کاربرد متاورس در حوزه های مختلف و فرصت های جدید برای کسب و کارها

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 13 شهریور، 1401 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نوشین حسینی

کاربرد متاورس در حوزه های مختلف و فرصت های جدید برای کسب و کارها

همانطور که خیلی از ما میدانیم، متاورس دنیایی مجازی و موازی دنیای واقعی ما است. تمام اتفاقاتی که در دنیای واقعی تجربه می کنیم، می تواند در دنیای متاورس نیز پیاده سازی شود تا امکان تجربه آن به شکل مجازی را نیز داشته باشیم. متاورس در واقع سبک جدیدی از زندگی، کار، بازی و … را به ما ارائه می دهد که هر روز در حال تکامل است.

شرکت های بزرگ زیادی مثل متا (فیسبوک) یا حتی برند های لباس مطرحی مثل گوچی، در حال خرج میلیاردها دلار و ورود به این دنیا هستند؛ تا هم بتوانند فرصت های جدیدی برای ما ایجاد کنند و هم خودشان از موقعیت های دنیای متاورس برای رشد کسب و کارشان استفاده کنند. کاربرد متاورس محدود به صنعت یا صنف خاصی نیست و هر چیزی قابلیت ورود و رشد در این دنیا را دارد.

بهتر است با اصلی ترین کاربردهای متاورس آشنا شوید تا بتوانید آگاهی بیشتری نسبت به چگونگی ورود و فعالیت در این جهان موازی داشته باشید. در ادامه اصلی ترین کاربردهای متاورس را بررسی خواهیم کرد.

 

متاورس چیست

 

تعریفی ساده از دنیای متاورس

قبل از آنکه ببینیم متاورس چه کاربردهایی دارد، بد نیست توضیح مختصری در مورد چیستی متاورس بدهیم تا ذهنیت درستی از آن داشته باشید.

در جواب این سوال که متاورس چیست باید خیلی ساده بگوییم که متاورس انعکاس زندگی ما در دنیایی دیجیتالی و مجازی است. در واقع هر چیزی که در دنیای واقعی وجود دارد قابلیت شبیه سازی و ایجاد آن در دنیای متاورس نیز هست و شما می توانید به کمک آواتارهای شخصی خودتان، در یک محیط سه بعدی مجازی با دیگران در ارتباط باشید.

می توانید در متاورس خانه یا آثار هنری بخرید، بازی کنید، لباس بخرید، کسب و کار خود را وارد آن کنید و یا هزاران کار جذاب دیگر انجام می دهید.

متاورس مرحله جدیدی از اینترنت است که عامل ترکیب واقعیت افزوده (AR)، واقعیت توسعه‌یافته (XR) و واقعیت مجازی (VR) با دنیای فیزیکی ما خواهد بود؛ متاورس نقطه اتصال زندگی واقعی و دیجیتالی است. متاورس به کمک این فناوری ها و کاربردهایش در موارد مختلف، می تواند شرایط بهتری را برای زندگی ما ایجاد کند.

حالا که با مفهوم کلی این دنیای مجازی آشنا شدیم، نوبت به آن می رسد که ببینیم کاربرد متاورس چیست.

 

کاربردهای اصلی متاورس

 

5 کاربرد اصلی متاورس در حوزه های مختلف

کاربرد فناوری متاورس بسیار متنوع است و می توان گفت که انتها ندارد. همانطور که گفتیم هر چیزی قابلیت ورود به دنیای مجازی متاورس را دارد. ما هر فعالیت و کسب و کاری که داشته باشیم ابتدا باید بدانیم که چگونه وارد متاورس شویم و پس از آن ببینیم که چطور می توانیم در آن رشد کنیم، موقعیت های جدید ایجاد کنیم و درآمدزایی داشته باشیم.

دانستن کاربرد متاورس نه تنها به ما دید بهتری از متاورس می دهد و آن را برای ما ملموس تر می کند، بلکه اگر قصد ورود به این دنیا را داشته باشیم به ما نگاه درستی می دهد تا بتوانیم پتانسیل ها و روش های تطابق کسب و کارمان با این دنیا را بهتر بشناسیم.

1. کاربرد متاورس در پزشکی (حوزه سلامت)

اولین کاربرد متاورس در لیست ما، مربوط به صنعت سلامت و پزشکی است. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش سلامت، استفاده از واقعیت افزوده و یا همان AR و واقعیت مجازی (VR) در این حوزه است. این تکنولوژی نقش حیاتی در بهبود مهارت ها و پایگاه داده دانشجویان پزشکی (و به طور کلی پزشکان) دارد و کمک بزرگی به آنها و صنعت پزشکی کرده است.

به عنوان مثال پزشکان می توانند قبل از انجام عمل جراحی و برای بررسی وضعیت بیمار، مواردی مثل ام آر آی (MRI)، اسکن های سه بعدی (3D) و سی تی اسکن را بهتر، دقیق تر و در زمان کمتری بررسی کنند (به کمک تکنولوژی های گفته شده) که در نتیجه‌ی عمل جراحی و تشخیص، تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

یکی دیگر از مثال های کاربرد متاورس در حوزه سلامت، استفاده از تکنولوژی های کمک پزشکی مثل گجت واقعیت مجازی هولولنز مایکروسافت (Microsoft Hololens) به عنوان نیروی کمکی پزشکان در جراحی است، که عمل را بسیار دقیق تر، ساده تر و سریع تر خواهد کرد.

به غیر از آن، پزشکان می توانند به کمک عینک های AR، به جای نگاه کردن به مانیتور و بررسی علائم حیاتی و ضروری بیمار، این اطلاعات را دائما در جلوی چشم خود داشته باشند که باز هم باعث کاهش خطا و افزایش سرعت عمل در جراحی می شود. خیلی وقت ها سرعت عمل همراه با دقت بالا، می تواند جان بسیاری از بیماران را نجات دهد.

یک مثال ملموس تر از مزایای تکنولوژی واقعیت افزوده برایتان بگوییم. احتمالا بارها برای آزمایش خون و یا تزریق به مراکز پزشکی مراجعه کردید و برایتان پیش آمده که پرستار یا پزشک رگ شما را پیدا نکند و این موضوع، هم شما و هم آنها را کلافه کند؛ و حتی ممکن است آسیب دیده باشید. هدست های واقعیت افزوده باعث می شود تا پزشکان بتوانند به راحتی رگ شما را ببینند و کار آسان شود!

 

کاربرد متاورس در املاک

 

2. کاربرد متاورس در حوزه املاک

چند وقت پیش خبر خرید و فروش ملک در فضای متاورس حسابی سر و صدا کرده بود و همه ما آن را شنیده بودیم. این مورد هنوز آنقدر جا نیفتاده، ولی یکی از کاربردهای متاورس در این حوزه است. شما می توانید دقیقا مثل دنیای واقعی، در متاورس هم خرید و فروش ملک انجام دهید و پیش از خرید، ملک خود را به خوبی بررسی کنید!

اما دیگر کاربرد متاورس در املاک، برگزاری تورهای مجازی به کمک عینک های VR است. مشتریان می توانند به کمک این تکنولوژی، خانه مورد نظرشان را با کیفیت بالایی بررسی کنند و در آن بچرخند.

چه مشتریان و چه افراد مشغول در حوزه املاک، از این تکنولوژی به شدت بهره می‌برند و باعث ساده سازی کار آنها و فروش بیشتر شده است. به کمک این تکنولوژی، رضایت پس از خرید مشتریان نیز به شدت افزایش پیدا می کند. زیرا متقاضیان ملک می توانند به راحتی و خیلی سریع، چندین ملک را با کیفیت خیلی خوبی و به طور کامل بررسی کنند و بهترین تصمیم را بگیرند.

علاوه بر خود خانه، حتی ممکن است بتوانید در محله هم گشتی بزنید و در مراحل پیشرفته تر، با شبیه سازی دیگر حواستان مثل صوت، تجربه ای نزدیکتر به واقعیت داشته باشید.

3. کاربرد متاورس در آموزش

به کارگیری از فناوری های متاورسی مثل واقعیت افزوده، در چند وقت گذشته به شدت در بخش آموزش سرعت گرفته است. متاورس و تکنولوژی های آن رویکردهای آموزشی سنتی را دگرگون کرده و شیوه های جدید و بسیار کارآمدتر را ارائه داده است. متاورس بر روی یادگیری از طریق تصاویر بصری تاکید دارد که بهترین راه آموزش است.

شما می توانید به کمک آواتارهایتان، بدون هیچ ترس و محدودیتی دانش عملی را در کنار دوستانتان (آواتارهایشان) یاد بگیرید. هدست های واقعیت مجازی و یا واقعیت افزوده، یادگیری بصری را بسیار ساده تر کرده اند که باعث ایجاد محیط های یادگیری جذاب و فراگیر برای دانش آموزان در موسسات آموزشی مختلف شده است.

فرض کنید میخواهید در رابطه با اتفاق مهم تاریخی و تاثیر آن بر شکل گیری یک منطقه صحبت کنید، به راحتی میتوان تمام وقایع را در دنیای متاورس شبیه سازی کرد تا دانش آموزان بتوانند با دیدن آنها و حضور مجازی در آن محیط، درک بهتری از آن داشته باشند. در متاورس هیچ مانعی در یادگیری وجود ندارد و هر چیزی را می توانید در آن شبیه سازی کنید.

حتی دانش آموزان می توانند از کشورها و شهرهای مختلف با یکدیگر در ارتباط باشند و دانش خود را در فضایی ملموس تر به اشتراک بگذارند.

می توان محیط فیزیکی برای آموزش را به طور کل حذف کرد و در هزینه ها صرفه جویی کرد. به عنوان مثال می توان آزمایشگاه یک مدرسه را در دنیای متاورس برگزار کرد تا هم یادگیری را بهبود بخشید و هم از خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

 

کاربرد متاورس در حوزه نظامی

 

 4. کاربرد متاورس در حوزه نظامی

متاورس و فناوری های آن، یعنی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، کمک بزرگی به حوزه نظامی کرده است؛ چه در بحث آموزش و چه در جنگ ها و مبارزات حقیقی.

واقعیت افزوده تاکتیکی یا TAR (Tactical Augmented Reality) یکی از نمونه های قابل توجه فناوری متاورس است که در ارتش استفاده می شود. این عینک تقریباً مشابه عینک دید در شب است، اما با قابلیت های پیشرفته تر!  TAR می تواند به راحتی مکان دقیق یک سرباز (چه سرباز دشمن و چه هم رزمان) را نشان دهد. در حقیقت، TAR جایگزین ایده‌آلی برای گجت‌ها و هدست‌های GPS معمولی است. این امکانات و ویژگی ها باعث افزایش سرعت عمل سربازان و همچنین کاستن از عوامل پرت کننده حواس آنها می شود.

همانطور که گفتیم کاربرد متاورس در ارتش به این مورد ختم نمی شود و در بحث آموزشی نیز کمک بزرگی کرده است. می توان محیط آموزشی مجازی ساخت تا مهارت های سربازان را بهبود بخشید.

5. کاربرد متاورس در بخش تولید

کاربرد متاورس در این بخش بسیار گسترده است. به کمک واقعیت مجازی و هدست های آن می توان به آموزش کارکنان پرداخت. فرض کنید قرار است عده ای در بخشی از کارخانه که خطرات زیادی دارد کار کنند و باید برای آن آموزش ببینند. قطعا ورود آنها به محل، پیش از دریافت آموزش های حرفه ای، می تواند بسیار خطرناک باشد. در نتیجه می توان آنها را در فضای شبیه سازی شده آموزش و احتمال خطر را بسیار کاهش داد.

علاوه بر آن، تولید کنندگان می توانند هر محصولی را پیش از ساخت، در دنیای مجازی شبیه سازی کنند و متخصصان به کمک تکنولوژی واقعیت مجازی، به دقت آن را بررسی کنند تا از هزینه خطاهای احتمالی در تولیدات بکاهند.

همچنین برای ساخت یک کارخانه تولیدی، می توان به همان روش املاک، از این تکنولوژی برای شبیه سازی چیدمان وسایل و پیدا کردن بهینه ترین حالت کمک گرفت.

 

منبع

deloitte | techaheadcorp

جمع بندی:

متاورس هنوز در حال توسعه است و راه خود را در هر حوزه و صنعتی باز خواهد کرد. تکنولوژی های AR،VR و XR به کمک صنایع و کسب و کارهای مختلف خواهند آمد تا فرایند کاری را بهینه تر و درآمدزایی را بالاتر ببرند. هرچه بیشتر با متاورس و کاربردهای آن در حوزه های مختلف آشنا شویم، بهتر می توانیم در زمان مناسب از موقعیت های آن برای رشد کسب و کارمان کمک بگیریم.

سوالات متداول

در متاورس، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و ارز دیجیتال، دنیای مجازی را با تقلید از دنیای فیزیکی می‌سازند. تا بتوانند در دنیای مجازی بهتر و هوشمندانه‌تر تعامل داشته باشند.

متاورس به کمک امکانات تکنولوژیکی مثل AR،VR و XR به کمک صنایع مختلف می رود تا بتواند آنها را بهینه سازی کند. در واقع از خطا و هزینه ها بکاهد و بر کیفیت و درآمد بیفزاید.

متاورس در حوزه های بسیار متنوعی کاربرد دارد اما چند مورد از اصلی ترین آنها عبارت اند از: صنعت پزشکی، آموزش و پرورش، حوزه نظامی، حوزه املاک و بخش تولیدی.

برچسب ها:

نوشین حسینی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات