هوش مصنوعی آموزش نوین را دگرگون خواهدکرد

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 05 آبان، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: مریم پور انصاری

هوش مصنوعی آموزش نوین را دگرگون خواهدکرد

 

تاثیرات هوش مصنوعی بر آموزش نوین انسان، سیستم فکری و آموزش او می‌تواند کمی عجیب و حتی نگران‌کننده باشد.

تکنولوژی امروزه به قسمتی عادی و جدانشدنی از زندگی همه‌ی ما تبدیل شده است. ما هرروز از پارکینگ‌های هوشمند، پله‌ها و راهروهای سنسوردار، دوربین‌ها و میلیون‌ها وسیله‌ی ریز و درشت استفاده می‌کنیم که همگی بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کنند. شما هرکجا که باشید، سایه‌ی این غول تکنولوژی را حس می‌کنید، سایه‌ای که هروز بزرگ‌تر شده و دنیا را احاطه خواهدکرد. یکی از حوزه‌های مهمی که هوش مصنوعی در آینده آن را دگرگون خواهدکرد، حوزه‌ی آموزش نوین است. امروزه کامپیوترها، قادر به یادگیری و حل کردن پیچیده‌ترین مسائل هستند. اما آیا یک کامپیوتر می‌تواند جایگزین معلم مدرسه یا اساتید دانشگاه شود؟

عجله نکنید. در این پژوهش، با سفری کوتاه به آینده به این پرسش پاسخ خواهیم‌داد.

 

استفاده از کادر آموزشی رباتیک در آموزش نوین

 

کادر آموزشی رباتیک

 

هوش مصنوعی در زندگی امروز نقش بسیار مهمی دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مثلا کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها بسیار مهم است و خیلی از روندها را ساده‌تر و دقیق‌تر کرده است. یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی که امروز نیز تا حد زیادی به ثمر نشسته است، ساده‌تر کردن وظایف کارمندان و اتوماسیون‌های اداری است. دفاتر و لیست‌های نمره، ثبت‌نام و هرچیز کاغذی در آموزش نوین به طور کامل از بین خواهد رفت.

علاوه بر این دیگر نیازی نیست که آموزگاران ساعت‌های طولانی برای تصحیح اوراق امتحانی و واردکردن نمره وقت صرف کنند. هوش مصنوعی به‌ تنهایی نقش یک کادر آموزشی را ایفا خواهدکرد. رتبه‌بندی مقالات علمی، نمره‌ها و تمامی استانداردهای علمی دقیق‌تر خواهد شد. علاوه‌ بر این آموزگاران و اساتید زمان بیش‌تری برای آموزش و ارتباط با دانش‌آموزان خواهند داشت.

 

ربات‌هایی که محتوا تولید می‌کنند

 

ربات‌های نویسنده

 

هوش مصنوعی و آموزش، به موازات هم در حال رشد است. در آینده نه چندان دور قبولی در آزمون ورودی دانشگاه یا کیفیت تحصیل افراد، تمامآ وابسته به تکنولوژی است. محتوای هوشمند، یکی از عناصری است که آموزش نوین را با تغییرات شگرفی روبرو خواهدکرد. شاید باورنکردنی باشد، اما مطالعات آینده و آینده پژوهی نشان می‌دهد که ربات‌ها می‌توانند مانند یک نویسنده، مقاله تولید کرده یا کنفرانس و ویدیوهای آموزشی ایجاد کنند. علاوه‌براین هوش مصنوعی در نگارش کتاب‌های درسی نیز وارده شده و مدارس به کتاب‌های دیجیتالی مجهز خواهند شد. سیستم‌های کمک آموزشی بسیاری برای ارائه خلاصه‌ی کتاب، تست و یا حتی نکات مهم تشکیل‌شده که همه بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کنند و در حقیقت اشخاص در نوشتن آن‌ها دخیل نیستند.

به عنوان مثال CTI یک شرکت تولید محتوا بر اساس هوش مصنوعی است که به تازگی قابلیت‌های آموزشی جدیدی را برای کاربران خود ارائه کرده‌است. برای مثال شما می‌توانید با کمک هوش مصنوعی، خلاصه کتاب یا خلاصه فصل‌ها به طور جداگانه، محتوای تستی یا نکات مهم را دریافت کنید.

از دیگر شرکت‌های فعال در حوزه‌ی آموزش نوین می‌توان به Netex Learning اشاره کرد. شما با مراجعه به سایت این شرکت می‌توانید با کمک هوش مصنوعی برنامه درسی دریافت کرده و نقاط قوت و ضعف خود را بیابید. قسمت جالب‌تر آنکه می‌توانید با توجه به نیاز خود فایل‌های صوتی و ویدیویی دریافت کنید که تمامآ به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده‌اند.

 

آموزش نوین برای هر شخص منحصربه‌فرد خواهدشد

همه‌ی ما در زمان تحصیل، بعضی از درس‌ها را بیشتر دوست داشتیم. در برخی درس‌ها نمره‌ی بهتری کسب می‌کردیم و در بعضی ضعیف بودیم. در سیستم سنتی، برای تمام دانش‌آموزان از یک شیوه تدریس واحد استفاده می‌شود. تکالیف مشابهی به آن‌ها داده‌شده و از همه یک امتحان مشابه گرفته می‌شود. هوش مصنوعی این مشکل را حل کرده‌است. در سیستم آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی شما پیش از مطالعه‌ی یک کتاب یا ورود به کلاس درس ارزیابی می‌شوید. ضعف و قوت هر دانش‌آموز اندازه‌گیری شده و روند تحصیلی بر اساس توانایی‌های فردی پیش می‌رود.

هرچه هوش مصنوعی باهوش‌تر شود، سیستم آموزش نوین پیشرفته‌تر خواهد‌شد. ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور این سیستم بتواند با اسکن صورت دانش آموزان، وضعیت آن‌ها ارزیابی کند. حتی ممکن است اگر دانش‌آموز مشکل خیلی زیادی در یادگیری داشته‌باشد، شیوه‌ی آموزشی را برای آن فرد را به‌طورکامل تغییر دهد.

 

آموزش نوین محدودیت زمانی ندارد

 

آموزش نوین

 

بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات، دانش‌آموزان دوست دارند سریع‌تر نمره‌ی خود را بدانند یا زودتر از کیفیت پروژه و تمرین خود مطلع شوند. درحقیقت بازخورد سریع یکی از کلیدهای آموزش موفق است. هوش مصنوعی می‌تواند شرایطی را فراهم آورد که دانش‌آموزان به محض پرسیدن سوال، از آموزگاران خود جواب دریافت کنند. در آموزش نوین تعامل با اساتید تنها به محیط مدرسه خلاصه نمی‌شود. بلکه دانش‌آموزان از یک فضای باز و بدون محدودیت زمانی و مکانی برای دریافت کمک و یا اطلاع از وضعیت خود بهره می‌شوند.

به عنوان مثال، دانشگاه ایالتی آریزونا از رباتی به نام الکسا برای نیازهای روزمره دانشگاه استفاده می‌کند. این ربات می‌تواند به سوالات متداول دانشجویان پاسخ دهد.
علاوه‌ بر این، استفاده از چنین سیستم‌هایی برای دانش‌آموزان بسیار جالب و هیجان‌انگیز است و می‌تواند آن‌ها را به درس خواندن ترغیب کند.

 

آموزش نوین یک امر جهانی خواهدشد

 

آموزش جهانی

 

آموزش نباید محدودیت مکانی و جغرافیایی داشته‌باشد، هوش مصنوعی به ازبین‌بردن مرزها در این زمینه کمک خواهدکرد. تکنولوژی با آسان‌تر کردن آموزش نوین و یادگیری افراد باعث افزایش سرعت انتقال دانش می‌شود. در آینده انتقال دانش و یادگیری در سراسر دنیا سرعت چشمگیری خواهدداشت. هوش مصنوعی سبب می‌شود دانش آموزان مهارت‌های انتقال اطلاعات را بهتر فراگرفته و راحت‌تر از آن استفاده کنند. بدیهی است دوره‌های آموزشی آنلاین افزایش خواهدیافت و این یعنی افراد بیش‌تری از امکان تحصیل و یادگیری بهره‌مند خواهندشد.

هوش مصنوعی همچنین امکاناتی را برای دانش‌آموزانی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند یا مشکل بینایی و شنوایی دارند فراهم می‌کند. دراین زمینه می‌توان Presentation Translator را مثال زد. این ابزار آموزش نوین، زبان و حتی لهجه‌ی شما را شناسایی کرده و این قابلیت را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان بتوانند با زبان مادری خود بخوانند یا فایل‌های صوتی را گوش کنند.

 

ربات‌ها مراقب شما هستند، ضعف‌هایتان را بشناسید

 

کلاس‌های تکنولوژیک

 

سیستم آموزش نوین باعث می‌شود هر لحظه ارزیابی شوید. درست شبیه به اینکه هرروز از شما امتحان گرفته می‌شود و همان لحظه نمره‌ی خود را دریافت می‌کنید. در حال‌ حاضر ابزاری‌های زیادی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که می‌تواند بسترهای آموزش نوین را بهبود ببخشد.

یکی از قوی‌ترین ابزارها در این زمینه Third Space Learning است. این سیستم می‌تواند راهکارهایی را برای بهبود تکنیک‌های آموزش نوین ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر معلم خیلی سریع یا کند صحبت کند، می‌تواند سریعآ به شما هشدار دهد.

 

افزایش راندمان در آموزش نوین

 

مدارس رباتیک

 

هوش مصنوعی با به‌کارگیری تکنولوژی IT می‌تواند راندمان را در بسیاری از حوزه‌ها افزایش دهد. برای مثال سیستم‌های شهری می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی به روش‌های نوینی برای کنترل کردن ترافیک مجهز شود. هوش مصنوعی می‌تواند از بروز تصادفات جلوگیری کند و با وجود خودروهای خودران، ایمنی بیش‌تری را در جاده‌ها پدید آورد. این موضوع را می‌توان در امر آموزش نوین نیز موثر دانست. علاوه بر تامین ایمنی دانش‌آموزان از هر جهت، هوش مصنوعی می‌تواند با اصلاح استراتژی‌های آموزشی بسیاری از هزینه‌های تحصیل و مدارس را کم کند. در حقیقت تحصیل بهینه‌تر و ارزان‌تر خواهدشد.

شاید با خود فکر کنید به‌کارگیری این نوع تکنولوژی‌ها هزینه‌ی بسیار زیادی خواهدداشت، باید گفت خوشبختانه این یک تصور اشتباه است. تکنولوژی در آینده بسیار ارزان‌تر بوده و علاوه بر این دست‌یابی به آن برای تمامی افراد میسر خواهدبود. مهم‌ترین قسمت استفاده از هوش مصنوعی را شاید بتوان کمک به انسان در شناخت هدفش دانست. در حقیقت دانش‌آموزان با درک هدف و استعداد خود، دست به انتخاب شغل می‌زنند. دنیای آینده مکانی است که شما با استعدادتان کار خواهید کرد.

شاید با خود فکر کنید تا رسیدن به آینده‌ی پیش‌بینی‌شده در این پژوهش زمان زیادی مانده است. اما در کمال تعجب، بررسی‌ها نشان می دهد تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش نوین تا سال 2021، افزایش 47 درصدی خواهد داشت. تاثیری که در پایین‌ترین سطح آموزش تا موسسات عالی کاملا حس خواهدشد. در نهایت باید گفت با وجود تمامی آمار و پیش‌بینی‌ها تنها زمان می‌تواند تاثیر واقعی و شگرف هوش مصنوعی را در امر آموزش نمایان کند.

اگر دوست دارید در مورد سایر کاربردهای هوش مصنوعی اطلاعات جالبی به دست بیاورید، مقالات زیر را بخوانید: 

 

نکات کلیدی 

 

منبع: elearningindustry

 

سوالات متداول

هوش مصنوعی تأثیر زیادی بر بخش آموزش دارد. هنگامی که از پتانسیل کامل آن استفاده شود، هوش مصنوعی می‌تواند صنعت را به طور کامل اصلاح کند و برای دانش‌آموزان محیطی فراهم کند تا بتوانند در آن پیشرفت کنند. هوش مصنوعی می‌تواند برای معلمان نیز مفید باشد. هوش مصنوعی انجام وظایف اداری یا جمع‌آوری داده‌ها را کارآمد و راحت‌تر می‌کند.

هوش مصنوعی امکان دسترسی به آموزش را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم می‌کند: ناشنوایان و کم‌شنواها، کم‌بینا، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و سخت از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و آن‌ها را با موفقیت آموزش می‌دهند. دانش آموزان با کمک‌های هوش مصنوعی مبتنی بر آنلاین، همیشه به یادگیری دسترسی دارند.

هوش مصنوعی به معلمان کمک می‌کند تا آموزش سریع‌تر و راحت‌تری به دانش‌آموزان بدهند. در این صورت در زمان صرفه‌جویی می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از ربات‌هایی که بر مبنای هوش مصنوعی گفتگو می‌کنند، درخواست خود را به راحتی ارائه دهند. علاوه بر این دانش‌آموزان مطمئن خواهند بود که با نیازهای متفاوت و ویژه به بهترین آموزش دسترسی خواهند داشت.

برچسب ها:

مریم پور انصاری

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات