5 مورد از بهترین های کاربرد NFT

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 29 شهریور، 1401 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: زینب قرائتی

در سال 2022، چهار درصد از آمریکایی ها (تقریباً 9.3 میلیون نفر) گفته اند که تا به حال صاحب NFT بوده اند. اگرچه این رقم ممکن است پایین به نظر برسد، اما نشان دهنده افزایش 100 درصدی نسبت به سال 2021 است (منبع).

Non-Fungible Tokens که بیشتر با نام NFT شناخته می شود، جدیدترین مفهوم صنعت کریپتو است. با استفاده از بلاک چین به عنوان فناوری زیربنایی، NFT ها می توانند برای بسیاری از زندگی‌ها به ویژه جامعه هنرمندان، جذابیت بیشتری ایجاد کنند.

قبلا در مورد کسب درآمد از NFT صحبت کردیم، حال بیایید بار دیگر NFT را رمزگشایی کنیم و بگوییم که nft چیست و سپس کاربرد NFT را به طور گسترده بیان کنیم.

 

nft چیست

 

توکن غیر قابل تعویض (NFT) چیست؟

پیش از آنکه در مورد کاربرد NFT بگوییم، میخواهیم بگوییم که NFT چیست. به عبارت ساده، یک NFT نشان دهنده مالکیت هر نوع دارایی دیجیتالی است.

عبارت NON-FUNGIBLE به معنای غیر قابل تعویض است و نشان می دهد که هیچ دو NFT برابر نیستند. اما یک دلار آمریکا، معادل هر دلار آمریکا دیگر است. این باعث می شود هر توکن غیر قابل تعویض، منحصر به فرد باشد.

تولید روز افزون NFT ها نشان دهنده ارزشمند بودن آن ها است. گواهی اعتبار NFT ها در بلاک چین ها نگهداری می شود. بنابراین، نمی توان آن‌ها را دستکاری کرد.

به عنوان مثال، اگر شما یک NFT دارید که نشان دهنده یک قطعه زمین است، به این معنی است که هیچ کس نمی تواند آن را با فریب دادن تغییر دهد. شما می توانید قطعه زمین خود را بفروشید، اما آن معامله همیشه برای تأیید عمومی در بلاکچین خواهد بود.

بنیانگذار توییتر، جک دورسی، اولین توییت خود یعنی “Just set up my twttr” را به عنوان NFT به مبلغ 2.9 میلیون دلار در 22 مارس 2021 فروخت.

خریدار، آقای سینا استاوی (Sina Estavi) از مالزی، مدیر اجرایی شرکت رمزنگاری Bridge Oracle است. او می گوید:

این قطعه ای از تاریخ بشر، به شکل یک دارایی دیجیتال است. چه کسی می داند قیمت اولین توییت تاریخ بشر، 50 سال بعد چقدر خواهد بود.

او خرید خود را با بهترین نقاشی معروف مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی مقایسه می کند. ممکن است برخی از افراد تصمیم او را مسخره کنند، اما کارشناسان موافقند که اولین توییت بنیانگذار توییتر در آن پلتفرم واقعاً دارایی ارزشمندی است. بنابراین، ممکن است به مرور زمان ارزش آن بیشتر شود.

NFT ها چیزی بیش از یک توییت یا نقاشی فانتزی هستند. بیایید ببینیم کاربرد NFT چیست.

 

انواع کاربرد nft


انواع کاربرد NFT

موارد استفاده این توکن منحصر به فرد بسیار زیاد است. همانطور که صنایع رشد می‌کنند، کاربرد NFT ها نیز بیشتر می‌شود.

در این بخش، در مورد برخی از زمینه‌های کمتر شناخته شده که می‌توانید از آن‌ها برای تجربه بهتر استفاده کنید، صحبت می‌کنیم.

1. کاربرد NFT در هنر و خلاقیت های دیجیتال

نه تنها GIF ها و تصاویر، بلکه می توانید موسیقی و ویدیو را به NFT تبدیل کنید و به قیمت میلیون ها دلار بفروشید!

NFT های هنری را درست مانند تصاویر، موسیقی و فیلم ها می توان در سراسر اینترنت کپی کرد. اما امکان ادعا برای اینکه بگویید شما صاحب نسخه اصلی و قانونی هستید، وجود ندارد.

 ویدیوی گوچی گوست (Gucci Ghost) آخرین بار هفت ماه پیش به قیمت 3600 دلار فروخته شد.

پیش از این، خالق آن، ترور اندرو (Trevor Andrew) آن را با قیمت 200 دلار فروخته بود. سپس چندین بار دست به دست شد و در حال حاضر مالک فعلیش دنی (Dani)، آن را با قیمت 16300 دلار به فروش گذاشته است. با مراجعه به صفحه آن در Nifty Gateway می توانید تاریخچه کامل خرید را بررسی کنید.

به طور مشابه، شخصی به نام رابونو (Rabono)، ان اف تی Cryptokitty #896775 را با قیمت خیره کننده 172000 دلار خریداری کرد. Cryptokitty با نام Dragon نیز شناخته می‌شود.

آخرین قیمت آن 600 ETH است که در حال حاضر معادل 2,068,794.00 دلار می‌باشد. شما می توانید گربه (kitty) را از اینجا خریداری کنید.

NFT ها را مسخره نکنید. آنها موارد استفاده زیادی به جز هنرهای دیجیتال دارند. در ادامه برخی از مهم ترین آن ها را آورده ایم.

 

ان اف تی


2. کاربرد NFT در بلیط رویدادها

بلیط های یک رویداد (فیلم، اجرای زنده، مسابقه فوتبال، و غیره) را می توان به NFT تبدیل کرد. همانطور که هر صندلی منحصر به فرد است و هیچ دو نفری نمی توانند از یک صندلی یکسان استفاده کنند، بلیط‌های NFT نیز منحصر به فرد هستند.

3. کاربرد NFT به عنوان اسناد

کاربرد دیگر ان اف تی در اسناد قانونی، فاکتورها، امضاها و غیره است. شما می توانید هر سند دارایی حقوقی را به NFT تبدیل کنید. این کار می تواند به شناسایی مالک واقعی کمک کند. این امر کلاهبرداری در املاک و مستغلات را کاهش می دهد و روند فروش را آسان می کند. علاوه بر این، نیاز به واسطه (مانند دفاتر ثبت اسناد) را کاهش می‌دهد. بنابراین انتقال هم برای فروشنده و هم برای خریدار مقرون به صرفه و سریع خواهد بود.

همچنین می توانید فاکتورها و امضاها را به توکن تبدیل کنید. این کار باعث از بین رفتن سوء استفاده احتمالی می شود و یک رکورد دائمی از هر تراکنش نگهداری می‌شود.

4. کاربرد NFT در مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین، با استفاده از NFT ها، می تواند یک راهکاری برای اصالت هر محصول ارائه دهد. به عنوان مثال، می‌توانید با ردیابی هر دارویی به سازنده اصلی آن برسید و صحت آن را بررسی کنید.

5. کاربرد NFT در جلوگیری از جعل

 هر چیز متمایز را می توان به یک توکن غیر قابل تعویض تبدیل کرد، تا از استفاده منصفانه و صحیح آن اطمینان حاصل شود. به عنوان مثال، مدرک دانشگاهی، گواهینامه رانندگی، شناسنامه و پاسپورت شما می تواند به صورت NFT برای جلوگیری از جعل صادر شود.

 

منبع

hedera | geekflare

جمع بندی:

می‌توانید NFT را در هر جایی که چیزی منحصربه‌فرد می‌بینید، اعم از هنری، اسناد قانونی، کارت‌های شناسایی شخصی، یا هر محصول یا شی منحصر به فرد دیگری اعمال کنید. این کار به تشخیص اصل از جعل، کمک می‌کند.

سوالات متداول

افراد می‌توانند از NFT برای نشان دادن مالکیت دارایی‌های دیجیتال، مانند آثار هنری، موسیقی یا ویدیوها استفاده کنند. این کار به کاهش دزدی کمک می کند و تضمین می کند که سازندگان آن، سود حاصل از ساخت NFT خود را دریافت می کنند. NFT ها همچنین می توانند برای نشان دادن مالکیت دارایی های فیزیکی مانند اتومبیل، املاک و مستغلات استفاده شوند.

سند مالکیت هر دارایی که به یک NFT تبدیل می‌شود، می‌تواند آسان‌تر و کارآمدتر بین مردم، در هر نقطه از جهان منتقل شود.

NFT ها دارایی های دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند و از طریق ارزهای دیجیتال معامله می شوند. این فناوری از یک سیستم DLT استفاده می کند که امکان تجارت امن را فراهم می کند.

برچسب ها:

زینب قرائتی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات