تاثیر بازاریابی دیجیتالی بر توسعه کسب‌وکارها

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 23 تیر، 1399 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: زهرا رضایی

تاثیر بازاریابی دیجیتالی بر توسعه کسب‌وکارها

 

بازاریابی دیجیتالی (Digital Marketing) نقش مهمی در توسعه کسب‌وکارها دارد. فرآیند استفاده از اینترنت، گوشی‌های موبایل، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر راه‌های ارتباطی به منظور معرفی کالاها و خدمات یک کسب‌وکار و در نتیجه جلب هر چه بیشتر مشتری، بازاریابی دیجیتالی را تشکیل می‌دهد. برخی کارشناسان بازار بر این باورند که بازاریابی دیجیتالی در مقایسه با بازاریابی سنتی، تجربه‌ای کاملاً جدید است و بنابراین نیازمند یک شیوه جدید برای رسیدن به مشتری و درک نحوه‌ی رفتار او به هنگام مشاهده، انتخاب و خرید محصول یا خدمتی مشخص است.

بازاریابی دیجیتالی فرآیندی همواره درحال‌رشد است و حوزه‌های آن نیز روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. از جمله بخش‌های مختلف آن می‌توان به تبلیغات نتایج جستجو (SERP Ads) و تبلیغات ایمیلی (Email Ads) اشاره کرد و همچنین هر چیزی که بازاریابی را به بازخورد از سوی مشتریان پیوند می‌زند و یک مسیر تعامل دوطرفه بین شرکت‌ها و مشتریان ایجاد می‌کند.

این روش از بازاریابی، شیوه‌ای تعاملی است و جدا از اینکه به دنبال جلب مشتریان جدید است، مشتریان قبلی و همیشگی آن کسب‌وکار را نیز مورد هدف  قرار‌ می‌دهد.

باید توجه داشت که بازاریابی اینترنتی متفاوت از بازاریابی دیجیتالی است. بازاریابی اینترنتی در حقیقت تبلیغاتی است که منحصرا روی اینترنت انجام می‌شود، در حالیکه بازاریابی دیجیتالی می تواند از طریق تمام وسایل الکترونیکی مانند گوشی‌های موبایل، بازی‌های ویدیویی و یا از طریق برنامه‌ها و اپ‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند نیز صورت بگیرد.

 

بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ضرورت بازاریابی دیجیتالی

 

حذف مرزهای اقتصادی و سیاسی و همچنین توسعه در فناوری ارتباطات، عرصه تجارت و کسب‌وکار را تغییر داده و یک فضای تجاری با ویژگی‌های منحصر به خود ایجاد کرده است. این فضای جدید تحت تاثیر متقابل نوسان‌های بازار و رفتارهای مشتری قرار دارد و ابزارهایی که در گذشته استفاده می‌شده‌اند، اکنون در محیط جدید کارایی خود را از دست داده‌اند. به هرحال، این فضا تهدیدها و فرصت‌هایی را برای تجارت و کسب‌وکار حتی در سطوح بین‌المللی به همراه دارد که تمام بیزنس‌ها، سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات و البته استارتاپ‌ها همواره به دلیل استفاده از فرصت‌های بالقوه آن و امکان تحلیل رفتار و عملکرد مجموعه‌اشان توجه زیادی به آن داشته‌اند.

 بسیاری از کسب و کارها برای حضور هرچه بیشتر و کسب سهم بیشتری از بازار از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند و حرکت در مسیر این فناوری‌ها یکی از ضروریات فعالیت‌های اقتصادی در عصر حاضر است، به نحوی که بازاریابی دیجیتالی از فناوری‌های روز در راستای دستیابی به جدیدترین شیوه‌های تعامل با مشتریان استفاده می‌کند و با کمترین هزینه امکان فروش هرچه بیشتر محصولات و خدمات را فراهم می‌آورد. به کمک بازاریابی دیجیتال و تنها با چند کلیک می‌توان به بازار هدف و مشتریان بالقوه دست پیدا کرد. از این روست که استفاده از بازاریابی دیجیتال به یک ضرورت در دنیای امروز (با حجم زیادی از تبلیغات رقبا) تبدیل شده است.

پتانسیل بالایی که بازاریابی دیجیتالی دارد آن را نه تنها یک ضرورت بلکه به یک فرصت بسیار عالی برای توسعه کسب‌وکارها تبدیل کرده است:

 

اهداف بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

 

به عنوان مثال شاید خیلی‌ها به دلیل نوع کاربری اینستاگرام و اینکه این قابلیت را دارد که محصولات به راحتی قابل مشاهده باشند و بین آنها بیشتر امکان مقایسه وجود داشته باشد، خریدهای خود را از این طریق انجام دهند و در مقابل، برخی‌ها به واسطه فضایی که تلگرام برای بارگذاری فایل‌ها فراهم می‌کند، ممکن است مشاهده ویدیوها یا مثلا اهداف آموزشی خودشان را با آن انجام دهند. بنابراین یک بازاریاب موفق سعی می‌کند هریک از این موقعیت‌ها را به خوبی شناسایی و متناسب با هر یک محتوای تبلیغاتی خود را عرضه کند.

 از طرفی، جلب توجه مشتریان نیز یکی دیگر از چالش‌های پیشِ روی بازاریابان است؛ چرا که آنها همواره در معرض تبلیغات مختلف از راه‌های گوناگون و شرکت‌های رقیب قرار دارند و بازاریاب همواره باید خلاقیت و امتحان شیوه‌های جدید را در نظر داشته باشد.

دیگر چالش پیش روی بازاریابان دیجیتالی، تحلیل و نوع مواجهه با حجم عظیمی از داده‌های مرتبط با محصولات و خدمات و سپس استفاده از آنها به گونه‌ای اصطلاحاً بازارپسند و مورد قبول مشتری است که این چالش نیاز به بازاریابی اصولی و استفاده از روش های مبتنی بر دانش برای درک هر چه بیشتر رفتار مشتری را بسیار برجسته می‌کند.

 

منابع:  Digital Marketing مدلسازی عوامل موثر بر عملکرد بازاریابی دیجیتال بررسی بازاریابی دیجیتالی

 

جمع بندی:

در آخر لازم است بدانیم که با توجه به نیاز امروز هر کسب‌وکار به ارائه‌ محصول و خدمات خود در یک بستر دیجیتال، شناخت صحیح از رفتار و افکار مشتریان و انجام اقداماتی درخور جهت جلب توجه آنها پیش‌نیازی است که باید در همین فضا و به کمک ابزارهای موجود در آن انجام شود. چیزی که سعی داشتیم در این مقاله بگوییم این است که برخلاف گذشته که بیشتر کسب‌وکارها بعد از سال‌ها تلاش و کسب سابقه و تجربه، در نهایت می‌توانستند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند و از همین راه هم آن را حفظ کنند، امروز با روندی کاملا متفاوت مواجه‌اند؛ در واقع آن چه می‌تواند یک مجموعه‌ی تجاری و خدماتی را در نظر مشتریان قابل‌توجه کند و مشتری را به خود وفادار نماید، پیش از هر چیز شناخت و درک درست از نیاز واقعی کاربران آن مجموعه است که ابزارهای موجود بازاریابی دیجیتال که در بالا به آنها اشاره شد، در این مسیر راهنمای مناسبی خواهند بود. به علاوه، فراگیری اصول بازاریابی دیجیتالی در کنار دانش، به تجربه هم نیاز دارد. این دانش هر لحظه در حال تغییر و تحول است و به همین دلیل بازاریابان باید سعی کنند دانسته‌های خود را به‌روز کنند و با انجام پروژه‌های عملی یافته‌های خود و صحت آن را بسنجند. به نظر می‌رسد که این روزها مشتریان به تبلیغات مستقیم به ویژه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها بدبین شده‌اند و هنگام انتخاب کمتر سراغ محتوای این بسترهای تبلیغاتی می روند؛ بنابراین فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های بازاریابی دیجیتالی وجود دارد.

سوالات متداول

دیجیتال مارکتینگ در واقع مجموعه راهکارهایی است که در جهت تبلیغ محصولات یا خدمات و یا گسترش و برندینگ یک کسب و کار اجرایی می‌شود.

1- هزینه آن نسبت به روش‌های بازاریابی آفلاین بسیار پایین‌تر است. 2- اعتبار و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی دارد. 3- شناسایی بازار هدف و برقراری ارتباط با آن‌ها از طریق بازاریابی دیجیتالی بسیار آسان‌تر است. 4- تعامل با مشتریان از روش‌های مختلفی صورت میگیرد که موثرتراست.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند بازاریابی دیجیتالی محدود به کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی است. در صورتیکه بسیاری از کسب و کارهای سنتی که فروش آنلاین ندارد با ورود به تبلیغات دیجیتالی می‌توانند محصول یا خدماتخود را به مشتری معرفی کرده و در نهایت فروش بیشتر و گسترش کسب و کار خود را نظاره‌گر باشند.

افزایش خرید و فروش کالا و خدمات برای کسب وکارها شناخت بهتر نیاز مشتریان و پیدا کردن راهکارهای بهتر برای رفع این نیازها شناسایی عناصر مهم در اهداف بازاریابی دیجیتالی و تدوین استراتژی اثربخشی که منجر به افزایش سوددهی شود. به‌کارگیری فناوری‌های تعاملی برای ایجاد رابطه پایدار بین مشتریان و کسب و کارها افزایش اعتمادسازی با مدیریت ارتباط با مشتریان آنلاین و ایجاد شبکه ارتباطی قوی

تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان از طریق تفکیک، بررسی و شناخت مشتریان ارتباطات – مکاتبه درباره نحوه نقل و انتقال کالا به مشتری ارائه خدمات پس از فروش

بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO) بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی یا (SMM) بازاریابی محتوایی یا (Content Marketing) بازاریابی از طریق ایمیل یا (Email Marketing) تبلیغات کلیکی یا PPC بازاریابی از طریق اپلیکیشن‌ها

برچسب ها:

زهرا رضایی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات