چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم ؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 30 فروردین، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم ؟

 

اگر شما لپ تاپ، کامپیوتر یا گوشی هوشمند داشته باشید، بازاریابی دیجیتال را تجربه کرده‌اید. مثلا این تجربه شامل چک کردن ایمیلتان، استفاده از گوگل برای جستجوی یک موضوع، تبلیغات در فیسبوک یا اینستاگرام، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی و دیدن پست یک اینفلوئنسر در اینستاگرام است. دیجیتال مارکتینگ شامل همه کانال‌هایی است که کسب و کارها از آن‌ها برای بازاریابی اینترنتی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند و شما را تشویق به خرید می‌کنند. این موضوع به متخصصان ماهر و حرفه‌ای‌تر نیاز دارد و به سرعت در حال رشد است. اما چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم ؟ شما هم به دنبال رسیدن به این سوال هستید؟

اگر شما هم به چنین شغلی علاقه پیدا کرده‌اید و احساس می‌کنید که توانایی آن را دارید، اما نمی‌دانید که باید چگونه و از کجا شروع کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. در این مطلب مسیرهای پیشنهادی خوب و کاربردی برای یادگیری این موضوع و قدم گذاشتن در آن آورده شده است. انجام دادن هر کدام از این مسیرها و پیشنهادات، پایه کسب و کار و بازاریابی دیجیتال شما را محکم‌تر می‌کند و شما را در 4 زمینه مهم خاص و حرفه‌ای می‌کند. مواردی مثل:

  1. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)؛
  2. تبلیغات کلیکی (PPC)؛
  3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛
  4. و بازاریابی دیجیتال.

تخصص پیدا کردن در هر یک از این زمینه‌ها، فرصت‌های فوق‌العاده زیادی برای شما ایجاد می‌کند. زیرا برندها همواره به دنبال پیدا کردن افرادی با این ویژگی‌ها و توانایی‌ها هستند.

در ادامه مهارت های کارشناس دیجیتال مارکتینگ را توضیح می‌دهیم و شرح شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ در چند زمینه مهم را ارائه می‌دهیم. با ما در عظیم مدیا همراه باشید.

 

شغل بازاریابی دیجیتال و بازار کار آن

شرکت‌ها و کمپانی‌ها می‌دانند که باید هزینه‌ها و رویکردهای خود را به سمت دیجیتالی شدن پیش ببرند. معمولا 40% از مشاغلی که در زمینه بازاریابی فعالیت می‌کنند، به دنبال مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. این مشاغل هر روز در حال افزایش هستند و تقاضا برای متخصصان این مثلا یک تحقیق نشان داده است که کسب و کارهای در زمینه سئو، بین سال‌های 2017 و 2018، 43% بیشتر شده‌اند؛ در حالی که مشاغل بازاریابی محتوا هم رشد 33 درصدی را تجربه کرده‌اند.

به هر حال افرادی که توانایی لازم برای انجام چنین کارهایی را دارند، همگام با مشاغل پیش نمی‌روند. طبق داده‌هایی که از سایت MarketingProfs به دست آمده است، بیش از نیمی از کسب و کارها در حال تلاش برای پیدا کردن مهارت‌های حرفه‌ای برای موقعیت‌های بازاریابی هستند؛ که 46% از آن‌ها این جستجو را موضوعی چالش‌برانگیز دانسته‌اند و 7% ادعا کرده‌اند که این کار خیلی سخت است. یک تحقیق دیگر نشان می‌دهد که در سال 2017 تقاضا برای پیدا کردن استعدادها در زمینه بازاریابی دیجیتال 56% بوده است؛ اما تنها 24% این مقدار وجود داشته است. به عبارت دیگر تقاضا برای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ بیشتر از افرادی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند. بنابراین فرصت برای کار در این زمینه بسیار زیاد است. علاوه بر این حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ به خصوص برای متخصصان این حوزه بسیار خوب است و شغل مناسبی محسوب می‌شود.

البته این موضوع، خبر بدی برای کسب و کارهایی است که به دنبال چنین افرادی هستند. به هر حال این به معنی وجود مقدار زیادی فرصت برای افرادی است که مهارت‌های لازم برای دیجیتال مارکتینگ را دارند؛ به خصوص افرادی که در زمینه‌هایی مثل سئو یا دانش پیشرفته بازاریابی دیجیتال، حرفه‌ای هستند. حتی افرادی که توانایی‌های متوسطی دارند هم می‌توانند امیدوار باشند که در این زمینه شغل خوبی به دست می‌آورند.

 

چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟

 

چطور دیجیتال مارکتر شویم

 

اگر به شغل دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، تنوع زمینه‌های کاری، انتخاب‌های مختلفی به شما می‌دهد تا در این زمینه شروع به فعالیت کنید. شما می‌توانید بین نقش‌های عمومی یا حرفه‌ای، یکی را انتخاب کنید. البته در هر صورت به آموزش نیاز دارید تا تخصص‌های لازم را به دست بیاورید.

ما یکی از این 4 زمینه را به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  1. متخصص سئو؛
  2. متخصص تبلیغات کلیکی؛
  3. متخصص بازاریابی شبکه‌های اجتماعی؛
  4. متخصص بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ.

آموزش دیدن در یکی از این 4 زمینه، شما را برای انجام هر یک از این مشاغل آماده می‌کند. به هر حال خیلی از کارفرماها برای پیدا کردن افرادی که توانایی واقعی در این زمینه‌ها داشته باشند، ناامید هستند. پس جا برای خیلی از افرادی که به دنبال کار هستند، باز است. در ادامه مسیرهای یادگیری هر یک از این 4 مورد را با جزئیات ارائه می‌دهیم.

 

1. متخصص سئو و کارشناس دیجیتال مارکتینگ 

 

متخصص سئو | استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

 

اگر هنوز هم در مورد اینکه چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم سوال می‌پرسید و در تلاش برای پیدا کردن شغلی مناسب در این زمینه هستید، تبدیل شدن به کارشناس سئو یا پیدا کردن تخصص در این زمینه خیلی عالی است. معمولا سئو، جزء پردرآمدترین مشاغل بازاریابی دیجیتال است. این شغل به این خاطر در این لیست قرار می‌گیرد که الگوریتم‌های موتورهای جستجو مانند گوگل به طور مداوم تغییر می‌کنند و مشاغل به متخصصینی نیاز دارند تا با این تغییرات به روز باشند. اهمیت این شغل به این دلیل است که رسیدن به نتایج خوب در سئو و نتایج موتورهای جستجو سخت است و به مهارت، پایداری و زمان نیاز دارد.

شما می‌توانید سئو را از طریق کار و به صورت تجربی یاد بگیرید. یک مثال خیلی ملموس خود من هستم که تنها 1 سال و نیم طول کشید تا به این سطح از تخصص در سئو برسم (البته راه زیادی در پیش دارم). اما به هر حال من با کارآموزی شروع کردم و در مورد مطالب پیش پا افتاده مطلب نوشتم و کم کم با سایت‌های معتبرتری کار کردم تا بالاخره موقعیت همکاری با عظیم مدیا برای من پیش آمد. پس اگر شما هم به یک شغل خوب، تقریبا پر درآمد و بی دردسر نیاز دارید، حتما به متخصص سئو شدن فکر کنید و از همین حالا این کار را شروع کنید. 

 

2. متخصص تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای هر کلیک، یک مدل بازاریابی اینترنتی در صفحات وب است. در این روش تنها به ازای هر بار که روی تبلیغات کلیک می‌شود، پول پرداخت می‌شود. در واقع این نوع تبلیغات، خریدن بازدید برای وب‌سایت‌ها به جای استفاده از بازدیدهای ارگانیک با تکنینک‌های سئو است. این موضوع به مهارت‌های تجزیه و تحلیل قوی، مدیریت پروژه و توجه ویژه به جزئیات نیاز دارد.

شما با تحقیق و مطالعه روی این موضوع، اطلاعات زیادی در مورد اهداف تبلیغات کلیکی و جستجوی پولی به دست می‌آورید؛ استاد کمپین‌های پرداختی می‌شوید و یاد می‌گیرید که با استفاده از کانال‌های بازاریابی PPC، ترافیک پولی ایجاد کنید. یاد گرفتن تبلیغات نمایشی (Display Ads)، شما را برای کار کردن با تبلیغات، کمپین‌های remarketing، کوکی‌ها و آژانس‌های واسط آماده می‌کند. داشتن تخصص در مورد بهینه‌سازی نرخ تبدیل به معنی یک چارچوب سیستماتیک و قابل تکرار است که به طور مداوم نرخ‌های تبدیل صفحات فرود، میکروسایت‌ها و وب‌سایت‌ها را بالا می‌برد؛ و در نهایت درک تجزیه و تحلیل وب، به معنی این است که بدانید چگونه داده‌های وسیع را تفسیر و بر اساس آن‌ها عمل کنید تا نتایج PPC را بهبود ببخشید.

 

3. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

 

بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی  | چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم

 

کاربران از شبکه‌های اجتماعی برای تولید، اشتراک‌گذاری یا تبادل محتوا به شکل‌ اطلاعات، ایده‌ها، تصاویریا ویدیوها در انجمن‌های مجازی استفاده می‌کنند. با گسترده‌تر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیش‌بینی بیش از 3 میلیارد کاربر تا سال 2021، مشاغل و برندها باید حضور پررنگ‌تری در شبکه‌های اجتماعی داشته باشند تا مشتریان بیشتری هم جذب کنند. و آن‌ها باید از این کانال‌ها برای بازاریابی اینترنتی محصولات و خدماتشان استفاده کنند.

شبکه‌های اجتماعی در ایران بسیار محبوب هستند و بازاریابی در اینستاگرام می‌تواند شروعی عالی و مسیری پر از پیشرفت و موفقیت برای شما به همراه داشته باشد. شما می‌توانید در زمینه‌هایی مثل تولید محتوا، ادمینی پیج‌های اینستاگرام، تولید اینفوگرافیک‌ها و ادیت فیلم و ویدیو هم کار کنید. برای موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید تکنیک‌های پیشرفته جذب ترافیک کاربران، افزایش تعامل پیج و رشد فالوورها را بدانید. همچنین باید در مورد بازاریابی محتوا اطلاعات خوبی داشته باشید، محتواهای تعامل‌برانگیز تولید کنید و بتوانید یک پیج اینستاگرام را آنالیز کنید.

 

4. متخصص دیجیتال مارکتینگ

 

مهارت های کارشناس دیجیتال مارکتینگ  | چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم

 

اگر شما مشاغلی که در بخش‌های قبلی گفته شد، یعنی کارشناس سئو، تبلیغات کلیکی و شبکه‌های اجتماعی را دوست ندارید، می‌توانید چهارمین مسیر یعنی متخصص دیجیتال مارکتینگ را انتخاب کنید. این مسیر نیاز به اطلاعات عمیق و دانش گسترده در زمینه‌های مهم بازاریابی دیجیتال دارد. بنابراین شما با رسیدن به این مرحله می‌توانید یک تیم را رهبری کنید و تصمیم‌های آگاهانه‌ای بر اساس کانال‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ که بهترین تناسب را با استراتژی‌ها و اهداف شرکت شما دارند، بگیرید.

البته برای رسیدن به این درجه باید مطالعات زیادی داشته باشید، تجربه به دست بیاورید و دوره‌های مختلفی را بگذرانید تا توانایی مدیریت و رهبری تیم‌های بازاریابی را داشته باشید. البته اگر در این زمینه تخصص پیدا کنید، در 3 مورد قبلی یعنی بهبود سئوی سایت، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات کلیکی هم متخصص می‌شوید؛ اما با این تفاوت که رهبری تیم‌ها را بر عهده دارید.

شرح وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

اما سوالی که پیش می‌آید این است که یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه مهارت‌ و وظایفی دارد؟ وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ به این صورت است:

البته همه دیجیتال مارکترها نمی‌توانند همه این کارها را انجام دهند. هر فردی با توجه به حوزه تخصصی خود، یک سری وظایف و توانایی‌های مشخص دارد.

 

نکات کلیدی

 

منبع: Simplilearn | Reliablesoft

 

سوالات متداول

7 راه برای تبدیل شدن به بهترین بازاریاب دیجیتال در رویدادهای لازم و مفید شرکت کنید؛ از برندها و کارآفرینان بازاریابی دیجیتال بیاموزید؛ با افراد مشابه خودتان ارتباط داشته باشید؛ شرکتی برای کارآموزی بازاریابی دیجیتال پیدا کنید و از آنجا یاد بگیرید؛ عضو یک سازمان حرفه‌ای شوید؛ در مورد بازاریابی دیجیتال مطلع و به روز باشید؛ به طور مداوم در حال یادگیری باشید.

هیچ مسیر ورود مشخصی برای این شغل وجود ندارد. اما بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که شما یک مدرک تحصیلی یا مدرک معادل در زمینه بازاریابی، مدیریت، تجارت یا موضوع مرتبط داشته باشید. همچنین ممکن است انتظار داشته باشند که شما تجربه کار در نقش بازاریابی را داشته باشید و از بازاریابی دیجیتال یا تبلیغات آنلاین آگاهی داشته باشید. اما نگران نباشید. با کارآموزی هم می‌توانید شروع کنید.

1. با اصول بازاریابی دیجیتال آشنا شوید؛ 2. وب‌سایت خود را راه اندازی کنید؛ 3. یک متخصص سئو شوید؛ 4. مجوز Google Ads را دریافت کنید؛ 5. استاد تبلیغات فیسبوک شوید؛ 6. متخصص گوگل آنالیتیکس شوید؛ 7. با شغل بازاریابی دیجیتال به عنوان فریلنسر شروع کنید؛ 8. دوره کارآموزی بگذرانید؛ 9. از به‌روزرسانی‌های جدید مطلع باشید و به یادگیری ادامه دهید؛ 10. استفاده از ابزارهای بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرید؛

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات