چگونه سایت خود را برای موتور جستجوی یاندکس بهینه کنیم؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 27 شهریور، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

چگونه سایت خود را برای موتور جستجوی یاندکس بهینه کنیم؟

احتمالا شما هم در مورد تحریم های گوگل شنیده‌اید. گوگل برای بعضی از سایت‌های ایرانی خدمات خود را مسدود کرده است و حتی برخی کاربران به اطلاعاتی که در فضای ابری گوگل ذخیره کرده‌اند، دسترسی ندارند! این موضوع خیلی نگران کننده است، اما تجربه نشان داده است که گاهی اوقات تهدیدهای گوگل برای سایت‌ها عملی نمی‌شود و لازم نیست خیلی هم نگران این موضوع باشید. اما بالاخره "کار از محکم کاری که عیب نمی‌کند!" باید احتیاط را در این زمینه رعایت کرد. 

یکی از پیشنهاداتی که می‌توان در این زمینه مطرح کرد، کار روی سایر موتورهای جستجو است. حتما موتورهای جستجوی دیگر مثل Bing و Yahoo را می‌شناسید. اما تا به حال چیزی در مورد Yandex شنیده‌اید؟ یک سایت روسی که به عنوان هشتمین موتور جستجوی جهان شناخته می‌شود و خدمات متنوعی هم دارد.

اگر به هر دلیلی گوگل سایت شما را ایندکس نکند یا نتوانید از خدمات جانبی و ابزارهای آن استفاده کنید، یک شانس مثل یاندکس وجود دارد که صفحات سایتتان را برای آن بهینه کنید. 

البته وقتی بهینه‌سازی محتواها و صفحات سایت را برای گوگل انجام می‌دهید، به احتمال زیاد سایت شما در یاندکس هم index می‌شود. اما برخی از عوامل رتبه‌بندی این دو موتور جستجو با هم تفاوت دارند و اگر به قوانین سئو یاندکس توجهی نکنید، ممکن است برای رتبه‌بندی با مشکل مواجه شوید. پس بهتر است که قوانین کار با این موتور جستجوی مهم را بدانید. با من در عظیم مدیا همراه باشید تا در انتهای مقاله پاسخ همه سوالات زیر را در مورد آموزش سئو یاندکس بدانید: 

 

از موتور جستجو روسی یاندکس چه می دانید؟

 

موتور جستجو روسی یاندکس

 

جالب است بدانید که تاریخچه تاسیس موتور جستجوی Yandex به قبل از گوگل و به سال 1990 می‌رسد. ابتدا دو برنامه‌نویس روسی به نام‌های Arkady Volozh و Arkady Borkovsky شرکت Arcadia را تاسیس کردند. همان شرکتی که نرم‌افزار MS-DOS را برای استفاده در ثبت اختراعات و طبقه‌بندی کالا توسعه داد. نرم‌افزار آنها توانایی جستجوی متن کامل با پشتیبانی واژه‌شناسی روسی بود.

بعدها در سال 1993 اصطلاح Yandex که مخفف عبارت "Yet Another iNDEXer" انتخاب شد. این کلمه در روسی به صورت Яндекс نوشته می‌شود. 

اما امروزه Yandex فقط یک موتور جستجو نیست؛ بلکه یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی با خدمات و محصولات متنوع است که خدماتی مثل:

ارائه می‌دهد.

 

چه کشورهایی از موتور جست و جوی یاندکس استفاده می‌کنند؟

یاندکس علاوه بر بازار بزرگ روسیه، در کشورهایی مثل بلاروس، قزاقستان، ترکیه و اوکراین هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این احتمال هم وجود دارد که این موتور جستجو، هدف بعدی سایت‌های ایرانی باشد. به همین دلیل نباید آن را نادیده بگیریم.

با استفاده از سئو یاندکس می‌توان بازار روسیه یا کشورهای مجاور آن را هم هدف قرار داد؛ اما به هر حال بهینه ‌سازی سایت برای یاندکس در کنار بهینه سازی برای گوگل هیچ ضرری ندارد و چه بسا بعدا به نفع شما باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که 60% از کاربران اینترنت روسیه در سال 2017 از این موتور جستجو استفاده کرده‌اند. 

البته مشخص است که یاندکس به اندازه گوگل گسترده نیست و الگوریتم‌های سطح پایین‌تری دارد؛ اما قوانینی وجود دارد که قرار گرفتن سایت‌های خارجی در این موتور جستجو را سخت می‌کند. اما به هر حال جنبه‌های مثبتی هم دارد. مثلا:

 

در ادامه آیتم‌های مهم در مورد بهینه‌ سازی موتورهای جستجو برای Yandex را بررسی می‌کنیم. 

 

آیتم های مهم در موتور جستجوی یاندکس

 

1. هدف‌گذاری جغرافیایی (Geo-targeting) در سئو سایت یاندکس 

این یک واقعیت است که یاندکس جستجوهای جغرافیایی را در اولویت قرار می‌دهد. سئو محلی در اکثر موتورهای جستجو نقش مشخصی را ایفا می‌کند و کاربران از مناطق مختلف کشور نتایج کمابیش مشابهی را مشاهده می‌کنند. اما SEO Yandex کمی متفاوت عمل می‌کند.

همه جستجوها در آنجا به geo-dependent و geo-independent تقسیم می‌شوند. geo-independent به مکان جغرافیایی ارتباطی ندارد؛ مثل کتاب یا یک دستور غذای خاص.

اما وقتی صحبت از محصولات یا خدمات می‌شود، معمولا کاربران مناطق مختلف نتایج جستجوی متفاوتی را مشاهده می‌کنند. چنین شرایطی برای تبلیغ یک کسب و کار محلی خیلی عالی است؛ اما از طرف دیگر نمی‌توان چندین مکان مختلف را هدف قرار داد و این اصلا خوب نیست!

اما اگر سایت شما برای گوگل بهینه شده باشد، بهتر است بدانید که این موتور جستجو در تشخیص مناطق خاص کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اصلا خوب نیست. شما با استفاده از گوگل باید کل کشور را مورد هدف قرار دهید، حتی اگر فقط به یک منطقه خاص علاقه داشته باشید. بنابراین قطعا Yandex انتخاب بهتری است.

پس چه باید کرد؟

اول از همه اینکه منطقه یا مناطقی را که می‌خواهید هدف قرار دهید، تعیین کنید. وقتی این کار انجام شد:

  1. منطقه خود را در Yandex Webmaster Tools مشخص کنید.
  2. کسب و کار خود را به Yandex Business Directory ارسال کنید.
  3. و می‌توانید حداکثر هفت منطقه را مشخص کنید.

این فقط یک آدرس IP نیست که منطقه مورد نظر شما را تعیین می‌کند. استراتژی هایی برای کمک به ربات‌های جستجوی یاندکس وجود دارد تا سایتتان را برای منطقه‌ای که مورد نظر شما است ارائه دهند:

نکته مهم: اگر هیچ منطقه خاصی به غیر از کشورتان را مورد هدف قرار نمی‌دهید، نیازی به تعیین منطقه ندارید و سایت شما نباید تحت تاثیر موقعیت جغرافیایی قرار بگیرد.

2. اهمیت تعامل کاربر در یاندکس

گوگل خیلی ماهرانه در مورد تاثیر رفتار کاربر بر رتبه‌بندی صفحات طفره می رود؛ اما در مورد موتور جستجوی یاندکس اصلا بحثی نمی‌ماند. چرا؟ چون معیارهای مشارکت کاربران یک عامل مهم برای رتبه‌بندی است - حتی مهم تر از بک لینک گرفتن - و سایت‌هایی که کاربران خود را تشویق می‌کنند تا وقت بیشتری در صفحات سایتشان بگذرانند، تقریبا همیشه رتبه بالاتری نسبت به رقبای خود به دست می‌آورند.

تاثیر تجربه کاربری مخصوصا در مورد کوئری‌های تجاری خیلی قوی است. به این معنی که همه سایت‌های تجارت الکترونیک باید یک تجربه جستجوی عالی و بی عیب و نقص ارائه دهند. 

چکار باید کرد؟

آنچه باید از این بخش به یاد داشته باشید این است که نباید رفتار کاربر را دستکاری کنید. Yandex در مورد مجازات‌های شدید شوخی ندارد و ممکن است از این کارتان به شدت پشیمان شوید. 

سیاه‌ترین تکنیک‌ها برای عصبانی کردن یاندکس عبارتند از:

اگر دوست دارید روش‌های غیراصولی سئو گوگل را بدانید، مقاله سئو کلاه سیاه چیست ؟ را از دست ندهید.

به علاوه می‌توان رفتار کاربران را با استفاده از Yandex.Metrica و تجزیه و تحلیل مداوم گزارش‌های سرور وب نظارت کرد.

به این موارد توجه کنید:

1. منابع ترافیک

باید بدانید که کاربران شما از کجا آمده‌اند و چه منابعی بیشترین تعداد کاربر را به سایت شما می‌آورد. یک بخش از سئو تکنیکال این است که مخاطبان خود را بهتر بشناسید. تغییرات را طی یک گزارش کنترل کنید و رفتار کاربران را از منابع جدید تجزیه و تحلیل کنید؛ زیرا ممکن است رفتار این کاربران جدید نیاز به یک سری تغییرات از طرف شما داشته باشد.

2. جستجوی کوئری‌ها 

تجزیه و تحلیل کنید و ببینید که کدام کوئری‌ها بیشترین بازدیدکننده را به سایت شما می‌آورد. به علاوه می‌توانید از گزارش‌ها برای ردیابی کوئری‌های جدید که افراد را به سایت شما می‌رساند، استفاده کنید.

3. صفحات هدف

نحوه عملکرد کاربران در صفحات مورد نظر خود مانند افزودن یک مورد به سبد خرید، اقدام به سفارش پرداخت یا پر کردن یک فرم را رصد کنید.

4. پارامترهای فنی پلتفرم

آمار پارامترهای رایانه کاربر را جمع‌آوری کنید: نسخه مرورگر، سیستم عامل و وضوح صفحه. باید این کار را انجام دهید تا ببینید که سایت شما در سیستم عامل‌های مختلف چگونه دیده می‌شود و آیا برای تجربه بهتر بهینه‌سازی شده است یا نه! همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی از کاربران اتصال کندی داشته باشند. اگر چنین اتفاقی معمولا رخ می‌دهد، بهتر است اندازه صفحات خود را به حداقل برسانید.

3. اهمیت محتوای صفحات در سئو سایت یاندکس​​​​​​

 

محتوای صفحات در سئو سایت یاندکس

 

مهم نیست که هدف شما کدام موتور جستجو است، شما به هر حال باید محتوایی غنی منتشر کنید. از نظر موتورهای جستجو، اولویت همیشه با سایت‌هایی است که به یک پرسش پاسخ کامل و مرتبطی می‌دهند. علاوه بر این، وقتی صحبت از کیفیت محتوا می‌شود، Yandex حتی از گوگل هم سختگیرتر است! مخصوصا زمانی که صحبت از محتوای تکراری، بیش از حد بهینه و اسپم می‌شود.

نکته مهم در مورد سئو برای Yandex این است که کیفیت محتوا توسط حداقل دو الگوریتم ارزیابی می‌شود. یکی از آنها فیلتر AGS است که برای مشاهده محتوای تکراری و با کیفیت پایین معرفی شده است. پس می‌توان آن را با الگوریتم Panda گوگل مقایسه کرد.

جالب است که یاندکس هیچ وقت معنی AGS و اینکه مخفف چه عبارتی است را بیان نکرده است؛ اما بسیاری از سئو کارها معتقد هستند که این کلمه به معنی " سایت‌های ضد شیت" (به انگلیسی Anti-Shitty-Sites) و البته منظور مخفف آن در زبان روسی است.

این الگوریتم و ورژن‌های قبلی آن از ایندکس شدن وب‌سایت‌های دارای محتوای کوتاه و به اصطلاح thin جلوگیری می‌کرد و آن‌ها را مجازات می‌کرد. یاندکس در سال 2014 شروع به لغو TIC (فهرست موضوعی استناد یا Thematic Index of Citation) سایت کرد. TIC مشابه PageRank گوگل است.

Yandex از نمره TIC برای تجزیه و تحلیل اعتبار یک سایت خاص استفاده می‌کند. این نمره دهی از 0 تا 150،000 متغیر است. بنابراین وقتی سایت جریمه می‌شود، سایت هنوز هم ایندکس است، اما کمتر در SERP ها نمایش داده می‌شود. 

چه باید کرد؟

بهترین توصیه این است که برای ایجاد محتوای با کیفیت، باید محتوای با کیفیت ایجاد کنید! بله و هیچ راه دیگری هم در این مورد وجود ندارد. کیفیت به این معنی است که محتوا را صرفا برای جلب رضایت الگوریتم‌های جستجو و بهبود سئو سایت (لینک) ننویسید؛ بلکه هدف اصلی شما تولید محتوای غنی و کامل برای کاربران و پاسخ به سوالات یا مشکلات آنها باشد.

نکته مهم: اگر برای هدف قرار دادن کاربران روسی زبان از این موتور جستجو استفاده می کنید، باید مطمئن شوید که محتوای شما به درستی بومی‌سازی شود. در غیر این صورت با یک تجربه کاربری ضعیف (که البته برای Yandex هم بسیار مهم است) کار می‌کنید و احتمالا به نتیجه نمی‌رسید. 

از لینک‌های داخلی با ارزش که باعث می‌شود بازدیدکنندگان مدت بیشتری در سایت شما بمانند، استفاده کنید. علاوه بر این به سایت‌های معتبر دیگر هم لینک دهید تا نشان دهید که اطلاعات معتبر و ارزشمند ارائه می‌دهید.

یک ساختار واضح برای محتوای خود در نظر بگیرید تا درک آن آسان‌تر شود و از تصاویر، اینفوگرافیک، ویدئو و گیف هم استفاده کنید.

4. سن دامنه (Domain age)

سن دامنه یکی عوامل مهم در رتبه‌بندی VIP در Yandex است. خیلی خوب است که یک سایت با سابقه و مشهور داشته باشید، اما هنگامی که یک سایت جدید راه‌اندازی می‌کنید، مخصوصا هنگامی که هنوز صفحات زیادی ندارید، نمی‌توانید به پیشرفت آن به این زودی زود امیدوار باشید. در واقع کسب رتبه بالا برای دامنه جدید ممکن است با یک چالش بزرگ رو به رو شود.

چه باید کرد؟

اول از همه اگر سایتی که تازه راه‌اندازی کرده‌اید، هنوز در جستجوی ارگانیک به رتبه‌های بالا نرسیده است، لازم نیست ناامید شوید. شما هیچ اشتباهی انجام نداده‌اید، فقط کافی است منتظر بمانید. 

اگر می‌خواهید یک سایت جدید راه بیندازید، پس بهتر است یک دامنه قدیمی خریداری کنید. در این صورت سایت شما معتبرتر به نظر می‌رسد. 

می‌توان با نگاه کردن به کش دیتای موتور جستجو، تاریخ ایجاد یک صفحه خاص را بررسی کرد. برای انجام این کار از WebSite Auditor، یک ابزار ایده‌آل برای سئوی داخلی استفاده کنید. این ابزار به شما نشان می‌دهد که چند صفحه از سایت شما و در چه زمانی توسط Yandex ایندکس شده‌اند. 

کافی است:

  1. ابزار WebSite Auditor را دانلود کنید. 

  2. آن را باز کنید و یک پروژه برای سایت خود ایجاد کنید.

  3. به Site Structure > Pages بروید و تاریخ Cache را در ستون Yandex (با راست کلیک روی سربرگ هر ستون در داشبورد خود) اضافه کنید.

  4. به روز رسانی صفحات و تجزیه و تحلیل نتایج را در تصویر بالا می‌بینید.

5. فاکتورهای تجاری مهم در موتور جستجوی یاندکس

فاکتورهای تجاری به عنوان بخشی از مکانیزم رتبه‌بندی در سال 2011 رنگ واقعیت به خود گرفتند. این موضوع در ابتدا برای منطقه مسکو معتبر بود و سپس به سایر شهرها هم گسترش یافت. یاندکس پنج فاکتور زیر را که برای وب‌سایت‌های تجاری مهم تلقی می‌شد، در نظر گرفته است:

 

سپس یاندکس در سال 2013 یک PDF با عنوان " رتبه‌بندی مبتنی بر کیفیت برای کوئری‌هایی با هدف تجاری" منتشر کرد که مهندسان Yandex در آن مکانیسم رتبه‌بندی تجاری را توصیف کرده بودند. چهار شاخص برای تعیین کیفیت یک صفحه وجود دارد:

 

قابلیت اطمینان + قابلیت استفاده + کیفیت طراحی + کیفیت خدمات

(Trustability + Usabililty + Design quality + Service quality)

شاخص‌های اعتماد و کیفیت خدمات در مقایسه با فاکتورهای دیگر، دو برابر ارزش دارند.

چه باید کرد؟

نکته این است که وب‌سایت‌های خیلی کمی از دستورالعمل‌های این سند پیروی نمی‌کنند. به این معنی که اگر اصلا از آنها پیروی نکنید، به احتمال زیاد ضرر خواهید کرد. پس باید شرایط تجاری زیر را رعایت کنید:

 

 

برای اینکه بتوانید تلاش‌هایی که به منظور ارائه شایسته اطلاعات تجاری وب سایت خودتان انجام داد‌ه‌اید، ارزیابی کنید، می‌توانید از دید کاربر به سایتتان نگاه کنید یا در مورد نحوه رفتار کاربران در سایتتان یک سری تحقیقات انجام دهید. به سایت‌های دیگر که در نتایج برتر قرر گرفته‌اند، نگاهی بیندازید و ببینید از چه قوانینی تبعیت کرده‌اند. شما هم با پیروی از همان قوانین و حتی ارتقای محتوا، در رتبه‌ای بالاتر از آن‌ها قرار می‌گیرید. 

6. متا تگ ها (Meta tags) در یاندکس 

 

Meta tags | متا تگ ها در یاندکس

 

الگوریتم‌های جستجوی Yandex همانند گوگل به متا تگ‌ها توجه می‌کنند. با این حال خیلی از کارشناسان و Seo کار ها معتقد هستند که Yandex خیلی دقیق‌تر است. به همین دلیل سایت حتی برای کوچک‌ترین اشتباه در این زمینه یا سئوی داخلی مجازات می‌شود. پس اگر تگ‌های خود را بهینه‌سازی می‌کنید، باید این کار را به طور کامل انجام دهید.

چه باید کرد؟

مواردی برای بهینه‌سازی تگ‌ها در موتور جستجوی Yandex وجود دارد. بهتر است این موارد را جدی بگیرید تا موفق شوید:

اگر متا تایتل و متا دیسکریپشن به طور خودکار ایجاد می‌شوند، حتما کیفیت آنها را بررسی کنید. در غیر این صورت ممکن است صفحات شما از SERP ها ناپدید شوند، چون موتور جستجو اینطور فرض کرده است که آنها بی کیفیت هستند.

به علاوه می‌توانید این ویژگی‌ها را با کمک WebSite Auditor بررسی کنید:

  1. ابزار را اجرا کرده و پروژه خود را باز کنید (یا پروژه جدیدی ایجاد کنید).

این ابزار برچسب‌های شما را به صورت صفحه‌ای تجزیه و تحلیل می‌کند.

  1. به Content Analysis > Page Audit بروید. در تب Content optimization، بخش Title و Meta tags را بررسی کنید. باید به بخش‌های Warning و Error توجه کنید.
  2. به تب Technical factors بروید و canonicals را بررسی کنید.

توجه کنید: Yandex فقط از markup پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین اگر سایت شما دارای تغییرات زیادی در زبان است، باید تغییراتی ایجاد کنید.

 

گوگل و یاندکس | google vs yandex

 

یکی از تفاوت‌های موتورهای جستجوی یاندکس و گوگل در این است که یاندکس برخلاف گوگل، اهمیتی به بک لینک‌ها نمی‌دهد و حتی آن را از مکانیسم رتبه‌بندی خود حذف کرده است. این واقعا شوکه‌کننده است ولی به این معنی نیست که اصلا به این کار نیازی ندارید. به هر حال لینک‌هایی که به دست می‌آورید، زمانی ارزش دارند که برای سایت شما ترافیک ایجاد کنند؛ وگرنه بک لینک به تنهایی از نظر یاندکس ارزشی ندارد.

حتی اگر سعی کنید رتبه خود را با بک لینک‌های اسپم و بی ارزش که فقط برای تاثیرگذاری بر موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهبود ببخشید، Yandex صفحه و سایت شما را پیدا می‌کند و با کمک الگوی Minusinsk، شما را مجازات می‌کند. حتی ممکن است رتبه‌بندی سایت شما برای یک تا چند ماه محدود شود! پس:

یاندکس برخلاف گوگل، اهمیتی به بکلینک‌ها نمی‌دهد؛ در بهترین حالت بک‌لینک‌ها ترافیک وارد سایتتان می کنند. 

چه باید کرد؟

توصیه‌هایی که در این بخش ارائه می‌دهیم، کاملا شبیه به توصیه‌ها برای موتورهای جستجوی دیگر است. در این زمینه بهتر است که بک‌لینک‌های با کیفیت بگیرید تا ترافیک سایتتان بیشتر شود. سایت‌هایی که به موضوع اصلی وب‌سایت شما ارتباط دارند را پیدا کنید و از طریق رپورتاژ آگهی، بک لینک دریافت کنید. البته برخی از متخصصان می گویند که بهتر است از لینک‌های پولی استفاده نکنید، اما اگر همه موارد را به درستی رعایت کنید، رپورتاژ شما شبیه به لینک‌های پولی و فیک نخواهد بود. 

اگر دوست دارید همه چیز را در مورد رپورتاژ آگهی بدانید، مقاله چگونه یک رپورتاژ آگهی موثر بنویسیم؟ را از دست ندهید. 

8. سازگاری با موبایل (Mobile friendliness) در موتور جستجوی Yandex 

یاندکس از انتهای سال 2015 شروع به نمایش سایت‌های mobile friendly در SERP موتور جستجو کرد. چنین سایت‌هایی زیاد نبودند و تقریبا 18% از سایت‌ها را تشکیل می دادند؛ اما این اولین علامت بود که اهمیت توجه به بهینه‌سازی تلفن همراه را نشان می‌داد. 

بعدا در فوریه 2016 یاندکس یه آپدیت جدید به نام Vladivostok راه‌اندازی کرد که وظیفه آن تنظیم نتایج جستجوی تلفن همراه بود. به این صورت سایت‌هایی که برای گوشی هوشمند بهینه شده بودند، رتبه‌های بالاتری در موتور جستجو دریافت کردند. 

علاوه بر این Yandex در همان سال صفحات Turbo را هم راه‌اندازی کرد؛ یک فناوری مشابه AMP در Google. چنین صفحاتی همراه با یک موشک در SERP مربوط به تلفن همراه نمایش داده می‌شود. این فناوری صفحات تلفن همراه را روی سرورهای Yandex نگهداری می‌کند که امکان دانلود آن‌ها 15 برابر بیشتر از اینترنت 3G است! زمانی که سایت به هر دلیلی خراب شود، این صفحات همچنان لود خواهند شد!

زمانی که لود شدن یک صفحه بیش از چند ثانیه طول می‌کشد، صفحات توربو مشکل برگشت سایت را حل می‌کنند. این فناوری کاهش نرخ بازگشت را تا 30% کاهش می‌دهد. بهتر است که چنین صفحاتی شامل تبلیغات باشند.

جالب است بدانید یاندکس کاری کرد که موتور جستجوی گوگل در گوشی‌های اندروید در روسیه به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب نشود و کاربران بتوانند موتور جستجوی دلخواهشان را انتخاب کنند. این موضوع آمار استفاده از Yandex در تلفن همراه را به طرز چشمگیری بالا برد و در عرض یک سال از 29% به 44% رساند!

چه باید کرد؟

اول اینکه سایت خود را برای گوشی‌های هوشمند بهینه کنید و این موضوع را یکی از اصول مهم بهینه‌سازی سایتتان در نظر بگیرید. فرقی نمی‌کند برای چه موتور جستجویی بهینه‌سازی انجام می‌دهید، کاربران تلفن‌های همراه هر روز بیشتر می‌شوند و اهمیت این موضوع هم بیشتر می‌شود. 

برای بررسی خطاهای مربوط به بهینه‌سازی و سازگاری سایت برای تلفن همراه، از ابزار Webmaster Yandex استفاده کنید. همین موضوع را می‌توان در WebSite Auditor هم بررسی کرد. 

نکته مهم: Yandex می‌تواند سایت شما را به خاطر فونت خیلی ریز در تلفن همراه کاربران مجازات کند. بهتر است از فونت 12 و بالاتر استفاده کنید تا به راحتی در تلفن همراه هم دیده شود. 

در ضمن اگر می‌خواهید صفحات شما به صورت توربو دربیایند، دستورالعمل‌های یاندکس و همچنین ابزار Debugger را بررسی کنید.

9. زمان ایندکس شدن صفحات سایت در یاندکس

گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری و معروف‌ترین موتور جستجوی جهان، دارای منابع بی‌نظیری است که امکان ایندکس کردن سریع محتویات جدید را فراهم کرده است. این موضوع برای یاندکس صدق نمی‌کند و در این زمینه ثابت‌تر و کندتر از گوگل عمل می‌کند.

کراولر یاندکس از صفحات ثابت (static pages) چند بار در ماه و از پست‌های وبلاگ چندین بار در روز بازدید می‌کند. پس ممکن است ایندکس شدن محتوای شما مدتی طول بکشد. 

چه باید کرد؟

1) از فرآیند ایندکس شدن با ارسال مطالب جدید از طریق نقشه سایت XML در Yandex Webmaster پشتیبانی کنید. توجه داشته باشید محدودیت‌هایی وجود دارد که بر نحوه ایندکس شدن تأثیر می‌گذارد (مثلا برای فایل‌های Flash).

2) صبور باشید و اگر نتیجه‌ای از تلاش‌هایتان برای سئوی یاندکس مشاهده نکردید، زود تسلیم نشوید.

 

ارتباط Yandex و هوش مصنوعی!

 

ارتباط Yandex و هوش مصنوعی | یاندکس

 

احتمالا می‌دانید که هوش مصنوعی چه نقش مهمی در موتور جستجوی گوگل ایفا می‌کند. این موضوع برای یاندکس هم صدق می‌کند. این موتور جستجو تلاش می‌کند تا الگوریتم جستجوی خود را به طور مداوم بهبود ببخشد و نتایج بهتری برای سوالات و جستجوهای کاربران پیدا کند. 

یاندکس در سال 2016 یک آپدیت جدید به نام Palekh algo راه‌اندازی کرد که از ماشین لرنینگ برای رسیدگی به کوئری‌های طولانی استفاده می‌کرد و صفحات مربوطه را پیدا می‌کرد؛ حتی اگر آن صفحات دارای کلمات موجود در کوئری نبودند!

همچنین در آگوست 2017 یک نسخه جدید از پلتفرم جستجو که بر اساس شبکه Palekh neural ساخته شده بود منتشر شد. این پلتفرم به نام شهر کورولیف نامگذاری شد؛ یک شهر روسی در شمال شرقی مسکو که مدت‌ها مرکز اکتشافات فضایی روسیه بوده است.

این پلتفرم جدید شامل دو ارتقای عمده است:

کورولیف نسبت به سیستم هوش مصنوعی RankBrain گوگل، تلاش بهتری برای مطابقت نتایج انجام می‌دهد. کورولیف مانند همه سیستم عامل های مدرن مبتنی بر هوش مصنوعی، خود را با پردازش داده های جدید آموزش می‌دهد.

علاوه بر این Yandex اعلام کرده است که داده‌های Yandex.Toloka - یک پلتفرم crowd-sourced در مقیاس گسترده برای ارزیابی کنندگان جستجو - همراه با یک بازخورد ناشناس به Yandex MatrixNet (الگوریتم اختصاصی شرکت) داده می‌شود. داده‌های Toloka (ارزیابی انسانی محتوای وب) برای آموزش الگوریتم ماشین لرنینگ استفاده می‌شود.

 

نکات کلیدی

آیتم‌های مهم و متفاوت بهینه‌ سازی موتورهای جستجو برای Yandex:

  1. اعتبار شرکت 

  2. رابط 

  3. گستره محصول 

  4. قیمت ها 

  5. روش های پرداخت و تحویل 

 

منبع

searchenginejournal | link-assistant | momtazseo

جمع بندی:

در این مقاله در مورد قوانین بهینه‌سازی صفحات سایت برای موتور جستجوی یاندکس صحبت کردیم و الگوریتم‌ها، آپدیت‌ها و نکات مهمی که برای سئو یاندکس به شما کمک می‌کند را به طور کامل توضیح دادیم. الان خودتان می‌توانید با توجه به چیزهایی که گفتیم قضاوت کنید و ببینید که چگونه سایتتان را برای Yandex بهینه کنید. گرچه یاندکس از جهاتی شبیه به گوگل یا سایر موتورهای جستجو است، اما یک دنیای کوچک مستقل با اکوسیستم خاص خود محسوب می‌شود. پس وقتی وارد آن می‌شوید، باید طبق قوانین آن بازی کنید. به هر حال می‌توانید با خیال راحت از این راهنمای کامل استفاده کنید و تلاش‌های موفقیت‌آمیزی برای بهینه‌سازی سایتتان داشته باشید.  دوست داریم نظر شما را هم در این مورد بدانیم. تا به حال از موتور جستجوی یاندکس استفاده کرده‌اید؟ تصاویر و مطالب مورد نیازتان را از آن گرفته‌اید؟ آیا قصد دارید سایتتان را برای این موتور جستجو بهینه‌سازی کنید؟ به نظرتان در آینده بهتر است سایت‌های ایرانی روی گوگل کار کنند یا یاندکس؟ منتظر نظرات، پیشنهادات و سوالات شما هستیم. 

سوالات متداول

خیلی از وبمسترها و کارشناسان سئو تصور می‌کنند که سئو تنها شامل موتور جستجوی گوگل است. اما بهتر است موتورهای جستجوی دیگر مخصوصا یاندکس را هم هدف قرار دهند تا هم کاربر بیشتری جذب کنند و هم در صورت تحریم توسط گوگل، شانس بیشتری برای حفظ ترافیک سایت خود داشته باشند.

هدف‌گذاری جغرافیایی 2. تعامل واقعی کاربر در یاندکس 3. محتوای غنی و کامل برای صفحات 4. بالا بودن سن دامنه 5. فاکتورهای تجاری 6. متا تگ ها 7. بک لینک اهمیت چندانی ندارد 8. سازگاری با موبایل مهم است 9. زمان ایندکس شدن صفحات سایت بالا باشد

1. اعتبار شرکت (credibility of the company) 2. رابط (interface) 3. گستره محصول (product range) 4. قیمت ها (prices) 5. روش های پرداخت و تحویل (payment methods and delivery)

بک لینک برخلاف گوگل، اهمیت کمتری در یاندکس دارد. البته می‌تواند ترافیک بیشتری وارد سایت شما کند. برعکس موارد زیر در سئو یاندکس خیلی اهمیت دارد: 1. متای کیوورد مهم است. 2. وجود کلمات کلیدی در همه جای متن اهمیت خیلی زیادی دارد. 3. ساختار لینک‌های داخلی کمی اهمیت دارد.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

فروش سیم کارت ایرانسل
2 سال پیش
مقاله بسیار عالی و خوبی بود و موفق باشید
پاسخ دهی
سیم کارت 0912 ارزان قسطی
2 سال پیش
محتوای بسیار عالی بود و موفق باشید و خسته نباشید
پاسخ دهی