینی رنگارنگ از اطلاعات

یک شرکت سنتی را تصور کنید. داده‌ها و اطلاعات آن در یک فرمت ثابت و یک شکل مشخص بایگانی و آنالیز می‌شوند. اما صنعت بیگ دیتا یعنی جمع آوری و ایجاد ارتباط بین داده‌ها در شکل‌های مختلف، حتی اطلاعاتی که ساختار مشخص ندارند. شما در این تکنولوژی می‌توانید، متن، فیلم، صدا، عکس و هر اطلاعاتی را حتی بدون ارتباط با یکدیگر در سرعت باورنکردنی به سیستم بیگ دیتا تزریق کنید و در همان زمان نتیجه را تحویل بگیرید. این یعنی مشکلاتی که سال‌ها حل نشده باقی مانده است، حالا در کسری از ثانیه حل می‌شوند.

 

آیا بیگ دیتا قابل اعتماد است؟

 

آیا بیگ دیتا قابل اعتماد است؟

 

تکنولوژی در دنیای مدرن بر این باور است که تمامی داده‌ها ارزش دارند. در دنیای تکنولوژی چیزی به عنوان داده‌ی پرت یا بی‌استفاده وجود ندارد. اما مهم‌تر از حجم بالای اطلاعات یک منبع، نحوه ی استفاده از آن‌هاست. در حقیقت این مهم است که بدانیم هر اطلاعاتی چه ارزشی دارد و چگونه باید از آن استفاده کنیم.

گام بعدی در شناخت داده‌ها، اعتماد است. یک تحلیلگر، چه یک انسان باشد چه یک سیستم آنالیز، باید به‌خوبی به این موضوع مسلط باشد: داده‌ها  چقدر صادق هستند و چقدر می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد؟

سرمایه‌های اصلی در اقتصاد مدرن، حجم زیادی از پول نیست. بلکه در کمال تعجب باید گفت: داده‌ها، سرمایه‌های اصلی تجارت آینده هستند. بیایید نگاهی به بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان بیاندازیم. بخش عظیمی از موفقیت شرکت‌های بزرگ مدیون اطلاعات است. شرکت‌ها برای کار آیی بیشتر و تولید محصولات جدیدتر به‌طور پیوسته در حال تجزیه‌وتحلیل اطلاعات هستند.

موفقیت‌های اخیر تکنولوژی باعث افزایش سریع میزان ذخیره‌سازی و محاسبه داده‌ها شده است. علاوه بر این ذخیره‌سازی اطلاعات  آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از گذشته است. تمامی این‌ها باعث شده تجارت رشد چشمگیری داشته باشد. درواقع با افزایش حجم کلان داده‌ها که حالا ارزان‌تر و در دسترس تر هستند، می‌توانید تصمیمات دقیق‌تری بگیرید.

اما یافتن ارزش اطلاعات تنها به عهده‌ی سیستم تحلیلگر نیست. علاوه بر این آنالیز اطلاعات تنها راه استفاده از داده‌ها نیست. حجم بسیار زیاد داده‌ها در دنیای امروز نیاز به تحلیلگران، صاحبان مشاغل و مدیرانی دارد که سوالات صحیح بپرسند، الگوها را تشخیص دهند، فرضیات آگاهانه ارائه دهند و بر اساس داده‌ها رفتار بازار را پیش‌بینی کنند.

 

کاربردهای بیگ دیتا در تجارت

 

کاربردهای بیگ دیتا در تجارت

 

به لطف بیگ دیتا، تجارت امروز بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. کلان داده همه‌ی قسمت‌های تجارت را کنترل کرده و بهبود می‌دهد. از تجربه‌ی مشتری و درک خواسته‌های مشتریان گرفته تا آنالیز فروش همه و همه به بیگ دیتا متصل است.

شرکت‌های بزرگی مانند netflix برای پیش‌بینی تقاضای مشتری از کلان داده استفاده می‌کنند. بیایید نگاهی به یکی از روندهای استفاده از این تکنولوژی بیاندازیم:

  1. یک کمپانی می‌تواند محصولاتش را بر اساس ویژگی‌های کلیدی طبقه‌بندی کند.
  2. سپس با مدل‌سازی و ایجاد ارتباط بین ویژگی‌ها و میزان فروش اطلاعات دقیقی از روند کسب‌وکار به دست بیاورد.
  3. کمپانی‌ها با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده می‌توانند مدل‌های جدیدی برای فروش و تولید محصول ارائه بدهند.

اما بیگ دیتا در کدام قسمت این پروسه فعال است؟ اطلاعات ورودی و خروجی مداوم در این پروسه همگی در وضعیت کلان داده قرار دارند؛ یعنی حجم بسیار بالایی از اطلاعات متنوع با ساختارهای متفاوت که با سرعت باورنکردنی رشد می‌کند.

 

کاربردهای بیگ دیتا در تجارت

 

پیش از خرابی تعمیر کنید

چه عواملی می‌تواند خرابی‌های یک سیستم را پیش‌بینی کند؟

  1. داده‌های ساختار یافته:

مثل سال ساخت، مدل تجهیزات و ...

  1. داده‌های غیر ساختار یافته:

میلیون‌ها ورودی مانند داده‌های حسگرها، پیام‌های خطا، دمای دستگاه و...

سازمان‌ها می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل این عوامل قبل از بروز مشکلات، عمر مفید قطعات و تجهیزات را به حداکثر برسانند. البته شاید این رویکرد هزینه‌های نگهداری را کمی افزایش بدهد اما با توجه به افزایش عمر ماشین‌آلات، کاربرد بیگ دیتا در تعمیرات شگفت‌انگیز است.

بهترین راه‌های جذب مشتری با بیگ دیتا

با افزایش جمعیت، رقابت در بازار هرروز جدی‌تر می‌شود. شاید در گذشته شما تنها کسب‌وکار موجود در این حوزه بوده‌اید، اما در حال حاضر صدها کسب‌وکار آنلاین و سنتی پا به‌پای شما در حال رشد هستند. این یعنی زمان آن رسیده که رقیبتان را جدی گرفته و به فکر پیروزی در این رقابت باشید. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، تجارت در جهان امروز بسیار ساده‌تر از گذشته است. اگرچه رقبا بیشتر شده‌اند، اما به لطف بیگ دیتا، شما به راز جذب مشتری پی می‌برید. این تکنولوژی جدید به شما اجازه می‌دهد که اطلاعات مشتریان را از طریق شبکه‌های اجتماعی، بازدید سایت‌ها، گزارش‌های تماس و... جمع‌آوری کنید. تحلیل این اطلاعات به معنای دست‌یابی به یک گنج بزرگ است. شما به‌سادگی درمی‌یابید که مشتری چه چیزی دوست دارد، انتظار چه برخوردی دارد و چه چیز اصلاً برای افراد جذاب نیست.

با استفاده از این اطلاعات شما می‌توانید محصولاتتان را بر اساس نیاز مشتری تولید کنید و حتی با توجه به علاقه‌مندی‌های مخاطبان دست به طراحی ایده‌های جدید بزنید. علاوه بر این با دانستن اینکه مشتریان چه چیزهایی را دوست ندارند می‌توانید راهکارهای جلوگیری از کاهش مشتری را بفهمید و به‌طور پیشگیرانه از ریزش مشتری جلوگیری کنید.

 امنیت کسب‌وکار

وقتی صحبت از امنیت کسب‌وکار آنلاین می‌شود، شما تنها با چند هکر روبرو نیستید، بلکه در مقابل یک تیم متخصص قرار دارید. کلاه‌برداری آنلاین هرروز به روش‌های پیشرفته‌تری مجهز می‌شود، البته ناگفته نماند که امنیت فضای سایبری نیز به لطف تکنولوژی در حال بهبود و تغییرات چشم‌گیر است؛ اما نقش بیگ دیتا در امنیت سایبری چیست؟ شما با استفاده از حجم وسیع اطلاعات می‌توانید الگوهای داده‌ای که کلاه‌برداری را نشان می‌دهند به‌راحتی شناسایی کنید.

رشد خلاقیت

مطالعه وابستگی متقابل بین انسان‌ها، مؤسسات، نهادها و  آینده پژوهی با استفاده از کلان داده بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از گذشته شده است. طبیعی است که مطالعه چنین فرآیندهایی شما را بینشی دقیق در ارتباط با کسب‌وکارتان می‌رساند. چنین بینشی در فرآیند کسب‌وکار و تعیین روش‌های جدید و نوآوری در کسب‌وکار به شما کمک می‌کند. بینش داده‌ها تصمیم‌گیری در امور مالی و برنامه‌ریزی را به میزان زیادی آسان می‌کند.

 

چالش های بیگ دیتا

 

چالش های بیگ دیتا | big data

 

اگرچه کاربردهای بیگ دیتا، می‌تواند تجارت و روند زندگی انسان را به‌کلی دگرگون کند، اما باید بدانیم این صنعت مانند هر تکنولوژی جدیدی خالی از چالش نیست.

  1. بیگ دیتا همان‌طور که از نامش پیداست، یک منبع بسیار بزرگ داده است. اگرچه تکنولوژی های جدید برای ذخیره‌سازی داده‌ها ایجادشده است، اما حجم داده‌ها هر سال دو برابر می‌شود. این یعنی منابع ذخیره داده هرروز باید بزرگ‌تر شود. اگرچه سازمان‌ها همگام با افزایش داده‌ها برای ذخیره مؤثر آن تلاش می‌کنند، اما ذخیره اطلاعات همچنان یکی از چالش های بزرگ این تکنولوژی است.
  2. داده‌ها تنها در صورتی ارزشمند هستند که از آن‌ها استفاده شود. بسیاری از داده‌ها به شکلی سازمان‌یافته‌اند که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کرد؛ اما این موضوع در رابطه با همه‌ی داده‌ها صادق نیست. تجزیه‌وتحلیل کلان داده، در بسیاری از موارد به زمان و دقت زیادی نیاز دارد. دانشمندان  معمولاً بین 50 تا 80 درصد از زمان آنالیز بیگ دیتا را صرف تنظیم و آماده‌سازی اطلاعات می‌کنند. این یعنی داده‌های بدون ساختار و آماده‌سازی آن‌ها، همچنان یکی از چالش های کلان داده است.
  3. تکنولوژی کلان داده با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. هرسال تعداد زیادی فناوری برای مدیریت اطلاعات ایجاد می‌شود، اما همگام بودن با بیگ دیتا برای بسیاری از کمپانی‌ها، همواره چالش‌برانگیز است.

 

بیگ دیتا چگونه کار می‌کند؟

 

استفاده از بیگ دیتا

 

کلان داده بینش شما را در رابطه با کسب‌وکار و تجارت به‌کلی دگرگون می‌کند. همان‌گونه که پیش‌ازاین گفته شد قدرت بیگ دیتا در هوش تجاری باورنکردنی است؛ اما اکنون سوال اساسی اینجاست: چگونه از بیگ دیتا استفاده کنیم؟

شروع کار با بیگ دیتا شامل سه قدم اصلی است:

گام اول: ترکیب اطلاعات در بیگ دیتا

حجم زیادی از اطلاعات منابع و برنامه‌های مختلف در کلان داده وجود دارد.  سازوکارهای سنتی ادغام داده‌ها مانند ETL (استخراج، تبدیل و بارگذاری) معمولاً برای کار با این تکنولوژی مناسب نیست. طبیعی است که برای تجزیه‌وتحلیل  داده در مقیاس ترابایت، یا حتی پتابایت، به استراتژی و فن‌آوری‌های جدید نیاز دارید.

هنگام ادغام داده، شما باید داده‌ها را وارد کرده، پردازش کنید و مطمئن شوید که آن‌ها به‌درستی قالب‌بندی شده‌اند. ترکیب داده‌ها باید به صورتی باشد که تحلیلگران کسب‌وکار بتوانند آن‌ها را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنند.

گام دوم: مدیریت داده‌ها 

داده‌ها به ذخیره‌سازی احتیاج دارند. این ذخیره‌سازی می‌تواند به‌وسیله‌ی تکنولوژی جدید فضای ابری یا به هر صورت دیگری انجام شود. شما می‌توانید نیازهای پردازشی و موتورهای پردازشی لازم را بر اساس تقاضا و تجزیه‌وتحلیل موردنظرتان تعیین کرده و به مجموعه ذخیره‌شده برسانید. البته با توجه به محبوبیت محاسبات کوانتومی و ابری، تمایل به ذخیره داده‌ها در فضای ابری هرروز بیش‌تر می‌شود.

گام سوم: آنالیز 

این حجم بزرگ داده تنها وقتی به سرمایه تبدیل می‌شود که آن را آنالیز کرده و به بینش جدیدی برسید. تجزیه‌وتحلیل بیگ دیتا به شما اجازه می‌دهد تجارت و کسب‌وکار خود را با وضوح بهتری ببینید. شما کم‌کم به این موضوع علاقه‌مند شده و تلاش می‌کنید زوایای دیگری را کشف کنید. گویی که تمام رمز و رازهای تجارت درون مشت شما قرارگرفته است. پیشرفت شما  کم‌کم به‌جایی می‌رسد که با استفاده از ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی مدل‌های تجاری خود را بسازید و آن‌ها را تست کرده و با اطمینان تجارت خود را آغاز کنید.

 

نکات کلیدی 

  1. حجم زیاد 
  2. تنوع اطلاعات 
  3. و سرعت رشد بالا 
  1. ذخیره حجم بالایی از اطلاعات 
  2. سخت بودن تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها 
  3. وقت زیادی صرف آماده‌سازی داده‌ها می‌شود
  4. چالش همگامی با بیگ دیتا 

 

منبع: oracle

 

جمع بندی:

در این مقاله با big data، شکل گیری و چالش‌های آن آشنا شدیم. این داده‌ها هر روز بیشتر و سریع‌تر جمع‌آوری می‌شوند و حفظ و سازمان‌دهی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر کسب و کار یا سازمان شما با این داده‌ها سر و کار دارد، باید سیستم‌ها و تجهیزات آنالیز آن‌ها را در اختیار داشته باشید. تا به حال با چنین داده‌هایی روبه‌رو شده‌اید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده‌اید؟

سوالات متداول

بیگ دیتا داده‌هایی است که تنوع زیادی دارند، با حجم فزاینده و سرعت بیشتری به دست ما می‌رسند. به زبان ساده، بیگ دیتا داده‌های بزرگ، پیچیده و سریعی هستند که به ویژه از منابع داده جدید به دست می‌آیند. این مجموعه داده‌ها آنقدر حجیم هستند که نرم افزارهای سنتی پردازش داده نمی‌توانند آنها را مدیریت کنند.

بیگ دیتا اصطلاحی است که برای توصیف مجموعه‌ای از داده‌ها که از نظر اندازه بزرگ هستند و در عین حال با گذشت زمان به طور تصاعدی در حال رشد هستند، به کار می‌رود. نمونه‌های تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ شامل بورس، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جت و ... است.

Big data توسط دانشمندان داده IBM به چهار بعد تقسیم می‌شود: 1. حجم (volume) 2. تنوع (variety) 3. سرعت (velocity) 4. و صحت (veracity)

Big Data کاربردهای زیادی دارد و معمولا توسط دولت‌ها، سازمان‌های خصوصی و افراد برای کنترل ترافیک، برنامه‌ریزی مسیر، سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، مدیریت تراکم و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کلان داده‌ها به سه روش طبقه‌بندی می‌شوند: 1. داده‌های ساختاریافته 2. داده‌های بدون ساختار 3. داده‌های نیمه ساختاریافته

بیگ داده‌ مجموعه‌ای از متغیرهای کمی یا کیفی هستند  و می‌توانند ساختاریافته یا بدون ساختار، قابل خواندن با ماشین یا غیرقابل خواندن، دیجیتال یا آنالوگ، شخصی یا غیر شخصی باشند و تنها یک سری داده معمولی و حتی بیشتر از آن نیستند. بیگ دیتا بسیار فراتر از داده‌های معمولی هستند.

کلان داده ترکیبی از داده‌های ساختاریافته، نیمه ساختاریافته و بدون ساختارِ جمع‌آوری شده توسط سازمان‌ها است که می‌تواند برای کسب اطلاعات استخراج شود و در پروژه‌های ماشین لرنینگ، مدل‌سازی پیش‌بینی و دیگر برنامه‌های کاربردی تحلیلی پیشرفته مورد استفاده قرار بگیرد.

برچسب ها:

مریم پور انصاری

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط