فرصت‌ ها و خطرات متاورس - دنیای رازآلود، ترسناک و البته مفید

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 10 آبان، 1401 تاریخ آپدیت: 18 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

فرصت‌ ها و خطرات متاورس - دنیای رازآلود، ترسناک و البته مفید

 

متاورس چیست؟ فرصت‌ ها و خطرات متاورس چه مواردی هستند؟ اصلا چرا اینقدر به متاورس پرداخته می‌شود؟ ورود به متاورس چه مزایایی دارد؟ 

اتفاقاتی که در دو سال اخیر در مورد متاورس افتاده ،آنقدر جالب است که فقط گفتن آن‌ها کافی است تا خودتان به اهمیت این فضا پی ببرید. مثلا تراویس اسکات (Travis Scott)، خواننده معروف رپ، اخیرا در پلتفرم Fortnite کنسرتی برگزار کرده است.

 Fortnite یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جهان است و 80 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. در این کنسرت 27.7 میلیون نفر به صورت مجازی شرکت کردند. حتی برخی دو بار از آن بازدید کردند که این کنسرت در مجموع 45.8 میلیون بازدید داشته است. 

سودآوری متاورس واقعا بالا است و هر روز افراد بیشتری به آن افزوده می‌شوند. تا جایی که متا در سال 2021، 10 میلیارد دلار در متاورس سرمایه‌گذاری کرده و مایکروسافت هم 21.9 میلیارد دلار برای تولید هدست‌های AR قرارداد بسته است! 

همچنین جالب است بدانید که طبق پیش‌بینی‌ها، احتمالا تا پایان سال 2022، متاورس در کل ارزشی بیش از 100 میلیارد دلار خواهد داشت. و مطمئنا توسعه متاورس به نفع جامعه خواهد بود. مثلا یک نمونه از مزایای از آن این است که کمپانی Meta قرار است بیش از 10 هزار شغل مرتبط با متاورس در اتحادیه اروپا ایجاد کند. 

آمارها نشان می‌دهد که قاره آمریکا - و اکثرا آمریکای شمالی - بیش از 45.3% از بازار متاورس را تشکیل می‌دهد. پس از آن منطقه آسیا-اقیانوسیه که یک سوم یا 33.% را در اختیار دارد. در نهایت اروپا با سهم 20.9 درصدی، مورد انتهایی این لیست است. 

با این وجود افرادی هستند که هنوز هم از این فضای مدرن دلِ خوشی ندارند. مثلا 12.71% از زنان آمریکایی، هیچ علاقه‌ای به متاورس ندارند. شاید این افراد ذهنیتی دارند که باعث شده نسبت به متاورس گارد بگیرند. به هر حال این فضا مثل هر تکنولوژی دیگری، فرصت ها و خطراتی دارد. با ما همراه باشید تا به طور مفصل به فرصت‌ ها و خطرات متاورس بپردازیم. 

متاورس بسیار فراگیرتر و قدرتمندتر از هر چیز دیگری خواهد بود. اگر یک شرکتِ مرکزی کنترل این موضوع را به دست بگیرد، از هر دولتی قدرتمندتر شده و خدای روی زمین خواهد شد. تیم سوئینی (Tim Sweeney)، اپیک گیمز

 

متاورس چیه؟ ورود به دنیای متاورس چطوری می‌تونه باشه؟

قبل از هر چیزی بگذارید کمی در مورد این دنیای ترسناک صحبت کنیم. به این دلیل از صفت ترسناک استفاده کردم که اگر به عمق مطلب پی ببرید، یک جورایی به عمق فاجعه هم پی می‌برید! مثلا تصور کنید عینک متاورس به چشم می‌زنید، روی مبل می‌نشینید و وارد شهر پاریس می‌شوید. البته نه پاریسِ واقعی. پاریسی که به طور مجازی و سه بعدی طراحی شده است. اگر از پیاده‌روی خسته نشوید – چون جسمتان که روی مبل در خانه نشسته است – و دلتان هم نخواهد شهر عشاق را رها کنید، ممکن است ساعت‌ها در همین وضعیت باقی بمانید. 

آن وقت چه بر سر جسمتان می‌آید؟ چشمتان حسابی اذیت می‌شود، دچار خشکی بدن می‌شوید و حتی ممکن است زخم بستر بگیرید!! نه واقعا دور از شوخی چه هیجانی در نشستن روی مبل و تجربه همه چیز از طریق عینک سه بعدی و حسگرها وجود دارد؟ مشکلات جسمی فقط یکی از خطرات متاورس است. اما خب اگر بخواهیم منصف باشیم، متاورس فرصت‌های زیادی هم به وجود آورده است.

 

 

متاورس یک شبکه بسیار مقیاس‌پذیر و قابل تعامل از جهان‌های مجازی سه‌بعدی و در زمان واقعی است که می‌تواند به طور همزمان و مداوم توسط تعداد نامحدودی از کاربران، هر یک با حس حضور فردی، تجربه شود.  (matthew ball)، نویسنده سابق آمازون

 

چرا باید تا این حد به متاورس اهمیت دهیم؟

بی توجهی به متاورس و اهمیت ندادن به این موضوع، مثل این است که به دریاچه کوچک شهرمان نگاه کنیم و بگوئیم من که کوسه‌ای نمی‌بینم. مگر کوسه در آب زندگی نمی‌کند؟ چون در دریاچه ما کوسه‌ای نیست، پس کوسه اصلا وجود ندارد!

می‌بینید چه استدلال مسخره‌ای است؟ کوسه وجود دارد. ممکن است در دریاچه ما نباشد، اما در دریاها و اقیانوس‌ها وجود دارد.

همانطور که متاورس وجود دارد و قرار است مثل شبکه‌های اجتماعیِ کنونی، خیلی همه گیر شود. چه ما از آن استفاده کنیم و چه نکنیم. حتی اگر استفاده نکنیم، ضرر آن بیشتر هم نمود پیدا می‌کند. چون از رقبایمان عقب می‌مانیم. نمی‌توانیم فرصت‌ ها و خطرات متاورس را نادیده بگیریم.

آمارهای سایت banklesstimes نشان می‌دهد که:

 

چرا متاورس برای مشاغل اهمیت دارد؟

در حال حاضر کسب درآمد از متاورس برای برندهای مطرح و معتبر دنیا، موضوعی عادی است. گوچی (Gucci)، وزنه سنگینِ دنیای مد، کالکشن خود را در متاورس معرفی می‌کند و جی پی مورگان (J. P. Morgan) از افتتاح ساختمان جدید خود در Decentraland خبر می‌دهد. با این تفاسیر، نادیده گرفتن متاورس، یک خودکشی اقتصادی برای کسب و کارها است. اما:

 

 

متاورس تنها مکانی برای بازی نیست. جهان‌های آینده، فوتورئالیستی (photorealistic) هستند، از قوانین فیزیک تبعیت می‌کنند و آواتارهای انسانی و موجودات هوش مصنوعی در آن ساکن خواهند شد. جنسن هوانگ (Jen-Hsun Huang)، مدیر عامل انویدیا  

 

1. محصولات مجازی و سود هنگفتی که به دنبال دارند

وقتی از کالکشن‌های گوچی و سایر برندهای مطرح دنیای مد در متاورس می‌گوییم، فرصتی که متاورس برای درآمدزایی به وجود آورده را مطرح می‌کنیم. اقتصاد در دنیای مجازی هر روز رونق بیشتری پیدا می‌کند. فروش دارایی‌های دیجیتال در پلتفرم‌های مجازی مانند Decentraland ،Fortnite ،Roblox و Sandbox به میلیون‌ها دلار می‌رسد و این نشان‌دهنده یک فرصت تجاری عالی است. 

مثلا برند رالف لورن (Ralph Lauren) یک کالکشن لباس در متاورس طراحی کرده و تا به حال بیش از 100 هزار قطعه به فروش رسانده است. برندهای مد دیگر مثل نایک، گوچی یا دولچه و گابانا (Dolce & Gabbana) هم خطوط تولید مجازی لباس ایجاد کرده‌اند. مثلا فکرش را بکنید به جای اینکه به فکر خرید لباس واقعی برای تفریح در دنیای واقعی باشیم، باید به دنبال لباس مجازی از گران‌ترین برندهای دنیا باشیم. 

متاورس در حال متولد شدن است. فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار زیاد است. با آن درگیر شوید و سریع آن را یاد بگیرید. دیو واترز (Dave Waters)

2. تجربه‌ای متفاوت برای مشتری

تجارت الکترونیک، تجربه متفاوتی برای خرید به مشتریان ارائه داد. با این وجود خرید از متاورس باز هم این تفاوت را پررنگ‌تر کرده است. مشتری دوست دارد محصول را از نزدیک ببیند و لمس کند و این اتفاق در متاورس امکان‌پذیر است.

شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) روش‌های جدیدی برای تعامل با محصولات و خدمات ارائه کرده‌اند. مشتری به جای خیره شدن به تصاویر ثابت، می‌تواند از محصولات استفاده کرده و ببیند که این تجربه را دوست دارد یا نه! اگر فردی احساس خوبی در حین استفاده از عینک مجازی داشته باشد، به احتمال زیاد خرید می‌کند!

3. دسترسی در سطح جهانی

 

 

واقعیت افزوده بیشتر از سایر فناوری‌ها جهان را تغییر خواهد داد. زمانی که بتوانید در اتاقی بایستید و با یک تصویر مجازی، با یک شخص دیگر چت کنید، سفر کردن برای ملاقات اهمیت کمتری پیدا می‌کند. تیم سوئینی (Tim Sweeney)، اپیک گیمز

همانطور که اینترنت مرزهای جغرافیایی را شکسته و جهان را به دهکده‌ای کوچک تبدیل کرده است، متاورس هم همین کار را می‌کند. اما خیلی بهتر از این! خیلی هیجان‌انگیز است که شما بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی وارد دنیای متاورس شده و در آن تعامل داشته باشید. متاورس به برندها این امکان را می‌دهد که بهتر از قبل مشتریان خود را از سرتاسر جهان جذب کنند.

4.  مشارکت و همکاری بهتر بین پرسنل شرکت‌ها

 

 

در آینده، به جای تماس تلفنی، می‌توانید به عنوان یک هولوگرام روی مبل من بنشینید، یا من می‌توانم به عنوان هولوگرام روی کاناپه شما بنشینم؛ دقیقا انگار که در یک مکان هستیم، حتی اگر در ایالت‌های مختلف یا صدها مایل از هم فاصله داشته باشیم. مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیر عامل متا 

نسخه نمایشی Horizons Workspaces منتشر شده توسط فیس بوک نشان داد که دنیای مجازی چه تحول بزرگی در محل کار به وجود می‌آورد. پس از شیوع کووید-19، دورکاری تبدیل به یک امر عادی شده است و متاورس، دورکاری را به موضوعی جالب تبدیل کرده است. حضور در فضای سه بعدی و برقراری جلسات در متاورس، همکاری از راه دور را ساده‌تر کرده است.

کارمندان به جای خیره شدن به صفحه موبایل یا مانیتور، در یک فضای کاری مجازی و مشترک با یکدیگر بحث کرده و طوفان فکری ایجاد می‌کنند. این فضا موقعیت عالی برای ارتباطات تجاری، همکاری‌ها، آموزش پرسنل و برگزاری جلسات فراهم کرده است.  

5. ایجاد فرصت برای بهبود توسعه محصولات

خیلی از محصولات به خاطر اینکه با بازار تناسب کافی ندارند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. اما این کار با تست محصول قابل حل است. همان کاری که در متاورس با استفاده از "دوقلوهای دیجیتال" انجام می‌شود.

طبق گفته IBM:

یک دوقلوی دیجیتال، یک نمایش مجازی پیچیده و فوق واقعی از یک شی فیزیکی است.

به لطف پیشرفت‌های فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، می‌توان تجربیات واقعی را در متاورس شبیه‌سازی کرد. به این صورت که شرکت‌ها می‌توانند از افراد بخواهند محصولات در حال توسعه را آزمایش کرده و بازخورد مفیدی ارائه دهند.

علاوه بر این می‌توان کلی داده مفید از این آزمایش‌ها به دست آورد. مثلا طبق بررسی‌های Stanford در سال 2018 تخمین می‌زنند که هدست‌های VR می‌توانند در یک بازه زمانی 20 دقیقه‌ای، بیش از دو میلیون زبان بدن را جمع‌آوری کنند.

 

 

ما دوقلوهای دیجیتالی خود را خواهیم داشت و این کار باعث سرگرمی و افزیش کارایی می‌شود. کتی وود (cathie wood)، مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی Ark Invest 

6.   فرصت‌های تبلیغاتی فوق‌العاده

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های اینترنت برای کسب و کارها، بهبود تبلیغات و هدفمندتر کردنِ آن‌ها بود. البته از طرف دیگر تبلیغات اشتباه هم خیلی سریع مشتری را زده می‌کند. به همین دلیل شرکت‌ها باید روی ایجاد تجربیات غنی و با ارزش سرمایه‌گذاری کرده و کاربران را تشویق به مشارکت کنند. کمپین روز دوستی کوکاکولا (Coca-Cola's Friendship Day)، یک نمونه عالی از بازاریابی مشتری محور در متاورس است.

این شرکت معروف یک "Friendship Box" حاوی چندین NFT را در OpenSea به حراج گذاشت. این باکس شامل:

برنده مناقصه یک یخچال واقعی با نوشیدنی‌های کوکاکولا هم دریافت می‌کرد!

بازاریابی متاورس کوکاکولا با تبلیغات حضوری که ممکن است مورد پسند خیلی از مصرف‌کنندگان نباشد و روی عملکرد بازاریابی تاثیر بگذارد، متفاوت است. با ورود بیشتر شرکت‌ها به دنیای متاورس، آنهایی که در بازاریابیِ مصرف‌کننده‌ محور سرمایه‌گذاری می‌کنند، در صدر قرار می‌گیرند.

من فکر می کنم که بخش زیادی از جمعیت کشورهای توسعه یافته و در نهایت همه کشورها، هر روز تجربه AR را خواهند داشت؛ تقریبا مثل خوردن سه وعده غذایی در روز. تیم کوک (Timothy Donald Cook)، مدیر عامل اپل

 

چالش‌ها و خطرات متاورس

تا اینجا در مورد فرصت‌های بی شماری که متاورس در اختیار ما قرار می‌دهد، صحبت کردیم. اما این کل ماجرا نیست! خیلی وقت‌ها اوضاع آنطور که می‌خواهیم پیش نمی‌رود. این جا است که چالش‌ها خودشان را نشان می‌دهند. چالش‌هایی که آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

 

 

من می‌دانم که این استیک وجود ندارد. می‌دانم که وقتی آن را در دهانم می‌گذارم، ماتریکس به مغزم می‌گوید که آبدار و خوشمزه است. می‌دانید بعد از نُه سال متوجه چه چیزی شدم؟ جهل چه سعادتی است! (فیلم The Matrix 1999)

 

1. سختیِ شناسایی و هویت در متاورس

در دنیای واقعی شناسایی هویت افراد خیلی ساده‌تر از دنیای مجازی است. مثلا همین پیج‌های اینستاگرام را تصور کنید. وقتی طرف می‌تواند هر اسمی که دوست داشت برای خودش انتخاب کند، یک عکس متفاوت با جنسیتِ خودش انتخاب کند، دیگر چه انتظاری از متاورس می‌توانیم داشته باشیم!

2. امنیت داده‌ها و اطلاعات، یکی از خطرات متاورس

با اینکه شرکت‌ها و سازمان‌ها همواره در حال بهبود سیستم‌های امنیتی خودشان هستند، حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها یک نگرانی مهم برای کاربران محیط‌های آنلاین به وجود آورده است. برای اینکه به راحتی به این دنیا پا بگذارید، باید از جدیدترین روش‌های امنیتی استفاده کنید. روش‌هایی که با سطح پیشرفته متاورس هم تراز هستند.

بهتر است امنیتِ هویت و دارایی‌های فرد در دنیای مجازی تضمین شود. مثلا کاربران برای ورود به متاورس و حفظ امنیت آن، اطلاعات شخصی بیشتری ارائه دهند و البته مطمئن باشند که این اطلاعات محفوظ می‌ماند!

3. ارز و سیستم های پرداخت در متاورس

احتمالا با ارز دیجیتال آشنایی دارید. بیت کوین، اتریوم و ... که روش‌های جدیدی برای پرداخت آنلاین به وجود آورده‌اند. زمانی که صحبت از تراکنش‌ها می‌شود، صرف نظر از نوع ارز و بازار موردنظر، توسعه یک سیستم تراکنش جدید و منحصر به فرد اهمیت زیادی دارد. چالش اصلی این است که کاربران به آن اعتماد کرده و در مورد خرید و فروش در دنیای NFT ها و ارزهای دیجیتال احساس امنیت کنند.

4. خطرات موجود در مورد مالکیت و دارایی در متاورس

وقتی از یک جهان مجازی یکپارچه صحبت می‌کنیم که می‌توانید مثل دنیای واقعی، با افراد دیگر تعامل داشته باشید، به یک سری اقلام و دارایی هم احتیاج خواهید داشت! NFT ها (توکن‌های غیرقابل تعویض) اخیرا محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند و در سال 2021 سر تیتر خبرها بوده‌اند.

سرمایه‌گذاران و کاربران بیشتری به سمت دارایی‌ها و توکن‌های دیجیتال جذب شده‌اند. خرید و فروش این دارایی‌ها، به یک سیستم یکپارچه مثل بلاک چین احتیاج دارد. 

بلاک چین برای تأیید دارایی‌های مجازی در متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم امنیت بیشتری برای معاملات به وجود آورده است. قراردادهای هوشمند که در بستر بلاک چین انجام می‌شود، هیچ جایی برای ترس باقی نگذاشته است. 

5.  از بین رفتن ارتباطات انسانی

اینترنت ارتباطات را خیلی ساده‌تر کرد؛ ولی از طرف دیگر روابط نزدیک و صمیمانه را کم کم به چالش کشید. وقتی ایموجیِ بوسه جایگزین بوسه واقعی شد، وقتی به جای خالی کردن خشم و عصبانیتمان، استیکر چهره قرمز و عصبانی را می‌فرستیم، خیلی از احساساتمان را سرکوب می‌کنیم.

این مشکلات با توسعه متاورس، دنیایی که به جای جسم‌های فیزیکی، هولوگرام افراد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد، نمود بیشتری پیدا می‌کند. 

 

 

متاورس عامل بزرگی در جایگزینی روابط انسانی خواهد بود. نه تنها تعامل انسانی را تهدید کرده یا به خطر می‌اندازد، بلکه به اینکه مردم، دنیای واقعیت افزوده را به دنیای واقعی ترجیح دهند، کمک می‌کند. اریک اشمیت (Eric Schmidt) 

6. از بین رفتن مفهوم زمان و مکان در متاورس

اگر دنیای واقعی را با محیط مجازی مقایسه کنیم، به تفاوت مفهوم زمان در این دو فضا پی می‌بریم. متاورس ذهن ما را از گذشت زمان پرت می‌کند و متوجه گذشت زمان نمی‌شویم. ممکن است ساعت‌ها بدون نوشیدنی، خوراکی و حتی دفع مواد زائد بدنمان! روی کاناپه بنشینیم و از دنیای واقعی دور شویم.

غوطه‌ور شدن در این دنیایی که ممکن است تا بی نهایت توسعه پیدا کند، مفهوم مکان را هم با چالش رو به رو می‌کند. درک کل این فضا و اطلاعات بیشماری که از آن دریافت می‌کنیم، خستگی ذهنی زیادی برای ما خواهد داشت.

حقیقت این است که هیچ پایگاه داده آنلاینی جایگزین روزنامه‌های روزانه نمی‌شود، هیچ CD-ROM نمی‌تواند جای یک معلم شایسته را بگیرد و هیچ شبکه کامپیوتری روش کار دولت را تغییر نخواهد داد. کلیفورد استول (clifford stoll)

 

منبع: supplychaintoday | businesstechguides | lucidrealitylabs | theverge | webtribunal 

 

جمع بندی:

هر فرصتی که انسان به دست می‌آورد، نیازمند رفتار درست و هوشمندانه است. همانطور که تعدادی از افراد از اینترنت برای پیشرفت کاری خودشان استفاده می‌کنند و برخی دیگر به شبکه‌های اجتماعی معتاد می‌شوند، فرصت‌ ها و خطرات متاورس هم واضح است. می‌توانید از این طریق کسب و کارتان را توسعه دهید یا ساعت‌ها روی مبل خوابیده و در دنیایی از آواتارها، بازی‌های سه بعدی و NFT ها غرق شوید. به هر حال ما هنوز در آستانه این جهان مجازی هستیم و راه اندازی Metaverse می‌تواند چالش برانگیز و پر از فرصت باشد. شاید در آینده نه چندان دور متاورس به یک فضای رایگان تبدیل شود. به همان اندازه که منتظر حضور در این فضا هستیم، باید فرصت ها و خطرات متاورس را هم بدانیم. به این صورت می‌توانیم حضوری آگاه، امن و مطمئن در این فضا داشته باشیم.

سوالات متداول

درست است که متاورس باعث می شود که شما حضور در هر محیطی را تجربه کنید اما قطع ارتباط با دنیای واقعی می تواند به طور جدی بر سلامت روان شما تاثیر بگذارد.

متاورس پتانسیل تأثیرگذاری بر زندگی روزمره را دارد و می‌تواند راهی مناسب برای برقراری ارتباط با افراد دور از دسترس باشد. کاربران امکان دسترسی آسان تر برای ویزیت پزشک، خرید، کار و درمان را دارند.

آزار و اذیت سایبری، مشکلات سلامت روان، سرقت هویت، جمع آوری داده های غیر مجاز از طریق برخی از شرکت ها، حملات از طریق باج افزار (Ransomware)

کنسرت های مجازی، افزایش تعامل با مشتری، کار از راه دور و همکاری بهتر، بهبود یادگیری و آموزش، فرصت های برندسازی و بازاریابی

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

نظرات