اینترنت ماهواره ای چگونه جهان را متحول خواهد کرد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 31 تیر، 1400 تاریخ آپدیت: 01 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

اینترنت ماهواره ای چگونه جهان را متحول خواهد کرد؟

 

کسب و کارهای مدرن در عصر تکنولوژی به اینترنت احتیاج دارند. اینترنت پرسرعت می‌تواند کیفیت خدمات یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل تعیین نوع سرویس اینترنتی بسیار مهم است. اینترنت ماهواره ای به عنوان جدیدترین سرویس اینترنتی مزایای فوق‌العاده‌ای دارد. اینترنتی که ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین معروف حوزه تکنولوژی فراهم کرده است!

معمولا با شنیدن اسم ایلان ماسک، به فکر ثروت افسانه‌ای او می‌افتیم؛ خیلی از افراد هم او را با شرکت اتومبیل‌سازی تسلا می‌شناسند. اما او فعالیت‌های جالب‌تری هم مانند اکتشافات فضایی یا ایجاد اینترنت ماهواره ای هم انجام می‌دهد. سرمایه‌گذاری جدید ایلان ماسک روی پروژه Starlink است و قرار است که این پروژه، اینترنتی سراسری به همه انسان‌های کره زمین ارائه دهد. در این مقاله هر چیزی که قرار است در مورد شرکت spacex ایلان ماسک و پروژه استارلینک بدانید، ارائه می‌دهیم. با من در عظیم مدیا همراه باشید تا همه چیز را در مورد وصل شدن به اینترنت ماهواره ای با گوشی بدانید.

 

 

اینترنت ماهواره ای SpaceX

 

اینترنت ماهواره ای با اینترنتی که ما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم خیلی متفاوت است. اینترنت ماهواره ای به جای سیم‌کشی از طریق سیگنال‌ها کار می‌کند. اتصال اینترنت در زمین یک سیگنال به ماهواره موجود در مدار می‌فرستد و سپس سیگنال به دیش موجود در محل زندگی یا کار شما برمی‌گردد. اسپیس ایکس یکی از بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده این نوع خدمات اینترنتی است.

شرکت اسپیس ایکس در سال 2020 بیش از 885 میلیون دلار بودجه از کمیسیون ارتباطات فدرال دریافت کرد و توانست پروژه استارلینک را در سال 2021 با شتاب بیشتری توسعه دهد. بیش از 1000 ماهواره تا ماه ژانویه وارد مدار زمین شده بود که این مقدار تا ماه ژوئن به حدودا 1800 ماهواره رسید. شرکت ایلان ماسک اعلام کرده است که در حال حاضر به بیش از 10 هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهد و در حال دریافت سفارش‌های بیشتر است. در ضمن اولویت اصلی این شرکت، افرادی است که هم‌اکنون بدون دسترسی به اینترنت پرسرعت زندگی می‌کنند. اینترنت spacex سرعت و پهنای باند فوق‌العاده‌ای دارد و قصد دارد این سرویس را به بیشترین تعداد کاربر ارائه دهد.

طبق گفته این شرکت، احتمالا سرویس‌دهی جهانی تا پاییز سال 2021 امکان‌پذیر خواهد بود؛ ولی به هر حال دسترسی مناطق مختلف به عوامل خاصی ارتباط دارد. ماسک طی سخنرانی در کنگره جهانی موبایل در ماه ژوئن اعلام کرد که استارلینک از ماه اگوست در سراسر جهان به جز قطب شمال و جنوب در دسترس خواهد بود.

 

پروژه Starlink در SpaceX تنها به اینترنت ماهواره ای محدود نمی‌شود، بلکه این شرکت از سال 2015 در حال کار روی ماهواره‌های مداری است و اولین ماهواره خود را در سال 2018 به فضا پرتاب کرده است. این شرکت طی چند سال گذشته بیش از 1000 ماهواره طی ده‌ها پرتاب موفقیت‌آمیز به فضا پرتاب کرده است. اولین پرتاب در سال 2021 در ماه ژانویه و با حضور 60 ماهواره Falcon 9 از مرکز فضایی کندی به مدار زمین انجام شده است. در هر پرتاب چندین ماهواره به فضا پرتاب می‌شود؛ تا جایی که تعداد ماهواره‌ها به 1،737 رسیده است. البته برخی از این ماهواره‌ها نمونه‌های اولیه یا واحدهای غیر عملیاتی هستند.

 

آیا خانه من هم به اینترنت پرسرعت ماهواره‌ ای وصل می‌شود؟

 

سخت افزار starlink

 

پاسخ این سوال بله است! چون همه می‌توانند از این اینترنت استفاده کنند. من و شما، آمریکا و آفریقا ندارد. قبل از این هم اینترنت HughesNet یا Viasat به همین صورت فروخته می‌شدند. استارلینک هم قصد دارد دسترسی به اینترنت را بفروشد و این امکان را به خصوص برای مناطق محروم و روستایی در سراسر جهان که اینترنت پرسرعت و با پهنای باند مناسب نداشته‌اند، فراهم کند. خرید دستگاه اینترنت ماهواره ای استارلینک کافی است تا شما هم بتوانید از این اینترنت استفاده کنید. البته امیدواریم این اتفاق در ایران هم امکان‌پذیر باشد.

کیت سخت افزاری اسپیس ایکس شامل یک دیش ماهواره و روتر (router) است که برای دریافت سیگنال از فضا در خانه‌ها و ساختمان‌ها تنظیم می‌شوند.

در وب‌سایت Starlink نوشته شده است که:

این پروژه برای مناطقی از کره زمین مناسب است که تا قبل از این متصل به شدن به اینترنت یک چالش اساسی بوده است. استارلینک بدون محدودیت زیرساخت‌های سنتی و زمینی، اینترنت با پهنای باند بالا را به مکان‌هایی که دسترسی کامل و کافی ندارند، ارائه می‌دهد.

برقراری ارتباط با سرویس اینترنت ماهواره ای هم بسیار راحت است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک دیش ماهواره ای کوچک در خانه راه‌اندازی کنید تا سیگنال را دریافت کرده و پهنای باند را به روتر خود منتقل کنید. حتی Starlink یک برنامه برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS هم دارد که از واقعیت افزوده برای کمک به انتخاب بهترین مکان و موقعیت برای گیرنده‌های مشتریان استفاده می‌کند.

البته خدمات Starlink تا این مرحله فقط در مناطقی مانند ایالات متحده و کانادا و به بیش از 10 هزار مشتری ارائه می‌شود. هرچه ماهواره‌های بیشتری به مدار زمین فرستاده شوند، پوشش اینترنت بیشتر خواهد شد و اینترنت به همه نقاط کره زمین خواهد رسید. Starlink امیدوار است بتواند یک سیگنال Wi-Fi پرسرعت و قابل استفاده به کل سیاره ارائه دهد و آن را مانند یک روکش در سراسر کره زمین بگستراند.

 

 

اینترنت ماهواره ای پرسرعت برای همه تقاط کره زمین

 

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت استارلینک، سرعت داده اینترنت استارلینک 50 - 150 مگابایت در ثانیه و با تأخیر 20 - 40 میلی ثانیه در اکثر موقعیت‌های جغرافیایی زمین فراهم می‌شود. طبق گفته‌های موجود در سایت، همانطور که ماهواره‌های بیشتری پرتاب می‌شوند، ایستگاه‌های زمینی بیشتری هم نصب می‌شوند و نرم‌افزار شبکه هم بهبود می‌یابد. طی توئیت‌هایی که ماسک در ماه فوریه منتشر کرده است، این سرویس حداکثر سرعت خود را تا پایان سال 2021 به 300 مگابیت در ثانیه می‌رساند.

جان کیم از CNET، یکی از افرادی که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را امتحان کرده است، می‌گوید که روتر و دیش اینترنت ماهواره ای را برای خانه خود ثبت نام کرده است. او سرویس اینترنت را در مکان‌های مختلف امتحان کرده است. طبق تجربه او میانگین سرعت دانلود در حدود 78 مگابیت بر ثانیه و تأخیر حدودا 36 میلی ثانیه بوده است.

 

Starlink شروع به دریافت پیش سفارش کرده است و مشتریانی که مایل باشند می‌توانند به برنامه بتا "بهتر از هیچ چیز" شرکت بپیوندند. هزینه خدمات ماهیانه 99 دلار در ماه است. البته علاوه بر این مالیات و قیمت دیش اینترنت ماهواره ای و روتر نیز 500 دلار است. گرفتن سفارش از مشتری به صورت اولین خرید و خدمات اولیه است و انجام برخی از پیش سفارش‌ها ممکن است شش ماه طول بکشد.

شاید پرداخت هزینه 99 دلار در ماه زیاد باشد؛ به خصوص برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند. اما ماسک شرط بسته است که هزینه آن برای افرادی که تاکنون بدون دسترسی به اینترنت پرسرعت زندگی کرده‌اند، ارزش خواهد داشت. البته اگر همین افراد بتوانند از پس آن برآیند.

البته با توجه به اینکه سرعت اینترنت استارلینک بالا است و قابلیت اتصال چندین کاربر به یک مودم وجود دارد، احتمالا خرید یک ماهواره و روتر برای یک ساختمان و پرداخت هزینه‌های به صورت اشتراکی با سایر همسایه‌ها، خیلی راحت و به صرفه خواهد بود.

گوین شاتول رئیس SpaceX اخیراً در همایش فناوری ماهواره گفته است كه استارلینك قصد ندارد چند سطح یا قیمت مختلف برای این سرویس ارائه دهد. به همین دلیل یک قیمت ثابت برای ان ارائه شده است. علاوه بر این شاتول گفته است که انتظار دارد هزینه 500 دلاری خرید مودم اینترنت ماهواره ای در سال‌های آینده کاهش پیدا کند.

 

این سرویس در حال حاضر به شمال غربی ایالات متحده، قسمت‌های مجاور کانادا، مناطقی از انگلستان و مناطق دیگری محدود شده است؛ اما با پیوستن تعداد زیادی ماهواره به مدار زمین، پوشش اینترنت وسیع‌تر خواهد شد. استارلینک برای ارائه خدمات به کل کره زمین، به 10 هزار ماهواره در مدار زمین نیاز دارد و حتی SpaceX نشان داده است که می‌خواهد تا 33 هزار ماهواره به مدار زمین بفرستد. در حال حاضر 20% از مسیر طی شده است و احتمالا تا پایان سال 2020 اینترنت ماهواره ای به همه مناطق زمین خواهد رسید.

 

آیا وضعیت بد آب و هوایی روی سرعت اینترنت تاثیر می‌گذارد؟

اینترنت پرسرعت ماهواره ای مزایای زیادی دارد؛ ولی در کنار این‌ها عیب‌هایی هم وجود دارد. مثلا ممکن است در وضعیت بد آب و هوایی اختلالاتی به وجود بیاید. البته گیرنده‌ها می‌توانند است برفی که روی آن‌ها قرار می‌گیرد را ذوب کنند؛ اما نمی‌توانند برای تجمع برف در اطراف خود یا هر انسداد دیگری که ممکن است خط دید آن به ماهواره را مسدود کند، کاری انجام دهد.

بهتر است گیرنده استارلینک جایی نصب شود مانعی برای ریزش برف روی آن قرار داشته باشد. البته باران شدید یا وزش باد هم می‌تواند بر اتصال اینترنت ماهواره ای تأثیر بگذارد و باعث کاهش سرعت یا حتی گاهی قطع آن شود.

مورد دیگری که باعث نگرانی شده است، حضور ماهواره‌ها در جو زمین و تاثیر آن‌ها بر آسمان شب است. قرار گرفتن این ماهواره‌های نورانی به مدت طولانی باعث ایجاد آلودگی نوری شده و دید ستارگان در شب را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این ممکن است به حیات وحش هم آسیب بزند.

به همین دلیل استارلینک شروع به انجام یک سری تحقیقات در مورد کاهش روشنایی و دید ماهواره‌های خود کرده است. ماهواره‌هایی با پوشش‌های غیر انعکاسی و آفتابگیر راه‌اندازی شده‌اند تا این موضوع مشکلات کمتری ایجاد کند. وجود این ماهواره‌ها نباید مانع از دید ستاره‌ها و سیاره‌ها با تلسکوپ شود.

 

مزایای خدمات اینترنت ماهواره ای تجاری برای کسب و کارها چیست؟

 

مزایای خدمات اینترنت ماهواره ای تجاری برای کسب و کارها چیست؟

 

خیلی وقت است که اینترنت تبدیل به یکی از مشکلات اساسی ما شده است. البته نه اینکه مشکل غیر قابل حلی باشد؛ اما قطعی ناگهانی، سرعت پایین و سایر مسائل باعث می‌شود که حتی اینترنت وایمکس و 4G هم گاها پاسخگو نباشد. اما اینترنت ماهواره ای مزایای خیلی زیادی دارد. دسترسی آن برای همه افراد در هر کجای این کره خاکی امکان‌پذیر است و سرعت آن هم واقعا عالی است. این نوع اینترنت برای کسب و کارها هم مزایای زیادی دارد. در ادامه تک تک آن‌ها را معرفی می‌کنیم. 

دسترسی راحت و سریع

یک مودم ADSL تا یک فاصله محدود آنتن می‌دهد و نمی‌توان در فواصل دور از آن استفاده کرد. اگر مثلا بخواهید خارج از شرکتتان کاری انجام دهید، نمی‌توانید از مودم خود استفاده کنید. اما این نوع اینترنت در همه جای دنیا قابل دسترسی است و اگر به شهر یا کشور دیگری بروید، می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. تقریبا مثل مودم‌های وایمکس که امکان انتقال آن وجود دارد. پس افرادی که در زمینه بازاریابی اینترنتی کسب و کارها فعالیت می‌کنند، مشاغلی که همه فعالیت‌هایشان با اینترنت است و کسب و کارهای دیجیتال، به راحتی از اینترنت استارلینک استفاده می‌کنند.

قابل اطمینان

این نوع اینترنت سرعت و قدرت سیگنال خوبی دارد و مهم‌تر از همه اینکه "همیشه روشن است!" این سیتم به کابل و خطوط تلفن وابسته نیست و همین موضوع کار را خیلی راحت‌تر می‌کند. شبکه ماهواره ای خیلی ساده‌تر از سایر سیستم‌های اینترنتی است و تنها ه چهار مورد برای دریافت سیگنال احتیاج دارد:

  1. ماهواره موجود در جو زمین
  2. teleport
  3. مرکز عملیات شبکه (NOC)
  4. و ترمینال با دیافراگم بسیار کوچک (VSAT)

به همین دلیل تمامی تجهیزات آن توسط یک شرکت با فناوری پیشرفته تولید شده است و دلیلی برای قطعی یا کاهش سرعت آن وجود ندارد. اینترنت DSL به سیم‌کشی‌ها، خطوط تلفن، آب و هوا، جاده‌ها و عوامل دیگری ارتباط دارد و هر گونه مشکل در یکی از این موارد باعث قظعی آن می‌شود. اما این نوع اینترنت کمتر دچار اختلال می‌شود. در صورت بروز اختلال هم سریع به آن رسیدگی خواهد شد.

استفاده آسان

استفاده از خدمات اینترنت ماهواره ای نسبت به DSL یا فیبر نوری خیلی راحت‌تر است. نیازی به روش و خاموش کردن مودم، سر زدن به آن، تنظیم و کارهای دیگر ندارید. فقط کافی است موبایل یا رایانه خود را به آن وصل کنید و کارتان را انجام دهید. به همین دلیل کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی خیلی راحت‌تو توسعه پیدا می‌کنند و مناطق محروم هم می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند. 

امنیت کافی

معمولا اینترنت ماهواره ای امن‌تر از DSL یا Wi-Fi است؛ زیرا از طریق سیگنال‌های بسیار خاصی کار می‌کند. بسته‌های داده به طور خاص برای شما تجزیه و ارسال می‌شوند و رهگیری آن خیلی سخت است. پس احتمال استفاده از آن توسط هکرها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این خیلی مواقع به دلیل بروز اتفاقات طبیعی مثل سیل، زلزله یا آتش‌سوزی، کابل‌های تلفن و اینترنت از بین می‌رود و قطعی موقت یا طولانی مدت به وجود می‌آید. اما چنین مشکلی در مورد اینترنت هوایی استارلینک وجود ندارد!

سهولت کار با اینترنت اشیا 

اینترنت اشیا، یکی از فناوری‌های جدیدی است که مورد استفاده کسب و کارهای دیجیتال و مدرن قرار گرفته است. با وجود اینترنت سراسری در همه نقاط دنیا، احتمالا آینده اینترنت اشیا روشن‌تر و موفق‌تر خواهد بود. علاوه بر این اینترنت اشیا بر آینده کسب و کارها تاثیر زیادی دارد و با وجود اینترنت ماهواره ای امکان تغییر و تحول کسب و کارها خیلی سریع‌تر خواهد بود. برای آشنایی با این موضوع، مقاله اینترنت اشیا چگونه آینده کسب و کارها را تغییر می‌دهد؟ را مطالعه کنید. 

 GPS در همه جا!

در حال حاضر GPS در اکثر مناطق وجود دارد و جهت‌یابی خیلی آسان‌تر شده است؛ اما با وجود اینترنت استارلینک، تقریبا همه مناطق کره زمین، از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاهای دورافتاده قابل جهت‌یابی خواهند بود.  

 

معایب خدمات اینترنت ماهواره ای

 

معایب خدمات اینترنت ماهواره ای

 

سرعت پایین‌تر نسبت به فیبر نوری

درست است که این نوع اینترنت پرسرعت‌تر از اینترنت معمول در کشور ما است، اما به هر حال از فیبر نوری سریع‌تر نیست! معمولا سرعت دانلود در اینترنت ماهواره ای بین 1- 15 مگابیت بر ثانیه است که برای انجام تحقیقات و چرخیدن در وب‌سایت‌های مختلف سرعت کافی را دارد؛ اما هنگام کار با فیلم‌های آموزشی یا کنفرانس‌های ویدیویی سرعت آن کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این سرویس اینترنت ماهواره ای در ساعات اوج مصرف هم کاهش پیدا می‌کند.

تاخیر زیاد

اینترنت ماهواره ای از طریق سیگنال‌های بین سطح و مدار زمین کار می‌کند و ممکن است تأخیر به یک یا دو ثانیه برسد. اگرچه این موضوع مسئله مهمی برای انجام تحقیقات نیست، اما هنگام انجام معاملات (مثل بورس یا مبادله رمزارز) در زمان واقعی و تماس‌های کنفرانس ویدیویی مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ زیرا بین ارسال پیام و دریافت پاسخ تأخیر قابل ملاحظه‌ای وجود خواهد داشت.

اختلال براساس موقعیت مکانی

اینترنت ماهواره ای تجاری تقریبا در همه جا در دسترس است، اما محدودیت‌هایی هم دارد. کوه‌ها، جنگل‌های انبوه و درختان بلند، آسمان‌خراش‌ها و سایر موانع می‌توانند سیگنال‌ها را کاملا ضعیف یا مسدود کنند. اگر دید واضحی از آسمان نداشته باشید یا مسیر سیگنال‌ها مسدود شده باشند، ممکن است نتوانید به طور موثر به اینترنت ماهواره ای دسترسی پیدا کنید.

اختلال بر اساس آب و هوا

 

اینترنت ماهواره ای شاتل

 

حتی اینترنت ماهواره‌ای با سرعت بالا هم ممکن است بر اثر بارندگی و وزش باد شدید و شرایط آب و هوایی خاص مختل شود. این شرایط سیگنال اینترنتی شما را ضعیف یا مسدود می‌کند.

هزینه بالای اینترنت ماهواره ای

اینترنت استارلینک کمی گران است؛ اما اگر سرعت آن کافی باشد و افراد زیادی بتوانند از یک دستگاه آن استفاده کنند، به صرفه خواهد بود. در غیر این صورت ماهواره گزینه گران‌تری نسبت به سایر خدمات اینترنتی است. اینترنت ماهواره‌ای از 30 دلار در ماه تا حدود 150 دلار در ماه هزینه در بر دارد و در صورت نیاز به سرعت‌های بالاتر باید هزینه بیشتری بپردازید.

 

علاوه بر همه این‌ها فضا به جایی مثل زباله دان اجسام فضایی تبدیل می‌شود. اگر روزی این ماهواره‌ها به مشکل بربخورند، ماهواره‌هایی جایگزین آن‌ها خواهند شد و این اجسام در فضا پراکنده می‌شوند. این موضوع برای آینده جهان جالب نیست و حضور این همه ماهواره در جو و اطراف زمین مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

 

آیا می‌توان از اینترنت ماهواره ای در ایران استفاده کرد؟

 

اینترنت ماهواره ای در ایران

 

پاسخ این سوال به احتمال زیاد بله است. اگر مشکلات مربوط به تحریم علیه ایران یا فیلترینگ از سمت خود دولت به وجود نیاید، می‌توان از اینترنت استارلینک استفاده کرد. طبق توئیت‌های ایلان ماسک، این شرکت همه تلاش خود را برای رساندن اینترنت به ایرانیان به کار می‌گیرد. از آنجایی که اینترنت ماهواره ‌ای استارلینک بسیار قدرتمند است و یکی از مودم‌های آن می‌تواند نیاز تمام ساکنین یک ساختمان چند طبقه را رفع کند، احتمالا استفاده از این نوع اینترنت خیلی هم گران درنمی‌آید. همچنین هر مودم اینترنت استارلینک قابلیت اتصال به چند صد کاربر را دارد. باید دید آینده اینترنت چگونه خواهد بود و این شرکت چه برنامه‌ای برای رساندن اینترنت به کل دنیا دارد؛ و چه اتفاقی برای کاربران ایرانی می‌افتد.

 

پیشرفت‌های اخیر پروژه استارلینک

به نظر می‌رسید که تا پایان سال 2021 پیشرفت‌های چشمگیری در این پروژه دیده شود، اما به دلیل کمبود سیلیکون، تولید و خرید اینترنت ماهواره ای به تاخیر افتاده است. طبق گفته‌های موجود در وبسایت اصلی استارلینک، مشتریان تا اواخر سال 2022 و اوایل سال 2023 می‌توانند تحت پوشش اینترنت ماهواره ای قرار بگیرند.

اما مشتریانی که در مرحله بتا پیش‌سفارش داده‌اند، تا آخر سال 2021 سفارش خود را تحویل گرفته‌اند. این شرکت در حال حاضر در 12 کشور مشتری دارد و در مجموع به 900 هزار مشتری خدمات ارائه می‌دهد. احتمالا تا پایان سال 2023 اکثر نقاط کره زمین به اینترنت شرکت ایلان ماسک دسترسی خواهند داشت و خرید و نصب اینترنت ماهواره ای برای همه امکان‌پذیر می‌شود. 

 

نکات کلیدی

 

 

منبع: cnet | c1c | cnet | allconnect

 

 

سوالات متداول

اینترنت ماهواره ای اسپیس ایکس پهنای باند زیاد، سرعت بالا و تاخیر کمی دارد. احتمالا سرعت داده از 50 مگابیت بر ثانیه تا 150 مگابایت بر ثانیه و تاخیر از 20 میلی ثانیه تا 40 میلی ثانیه خواهد بود.

طبق گفته‌های ایلان ماسک، سرویس ماهواره ای استارلینک در سراسر جهان به جز قطب شمال و جنوب قابل دسترس است.

ماسک گفته است که starlink تا پایان سال 2021 خدمات خود را ارائه می‌دهد و تا پایان سال 2022 بیشتر افراد دنیا می‌توانند از آن کنند.

فیبر نوری کمی سریع‌تر از اینترنت کابلی است. با این وجود انتظار می‌رود که Starlink با تأخیر زیر 20 میلی ثانیه راه‌اندازی شود و در نهایت به زیر 10 میلی ثانیه برسد.

نه. اما هزینه آن کاملا به صرفه است. اگر بدون توجه به نرخ بالای دلار در ایران در نظر بگیریم، افراد متوسط رو به بالا می‌توانند از اینترنت ماهواره ای استفاده کنند. مشتریان Starlink برای کیت سخت افزاری اینترنت، 499 دلار و ماهیانه 99 دلار پرداخت می‌کنند.

صنعت اینترنت ماهواره ای با سرعت بیشتر و تاخیر کمتری نسبت به گذشته در حال پیشرفت است. در سال‌های آینده تغییر و تحول‌های بیشتری در این زمینه به وجود می‌آید. به هر حال اتصال جهانی اینترنت و بهبود مداوم فناوری، اینترنت پرسرعت را حتی به دورافتاده‌ترین مکان‌ها هم می‌رساند.

در حال حاضر، Starlink در دسترس مشتریانی است که در عرض جغرافیایی بین 45 تا 53 درجه قرار دارند. همانطور که ماهواره بیشتری ساخته و پرتاب می‌شود، مناطق بیشتری هم از اینترنت ماهواره‌ای استفاده خواهند کرد.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات