ترند جدید دنیای دیجیتال؛ انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 03 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

ترند جدید دنیای دیجیتال؛ انتقال از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال

 

این روزها همه جا صحبت از دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دنیا در حال تغییر استراتژی‌های تبلیغاتی خود به سمت دیجیتال مارکتینگ هستند. اما چرا؟ کدام مزیت‌ها باعث شده که کسب‌وکارها، بازاریابی دیجیتال را انتخاب کنند و در جهت آن گام بردارند؟ آیا لازم است که بازاریابی دیجیتال و سنتی را در کنار هم پیش ببریم؟ این روزها هر کسی که دارای یک کسب‌وکار کوچک یا بزرگ است، برای تبلیغات و بازاریابی هزینه می‌کند. بازاریابی دیجیتال و سنتی هر دو در کنار هم برای موفقیت کسب‌وکار نیاز است. متخصصان بازاریابی توصیه می‌کنند که به فکر بازاریابی دیجیتال باشید و کسب‌وکار خود را الکترونیکی کنید. اما دیجیتال مارکتینگ چیست و چه فوایدی دارد؟

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

بازاریابی دیجیتال

 

دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محصولات و خدمات با استفاده از فناوری‌های دیجیتال است. بازاریابی دیجیتال در اصل از طریق اینترنت انجام می‌شود ولی شامل تبلیغات تصویری، خدمات موبایل و سایر مدیوم‌های دیجیتال است. توسعه دیجیتال مارکتینگ از دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به نحوی تغییر کرده که این روزها بیشتر برندها و کسب‌وکارها از تکنولوژی برای بازاریابی خود استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه پلتفرم‌های دیجیتال روز به روز بیشتر از قبل وارد برنامه‌های بازاریابی و زندگی روزمره ما می‌شوند و مردم نیز از دیوایس‌های دیجیتال به جای سر زدن به مغازه‌های فیزیکی استفاده می‌کنند به همین دلیل کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته‌اند. متد‌های بازاریابی دیجیتال مثلاً بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو، بازاریابی موتورهای جست‌وجو، بازاریابی محتوایی، اینفلوئنسر مارکتینگ، اتوماسیون محتوا، کمپین مارکتینگ، مارکتینگ مبتنی بر داده، مارکتینگ تجارت الکترونیک و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی روز به روز رایج‌تر شده‌اند. در واقع بازاریابی دیجیتال این روزها فقط به کانال‌های اینترنتی محدود نمی‌شود و در واقع مدیای دیجیتال را هم در بر می‌گیرد که می‌تواند شامل خدمات موبایل باشد که از طریق اس ام اس یا ام ام اس انجام می‌شود. در واقع همین دامنه وسیع دیجیتال‌ مارکتینگ باعث می‌شود که از آنلاین مارکتینگ متمایز باشد. در آنلاین مارکتینگ فعالیت‌های بازاریابی غالباً از طریق پلتفرم‌های آنلاین انجام می‌شود.

 

۵ بعد دیجیتال مارکتینگ

 

بازاریابی دیجیتال

 

برای اینکه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای آینده بازاریابی کسب و کار پی ببرید باید به این فکر کنید که کدام تعامل مخاطبان برای شما مهم است، کدام ویژگی مخاطب را باید بشناسید و مدیریت کنید. بازاریابی دیجیتال در دنیای امروزی فقط به تعامل مخاطبان در وب سایت و ایمیل محدود نمی‌شود. در واقع در بازاریابی دیجیتال باید پنج بعد مختلف را در نظر بگیرید. این پنج بعد فرصت‌هایی را ایجاد می‌کنند تا مشتریان با برندها و کسب و کارها تعامل بهتری برقرار کنند و کسب‌وکارها نیز به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنند و به شکل‌های مختلف از مخاطبانشان به اطلاعات مختلف دست یابند. این پنج بعد عبارتند از:

۱. دستگاه‌های دیجیتال

مخاطبان از طریق تعامل برقرار کردن با کسب‌وکارها با کمک وب سایت و اپلیکیشن‌های موبایل و با استفاده از مجموعه‌ای از دیوایس‌ها و دستگاه‌های مرتبط با هم مثلاً گوشی‌های هوشمند، تبلت و کامپیوترهای دسکتاپ تلویزیون و دیوایس‌های گیمینگ با برندهای مختلف در تماس هستند و آنها را تجربه می‌کند.

۲. پلتفرم‌های دیجیتال

بیشتر تعاملات مخاطبان در دیوایس‌های دیجیتال از طریق مرورگرها یا اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود. مهم‌ترین پلتفرم‌های دیجیتال در دنیای امروزی عبارتند از گوگل و یوتیوب، فیسبوک و اینستاگرام، توییتر و لینکدین.

۳. رسانه‌های دیجیتال

کانال‌های ارتباطی مختلفی برای ارتباط با مخاطب و به تعامل وا داشتن آنها وجود دارد از جمله تبلیغات ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی. به این کانال‌های ارتباطی دیجیتال که کاربر و کارفرما از طریق آن با هم در تعامل و ارتباط هستند (چه به صورت یک طرفه از سوی کارفرما و چه دو طرفه) رسانه‌های دیحیتال می‌گویند.

۴. دیتای دیجیتال

دیتای دیجیتال در واقع داده‌ها و اطلاعاتی است که کسب و کارها در مورد مخاطبان و نحوه تعامل شان با هر کسب‌وکار به دست می‌آورند که این داده‌ها بر اساس قانون در بسیاری از کشورها باید به درستی حفظ و نگهداری شود.

۵. فناوری دیجیتال

فناوری‌های دیجیتال ابزارهایی است که کسب و کارها برای ایجاد تجربه تعاملی با مخاطب از آن استفاده می‌کنند که این می‌تواند شامل وبسایت و اپلیکیشن‌های موبایل، کیوسک‌های داخل فروشگاه و کمپین‌های ایمیلی باشد.

 

چرا کسب و کارها از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال تغییر مسیر می‌دهند؟

 

بازاریابی دیجیتال و سنتی

 

ظهور اینترنت در دنیای امروز ما باعث شده که جنبه‌های مختلف زندگی تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر دوروبرمان نگاه کنیم می‌بینیم که بخش‌های زیادی از زندگی ما تحت تاثیر اینترنت است و می‌بینیم که تغییراتی بسیار سریع در حال رخ دادن است. در نتیجه نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که کسب و کارها از این پتانسیل وسیع استفاده نکنند و تحت تاثیر دنیای دیجیتال قرار نگیرد. کسب و کارهای بزرگ دائماً در حال افزایش بودجه دیجیتال مارکتینگ هستند و کسب و کارهای کوچک نیز به راحتی می‌توانند با استفاده از اینترنت محصولات خود را به شکل تاثیرگذاری بازاریابی و تبلیغ کند. دیجیتال مارکتینگ به کسب‌و‌کارهای کوچک اجازه می‌دهد تا کسب و کار خود را در سطح وسیع‌تری ارائه کنند در حالیکه قبلاً این امکان وجود نداشت. به همین دلیل است که می‌بینیم این روزها بازار یابی سنتی تقریباً کنار رفته و دیجیتال مارکتینگ جای آن را گرفته است. در ادامه به چند دلیل عمده اشاره می‌کنیم تا متوجه شوید که چرا این روزها دیجیتال مارکتینگ محبوب شده و روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

۱. تبدیل بازاریابی به فروش

در بازاریابی سنتی محصولات به افراد زیادی معرفی می‌شوند و تبدیل کردن آن افراد به مشتری و فروش محصولات یک فرایند جداگانه است. ولی در دیجیتال مارکتینگ کلیک کردن روی تبلیغات مشتری را به وبسایت منتقل می‌کند جایی که می‌تواند همان لحظه محصول را بخرد. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مثل آمازون و eBay هنوز از تبلیغات سنتی برای تکمیل استراتژی بازاریابی آنلاین خود استفاده می‌کنند. به این دلیل است که شیوه‌های قدیمی بازاریابی مثل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی هنوز هم تاثیرگذار هستند و محصولات را می‌توانند به میلیون‌ها نفر دیگر معرفی کنند.

۲. تعامل با مشتریان

تبلیغ کردن محصولات در فضای آنلاین امکان تعامل مشتریان با کسب و کارها را فراهم و تسهیل می‌کند. از طریق بازاریابی دیجیتال می‌توانید مشتری را درک کنید و نیازهای او را متوجه شوید. به درک درستی از مخاطب هدفتان می‌رسید و می‌توانید بفهمید که مخاطب هدف شما درباره محصولات و خدمات چه فکری می‌کند. در واقع با این روش می‌توانید با مخاطب در ارتباط باقی بمانید و به آنها کمک کنید که تجربه بهتری از ارتباط با کسب و کار شما داشته باشند.

۳. قیمت مناسب و معقول

بعد از اینکه شرکت‌ها روش بازاریابی دیجیتال را انتخاب می‌کنند کاهش قابل توجهی در هزینه‌های بازاریابی خود مشاهده می‌کند. چرا؟ به این دلیل که بعد از اینکه خرید آنلاین و کسب‌وکارهای اینترنتی معرفی شدند بسیاری از مردم شیوه خرید محصولات خود را تغییر دادند. این روزها مشتریان هوشمندتر شده‌اند. آنها ترجیح می‌دهند تا در مورد محصولات، تحقیق کنند و قبل از اینکه در مورد خرید چیزی تصمیم بگیرند حتی اگر قرار باشد آن را در فروشگاه حضوری بخرند، قیمت‌ها را با هم مقایسه کنند. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما به افراد زیاد و مشتریان زیادی معرفی شود و شناخته شود باید بر اساس اصول سئو و گشت‌و‌گذار در آن راحت باشد. اگر وبسایت شما بر اساس اصول سئو نباشد به راحتی طیف وسیعی از مشتریان احتمالی خود را از دست می‌دهید.

۴. تبلیغات هدفمند

در روش‌های بازاریابی سنتی مثل تبلیغات رادیویی و تلویزیونی محصولات خود را به تعداد زیادی از مشتریان معرفی خواهید کرد و تنوع مخاطبان شما بسیار زیاد خواهد بود در این روش نمی‌توانید فقط مخاطبان و مشتریان خاصی را هدف بگیرید و نمی‌توانید فقط روی کسانی تمرکز کنید که برای محصولات و خدمات شما مفید و موثر هستند. در این صورت شما دارید پول را برای تبلیغاتی هدر می‌دهید که اصلاً به دست مخاطب مورد نظر شما نمی‌رسد ولی در بازاریابی دیجیتال می‌توانید طیف خاصی از مخاطبان را هدف قرار دهید.

۵. فرصت منصفانه

روش‌های سنتی بازاریابی معمولاً برای کسب و کارهای بزرگ بود یعنی برای کسب و کارهایی که بودجه زیادی برای تبلیغات داشتند یا سرشناس بودند. ولی با افزایش دیجیتال مارکتینگ، کسب‌و‌کارهای بسیار کوچک هم این فرصت را پیدا کردند تا یک استراتژی محکم برای بازاریابی داشته باشند و به اندازه بقیه برندها در دنیای آنلاین حضور پیدا کند. همه آنچه که نیاز دارند یک وبسایت سریع و کارآمد با محتوای باکیفیت است. استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌تواند ترافیک سایت را افزایش دهد و شما حتی لازم نیست منتظر آمار بمانید تا متوجه شوید که استراتژی‌ها تاثیر گذار بوده یا نه. در بازاریابی دیجیتال اگر تبلیغ تاثیرگذار باشد به سرعت به خرید تبدیل می‌شود بنابراین مالکان کسب و کار لازم نیست صبر کند تا ببیند تبلیغات اثرگذار بوده یا نه. هر زمان که متوجه شوید یک استراتژی تبلیغاتی تاثیرگذار نیست می‌توانید خیلی زود آن را تغییر دهید. 

 

منبع: theintactone

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات