آموزش متاورس - سمینار Metaverse و هر آنچه باید بدانید!

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 23 بهمن، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

آموزش متاورس - سمینار Metaverse و هر آنچه باید بدانید!

اگر تا چند ماه پیش هر جا می‌رفتیم صحبت از بیت کوین و سرمایه‌گذاری در رمزارزها بود، در عوض این روزها تا بخواهید از "متاورس" می‌شنویم. دنیایی غیر واقعی، مجازی و سه بعدی که افراد می‌توانند با زدن عینک VR وارد آن شوند و در آن تعامل داشته باشند. هر روز خبرهای جدیدی در مورد ورود برندهای مهم دنیا به متاورس، خرید زمین در دیسنترالند و NFTs می‌شنویم و فیلم متاورس های توسعه داده شده را می‌بینیم. اما اصلا متاورس چیست؟ اگر تا به حال عینک‌های VR به چشمتان زده‌اید یا فیلم‌های ماتریکس و آواتار را دیده‌اید، می‌توانید به راحتی چنین دنیایی را تصور کنید. اما قبل از اینکه تخیلاتتان را به کار بگیرید، با من در دوره رایگان متاورس همراه باشید تا همه چیز را خیلی دقیق و واضح بخوانید و ببینید. آموزش متاورس برای همه افراد جامعه به خصوص کسب و کارها خیلی جذاب و البته مهم و کاربردی است.

 

متاورس چیست؟

 

آموزش متاورس

 

بازی‌های GTA یا Call of duty را به یاد دارید؟ یا خیلی از بازی‌های سه بعدی پیشرفته‌ای که هر روز هم یک مورد جدید از آنها به بازار عرضه می‌شود. خب حالا فرض کنید به جای اینکه با کنسول یا دسته، بازی را انجام می‌دهید، خودتان به طور واقعی در بازی هستید؛ می‌توانید بدوید، وارد هر جایی که خواستید شوید، با تفنگ‌هایی که در دستتان می‌گیرید شلیک کنید، حرف بزنید و کلی ماجراجویی کنید!

این همان تصوری است که باید از متاورس داشته باشید!

در این فضای سه بعدی به لباس، اکسسوری، قیافه و شکل خاص و خیلی چیزهای دیگر نیاز دارید. احتمالا شما آواتار چهره‌تان را انتخاب می‌کنید، اما برای پوشیدن لباس در این فضا باید خرید کنید. بله خرید! همه چیز قابل شبیه‌سازی است. اینجا است که بحث کسب درآمد از متاورس باز می‌شود.

 

خرید و فروش در آموزش متاورس به چه صورت است؟

 

خرید و فروش در متاورس | آموزش متاورس

 

احتمالا همانطور که در مورد متاورس شنیده‌اید، چیزهایی هم درباره ارزهای دیجیتال می‌دانید. بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال که در بستر بلاکچین مبادله می‌شوند. برای سرمایه‌گذاری در این ارزها می‌توانید در صرافی‌هایی مثل کوکوین یا بایننس دلار را با هر ارز دیجیتالی که خواستید، مبادله کنید.

اما به غیر از ارزهای دیجیتال، دارایی‌های دیجیتالی دیگری هم مثل توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFT وجود دارد. Non-Fungible Tokens دارایی‌هایی هستند که به صورت یونیک یا منحصربه‌فرد تولید می‌شوند و مالکیت آن‌ها تنها برای یک نفر است. هر کالای دیگری که مانند آن تولید شود ارزشی برابر با مورد اولیه ندارد و تقلبی محسوب می‌شود.

مثلا یک اثر هنری با ارزش به صورت توکن درمی‌آید و یک نفر آن را می‌خرد. پس از آن، همه حق و حقوق استفاده از اثر متعلق به آن شخص است. حتی تا به حال تصاویر وایرال شده در اینترنت که شهرت زیادی پیدا کرده‌اند هم به صورت توکن درآمده‌اند.

چنین اتفاقی در متاورس هم رخ می‌دهد. مثلا یک زمین، کشتی تفریحی، اکسسوری یا لباس از برند گوچی به صورت توکن NFT درآمده، در بستر بلاک چین فروخته شده و مالکیت آن تا همیشه در انحصار یک نفر باقی می‌ماند. البته ممکن است برندهایی مانند پوما، گوچی یا آدیداس که وارد متاورس شده‌اند یک کفش یا کیف خاص را به افراد مختلفی بفروشند. اما وقتی یک کالای پوشیدنی یا زمین به صورت NFT درمی‌آید، تنها به یک نفر تعلق دارد و نمی‌توان کالای دیگری شبیه به آن را تولید کرد و به فروش رساند.

 

چرا متاورس اهمیت دارد و باید به آموزش متاورس بپردازیم؟

طبق تعریف پژوهشکده گارتنر، متاورس همگرایی بین دنیای دیجیتال و فیزیکی است. این همگرایی به یک سری زیرساخت نیاز دارد. زیرساخت‌هایی که وب 3 جزء اصلی آن محسوب می‌شود. دنیایی که با زدن یک عینک VR و اتصال به اینترنت پر سرعت می‌توانیم به آن وارد شویم.

ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که آیا متاورس همان "Meta" است؟ منظور از متا نام شرکت معروف فیسبوک است که به تازگی تغییر نام داده است. پاسخ این سوال "خیر" است!

برخلاف چیزی که خیلی از افراد تصور می‌کنند، زاکربرگ توسعه‌دهنده اصلی متاورس نیست. بلکه چون می‌خواهد حضوری جدی و موثر در این فضا داشته باشد و متاورس یکی از اصلی‌ترین چشم‌اندازهای این کمپانی است، نام کمپانی خود را به متا تغییر داده است.

متاورس یک چیز خاص و ثابت نیست که بگوییم توسط فلان شرکت به وجود آمده است. مانند اینترنت نسل 2 که وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جزئی از آن بودند، متاورس هم جزئی از فضای وب 3 است و کمپانی‌های مختلف می‌توانند متاورس خودشان را بسازند و توسعه دهند.

متاورس مفهومی است که کم کم شکل می‌گیرد و از اجزای زیادی تشکیل شده است. اینترنت نسل جدید، ارائه دهنده متاورس است.

 

هر تجربه‌ای در متاورس رخ می‌دهد!

در آموزش متاورس هیچ محدودیتی وجود ندارد. همانطور که می‌توان در متاورس خرید و فروش انجام داد، می‌توان جلسات کاری برگزار کرد، به گشت و گذار پرداخت، مهمانی و جشن تولد گرفت و حتی عروسی برگزار کرد. اخیرا دو فرد در آمریکا به نام‌های "رایان و کندیس هرلی" مراسم عروسی خود را با حضور 2000 مهمان و یک مقام قضایی دیوان عالی ایالت آریزونا در متاورس برگزار کردند.

در آینده نه چندان دور برگزاری جشن تولد، کلاس‌های آموزشی و جلسات کاری در متاورس امری کاملا طبیعی است. می‌توان همه این کارها را روی مبل در خانه خود و تنها با گذاشتن یک عینک روی چشم و وصل شدن به اینترنت پرسرعت انجام داد.

فکر کنم با این تفاسیر دوست داشته باشید متاورس را تجربه کنید. اگر واقعا به چنین تجربه‌ای علاقه دارید، مقاله چگونه وارد متاورس شویم؟ می‌تواند به شما کمک کند.

 

آموزش متاورس و مزایای فوق‌العاده‌ای که دارد!

 

مزایای متاورس | آموزش متاورس

 

دنیای متاورس می‌تواند بی‌نهایت بزرگ باشد. هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. همانطور که چندین شبکه اجتماعی وجود دارد و در هر یک نیز کلی پیج و کانال هست، هر برندی هم می‌تواند متاورس خودش را راه بیندازد و مخاطبین را به ورود به آن تشویق کند. حتی می‌توان از این متاورس به آن یکی تله پورت کرد و کلی اتفاق جالب را تجربه کرد.

در ادامه مزایای نامحدود و کاربردهای این فضای سه بعدی را با هم مرور می‌کنیم:

اهمیت انواع نسل وب در اموزش متاورس

مسلما وقتی از آموزش متاورس و ورود به این فضای سه بعدی مهیج صحبت می‌کنیم، باید اصل مهم اینترنت را برای ورود به آن در نظر بگیریم. اگر اینترنت پر سرعت وجود نداشته باشد، مسلما امکان ورود به متاورس هم وجود ندارد. اینترنت از ابتدا تاکنون در سه نسل مختلف توسعه پیدا کرده است. در ادامه این سه نسل را به طور مفصل بررسی می‌کنیم.

نسل اول اینترنت یا وب 1

اولین نسل دنیای اینترنت که به آن اقتصاد اطلاعات (The Information Economy) می‌گفتند. در این فضا پلتفرم‌هایی مثل یاهو و یاهو مسنجر وجود داشت. نسل پیشرفته چند سال پیش در ایران که با اینترنت سر و کار داشتند، وقت زیادی را در چت روم‌های یاهو مسنجر می‌گذراندند و از موتور جستجوی یاهو هم استفاده می‌کردند. یاهو مسنجر بخشی از نسل اول اینترنت بود.

در این فضا فقط یک سری متن و عکس دیده می‌شد، تعامل خاصی در آن انجام نمی‌شد و فضایی یک طرفه بود.

نسل دوم اینترنت یا وب 2

در سال 2002 و 2003 فضای وب تعاملی‌تر شد و اقتصاد پلتفرمی (The Platform Economy) روی کار آمد. دیگر اینترنت یک جاده یک طرفه نبود که یک سری تولید محتوا کنند و ما با وارد شدن به سایت‌ها، مطالب را ببینیم. بلکه خود کاربران هم می‌توانستند در شبکه‌های اجتماعی محتوای اختصاصی خودشان را تولید کنند.

حتی می‌توان در این فضا بر اساس نیازها یک سری محتوای سفارشی یا کاستومایز شده دریافت کرد. مهم‌ترین خروجی فضای وب 2، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و سایر شبکه‌های اجتماعی است. مهم‌ترین ویژگی این نسل، امکان تعامل با سایر کاربران است. 

می‌توانیم هر محتوایی که دوست داشتیم و خلاف قوانین این شبکه‌ها نبود را به اشتراک بگذاریم و به سایر کاربران نشان دهیم. محتواهای دلخواهمان را گلچین کنیم و ارتباط مستقیم با سایر کاربران در سرتاسر دنیا داشته باشیم.

نسل سوم اینترنت یا وب 3

 

نسل سوم اینترنت یا وب 3 | آموزش متاورس

 

یکی از مواردی که در آموزش متاورس و آشنایی با این جهان سه بعدی اهمیت دارد، آشنایی با نسل سوم وب است. چند سال پیش که بلاک چین روی بورس آمد و انتقال ارزهای دیجیتال بیشتر از قبل در اقتصاد دنیا معمول شد، فضای وب 3 عینیت بیشتری پیدا کرد. این فضا که تقریبا 4 سالی است که بیشتر به آن پرداخته می‌شود، اقتصاد مالکیت (The Ownership Economy) نامگذاری شده است.

وب 3 آنقدر تعاملی است که می‌توان مالکیت چیزهای مختلف را در آن به دست آورد. این مالکیت فراتر از آدرس دامین وبسایت یا پروفایل شبکه‌های اجتماعی است. جزئی‌ترین چیزهایی که امکان داشتن آن‌ها در دنیای واقعی هم وجود دارد. مثلا یک کفش از برند گوچی در دنیای متاورس!

این مالکیت تفاوت زیادی با مالکیت در فضای وب 2 دارد. مثلا وقتی یوتیوبرها ویدئو درست می‌کنند، آن را آپلود می‌کنند و کسب درآمد دارند، افراد زیادی از ویدئوهای آن‌ها سوء استفاده کرده و قوانین کپی رایت را رعایت نمی‌کنند. در واقع مالکیت محتوا در وب 2 خیلی ساده نیست.

اما این اتفاق در وب 3 رخ نمی‌دهد. به سختی می‌توان از محتوای دیگران استفاده کرد و حتی اگر هم استفاده شود، به فرد مورد نظر سود و منفعت می‌رساند.

 

کمپانی‌هایی که در فضای متاورس نقش مهمی دارند!

در آموزش متاورس باید به برندهای مطرح در این فضا هم بپردازیم. در حال حاضر کمپانی‌های زیادی وارد این فضا شده‌اند. از برندهای پوشاک و بازی گرفته تا کمپانی‌های تکنولوژیکی و دیجیتالی مهم جهان. اما تعدادی از آن‌ها عملکرد قدرتمندتر یا مهم‌تری داشته‌اند. مثلا کمپانی‌هایی مثل:

اما در این بین فعالیت شرکت Apple با سایر کمپانی‌ها متفاوت است. این شرکت در زمینه Extended Reality (XR) فعالیت می‌کند. XR ترکیبی از واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ماشین‌ها (MR) است.

بگذارید قبل از هر چیزی اول با این مفاهیم در آموزش متاورس آشنا شویم.

VR همان تجربه‌ای است که احتمالا همه آن را در شهربازی‌ها تجربه کرده‌ایم. یک عینک VR به چشم می‌زنیم و وارد یک فضای سه بعدی مانند بازی‌های رایانه‌ای می‌شویم. متاورس هم تقریبا چنین چیزی است؛ با این تفاوت که در آنجا با آواتار افراد واقعی رو به رو می‌شوید و اتفاقات را خودتان رقم می‌زنید. نه اینکه یک سری برنامه‌ریزی از قبل انجام شده باشد و شما شاهد آن باشید. به بیان دیگر در دل داستان قرار می‌گیرید و خودتان خالق ماجراها هستید!

AR هم تجربه‌ای است که برخی شاهد آن بوده‌اند. مثلا اگر گوگل مپ را در کشورهای خارجی تجربه کرده باشید، می‌توانید اشیا و موقعیت‌ها را به صورت سه بعدی روی موبایل خود ببینید. یا مثلا امکانی که برند دکوراسیون داخلی آیکیا به وجود آورد و خرید لوازم منزل را با امتحان کردن آن‌ها در گوشه گوشه منزل از طریق موبایل، راحت‌تر کرد.

برای آشنایی بیشتر با عملکرد برند آیکیا، مقالات زیر به شما کمک می‌کند:

MR که احتمالا چیزی در مورد آن نشنیده‌اید، شامل برقراری ارتباط ماشین‌ها و اشای با یکدیگر است. در واقع زیرمجموعه‌ای از اینترنت اشیا (IOT) است.

بحثی هم به نام XR وجود دارد که اپل روی آن دست گذاشته است و خبر زیادی هم در مورد آن منتشر نکرده است. اما چیزی که مشخص است، این است که واقعیت گسترش یافته یا XR، ترکیبی از سه مورد قبلی است. اگر Meta همه قدرت خود را روی VR و Google وقت و انرژی خود را روی AR گذاشته است، اپل قدرت خود را روی XR متمرکز کرده است.

برخلاف چیزی که خیلی از افراد فکر می‌کنند، اپل روی متاورس کار می‌کند و قصد دارد یک همگرایی در فضای مجازی بین VR ،AR و MR ایجاد کند.

 

عناصر تشکیل دهنده متاورس

 

عناصر تشکیل دهنده متاورس | آموزش متاورس

 

برخی تصور می‌کنند متاورس از NFT و خرید زمین در دیسنترالند تشکیل شده است. اما اصلا چنین چیزی درست نیست. طبق تصویری که وبسایت Gartner منتشر کرده است، متاورس از المان‌های زیر تشکیل شده است:

به دلیل همین گستردگی و کاربرد فوق‌العاده آن در زندگی، آموزش متاورس به یکی از اولویت‌های آینده‌پژوهان و افراد علاقه‌مند به تکنولوژی تبدیل شده است.

 

وب 3 چیست؟

وب 3 یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زیرساخت‌های متاورس باید به آن توجه داشت. اینترنتی که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم یک منبع مشخص دارد. مثلا دولت ایران یا آمریکا. ولی وب 3 متمرکز بودن اینترنت را بر هم می‌زند و زیر سوال می‌برد.

 

ویژگی‌های نسل سوم وب

 

ویژگی‌های نسل سوم وب در آموزش متاورس

 

این نسل از اینترنت احتمالا تا چند سال دیگر در بین همه مردم جامعه به خوبی جا می‌افتد. دلیل محبوبیت آن هم ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که دارد. در ادامه این ویژگی‌ها را با هم مرور می‌کنیم و مفصل توضیح می‌دهیم

غیرمتمرکز و بر بستر بلاکچین

آموزش متاورس بدون توضیح در مورد بلاکچین بی معنی است. پس باید به این موضوع مهم بپردازیم. همه ما مبادلات پولی خود را با واسطه‌ای به نام بانک انجام می‌دهیم. این بانک نیز متصل به بانک مرکزی کشور است. هر کشوری بانک‌های متعدد و بانک مرکزی خاص خود را دارد که یک اکوسیستم متمرکز را تشکیل می‌دهند. اما بلاک چین فضایی کاملا غیر متمرکز است که افراد بدون واسطه معاملات و مبادلات خود را در آن انجام می‌دهند.

بگذارید مثال ساده‌تری بزنیم. مثلا فرض کنید خانم طاهری می‌خواهد 2 میلیون پول از حساب خود در بانک سپه به حساب خانم ذاکری در بانک ملت واریز کند. نقل و انتقالات به این صورت است که خانم طاهری پول را به بانک سپه سپرده است. بانک سپه پول را به بانک مرکزی می‌دهد. بانک مرکزی پول را به بانک ملت منتقل می‌کند و بانک مبلغ موردنظر را به خانم ذاکری می‌دهد. دقیقا همینقدر پیچیده!

همه این تراکنش‌ها هم توسط بانک مرکزی مدیریت می‌شوند.

اما سیستم بلاکچین مبادلات پولی را راحت‌تر، سریع‌تر و غیرمتمرکز (یعنی بدون واسطه) کرده است. یعنی اگر فردی بخواهد به فرد دیگری پولی منتقل کند، به تایید یا نقش یک واسطه مرکزی نیازی ندارد. این ارتباطات در سطح بین‌المللی نیز به راحتی انجام می‌شود.

پردازش حجم بسیار زیاد اطلاعات یا پردازش کوانتومی

 

پردازش حجم بسیار زیاد اطلاعات یا پردازش کوانتومی در متاورس | آموزش متاورس

 

حجم زیاد اطلاعات توسط کامپیوترهای کوانتومی پردازش می‌شوند. این کامپیوترها بیش از آن چیزی که فکرش را کنیم، قدرت پردازش دارند. متاورس هم به دلیل حجم بالای اطلاعات حتما به این کامپیوترها نیاز دارد. چون فضای فوق‌العاده بزرگی شبیه‌سازی شده است. مثلا چند هزار فضای بازی متاورسی که قرار است اکثر یا همه آن‌ها یکپارچه شوند. پردازش همه این فضاها به کامپیوترهای کوانتومی نیاز دارد.

امنیت در متاورس

اگر در دنیای کنونی هر یک از ما پشت اسکرین‌هایمان نشسته‌ایم و با یکدیگر ارتباط داریم، در دنیای متاورس به شکل آواتارهای مختلف درآمده و در فضایی جدید با یکدیگر تعامل خواهیم داشت. اما آیا احتمال هک شدن آواتارها هم وجود دارد؟ مثلا دوستمان به ما نشانی می‌دهد که در شکل یک ابرقهرمان مثلا بتمن با ما دیدار خواهد داشت، اما از کجا معلوم که بتمنی که در آن فضا می‌بینیم واقعا دوست ما باشد؟

برای حل چنین مشکلی یک سری الگوریتم نوشته می‌شود که اطلاعات را به صورت رندوم چک می‌کند. مثلا اطلاعات فرد موردنظر را چک می‌کند و اگر جایی به اختلاف بربخورد، error می‌دهد یا یک واکنش امنیتی نشان می‌دهد.

احتمالا شبیه این اتفاق را در فضای وب دیده‌اید. مثلا وقتی می‌خواهید وارد یک سایت خاص شوید، گوگل از شما می‌خواهد تصاویری که یک شی خاص در آن‌ها وجود دارد را تشخیص دهید یا کدی امنیتی وارد کنید. اگر اشتباه نشان دهید، شما را به عنوان ربات تشخیص می‌دهد.

اما فضای متاورس خیلی پیچیده‌تر است. افراد در این فضا پول یا رمز ارز خرج می‌کنند. ارزهایی که هر متاورس جداگانه تعیین کرده است. مثلا ممکن است کریپتوی مخصوص به خود را تعریف کرده باشد یا ارزهای دیجیتال مانند اتر یا بیت کوین را قبول کند. همین که مطمئن باشیم مراودات مالی به درستی انجام شده است، نیاز به امنیت ویژه‌ای دارد.

به هر حال تکنولوژی امنیتی این فضا هنوز به حدی نرسیده است که بتوان به طور 100% از آن مطمئن بود. اما احتمالا در سال‌های آینده امنیت متاورس بیشتر و بیشتر خواهد شد.

ماشین لرنینگ وارد می‌شود!

موضوع دیگری که در زمینه توسعه و آموزش متاورس مطرح می‌شود، ماشین لرنینگ یا یادگیری ماشینی است. هوش مصنوعی باید پیچیدگی‌های موجود در دنیای متاورس را یاد بگیرد. مثلا هوش مصنوعی پس از مدتی سبک رفتاری هر فرد را تشخیص می‌دهد تا بتواند از طریق الگوریتم‌های رفتاری آن فرد، واقعی یا فیک بودن آن را تشخیص دهد. منظور از فیک بودن، هک شدن آواتار آن شخص توسط دیگران است.

حتی بعدها هوش مصنوعی می‌تواند برای سبک زندگی متاورسی هر فرد پیشنهادات اختصاصی ارائه دهد. هیچ محدودیتی در این دنیا وجود ندارد. خلاقییت بی نهایت می‌طلبد و تکنولوژی قدرتمند!

سرعت بالای انتقال اطلاعات به اینترنت پر سرعت نیاز دارد!

 

سرعت بالای انتقال اطلاعات در متاورس به اینترنت پر سرعت نیاز دارد | آموزش متاورس

 

اینترنت پرسرعت در دنیای متاورس یک سمتِ سیاسی و یک سمتِ تکنولوژیکی دارد. مدتی است که یک جنگ تکنولوژیکی بین چین و آمریکا به وجود آمده است و در یک سال گذشته به اوج خود رسیده است. به طوری که کار به تحریم کشیده است.

طبق نقل قولی از مجله فوربز:

 

هواوی دستیابی به اینترنت 5G را مانند یک جنگ می‌داند. ما هم باید به چیزی مشابه دست پیدا کنیم؛ زیرا هر کسی بتواند به اینترنت 5G مسلط شود، به دنیا مسلط خواهد شد.

اما اینترنت 5G چیست؟ چرا چین تا این حد روی این قضیه مانور می‌دهد؟

 

اینترنت 5G چیست؟

 

منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هواوی

 

اینترنت 5G نسل جدیدی از اینترنت است که مانند 4G تنها برای موبایل نیست و کامپیوتر و سایر دستگاه‌ها هم می‌توانند به آن متصل شوند. به خاطر قدرتی که این نسل از اینترنت دارد، در نهایت یک کمپانی یا کشور سردمدار آن خواهد شد. جنگ بر سر همین موضوع است!

هواوی در حال حاضر با ارائه محصولات با قیمت مناسب، یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات 5G در دنیا است. این کمپانی در راستای سیاست‌های دولت چین، به همه قاره‌ها به جز امریکای شمالی این تجهیزات را ارائه داده است. مثلا ایرانسل چند ماه پیش مودم 5G را وارد ایران کرده است.

به همین دلیل امریکا خیلی از این اتفاق خوشحال نشد و این موضوع تبدیل به یک کَل کَل سیاسی با چین شد. در پی همین موضوع دولت آمریکا به دولت کانادا پیشنهادی داد. به این صورت که وقتی مدیر مالی شرکت هواوی - "خانم مِنگ وانژو" - برای ارائه و فروش تجهیزات این کمپانی به کانادا وارد می‌شود، توسط این دولت دستگیر شود. و به این صورت به این کمپانی که قصد دارد کل دنیا را با تجیزات الکترونیکی و 5G خود در دست بگیرد، فشار وارد کند.

نقشه به همین صورت پیش رفت و خانم وانژو مدتی در کانادا زندانی بود. حتی یک پابند الکترونیکی به او بسته شده بود تا هر جایی که می‌رود و هر کاری که انجام می‌دهد، توسط دولت رصد شود.

از طرف دیگر دولت چین نتوانست این خانم را نجات دهد و در پی همین موضوع تعدادی تاجر کانادایی را به جرم جاسوسی و اختلال در امنیت اقتصادی دولت چین دستگیر کرد. همچنین تعدادی از کالاهای کانادایی را وارد نکرد و باعث ایجاد فشار به کشاورزان و نارضایتی اجتماعی کانادایی‌ها شد.

پس از یک دوره پر التهاب 8-9 ماهه، توافقاتی بین دو کشور به وجود آمد، خانم وانژو و تاجران آزاد شدند و مشکلات سیاسی حل شد. اما به هر حال این جنگ و دلایل آن اهمیت زیادی دارد. پشت این قضیه ماجراهایی وجود دارد که نمی‌توان اهمیت آن‌ها را نادیده گرفت. موضوع مهمی مثل متاورس!

از آن طرف دولت آمریکا هم بیکار ننشسته است و پروژه بسیار مهم اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک را در دست دارد. اتحادیه اروپا هم پروژه اینترنت ماهواره‌ای خودش را دارد. چین هم تجهیزات 5G و 6G را گسترش می‌دهد. همه این اتفاقات به معنی متوجه بودن این دولت‌ها نسبت به تغییر و تحولاتی است که در حال رخ دادن است. مسلما همه این‌ها قصد مالکیت متاورس و کنترل بیشتر همه این اتفاقات را دارند.

به طور کلی غول‌های فناوری در سرتاسر جهان از اتحادیه اروپا گرفته تا فیسبوک و گوگل در یک جنگ تکنولوژیکی قرار دارند. دعوای اصلی هم بر سر این موضوع است که چه کسی اطلاعات بیشتری از مردم در اختیار دارد و زیرساخت‌های قدرتمندتری خواهد داشت.

اینترنت اشیا (IOT) در دنیای آینده و آموزش متاورس خیلی مهم خواهد بود!

 

اینترنت اشیا (IOT) در دنیای آینده خیلی مهم خواهد بود! | اموزش متاورس

 

یکی دیگر از تاثیرات اینترنت در پیشرفته‌تر شدن زندگی بشر به شکل اینترنت اشیا دیده می‌شود. اینترنت اشیا امکان ارتباط بیشتر بین انسان و اشیا را در دنیای آینده فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و آموزش متاورس به شکل پیشرفته‌تر مقالات زیر را بخوانید:

اینترنت اشیا به این صورت است که همه چیز از انسان گرفته تا ماشین، وسایل خانه، وسایل شخصی و ... به اینترنت متصل می‌شوند. هر قطعه از یک وسیله صنعتی به اینترنت متصل است و با ایجاد خطا، مشکل یا خرابی داده‌ها به سرور اصلی در کارخانه فرستاده می‌شود تا مشکل بررسی شده و سپس توسط اپراتورها حل شود.

اما این مربوط به دنیای فیزیکی است. این قضیه زمانی جالب‌تر می‌شود که اینترنت اشیا در متاورس مورد استفاده قرار بگیرد.

اما از این قضیه که بگذریم، پرداخت پول در دنیای اینترنت و متاورس هم با دنیای فیزیکی متفاوت است. کریپتو، رمز ارزها و دارایی‌های دیجیتال چه هستند؟

 

دارایی دیجیتال در متاورس چیست؟

در ابتدای مقاله در مورد اهمیت ارزهای دیجیتال در متاورس صحبت کردیم. اما در این بخش می‌خواهیم به طور مفصل به دارایی‌های دیجیتال بپردازیم.

جالب است بدانید که هر چیزی که در دنیای فیزیکی وجود دارد، در آینده می‌تواند به فضای دیجیتال منتقل شود.

هر آنچه که بتوانیم مالکیت خود بر آن را در فضای دیجیتال حفظ کنیم، دارایی دیجیتال نامیده می‌شود.

دارایی‌های دیجیتال در فضای دیجیتال خیلی گسترده‌تر از رمز ارزها، NFTs و این دسته دارایی‌ها هستند. مثلا زمین متاورسی، کشتی تفریحی در متاورس و حتی یک کیف مجازی از برند گوچی جزو دارایی‌های دیجیتال محسوب می‌شود.

احتمالا دیده‌اید که خیلی از هنرمندان مثلا مجسمه سازها، آهنگسازان و خواننده‌ها آثار هنری و فایل‌های صوتی خود را به شکل NFT درمی‌آورند.

اما دارایی دیجیتال تنها به NFT محدود نمی‌شود. دارایی‌های دیجیتال به اشکال مختلفی از جمله موارد زیر حفظ می‌شوند. شما به عنوان کاربران آینده متاورس حق دارید بدانید که در آینده دارایی‌های دیجیتالی شما مواردی از این دست خواهد بود:

این اطلاعات جزو دارایی‌های دیجیتال شما خواهد بود که طی قراردادهای هوشمند در بلاکچین از آن‌ها حفاظت می‌شود. مثلا طرفِ مقابل شما اجازه افشا یا سوء استفاده از این اطلاعات را نخواهد داشت.

مراحل طراحی یا دارایی دیجیتال سه بعدی در فضای دیجیتال چیست؟

وقتی می‌خواهیم یک دارایی دیجیتال (Digital asset) را در فضای دیجیتال طراحی کنیم، باید یک سری مراحل را طی کنیم.

  1. هدف خود را مشخص کنیم. مثلا این دارایی قرار است چه اتفاقی را رقم بزند و چه هدفی را دنبال می‌کند.
  2. مدل سه بعدی دارایی مورد نظر را طراحی کنیم.
  3. منابع داده و اطلاعات این مدل سه بعدی را مشخص کنیم. اینکه اطلاعات از چه منبعی به آن وارد می‌شود.
  4. ساخت مدل سه بعدی در دنیای مجازی.

گاها دارایی دیجیتالی عین به عین شبیه به مدل واقعی شبیه‌سازی می‌شود. اینکه دنیا چقدر آمادگی انجام این تکنولوژی را دارد و تا چند سال آینده شاهد عملکرد دوقلوهای دیجیتال خواهد بود، هنوز جای بحث دارد. می‌توانید این موضوع را در مقاله تکنولوژی دوقلوی دیجیتال چیست؟ دنبال کنید. اما در ادامه هم به آن می‌پردازیم.

 

تکنولوژی دوقلوی دیجیتال

امکان انتقال همه دارایی‌های شما در دنیای واقعی به دنیای دیجیتال وجود دارد. خانه، ماشین و وسایل مختلف شما عینا معادل‌سازی و به متاورس منتقل می‌شود. اصلا نباید نگران تبدیل دارایی‌های فیزیکی خود به دارایی دیجیتال باشید. دارایی‌های شما در دنیای واقعی ارزش دارند و می‌توانند به دارایی دیجیتال تبدیل شوند.

از طرف دیگر شما در فضای متاورسی به شکل یک آواتار خاص دیده می‌شوید. یک سوال این وسط پیش می‌آید. دنیای آواتاری فیسبوک، دیسنترالند و ... واقعی‌تر است یا دوقلوی دیجیتال؟ کدام یک به دنیای متاورس نزدیک‌تر هستند؟

در حال حاضر افرادی که وارد متاورس می‌شوند، به شکل آواتارهایی که از قبل طراحی شده است و شکل و شمایل ساده‌ای دارند دیده می‌شوند. اما همانطور که می‌توان با پرینتر سه بعدی، شمایل هر جسمی را در فضای فیزیکی طراحی و تولید کرد، می‌توان ظاهر شما را در فضای دیجیتال به صورت سه بعدی شبیه‌سازی کرد.

مثلا چند سال آینده – فرضا 10 سال دیگر – شما می‌توانید از طریق دوقلوی دیجیتالی خودتان وارد دیسنترالند شوید. این دوقلوی همسان شما حاوی همه اطلاعات شما از ضربان قلب گرفته تا وضعیت عمومی سلامتی شما خواهد بود. در کل همه اطلاعات شما به دوقلوی دیجیتالی منتقل می‌شود و این قل مجازی شما می‌تواند وارد فضاهای متاورسی مختلفی شود.

از طرف دیگر مثلا آواتار شما در متاورس نمی‌تواند به باشگاه برود و همه فعالیت‌ها را شبیه به دنیای واقعی انجام دهد؛ اما دوقلوی دیجیتال دقیقا همه کارهایی که شما در دنیای واقعی انجام می‌دهید را در متاورس اجرا می‌کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دنیای متاورسی که دوقلوهای دیجیتال در آن حضور دارند، خیلی واقعی‌تر است.

ارتباط این دو دنیا با هم آنقدر رشد می‌کند که فعالیت‌های شما در هر دنیا به دنیای دیگر منتقل می‌شود. بنابراین این دو فضا کاملا هماهنگ و مَچ هستند. این بخش زیر مجموعه Digital humans قرار می‌گیرد که در اوایل مقاله به آن به عنوان یکی از عناصر متاورس اشاره کردیم.

 

ساخت انسان دیجیتالی و تجهیزات و زیر ساخت‌های لازم

تا به حال چیزی در مورد Google glass شنیده‌اید؟ این پروژه به مدت چند سال متوقف شده بود، اما دوباره شروع به کار کرد. آیا می‌دانید ویژگی این عینک‌ها چیست؟

 وقتی کارمندان – مثلا شرکت‌های پستی و حمل و نقل - این عینک‌ها را به چشم می‌زنند و بین قفسه‌ها راه می‌روند، از دستگاه بارکد خوان یا لیستی که همراه خود دارند، برای برداشتن بسته‌ها کمک می‌گیرند. اما عینک گوگل کار را خیلی ساده‌تر کرده است.

با توجه به ساختاری که این عینک‌ها دارند، ورودی انبار مجموعه یا دیتا بیس مجموعه به عینک متصل می‌شود. هر بارکدی که شناسایی شود، عینک اطلاعات دقیق آن، مکانی که بسته مورد نظر قرار است منتقل شود یا هر مورد دیگر را مشخص می‌کند. با این عینک بهره‌وری نیروی کار 10-15% بیشتر شده است.

بخشی از ارتباط دنیای واقعی و مجازی توسط این عینک‌های گوگل پیاده‌سازی می‌شود. دقیقا مثل عینک‌ها یا کلاه‌های فضانوردان و خلبانان در فیلم‌های تخیلی که همه اطلاعات در عینک یا کلاهی که به سر دارند وجود دارد و جلوی چشمشان ظاهر می‌شود.

لباس‌های هوشمند، نسل جدیدی از مراقبت‌های پزشکی برای ورود به متاورس

 

لباس‌های هوشمند، نسل جدیدی از مراقبت‌های پزشکی | فیلم متاورس و آموزش متاورس

 

در حال حاضر لباس‌های هوشمندی طراحی شده است - و در آینده نیز پیشرفت بیشتری خواهد داشت - که سنسورهایی در نقاط مختلف آن قرار داده شده است. این سنسورهای اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی، ورزش و تناسب اندام افراد جمع‌آوری می‌کنند.

یک مثال دیگر در مورد کفی کفش آدیداس است. در این کفی اطلاعات مهم در مورد ورزش فوتبال مانند قدرت پا، ضربه‌ها، تعداد گام‌ها و میزان کیلومتر دویده شده را جمع‌آوری می‌کند. آدیداس با ارائه این محصولات و جمع‌آوری دیتا، زیرساخت خود را برای حضور در فضای وب 3 آماده می‌کند.

وقتی شما چند سال دیگر وارد متاورس آدیداس می‌شوید، دیتاهای فیزیکی شما با دیتاهای مجازی مرتبط می‌شود. از طرف دیگر خود آدیداس با ارائه این محصول اعلام کرده است که از این محصول و اطلاعات آن برای شبیه‌سازی بازی فوتبال استفاده می‌کند.

یک مثال دیگر مربوط به کمپانی سامسونت است. کوله پشتی این برند امکان پخش موسیقی، سلفی گرفتن، ثبت میزان قدم‌های شما در هنگام پیاده‌روی و ... را خواهد داشت. تگی که برند JACQUARD ساخته است در آستین لباس قرار داده می‌شود. می‌توان از طریق این تگ که به یک نرم افزار در موبایل متصل می‌شود، تلفن را جواب داد، موسیقی پخش کرد و کلا لباس را به یک وسیله الکترونیکی تبدیل کرد.

کمپانی نایکی که در تحول دیجیتال سرآمد بقیه برندها است، در حال طراحی کفش هوشمندی است که به صورت اتوماتیک جریان خون بدن افرادی که آن را می‌پوشند، تنظیم کنند. بنابراین اطلاعاتی که گرفته می‌شود، برای طراحی بازی در متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی با تحول این برند، مقاله تحول دیجیتال نایک را بخوانید.

 جالب است بدانید همه وسایلی که مثال زدیم، مربوط به کمپانی گوگل هستند. این کمپانی به غیر از جمع‌آوری اطلاعات کاربران در فضای وب 2 و از طریق Gmail، اطلاعات شخصی را به همان صورتی که مثال زدیم جمع‌آوری می‌کند تا شما را سر موقع وارد متاورس خودش کند.

در واقع این موضوع با عقل جور در نمی‌آید که یک کمپانی از طریق لباس‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی خاص اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری کند، از آن‌ها در بازی‌های کامپیوتری استفاده کند، اما متاورس را فراموش کند؟ ابدا! بنابراین قطعا از این داده‌ها برای شبیه‌سازی دقیق‌تر شما در دنیای متاورس استفاده می‌شود.

بنابراین اگر صدایی از کمپانی‌های Google و Apple در رابطه با متاورس در نمی‌آید، به معنی بیکار نشستن این کمپانی‌ها نیست. اتفاقا این برندها برنامه‌های ویژه‌ای برای حضور در متاورس دارند. حتی سعی می‌کنند فضا را برای حضور برندها و صنایع دیگر برای حضور در متاورس تسهیل کنند.

در کنار این برندها، صنایع خودروسازی هوشمند مانند Tesla نیز حضوری قدرتمند در متاورس خواهند داشت.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، متاورس همگرایی بین دنیای دیجیتال و فیزیکی است. بنابراین هر اطلاعاتی که در فضای وب و آنلاین جمع‌آوری می‌شود، بعدا به گونه‌ای در متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل در حال حاضر همه برندها چه کوچک و چه بزرگ باید برای ورود به متاورس برنامه‌ریزی کنند. همانطور که با ظهور کووید-19 برندهایی که فضای آنلاین را دست کم گرفته بودند، ضرر کردند، تا چند سال دیگر نیز عدم ورود به متاورس چنین ضرری به همراه خواهد داشت.

 

آموزش متاورس، بخش جدایی ناپذیر از زندگی روزمره

آیا میتوانید زندگی را بدون تلفن یا اینترنت تصور کنید؟ نسلی می آید که هرگز دنیای بدون متاورس نمیشناسد.

متاورس بیش از یک بازی چند نفره آنلاین یا یک پلتفرم سرگرمی است. متاورس در آینده به بخش جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ، هر کسی که یک هدست واقعیت مجازی داشته باشد، صرف نظر از شرایط زندگی خود، میتواند بهترین چیزهایی را که یک زندگی حقیقی ارائه می دهد و خیلی چیزهای دیگر را در این جهان مجازی و بدون قید و بند قوانین فیزیک تجربه کند. 

حتی امکان دارد، کسی که در زندگی فیزیکی به موفقیت نرسیده است، بتواند بعد از کار یا مدرسه به خانه بازگردد و همان فردی باشد که همیشه آرزویش را داشته است.

به نقل از Ready Player One:

مردم برای کارهایی که میتوانند انجام دهند به متاورس می آیند اما برای همه ویژگی هایی که میتوانند داشته باشند مانند قد بلند، زیبایی، ترسناکی و در کل تجربه‌های جدید، در متاورس می مانند.

 

 با کسب مهارت‌های متاورسی میتوان به درآمدزایی رسید

متاورس در آینده ای نزدیک در موقعیتی قرار میگیرد که رشد قابل توجهی را در هر صنعت ایجاد می کند. تحلیلگران وال استریت (Wall Street) از مدیرعامل شرکت فورد (Ford)، کوکا، اپل و بسیاری دیگر از این شرکت ها میپرسند که استراتژی درآمدی آن ها از طریق متاورس چیست. این شرکت ها تیم های کاملی خواهند داشت که به فکر راه هایی برای تبلیغ، فروش یا حتی ساخت یک محصول در متاورس هستند.

برخی مطالعات پیش بینی میکنند که بیش از 50 درصد از کودکان امروزی مشاغلی خواهند داشت که هنوز وجود ندارد. این مشاغل میتواند در متاورس و یا مرتبط با آن باشد. برای مثال معمارانی هستند که ساختمان های خارق العاده ای در متاورس طراحی میکنند و آن ها را در بازار میفروشند، سپس این مبلغ را به ارزهای رمزنگاری شده تبدیل میکنند تا بتوانند داخل یا خارج از متاورس خرج کنند.

 

با یادگیری متاورس چه کاری میتوانید انجام دهید؟

تصور کنید در مقابل دروازه شهر مجازی ایستاده اید و بهترین دوست شما در کنارتان ظاهر میشود. آواتار او نه تنها شبیه مرد آهنی است، بلکه قدرت ماورائی دارد. شما تصمیم می گیرید امروز چه کاری انجام دهید؟ گزینه ها شامل موارد زیر است اما مطمئنا تنها به این موارد محدود نمیشود. 

تقریبا غیر از دو سه مورد از جمله خوردن، هر چیزی را که نام ببرید در متاورس امکان پذیر است. علاوه بر پوشیدن لباس و شخصی سازی شخصیت خود، میتوانید اقلام دنیای واقعی را در آمازون خریداری کنید. همه چیز از مبلمان یا وسایل لمسی جدید گرفته تا یک جفت کفش یا پیتزا را میتوانید از فروشگاه های مجازی بخرید. به متاورس به چشم یک نسخه طبیعی تر خرید آنلاین نگاه کنید.

 

برای آموزش متاورس و ورود به دنیای آن باید چند سال داشته باشید؟

متاورس برای کودکان زیر 13 سال در نظر گرفته نشده است. اگر دستگاه VR/AR دارید، مراقب باشید که فرزندانتان به آن دسترسی نداشته باشند. فراموش نکنید که از حسابتان خارج شوید. درباره متاورس، دستگاه‌های VR/AR و بازی‌ها یا برنامه‌هایی که نوجوانان به آن علاقه دارند بیاموزید.

آیا همه افراد میتوانند تحت آموزش متاورس به دنیای آن بپیوندد؟

شما می توانید به عنوان یک کاربر مهمان فقط با یک کامپیوتر یا گوشی هوشمند وارد بازی های متاورسی شوید اما برای مشارکت واقعی، به یک رایانه ویندوزی و یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. سایر پلتفرم‌ها به عینک واقعیت افزوده یا هدست VR نیاز دارند. حتی اگر رایانه ویندوزی شما برای بازی طراحی شده و قدرتمند باشد، باز هم ممکن است کافی نباشد.

 

آموزش ساختارها و چارچوبهای متاورسی

ابتدا به ساختار چهارده بخش متاورس اشاره میکنیم و در ادامه، به بررسی دقیق تر هر کدام از قسمت ها میپردازیم.

 

آموزش ساختار متاورس

 

در ساختار متاورس، هشت تکنولوژی متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد. این تکنولوژی ها از طیف زیر ساخت ها تا سمت تعامل با کاربر را تشکیل میدهند.

بخش اکوسیستم متاورس، بخش مستقل و فراجهانی جهان های مجازی است که انعکاسی از جهان واقعی را نمایش میدهد. مثل آواتارها، قوانین اجتماعی، اقتصادی و …

با کمک این 8 فناوری، کاربران میتوانند از طریق واقعیت توسعه یافته (XR=extended reality) و تکنیکهای تعامل با کاربر به متاورس دسترسی داشته باشند.

کاربران با کمک بینایی کامپیوتر، هوش مصنوعی، بلاکچین، رباتیک و اینترنت اشیاء، میتوانند فعالیت های مختلفی را درون متاورس انجام دهند و با بقیه آواتارها ارتباط برقرار کنند.

پس از آموزش متاورس شما یاد می گیرید که پردازش روی لبه (Edge Computing) به بهبود عملکرد برنامه هایی که به تاخیر حساس هستند و پهنای باند زیادی مصرف میکنند، کمک میکند. از سوی دیگر رایانش ابری، برای قدرت محاسباتی بسیار مقیاس پذیر و به ذخیره سازی حجم بالای داده توانمند است. استفاده از این دو به یک هم افزایی قوی برای بهبود عملکرد و تجربه کاربری منجر می شود.

در لایه های پایین تر زیرساخت، پردازش ابری و لبه با شبکه پیشرفته تلفن همراه و زیرساخت های مربوطه ارتباط برقرار میکند و شبکه را کامل میکند.

 

اکوسیستم متاورس، با آواتارها به عنوان نماینده این بخش شروع میشود. در لایه زیرین و اصلی اکوسیستم، مسائل و دغدغه های اصلی ما، به عنوان انسان، مطرح میشود. مثلا حریم خصوصی، چگونگی ایجاد اعتماد، قوانین و هنجارها، مسئولیت اجتماعی، مکانیزم های ایجاد اعتماد و خیلی مباحث اجتماعی دیگر، حتی وراثت هم مطرح است.

 

آینده متاورس

آیا این دنیای سه بعدی، آینده خوبی دارد که بخواهیم وقت خود را برای آموزش متاورس صرف کنیم؟ چه شرکت هایی وارد دنیای متاورس شده اند؟ چه کسانی بر روی این تکنولوژی نوپا سرمایه گذاری کرده اند؟

متاورس ممکن است به یک بستر دیجیتالی جهانی برای تعاملات شخصی و تجاری و منبع با ارزش ترین داده های مشتریان در دنیای کسب و کار تبدیل شود.

همان طور که پیش از این گفته شد، شرکت های بزرگ تکنولوژی مانند اپل، مایکروسافت، انویدیا، دیسنترالند، متا، اپیک گیمز روی متاورس سرمایه گذاری های سنگینی کرده اند یا در حال سرمایه گذاری هستند.

با این روند، به نظر میرسد که متاورس نقش مهمی در آینده زندگی و کسب و کار ما داشته باشد. این شرکت ها امیدوارند با تغییرات عمیقی که متاورس در تعاملات دیجیتالی بین افراد و مشاغل به وجود خواهد آورد، همچنان جایگاه خود را به عنوان غول تکنولوژی حفظ کنند.

متاورس به روش های مشابهی به کسب درآمد کمک خواهد کرد. امروزه هر شرکتی به یک وب سایت و یا یک استراتژی کسب و کار آنلاین نیاز دارد. شرکت ها در حال تکمیل کردن تیم هایشان و به فکر راه هایی برای تبلیغ، فروش یا حتی ساخت محصول در متاورس هستند. نسل جدیدی از کارآفرینان به لطف ساختار اقتصادی ایجاد شده در متاورس، قادر خواهند بود امرار معاش کنند یا شرکت بزرگ فناوری بعدی را بسازند.

 

نکات کلیدی

  1. امکان ایجاد متاورس توسط همه برندها
  2. امکان کسب درآمد
  3. امکان ایجاد فروشگاه
  4. خرید و فروش آنلاین انواع محصولات
  5. امکان تجربه انواع اتفاقات با نشستن در خانه 
  6. امکان برگزاری کنسرت برای افراد در سراسر دنیا با یک اجرا
  7. آموزش آنلاین
  8. بهبود وضعیت اقتصادی با ایجاد شغل‌های جدید
  9. امکان ثبات هویت و عدم امکان ساخت چندین اکانت مختلف در متاورس
  10. امکان مشاهده همه تغییرات در متاورس
  11. امکان انتقال افراد از یک متاورس به یک متاورس دیگر
  12. امکان انجام انواع ملاقات‌ها، جشن‌ها و دورهمی‌های دوستانه و کاری
  13. امکان گردشگری و سفر به مناطق مختلف دنیا
  14. کسب درآمد مجازی با ایجاد NFT
  1. نسل اول: به این نسل اقتصاد اطلاعات هم گفته می‌شد که مصداق واقعی و ملموس آن ایمیل و یاهو مسنجر بود.
  2. نسل دوم: فضای تعاملی‌تر و اقتصاد پلتفرمی مانند شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها.
  3. نسل سوم: به این نسل اقتصاد مالکیت گفته می‌شود و شامل فضایی کاملا تعاملی و سه بعدی است.
  1. Decentraland 
  2. Microsoft
  3. Pokemon GO
  4. Apple
  5. Roblox
  6. EPIC games
  7. Meta
  8. NVIDIA
  1. سرعت بالای انتقال اطلاعات (۵G & 6G)
  2. پردازش حجم بسیار زیاد اطلاعات
  3. ارتباط بین انسان و اشیا
  4. مبتنی بر مفاهیم، احساسات و تعاملات
  5. غیرمتمرکز و بر بستر بلاکچین

 

منبع

xrtoday

جمع بندی:

احتمالا تا چند سال آینده همانطور که همه ما یک گوشی هوشمند در دست داریم، یک عینک VR به چشم می‌گذاریم و همه اتفاقات را از داخل خانه تجربه می‌کنیم. دنیای متاورس چالش‌هایی هم دارد. دور شدن از زندگی واقعی و گذراندن هر چه بیشتر وقت در اینترنت و دنیای سه بعدی شاید آنقدرها هم که فکر می‌کنیم متمدنانه نباشد. شما چه فکری می‌کنید؟ در ضمن آژانس دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا در زمینه آموزش و برگزاری دوره رایگان متاورس فعالیت‌های متعددی انجام داده است. می‌توانید سایر مقالات مربوط به متاورس را در بخش آینده پژوهی سایت ببینید و با حضور در صفحه اینستاگرام مهندس عظیم ربیع زاده، در جریان ترندهای متاورس، وب 3، کریپتو، NFTs و جدیدترین فیلم متاورس قرار بگیرید. منتظر سوالات و نظرات شما در رابطه با این موضوع مهم هستیم.

سوالات متداول

متاورس دنیایی مجازی است که افراد با این فناوری می‌توانند از طریق هویت مجازی وارد دنیای دیجیتال شوند. در این فضای مجازی فرصت‌های متنوعی برای معاشرت، خرید و ملاقات با دوستان وجود دارد. هر کاری که در واقعیت قابل انجام باشد، در متاورس هم امکان‌پذیر است.

1. خرید املاک و مستغلات و کسب درآمد 2. ایجاد و تجربه صحنه‌ها، بازی‌ها و سایر تجربیات VR 3. بیان هویت خود از طریق آواتارهای قابل تنظیم 4. ملاقات و همکاری از راه دور 5. معاشرت کردن و پیدا کردن دوستان جدید 6. خرید محصولات واقعی و مجازی

متاورس از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده می‌کند تا کاربران را در دنیایی جایگزین غوطه‌ور کند. این فناوری هنوز در حال توسعه است، اما شرکت‌هایی مانند متا می‌گویند که در حال ساخت و بهبود این تکنولوژی از طریق دستگاه‌ها و سخت‌افزارها هستند.

خرید زمین در متاورس مدتی است که روی بورس آمده است. اما به پول زیادی احتیاج دارد. ما این کار را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم. اما اگر قصاد سرمایه‌گذاری در ابعاد بزرگ هستید، می‌توانید بخشی از بودجه خود را صرف این کار کنید.

آموزش متاورس و مزایای زیادی برای افراد جامعه دارد. اما باعث جامعه‌گریزی، افسردگی، اعتیاد بیشتر به اینترنت، سردرد و ... می‌شود. هر چند مزیت‌های بی شماری دارد.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

امیرحسین
2 سال پیش
سلام خداقوت.
واقعا عالی و جامع بود
فقط سوالی که تو ذهنم هستش اینه که من چطوری میتونم nft رو آموزش ببینم و بازی کنم باهاش؟؟
پاسخ دهی