اینترنت اشیا چگونه آینده کسب و کارها را تغییر می‌دهد؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 26 آذر، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

اینترنت اشیا چگونه آینده کسب و کارها را تغییر می‌دهد؟

 

موارد کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کارها بسیار گسترده است و هر روز با اضافه شدن وسایل هوشمند جدید و افزایش امکانات اینترنت اشیا، این کاربردها گسترش می‌یابد. این موضوع باعث ایجاد تغییرات عمده در کسب و کارها شده و آینده آنها را دستخوش تغییر می‌کند. اینترنت اشیا یک زیرساخت در حال رشد برای اتصال اشیا هوشمند، از جاروها تا لامپ‌ها است که با هدف افزایش کنترل، خودکارسازی یا اتوماسیون، و حتی جمع‌آوری داده و اطلاعات انجام می‌شود. استفاده از این تکنولوژی در کسب و کارها تاثیر قابل توجهی در اتوماسیون آن خواهد داشت. در این مطلب موارد کلی کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار را معرفی کرده و مزایای استفاده از آن در بخش‌های مختلف را بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، کاربردهای مختلف اینترنت اشیا در برخی حوزه‌های پرکاربرد مثل کشاورزی و پزشکی را بررسی خواهیم کرد. 

 

موارد کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار

 

اینترنت اشیا در آینده

 

اگر صاحب یک کسب و کار نسبتا سنتی، برای مثال یک شرکت طراحی یا فنی هستید، در آینده نزدیک می‌توانید با استفاده از قابلیت‌های اینترنت اشیا کنترل بیشتری روی کارکرد داشته و بهره‌وری آن را افزایش دهید، و در عین حال هزینه‌های جانبی را تا حد قابل قبولی کاهش دهید. در ادامه چندین کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار معرفی می‌شود که بیشتر مربوط به بهبود روند کار در دفاتر اداری است و در بخش بعدی مطلب به کاربردهای مختلف این فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی اشاره خواهد شد.

 

پرینترهای هوشمند

یکی از نمونه‌های کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کارها، پرینترهای هوشمند است. امروزه دیگر بیشتر دفاتر از پرینترهای متصل به شبکه استفاده می‌کنند. آنها به خوبی کار کارمندانی که به پرینتر احتیاج دارند را بر طرف می‌کنند. یکی از مشکلات آنها این است که به دلیل مشترک بودن، معمولا مسئول رسیدگی و نظارت مشخصی ندارند. پرینترهای هوشمند جدید علاوه بر قابلیت اتصال به اینترنت، خودشان بر وضعیت کاغذ و جوهر نظارت می‌کنند و می‌توانند به مسئول پشتیبانی هشدار بدهند که به آنها رسیدگی کنند. این پرینترها همچنین قابلیت اتصال به سیستم‌های ابداعی دیگری دارند که با استفاده از آنها می‌توانند تشخیص دهند چه مقدار ذخیره کاغذ و جوهر وجود دارد. حتی می‌توانند بدون دخالت انسان این موارد را سفارش دهند. به این ترتیب دیگر هیچ وقت شرکت شما منتظر رسیدن کارتریج یا کاغذ A4 جدید نخواهد ماند. این پرینترها به خوبی از خودشان نگهداری می‌کنند.

 

از نورپردازی هوشمند بهره ببرید

 

نورپردازی هوشمند

 

به چند روش مختلف می‌توان از لامپ‌های هوشمند برای بهبود دفاتر کسب و کار استفاده کرد. لامپ‌های هوشمند ساده مثل لامپ هوشمند مهتابی فیلیپس می‌توانند برنامه کاربران را یاد گرفته و آن را جایگزین سنسورهای حرکتی کنند. این در حالی است که لامپ‌های هوشمند منعطف‌تر می‌توانند طوری تنظیم شوند که شدت و رنگ نور را در طول روز اصلاح کنند. این شرایط به کاهش خستگی چشم و استرس کارمندان کمک قابل‌توجهی می‌کند. قیمت اولیه این لامپ‌ها به نظر گران می‌آید، اما این لامپ‌های ال‌ای‌دی دوام بسیار بالایی داشته و معمولا هم گارانتی خوبی ارائه می‌دهند. این کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار تاثیر زیادی در زیبا و کاربردی شدن طراحی دفتر شما دارد.

 

آگاهی از شرایط دفتر کار با دستیارهای هوشمند

دستیارهای هوشمند مثل الکسا و کورتانا می‌توانند برای مدیریت در سطح شخصی عالی باشند، اما برای مدیریت کسب و کار چیزی کم دارند. به همین دلیل است که سیستم‌های سطح بالاتری مثل «الکسا برای کسب و کار» به وجود آمده که می‌توانند تمام ابزارهای اینترنت اشیا در یک دفتر را به کار بگیرند تا هر چیزی، از وضعیت آب و هوا تا پیگیری نشست‌ها تا همه جوانب دفتر را مدیریت کنند. درست مثل این است که ژارویس، دستیار هوش مصنوعی تونی استارک در فیلم‌های مرد آهنی و اونجرز، آماده باشد تا مدیریت دفتر هوشمند شما را بر عهده بگیرد.

 

استفاده از جاروهای هوشمند به جای نیروهای نظافتی

مورد دیگر کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار به امور نظافتی بر می‌گردد. نیروهای نظافتی هم می‌توانند بدون جلب توجه محیط را تمیز کنند، هم می‌توانند باعث به هم خوردن تمرکز و حتی حفره‌های امنیتی محسوب شوند. همچنین ممکن است خدمات آنها خیلی گران دربیاید. شما می‌توانید در شرکت خود برای نظافت از روبات‌های جاروزن استفاده کنید تا از این مشکلات خلاص شوید. به این ترتیب در ماه فقط یک بار به نیروهای نظافتی برای تمیز کردن عمیق محیط احتیاج پیدا می‌کنید و می‌توانید باقی کارهای نظافتی را به این روبات‌ها بسپارید.

 

پیگیری ابزارها با استفاده از برچسب‌زنی اینترنت اشیا

 

پیگیری ابزارها با استفاده از برچسب‌زنی اینترنت اشیا

 

مدیریت دارایی‌ها در هر شرکتی که کارمندان با ابزارهای خودشان کار نمی‌کنند، ممکن است به یک مسئله جدی تبدیل شود. استفاده از لپ‌تاپ و سیستم‌های کامپیوتر شرکتی، تلفن و ابزارهای دیگری مثل پروژکتورها، نیازمند پیگیری شرایط تمام آنها در داخل یک پایگاه داده است. چه ابزاری دست چه کسی است؟ چه زمانی آن را تحویل گرفته؟ حالا این ابزار کجا است؟ گاهی برای جواب این پرسش‌ها چند روز یا بیشتر زمان لازم است. این در حالی است که با استفاده از قابلیت‌های پیگیری اینترنت اشیا، هر وقت که بخواهید می‌توانید بفهمید ابزارهای شما کجا هستند و چه شرایطی دارند.

 

نقشه حرارتی دفتر یا هیت مپ

می‌توانید از سنسورهای اینترنت اشیا برای بررسی نقشه حرارتی دفتر شرکت خود استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید فعالیت در بخش‌های مختلف شرکت، مثل اتاق کنفرانس یا اتاق‌های کار، سالن ورودی و راهرو‌ها را شناسایی و بررسی کنید. آیا جاهایی وجود دارد که همیشه شلوغ باشند یا اتاق‌هایی که هیچ‌وقت از آنها استفاده نشود؟ با استفاده از یک نقشه حرارتی دفتر به سادگی می‌توانید به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ این قابلیت بیشتر مناسب دفاتر اداری بزرگ با صدها کارمند است.

 

مزایای کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کارهای مختلف

استفاده از اینترنت اشیا در کسب و کارها مزایای گوناگونی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای این استفاده در زمینه‌های مختلف در ادامه معرفی می‌شود.

 

امنیت بالا

هنگامی از اینترنت اشیا برای اداره دفتر و کسب و کار خود استفاده می‌کنید، یک شبکه به هم پیوسته از سنسورها، دوربین‌ها و وسایل هوشمند مختلف ایجاد می‌کنید. به این ترتیب نظارت شما روی محیط افزایش قابل توجهی یافته و در صورت بروز مشکلات امنیتی می‌توانید به سرعت متوجه آنها شوید. به این ترتیب یکی از اصلی‌ترین موارد کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار افزایش امنیت است.

 

مسیریابی ساده

یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌های اینترنت اشیا قابلیت مسیریابی و پیگیری است. فرقی نمی‌کند قصد پیگیری ارسال محصول برای مشتریان کسب و کار خود را داشته باشید یا بخواهید جریان کارها در شرکت حمل و نقل خود را زیر نظر داشته باشید، به هر حال می‌توانید بسته به نیازهای خود از این کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار بهره ببرید.

 

مدیریت بهتر حمل و نقل

از اینترنت اشیا می‌توان برای مدیریت بهتر حمل و نقل استفاده کرد. این سیستم با پوشش دادن جنبه‌های گوناگون حمل و نقل و امکان پیگیری محصول و اشیا، یک سیستم لجیستیکی بدون حفره و شکاف ایجاد می‌کند. به این ترتیب با استفاده از آن می‌توانید حمل و نقل کالاها را مورد رصد قرار داده و در صورت بروز هر مشکلی، بلافاصله از آن با خبر شوید.

 

اینترنت اشیا در پزشکی

ابزارهای هوشمند پوشیدنی یکی از مهم‌ترین موارد کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی محسوب می‌شوند. با استفاده از این ابزارها امکان پیگیری علایم و نشانه‌های بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شود. امروزه بسیاری از کسب و کارهای پزشکی از این قابلیت‌ها برای پیگیری وضعیت بیمار استفاده می‌کنند. به این ترتیب امکاناتی مثل نظارت حرارتی، نظارت ضربان و مواردی مانند این، از جمله موارد کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار پزشکی محسوب می‌شوند.

 

اینترنت اشیا در کشاورزی

یکی از حوزه‌های کسب و کار که با استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند دچار دگرگونی گسترده شود کشاورزی است. امروزه موارد زیادی از کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار کشاورزی تعریف شده است. از پهپادهای مخصوص کشاورزی تا گلخانه‌های هوشمند، بسیاری از ابزارهای هوشمند اینترنت اشیا با هدف بهبود و افزایش دقت در کشاورزی تولید می‌شوند. با استفاده از این امکانات کسب و کارهای کشاورزی می‌توانند بهره‌وری خود را به حداکثر برسانند.

 

اینترنت اشیا و خدمات منازل هوشمند

 

آینده کسب و کار در ایران و جهان

 

بسیاری از افراد معتقدند فاز ابتدایی گسترش اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند اجرایی می‌شود. خانه‌های هوشمند واحدهای مسکونی هستند که با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها و حس‌گرهای نظارتی، ضمن کاهش مصرف انرژی، رفاه و آسایش را برای ساکنان به ارمغان می‌آورند. امروزه بیشتر کسب و کارهای اینترنت اشیا در حوزه هوشمندسازی منازل و ایجاد خانه‌های هوشمند فعالیت دارند. این کسب و کارها با شناخت و استفاده از ابزارهای هوشمند در نقاط مختلف خانه و نحوه اتصال ابزارهای مختلف و ایجاد یک شبکه یکپارچه، سعی می‌کند تمام امور داخلی خانه را تحت نظارت هوشمند در بیاورد. از شیرهای آب دوش گرفته تا لامپ‌های نور، دوربین‌های نظارتی، وسایل پخش، و حتی وسایل خانه مثل یخچال و اجاق گاز به این سیستم‌ها متصل می‌شوند. با این کار هم بهره‌وری آنها افزایش پیدا می‌کند و هم خطر آسیب‌رسانی آنها به حداقل رسیده و امنیت ساکنین خانه افزایش پیدا می‌کند.

 

اینترنت اشیا در حوزه سلامت

موارد کاربرد اینترنت اشیا در کسب و کار سلامت بسیار گسترده و متنوع است. انواع سیستم‌های هوشمند برای مصارف مختلف در زمینه سلامت طراحی و اجرایی شده‌اند. از یخچال‌های هوشمند مخصوص نگهداری از واکسن گرفته تا روبات‌های چت که مخاطب را روانکاوی می‌کنند، از پیگیری رژیم غذایی گرفته تا رصد منظم ضربان قلب و وضع تنفسی، همه راه‌حل‌های اینترنت اشیا در حوزه سلامت محسوب می‌شوند.

 

نکات کلیدی

نقش اینترنت اشیا در آینده:

 

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات