هوش مصنوعی در کسب و کار – 10 نمونه کاربرد هوش مصنوعی در مشاغل

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

هوش مصنوعی در کسب و کار – 10 نمونه کاربرد هوش مصنوعی در مشاغل

 

هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ (ML) کاربرد زیادی در صنعت و تولید دارند. استفاده درست و به جا از این فناوری‌ها، پیشرفت‌های چشم‌گیری در حوزه تولید به وجود می‌آورد و مزایای رقابتی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند. با پیشرفت فناوری و تحول دنیای دیجیتال، شرکت‌ها از عقب ماندن نسبت به رقیبان هراس دارند. این هراس فشارهایی بر آن‌ها وارد می‌کند؛ اما استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند راه‌حلی عالی برای پیشی گرفتن از رقبا باشد. خصوصا اینکه هوش مصنوعی در کسب و کار های مختلف هم کاربرد دارد و مزایای زیادی برای سازمان‌ها در پی دارد. در این مقاله چند کاربرد هوش مصنوعی در حوزه شغلی را با هم مرور می‌کنیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید.

 

10 عملکرد تجاری که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

با وجود پیشرفت‌ نمونه های هوش مصنوعی (AI)، این فناوری هنوز هم در مراحل اولیه است. یعنی اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها از آن استفاده نمی‌کنند و تنها تعدادی از کمپانی‌های بزرگ به مزایای آن پی برده‌اند. اما شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در تولید محصولاتشان استفاده کرده‌اند، از این تجربه کاملا هیجان‌زده هستند. کسب‌وکارهای مختلفی از AI استفاده می‌کنند و توانسته‌اند پیشرفت زیادی در بیزنس خود به وجود بیاورند. در ادامه ده مورد کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار را با هم مرور می‌کنیم.

هوش مصنوعی در بازاریابی (Marketing)

شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی برای بازاریابی استفاده نمی‌کنند، فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهند. هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند به توسعه استراتژی‌های بازاریابی کمک کند، بلکه در اجرای آنها نیز موثر است. هوش مصنوعی مشتریان را بر اساس معیارهای مختلفی مرتب می‌کند و تبلیغات خاصی را بر اساس سابقه آن‌ها هدف قرار می‌دهد. همچنین ابزاری حیاتی برای پاسخگویی به نیازهای مشتری در هر زمان است.

از هوش مصنوعی برای بازاریابی با ربات‌های چت هم استفاده می‌شود. این ربات‌ها می‌توانند به حل مشکلات، پیشنهاد محصولات یا خدمات و پشتیبانی فروش کمک کنند. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل _ سریع‌‌تر و دقیق‌تر از انسان _ داده‌های مربوط به رفتار مصرف‌کننده، از بازاریابان پشتیبانی می‌کند. این بینش‌ها به مشاغل کمک می‌کند تا اصلاحاتی در کمپین‌های بازاریابی انجام دهند و کارآمدتر شوند. همچنین برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. به هر حال کاربرد هوش مصنوعی در شبکه های اجتماعی بسیار عالی است و مزایای بیشماری دارد.

هوش مصنوعی در کسب و کار و فروش (Sales)

 

هوش مصنوعی در کسب و کار و فروش | هوش مصنوعی در کسب و کار

 

جنبه‌های انسانی در فروش محصولات و خدمات نقش زیادی دارد. اما نمی‌توان نقش هوش مصنوعی را در این کار نادیده گرفت. هوش مصنوعی بینش‌هایی برای بهبود عملکرد فروش به متخصصان فروش می‌دهد و به پیش‌بینی فروش، پیش‌بینی نیازهای مشتری و بهبود ارتباطات کمک می‌کند. ماشین‌های هوشمند به متخصصان فروش کمک می‌کنند تا وقتشان را مدیریت کنند و تشخیص دهند چه کسانی در چه زمانی پیگیری شوند. همچنین مشتریان احتمالی که می‌توانند به مشتریان بالفعل تبدیل شوند را شناسایی می‌کنند.

تحقیق و توسعه (Research and Development (R&D))

قطعا هوش مصنوعی ابزاری برای ایجاد نوآوری است. این فناوری درک عمیق‌تری در پیشرفت هر صنعت از بهداشت و درمان گرفته تا موضوعات مالی و هوشمندسازی خودرو به ما می‌دهد. با این فناوری اطلاعات بسیار زیادی را به صورت دقیق جمع‌آوری و سپس تحلیل می‌کنیم. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ توصیه‌ها و راه‌حل‌هایی برای مشکلاتمان ارائه می‌دهد که شاید هرگز به آنها فکر هم نکرده‌ایم. هوش مصنوعی بسیاری از کارها را به صورت خودکار انجام می‌دهد و دریچه‌ای نو برای اکتشافات جدید، بهبود محصولات، خدمات و انجام وظایف باز می‌کند. با هوش مصنوعی فعالیت‌های تحقیق و توسعه، موثرتر و استراتژیکی‌تر انجام می‌شود.

هوش مصنوعی در عملیات‌های فناوری اطلاعات (IT Operations)

عملیات‌های IT، یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار است. این مورد که به عنوان AIOps هم شناخته می‌شود، اولین تجربه بسیاری از سازمان‌ها در زمینه اجرای هوش مصنوعی بوده است. اصطلاح AIOps به عنوان "کاربرد یادگیری ماشین و علم داده در مشکلات عملیات IT" تعریف می‌شود. هوش مصنوعی معمولا برای تجزیه و تحلیل خطای پرونده ورود به سیستم IT، با عملکردهای مدیریت سیستم‌های IT و اتوماسیون بسیاری از فرایندهای معمول استفاده می‌شود. استفاده از AIOps باعث می‌شود که تیم فناوری اطلاعات، مشکلات احتمالی را پیش از خراب شدن سیستم IT برطرف کند. هر چقدر سیستم‌های فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مشاغل پیچیده‌تر می‌شوند، نقش AIOps برای بهبود عملکرد و خدمات سیستم بیشتر می‌شود. 

هوش مصنوعی در منابع انسانی (Human Resources)

 

هوش مصنوعی در منابع انسانی | هوش مصنوعی در کسب و کار

 

عجیب نیست!؟ به نظر می‌رسد هوش مصنوعی نقشی در منابع انسانی نداشته باشد. اما هوش مصنوعی می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های منابع انسانی از استخدام تا مدیریت را انجام دهد. این فناوری با خودکارسازی کارهای تکراری به بهبود کارایی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین کارهای بیشتری انجام می‌شود. مثلا شرکت پپسی از روباتی به نام Robot Vera برای تماس تلفنی و مصاحبه با کاندیدهای موقعیت‌های فروش آزاد استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی به گروه‌های منابع انسانی کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری مبتنی بر داده را بهتر انجام دهند و غربالگری نامزدها و روند استخدام  را آسان‌تر می‌کند. همچنین می‌توان از چت بات ها برای پاسخ به بسیاری از سوالات رایج در مورد سیاست‌ها و مزایای شرکت استفاده کرد.

مراکز تماس (Contact Centers)، یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار

در مرکز تماس یک سازمان هم از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. در این مراکز وظایف انسانی با هوش مصنوعی جایگزین می‌شود و داده‌های عظیمی برای یادگیری بیشتر در مورد مشتری، پیش‌بینی قصد مشتری و بهبود "بهترین اقدام بعدی" جمع‌آوری می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده‌های غیر ساختاری جمع‌آوری شده از مراکز تماس، با یادگیری ماشین برای کشف روند مشتری و بهبود محصولات و خدمات تحلیل می‌شوند.

تعمیر و نگهداری ساختمان (Building Maintenance)

کاربرد دیگر هوش مصنوعی، بهینه‌سازی انرژی و آسایش ساکنین ساختمان‌ها است. از هوش مصنوعی برای مدیریت ساختمان‌ها، کنترل سیستم‌های روشنایی، گرمایشی/سرمایشی، دستگاه‌ها و سنسورهای اینترنت اشیا و دید رایانه برای نظارت بر ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بر اساس داده‌هایی که جمع‌آوری شده است، AI سیستم‌های ساختمان را متناسب با تعداد ساکنان، موقعیت زمانی در روز و ... تنظیم می‌کند. هوش مصنوعی به مدیران کمک می‌کند تا بازده انرژی ساختمان را بهتر کنند. ایجاد امنیت، مولفه اضافی بسیاری از این سیستم‌ها است.

هوش مصنوعی در ساخت و تولید (Manufacturing)

شرکت Heineken و بسیاری از شرکت‌های دیگر، در هر مرحله از فرآیند تولید - از زنجیره تأمین گرفته تا ردیابی موجودی قفسه‌های فروشگاه‌ها - از تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. هوش پیش‌بینی کننده نه تنها می‌تواند تقاضا و میزان تولید را حدس بزند، بلکه حسگرهای موجود در تجهیزات می‌توانند نیازهای حفاظت و نگهداری را پیش‌بینی کنند. هوش مصنوعی قبل از بروز مسائل پرهزینه، مناطق مورد نگرانی در فرآیند تولید را مشخص می‌کند. همچنین Machine vision از روند کنترل کیفیت در تأسیسات تولیدی پشتیبانی می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه حسابداری (Accounting and Finance)

 

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه شغلی حسابداری | هوش مصنوعی در کسب و کار

 

حسابداری، یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کار است. طبق نظر بسیاری از سازمان‌ها، کاهش هزینه‌ها و عملیات‌های کارآمدتر، عمده‌ترین جذابیت هوش مصنوعی در محل کار است. طبق مشاوره Accenture، اتوماسیون فرآیند رباتیک، نتایج شگفت‌انگیزی برای صنعت حسابداری، مالی و ادارات ایجاد می‌کند. در این وضعیت متخصصان امور مالی انسانی از انجام کارهای تکراری رها می‌شوند تا بتوانند روی فعالیت‌های سطح بالاتر تمرکز کنند؛ استفاده از هوش مصنوعی در حسابداری خطاها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این می‌تواند وضعیت امور مالی را در زمان واقعی به سازمان‌ها ارائه دهد؛ چون ارتباطات را از طریق پردازش زبان طبیعی کنترل می‌کند.

تجربه مشتری (Customer Experience)

تجربه مشتری، یکی دیگر از روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار است. برند لاکچری Burberry از داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی برای افزایش فروش و روابط مشتری استفاده می‌کند. این شرکت داده‌های خریدار را از طریق برنامه‌های وفاداری و پاداش جمع‌آوری می‌کند. سپس از آنها برای ارائه توصیه‌های متناسب با خرید مشتریان یا فروشگاه‌های آجر و ملات استفاده می‌کند. علاوه بر این از چت بات در حین رویدادهای صنعت استفاده می‌شود.

 

10 سوال اساسی قبل از اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار

قبل از اینکه کار خود را با هوش مصنوعی آغاز کنید، باید به عنوان یک مدیر یک سری سوالات را از خودتان بپرسید. در این صورت راه برایتان واضح‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید اوضاع را کنترل کنید. این سوالات را در ادامه آورده‌ایم.

1.        می‌خواهید چه مشکلی را با AI حل کنید؟

مشکل خود را تعریف کنید. از خودتان بپرسید شرکت به دنبال چه چیزی است؟ آیا هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین می‌تواند آن را حل کند؟ آیا مشخص است که سیستم‌های هوش مصنوعی در چه مواردی کاربرد دارند؟

2.        برنامه شرکت برای تبدیل هوش مصنوعی به یک فرصت چیست؟

برنامه‌ریزی شرکت شما برای حل مشکل و پیاده‌سازی راه‌حل چیست؟ در این مرحله باید بدانید چگونه مسئله را در یک روند یادگیری خودکار قرار دهید. پیاده‌سازی راه‌حل باید به گونه‌ای باشد که از هر نوع کندی یا از دست دادن ارزش در طی فرآیند تحول جلوگیری شود.

3.        آیا شرکت به راه‌حل موقت یا دائمی هوش مصنوعی نیاز دارد؟

 

راه‌حل موقت یا دائمی هوش مصنوعی | هوش مصنوعی در کسب و کار

 

فناوری‌های هوش مصنوعی باید بخشی از مشاغل اصلی شرکت شوند و با تغییر ذهنیت تیم مدیریت همراه باشند. آیا از مدل هوش مصنوعی برای "اقدامی خاص" استفاده می‌کنید یا برای "فرآیندهای روزانه شرکت"؟ با توجه به پاسخ خودتان یک محصول سفارشی، یک راه‌حل استاندارد یا یک سرویس موقت خریداری کنید.

4.        آیا شرکت داده‌های لازم برای تغذیه مدل هوش مصنوعی در کسب و کار را دارد؟

کیفیت مدل AI به کیفیت و کمیت داده‌های موجود در شرکت بستگی دارد. باید بپرسید که آیا شرکتتان اطلاعات کافی دارد؟ آیا منابع داده‌ای که هوش مصنوعی استفاده می‌کند، قابل اعتماد هستند؟ آیا این شرکت معماری داده قوی دارد؟ بهتر است چارچوبی محکم از اهداف و KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد) داشته باشید.

5.      آیا این داده‌ها دیجیتالی شده‌اند؟ نقش هوش مصنوعی در crm

آیا داده‌های ذخیره شده در سیستم‌های دیجیتال را در اختیار دارید؟ داده‌ها باید در ابزارهای دیجیتالی مختلف (مانند CRM ،ERP و SCADAS) یا در پایگاه داده‌ها، پرونده‌های CSV و Excel، متمرکز، سازمان‌یافته و یکپارچه شوند تا مدیریت درستی انجام شود. در غیر این صورت دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی این داده‌ها مدت‌ها طول می‌کشد و گاهی اوقات یک سرمایه‌گذاری غیر قابل حل است.

6.        آیا شرکت منابع لازم برای اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار را دارد؟

شرکت شما باید در مورد منابع لازم در سطح سرمایه‌های انسانی و مالی برای جذب تغییرات، واقع‌بین باشد. باید بدانید متخصص هوش مصنوعی را از کجا پیدا کنید و بودجه شرکت برای دستیابی به مدل ML را محاسبه کنید. بهتر است با یک تیم فنی که شرکت، توسعه‌دهنده و دانشمند داده را بشناسد، کار کنید.

7.        عواقب ناشی از عدم موفقیت هوش مصنوعی چیست؟

 

عدم موفقیت هوش مصنوعی | هوش مصنوعی در کسب و کار

 

مدل‌های هوش مصنوعی از طریق الگوریتم‌های بسیار پیچیده و همبستگی آماری کار می‌کنند؛ اما همیشه یک خطا وجود دارد. آیا هوش مصنوعی در فرآیندی با تنوع بالا و میزان دقت کم یا برعکس پیاده‌سازی می‌شود؟ در صورت عدم موفقیت چه خطراتی وجود خواهد داشت و چه میزان سرمایه از دست می‌رود؟

8.        هوش مصنوعی چگونه با استراتژی کلی شرکت ادغام می‌شود؟

شرکت چگونه IA را با فرآیندها و افراد ادغام می‌کند؟ آیا نقاط عطفی برای برخورد IA با فرآیندها وجود دارد؟

هوش مصنوعی نباید به عنوان یک فناوری مستقل اجرا شود؛ بلکه به عنوان یک راه‌حل یکپارچه برای به حداکثر رساندن بهره‌وری با همه حوزه‌های شرکت استفاده می‌شود. شرکت باید از خود بپرسد که آیا مدل هوش مصنوعی می‌تواند با بقیه بخش‌ها کار کند و چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید؟

9.        این تغییر چه تاثیری بر کارمندان شرکت می‌گذارد؟

باید ببینید که IA و خودکار کردن فعالیت‌هایی که هم‌اکنون توسط کارگران انجام می‌شود، چقدر بر روند کار تاثیر می‌گذارد؟ باید توجه کنید که ممکن است کارگران نسبت به تغییر بسیار بدبین باشند و شرکت باید راه‌حل‌های اخلاقی برای اینکه ارزش و انگیزه خود را از دست ندهند، پیدا کند.

10.    بازده مورد انتظار برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در کسب و کار چیست؟

چه مدت طول می‌کشد تا سرمایه شرکت بازیابی شود؟ هزینه‌های شرکت با اجرای هوش مصنوعی چقدر کاهش می‌یابد؟ ادغام مدل‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در صنعت، به معنی هزینه و در نتیجه یک سرمایه‌گذاری مهم است. به همین دلیل باید برآورد واقع بینانه‌ای برای تعیین پارامترهای بازده سرمایه‌گذاری انجام شود. برای اجرای این طرح باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) احتمالی تعیین شود؛ به طوری که بتوان بازده را اندازه‌گیری کرد و ارزشی که مدل هوش مصنوعی برای شرکت می‌آورد را محاسبه کرد.

 

نکات کلیدی 

 

منابع: Forbes | nexusintegra | newgenapps

 

جمع بندی:

در این مقاله با کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار آشنا شدید. خب با توجه به اطلاعاتی که گرفتید، به فکر پیاده‌سازی هوش مصنوعی در شرکتتان هستید؟ توجه کنید که AI فرصت‌های بی‌شماری برای مشاغل ایجاد می‌کند؛ اما اگر به عنوان یک آزمایش به کار گرفته شود، مشکل خاصی را شناسایی نکند و یک برنامه عملیاتی ایجاد نشود، یک پیشنهاد بی ارزش خواهد بود. حتی ممکن است سرمایه صرف شده هم برنگردد. به هر حال استفاده از این فناوری قوانین خود را دارد و باید به درستی استفاده شود. قبل از استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار، مطالعه و بررسی کاملی در این زمینه داشته باشید. لطفا سوالات و نظراتتان را در رابطه با هوش مصنوعی و کارآفرینی با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

هوش مصنوعی کاربردهای زیادی در تجارت دارد. شبکه‌های اجتماعی، تحقیق و توسعه، عملیات IT و چت‌بات‌ها، نمونه‌هایی از کاربرد هوش مصنوعی هستند. مثلا ربات‌ها می‌توانند در حل مشکلات، پیشنهاد محصولات یا خدمات و پشتیبانی فروش کمک کنند. حتی هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل سریع‌تر و دقیق‌تر از انسان، داده‌های مربوط به رفتار مصرف‌کننده را پشتیبانی می‌کند.

هوش مصنوعی (AI) توانایی ماشین‌ها در درک دنیای اطراف، یادگیری و تصمیم‌گیری، به روشی مشابه مغز انسان است. سازمان‌ها از این فناوری برای افزایش بهره‌وری و بازدهی استفاده می‌کنند. دستیاران هوشمند مانند Siri و Alexa نمونه کاربردهای هوش مصنوعی هستند

چت بات؛ هوش مصنوعی در تجارت الکترونیکی؛ هوش مصنوعی برای بهبود ارتباطات در محل کار؛ مدیریت منابع انسانی؛ هوش مصنوعی در بهداشت و درمان؛ امنیت سایبری هوشمند؛ هوش مصنوعی در تدارکات و زنجیره تأمین؛ تولید با هوش مصنوعی؛ هتل‌ها و مجتمع‌های استراحتگاهی؛ خرده‌فروشی.

تأثیر هوش مصنوعی بر تجارت بسیار گسترده است. نتایج نشان می‌دهد که این فناوری‌ باعث گرفتن تصمیمات سریع‌تر می‌شود و اشتباهات و خطاهای انسانی - به شرطی که سیستم‌های هوش مصنوعی به درستی تنظیم شده باشند - کاهش پیدا می‌کند.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات