کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک – معرفی 8 راه‌حل مفید بیگ دیتا

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 06 اردیبهشت، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک – معرفی 8 راه‌حل مفید بیگ دیتا

 

بیگ دیتا یا کلان داده انبوهی از داده‌های مختلف است که شاید تا قبل از استفاده معنی و مفهوم خاصی نداشته باشند؛ اما دانشمندان داده با استخراج و تحلیل آن‌ها، ارتباطات معناداری پیدا می‌کنند و از آن‌ها استفاده می‌کنند. مثل همان ستارگان شب که برای انسان‌های هزار سال پیش معنی خاصی نداشتند و فقط با وصل کردن آن‌ها به هم و تصور صور فلکی، یک ارتباط و مفهوم از آن‌ها به دست می‌آوردند. اما شما چه تصوری از بیگ دیتا دارید؟ منظور از بیگ دیتا داده‌های بزرگ نیست؛ بلکه منظور حجم زیادی از داده‌ها است که روز به روز هم افزایش پیدا می‌کنند. این داده‌ها حجم زیادی دارند، سریع تولید می‌شوند یا بسیار متنوع هستند. معمولا شرکت‌های بزرگ‌تر از این داده‌ها استفاده می‌کنند و شیوه‌های تجاری خود را تقویت می‌کنند. اما به هر حال این داده‌ها برای کسب و کارهای کوچک‌تر هم مفید هستند. در این مقاله به معرفی بهترین راه‌حل‌ها برای کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک می‌پردازیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید.

 

آیا تجارت شما توانایی استفاده از بیگ دیتا را دارد؟

مشاغل کوچک برای رقابت موفقیت‌آمیز در بازار امروز به ابزارهای مورد استفاده شرکت‌های بزرگ‌تر نیاز دارند. البته یک کسب و کار کوچک از همه منابع یک شرکت بزرگ مانند دانشمندان داده، تحلیلگران و محققان برخوردار نیست. با این حال روش‌های زیادی برای تجارت کوچک شما وجود دارد تا بتواند به داده‌هایی که قبلا جمع‌آوری و تحلیل شده است، معنا ببخشد. کاربرد ریزداده‌ها در کسب و کارهای کوچک بیشتر دیده می‌شود؛ اما بهتر است که این مشاغل از بیگ دیتا نیز برای بهبود و توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.  

در این مقاله 8 راه حل و کاربرد بیگ دیتا برای مشاغل کوچک را جمع‌آوری کرده‌ایم. اما بهتر است در ابتدا اطلاعاتی در مورد اصول و اهمیت بیگ دیتا بیاموزید.

 

بیگ دیتا چیست؟ 

 

بیگ دیتا چیست | کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

بیگ دیتا اطلاعات بسیار بزرگ یا پیچیده‌ای هستند که نمی‌توان از روش‌های پردازش سنتی برای تجزیه و تحلیل آن‌ها استفاده کرد. بیگ دیتا در حل مسائل کلیدی، تقویت امنیت سایبری و برنامه‌ریزی استراتژی داده و تجزیه و تحلیل معنی‌دار به شرکت شما کمک می‌کند. بنابراین چنین داده‌هایی مفید هستند و با تحلیل و بررسی آن‌ها، می‌توان به اطلاعات جالبی دست پیدا کرد. اما از طرف دیگر برای پردازش آن‌ها نمی‌توان از روش‌های قدیمی استفاده کرد. به همین دلیل به برنامه‌هایی برای تحلیل آن‌ها نیاز داریم.

 برای درک بهتر، 3 مورد زیر را در نظر بگیرید:

توجه کنید که توئیتر بیشتر بر مبنای متن‌های کوتاه است. شما داده‌های شبکه‌های اجتماعی بر مبنای عکس و ویدیو مثل فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب را در نظر بگیرید!

به هر حال حجم، سرعت و تنوع بیگ دیتا آنقدر زیاد است که ممکن است روش‌های پردازش سنتی برای آن کافی نباشد.

 

ارزش بیگ دیتا برای تجارت

 

ارزش بیگ دیتا برای تجارت | کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک و بزرگ بسیار گسترده است. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

بیگ دیتا برای اهداف تجاری مانند حل مشکلات، افزایش امنیت سایبری و تعیین استراتژی داده‌ها و تجزیه و تحلیل از بالا به پایین بسیار مفید است. در ادامه به معرفی راه‌حل‌های بیگ دیتا برای دستیابی به این اهداف صحبت می‌پردازیم. 

 

8 راه حل و کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

روش SAS در استفاده از بیگ دیتا

 

راه حل و کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

بر اساس روش SAS که از سال 1976 در نرم‌افزار و خدمات تجزیه و تحلیل تجارت پیشرو بوده است، یک تجارت کوچک، مانعی برای به دست آوردن هوش تجاری و کسب و کار نیست. چه کسب و کار شما یک سازمان کوچک، متوسط یا حتی بزرگ باشد، SAS داده‌های شما را به بینش‌هایی برای تصمیم‌گیری را راحت‌تر تبدیل می‌کند و دیدگاه جدیدی در مورد شما ارائه می‌دهد.

مشاغل کوچک و متوسط (SMBs) با چالش‌هایی مشابه چالش‌های شرکت‌های بزرگ روبه‌رو هستند. مشاغل بدون منابع زیاد با استفاده از تجزیه و تحلیل آسان، پیش‌بینی خودکار و داده کاوی SAS، می‌توانند با کمترین کار به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند. این تجزیه و تحلیل به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از چالش‌های رشد و رقابت عبور کنند. پیام SAS به SMB ها ساده است:

"آنچه را که موثر است، شناسایی کنید و آن مواردی که مفید نیست درست کنید. و در نهایت فرصت‌های جدید را کشف کنید."

ابزار پیشرفته Alteryx

تجزیه و تحلیل هوش تجاری پیچیده نیست و اصلا هم لازم نیست که موشک هوا کنید! می‌توانید از Alteryx که ابزارهای پیشرفته داده‌کاوی و تحلیل ارائه می‌دهد استفاده کنید. همچنین Alteryx اطلاعات را به روش ساده و قابل درک ارائه می‌دهد.

Alteryx داده‌های داخلی کسب و کارتان را با اطلاعات در دسترس مردم ترکیب می‌کند و به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند. همچنین با فراهم کردن ویژگی‌های همکاری، بحث گروهی را امکان‌پذیر می‌کند. می‌توانید با این بینش نمودارها، خطوط داستانی و تصاویر تعاملی را از داشبورد ایجاد کنید. 

Alteryx علاوه بر داده‌های تجاری، داده‌های خاص مانند بازاریابی، فروش، عملیات و تجزیه و تحلیل مشتری را ارائه می‌دهد. همچنین شامل طیف گسترده‌ای از صنایع مانند خرده‌فروشی، غذا و نوشیدنی، رسانه و سرگرمی، خدمات مالی، تولید، کالاهای بسته بندی شده مصرفی، مراقبت‌های بهداشتی و دارویی می‌شود.

کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک با ابزار Kissmetrics

 

کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک با ابزار Kissmetrics

 

آیا می‌خواهید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی خود را افزایش دهید؟ Kissmetrics به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان خود را بر اساس رفتار آنها درک و تقسیم‌بندی کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید. می‌توانید با Kissmetrics ایمیل‌های single-shot و کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را بر اساس رفتار مشتری ایجاد، مدیریت و خودکارسازی کنید. این پلتفرم تاثیر کمپین را فراتر از بررسی نرخ کلیک اندازه‌گیری می‌کند. Kissmetrics برای تجارت الکترونیکی و برای افزایش ROI فیسبوک و اینستاگرام، كاهش نرخ ترک سبد خرید و خریدهای بیشتر طراحی شده است.

کاربر Kissmetrics به منابع آموزشی و تحت آموزش وب دسترسی دارد و از این موضوع برای بهبود کمپین‌های بازاریابی، از جمله وبینارهای بازاریابی، راهنمایی‌ها، مقالات و اینفوگرافیک استفاده می‌کند. هزینه استفاده از این برنامه‌ها 300 دلار در ماه به بالا است.

InsightSquared و کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

اگر از InsightSquared استفاده کنید، نیازی به صرف وقت برای استخراج داده ها و تجزیه و تحلیل ندارید. در عوض InsightSquared به برنامه‌های رایج تجاری که احتمالاً قبلاً از آنها استفاده کرده‌اید - مانند Salesforce ،QuickBook ، Google Analytics و Zendesk - متصل می‌شود و داده‌ها و استخراج اطلاعات عملیاتی را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

به عنوان مثال InsightSquared می‌تواند با داده‌های حاصل از نرم‌افزار CRM، اطلاعات زیادی مانند فروش، تولید و ردیابی لیدها، تجزیه و تحلیل سودآوری و نظارت بر فعالیت را فراهم کند. همچنین می‌تواند به شما در کشف روندها، نقاط قوت و ضعف و برد و باخت تیم فروش کمک کند.

مجموعه محصولات InsightSquared شامل ابزارهای تجزیه و تحلیل بازاریابی، مالی، کارکنان، پشتیبانی و همچنین گزارش‌های سفارشی است. بنابراین می‌توانید داده‌ها را از هر منبع به هر روشی که انتخاب می‌کنید برش داده و گزارش دهید. InsightSquared یک نسخه آزمایشی رایگان ارائه می‌دهد و برنامه‌های خدمات آن مدولار (modular) و مقیاس‌پذیر هستند.

جمع‌آوری اطلاعات با Google Analytics

 

جمع‌آوری اطلاعات با گوگل انالیتیکس | کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

برای شروع جمع‌آوری اطلاعات به نرم‌افزارهای گران قیمت و آنچنانی نیاز ندارید. می‌توانید از نرم‌افزارهای ساده‌تر مانند گوگل آنالیتیکس که به راحتی قابل دسترس هستند، استفاده کنید. با نرم‌افزار Google Analytics، داده‌های بلند مدت استخراج کنید و اطلاعات ارزشمندی به دست بیاورید. بنابراین می‌توانید تصمیمات مبتنی بر داده‌های هوشمند بگیرید. به عنوان مثال با ردیابی و تجزیه و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان –  این که ترافیک از کجا وارد شده است، مخاطبان چطور درگیر شده‌اند و مدت زمان حضور بازدیدکنندگان در وب‌سایت شما چقدر است؟ - تصمیمات بهتری برای دیدار با وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین خود بگیرید.

همچنین می‌توانید ترافیک شبکه‌های اجتماعی را تجزیه و تحلیل کنید و تغییراتی در کمپین‌های بازاریابی اینستاگرام یا هر شبکه‌ اجتماعی دیگری ایجاد کنید. بررسی بازدیدکنندگان تلفن همراه، اطلاعاتی راجع به مشتریانی که از طریق دستگاه‌های تلفن همراه در حال مرور سایت شما هستند، می‌دهد.

IBM Cognos Analytics و کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

بیگ دیتا برای شرکت‌های بزرگ

 

با وجود این که بسیاری از راه حل‌های بیگ دیتا برای دانشمندان و تحلیلگران کلان داده ساخته شده است، می‌توان از Cognos Analytics IBM برای تجزیه و تحلیل‌های تجاری پیشرفته و پیش‌بینی شده برای مشاغل کوچک استفاده کرد. استفاده از این سیستم عامل برای سیستم‌های پیچیده داده‌کاوی و تحلیل نیازی به مهارت ندارد. در عوض فرآیندها به راحتی برای شما خودکار می‌شوند. این راه‌حل تجزیه و تحلیل سلف سرویس شامل مجموعه‌ای از دسترسی به داده‌ها، پالایش و خدمات انبارداری است که به شما ابزاری می‌دهد تا بتوانید داده‌ها را به صورت ساده و عملی برای تصمیمات خود تهیه کنید و ارائه دهید.

برخلاف بسیاری از راه‌حل‌های تجزیه و تحلیل که در یک حوزه کسب و کار تمرکز دارند، IBM Cognos Analytics تمام پروژه‌های تجزیه و تحلیل داده را در یک پلتفرم واحد متحد می‌کند. بنابراین می‌توانید از آن برای انواع تجزیه و تحلیل داده‌ها از جمله بازاریابی، فروش، امور مالی، منابع انسانی و سایر قسمت‌های عملیات خود استفاده کنید. فناوری زبان طبیعی "natural language" به شما کمک می‌کند مشکلات را شناسایی کنید، الگوها را بشناسید و بینش معناداری برای پاسخ به سوالات کلیدی، مانند آنچه که در نهایت باعث فروش، بستن قراردادها و خوشحال شدن کارمندان می‌شود، پیدا کنید.

نرم‌افزار Tranzlogic برای کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

نرم‌افزار Tranzlogic برای کاربرد بیگ دیتا در کسب و کارهای کوچک

 

 هیچ رازی در مورد داده‌های تراکنش‌های کارت‌های اعتباری وجود ندارد. اگرچه زمانی دسترسی به شرکت‌هایی با منابع قابل توجه محدود بوده است، اما اکنون شرکت Tranzlogic این اطلاعات را در اختیار مشاغل کوچک که بودجه‌های کلان تجارت ندارند، قرار می‌دهد.

Tranzlogic برای استخراج و تجزیه و تحلیل داده‌های اختصاصی از خرید کارت‌های اعتباری، با بازرگانان و سیستم‌های پرداخت همکاری می‌کند. شما می‌توانید از این اطلاعات برای اندازه‌گیری عملکرد فروش، ارزیابی مشتریان و بخش‌های مشتری، بهبود تبلیغات و برنامه‌های وفاداری، راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال مارکتینگ موثر، نوشتن برنامه‌های تجاری بهتر و انجام وظایفی که منجر به تصمیمات هوشمندانه می شوند، استفاده کنید.

خوشبختانه برای شروع Tranzlogic به هیچ فناوری هوشمندی نیاز ندارید. این یک برنامه کلید در دست (turnkey) است؛ به این معنی که به نصب و برنامه‌نویسی نیازی ندارد و به سادگی وارد سیستم و پورتال بازرگان خود می‌شوید.

برنامه Qualtrics

اگر در حال حاضر هیچ منبع غنی برای داده ندارید، از Qualtrics برای انجام طیف گسترده‌ای از مطالعات و نظرسنجی‌ها استفاده کنید. در این صورت بینش با کیفیتی برای تصمیم‌گیری‌های داده محور به دست آورید. این شرکت به تازگی از برنامه مدیریت تجربه (Qualtrics XM) رونمایی کرده است. این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تجربه‌های کسب و کارتان را برای مشتریان، کارمندان، مشتریان احتمالی، کاربران، شرکا، تامین‌کنندگان، شهروندان، دانشجویان و سرمایه‌گذاران بهبود دهید و مدیریت کنید.

Qualtrics XM به شما کمک می‌کند چهار تجربه اساسی کسب و کار یعنی 1. مشتری، 2. کارمند، 3. برند و 4. تجربه محصول را اندازه‌گیری، اولویت‌بندی و بهینه‌سازی کنید. علاوه بر این Qualtrics بینش‌های real-time، نرم‌افزار نظرسنجی، آزمایش تبلیغات، تست مفهوم و برنامه‌های تحقیقات بازار را ارائه می‌دهد. همچنین در نظرسنجی از كارمندان، خروج از مصاحبه و بررسی به شما كمک می‌كند.

 

نکات کلیدی

 

سوالات متداول

مشاغل کوچک برای رشد خود از سه روش برای استفاده از بیگ دیتا استفاده می‌کنند. 1. بررسی داده‌های اعتباری مربوط به کسب و کار؛ 2. نظارت بر داده‌های زنجیره تامین؛ 3. نظارت بر نوآوری‌های هوش مصنوعی و اتوماسیون.

از بیگ دیتا در صنعت برای ارائه بینش مشتری برای تولید محصولات بهتر استفاده می‌شود. این کار از طریق تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی رفتار مشتری به وسیله داده‌های به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های دارای GPS و تصاویر دوربین مداربسته انجام می‌شود. بیگ دیتا امکان نگهداری بهتر مشتری‌های شرکت‌های بیمه را هم فراهم می‌کند.

1. آمازون (Amazon)، غول خرده‌فروشی آنلاین؛ 2. آمریکن اکسپرس (American Express)؛ 3. جنرال الکتریک (GE)؛ 4. نت فلیکس (Netflix)؛ استفاده از بیگ دیتا باعث خدمت‌رسانی بهتر این کمپانی‌ها شده است.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات