نگاهی به ارزهای دیجیتال و ارزش هر یک از آن‌ها

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 18 مرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: هانیه خاموشی

نگاهی به ارزهای دیجیتال و ارزش هر یک از آن‌ها

 

موضوع داغی که این روزها به گوش می‌خورد، خرید و فروش پول‌های مجازی است. شاید شما هم از آن دسته افراد هستید که می‌خواهید روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌ گذاری کنید ولی نمی‌دانید کدام یک از آن‌ها بهتر است. در بازار امروز تعداد زیادی ارز دیجیتال وجود دارد که اکثر آن‌ها ارزش پایینی دارند. اکثر مشاوران به سرمایه‌گذاران ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم را توصیه می‌کنند و معتقدند ارزهای دیجیتال کم ارزش ریسک بالاتری دارند. اما در هفته‌های اخیر خلاف این موضوع ثابت شده است. به هر حال برای ورود به این عرصه باید مطالعه و بررسی زیادی کنید. با اینکه قیمت ارزهای دیجیتال به صورت روزانه نوسان دارد، افراد زیادی به سرمایه ‌گذاری روی چنین ارزهای دیجیتال علاقه نشان می‌دهند. اما سوالی که پیش می‌آید این است که از میان هزاران ارز دیجیتال کدام را بخریم؟‌ در این مقاله قصد دارم شما را با ارزهای دیجیتال و ارزش تقریبی آن‌ها آشنا کنم. پس با من همراه باشید.

 

بیت کوین، اولین ارز دیجیتال

 

ارز دیجیتال بیت کوین


بیت کوین جالب‌ترین تاریخچه ارزهای دیجیتال را دارد. این رمز ارز در سال 2009 توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شد. سازنده این ارز هنوز هم ناشناس است و تئوری‌های فراوانی در مورد هویت او وجود دارد. اما از همه این‌ها گذشته بیت کوین هم مثل اکثر رمزارزها، روی بلاک چین یا لجر (دفتر کل) اجرا می‌شود. کار لجر ثبت تراکنش‌های توزیع شده در میان هزاران کامپیوتر است.
با اینکه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در طول این 11-12 سال نوسانات قیمتی زیادی داشته است ولی به عنوان محبوب‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود؛ به صورتی که اکثر افراد خواهان سرمایه گذاری روی این ارز دیجیتال هستند. هدف از ساخت بیت کوین استفاده آن به عنوان سیستم پرداخت دیجیتال بود ولی به گفته کارشناسان، این ارز دیجیتال هنوز آنقدر ثابت نشده است که بتوان از آن به عنوان سیستم پرداخت دیجیتال استفاده کرد.

 

اتریوم (Ethereum)، یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال


اتریوم هم یک ارز رمزنگاری شده و هم یک پلتفرم بلاک چین است و به دلیل کاربردهای بالقوه، مورد علاقه توسعه‌دهندگان برنامه قرار گرفته است. مانند قرارداد هوشمند که در صورت برآورده شدن شرایط و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) به طور خودکار اجرا می‌شوند.

اتر (ETH) ارز دیجیتال شبکه اتریوم و یک بلاک چین متن باز است که توسعه‌دهندگان می‎‌توانند اپلیکیشن‌ها و ارزهای دیجیتال دیگری را بر اساس آن بسازند. اتریوم بعد از بیت کوین ارزشمندترین ارز دیجیتال بازار است. ارزش اتر از زمان ساخت آن یعنی 2013 به شدت افزایش یافته است. در اواخر ماه می 2021 ارزش هر توکن به صورت تقریبی برابر با 3000 دلار بود و همچنان در حال رشد است. قیمت آن تنها در پنج سال از حدود 11 دلار به بیش از 3000 دلار رسید که شامل افزایش تقریباً 27000 درصدی بوده است. با این حال نسبت به بیت کوین که ارزش آن 40000 دلار است، ارزش کمتری دارد.

 

XRP، یکی از ارزهای دیجیتال Ripple

این ارز دیجیتال توسط بنیانگذاران ریپل – شرکت فرآیند پرداخت و فناوری دیجیتال - ساخته شده است. این رمزارز با هدف استفاده در پرداخت‌های دیجیتال ایجاد شد و خود را به عنوان یک روش آسان و موثر در پرداخت‌های جهانی مطرح کرد. از ارز دیجیتال XRP می‌توان برای سهولت در تبادل ارزهای مختلف از جمله ارزهای فیات و سایر رمزارزها استفاده کرد. در اوایل سال 2017، قیمت این ارز دیجیتال 0.006 دلار بود و در آگوست 2021 به 1.14 دلار رسید که در واقع افزایش قیمت 190 برابری را تجربه کرده است.

 

کاردانو (Cardano)

 

ارز دیجیتال کاردانو (Cardano)


کاردانو (ADA) یگی دیگر از ارزهای دیجیتال است که از فناوری به نام Ouroboros - به معنای پروتکل بازبینی‌شده بلاک چین - استفاده می‌کند؛ یک پروتکل بلاکچین مورد بررسی همتا. که خود را یک راه امن‌تر و مقیاس‌پذیر برای حفظ عدم تمرکز توصیف می‌کند. کاردانو به دلیل استفاده از فناوری اثبات سهام، توجه زیادی را به سوی خود جلب کرده است. عملکرد روش اثبات سهام به دلیل حذف جنبه‌های رقابتی و حل مسئله اعتبارسنجی تراکنش که در پلتفرم‌هایی همانند بیت کوین وجود دارد، به زمان انجام تراکنش سرعت می‌بخشد و انرژی مصرفی و اثرات منفی زیست محیطی را کاهش می‌دهد.

توکن ADA در مقایسه با سایر ارزهای رمزنگاری شده رشد نسبتا کمی داشته است. قیمت آن در سال 2017 0.02 دلار بوده است و تا اوت 2021 به 2.11 دلار رسیده است. این افزایش بیش از 10000% است.

 

استلار (stellar or Stellar Lumens)

استلار «شبکه‌ای باز برای ذخیره‌سازی و انتقال پول» است و به افراد امکان می‌دهد که پول‌های دیجیتال را ایجاد، ارسال و مبادله کنند. این ارز برای فروش و تجارت همه پول‌های دیجیتالی، نه فقط ارز رمزنگاری شده طراحی شده است. Stellar Lumens یک پروتکل منبع باز و غیر متمرکز برای ارزهای دیجیتال برای انتقال پولihd کم هزینه است که امکان انجام معاملات بین مرزی بین هر جفت ارز را فراهم می‌کند. در واقع هدف از ساخت این ارز، فروش و انتقال تمامی ارزهای دیجیتال است. پروتکل Stellar توسط شرکت غیرانتفاعی Delaware، بنیاد توسعه ستارگان، پشتیبانی می‌شود. این ارز برای فروش و تجارت همه پول‌های دیجیتالی، نه فقط ارز رمزنگاری شده طراحی شده است.

 

یو اس دی کوین (USD Coin)‌

یو اس دی کوین خودش را به عنوان دلار دیجیتال جهانی معرفی می‌کند. این ارز توسط شرکت مالی جهانی به نام Circle ساخته شده است. این ارز دیجیتال همانند دلار آمریکاست و به آن گره خورده است. به همین دلیل نسبت به سایر ارزهای دیجیتال قیمت ثابت‌تری دارد. این ثبات قیمت باعث می‌شود که این ارز برای پرداخت‌های دیجیتال مناسب باشد و نتوان روی آن برای سرمایه‌گذاری حساب کرد. در صورتی که از سایر رمزارزها به دلیل نوسانات قیمتی که دارند برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. USDC از اتریوم پشتیبانی می‌کند و می‌توان از USD Coin برای انجام معاملات جهانی استفاده کرد.

 

چین لینک (Chainlink)


چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که به قراردادهای هوشمند موجود در بلاک چین اطلاعات واقعی ارائه می‌دهد. Chainlink از "داده‌های دنیای واقعی و محاسبات خارج از زنجیره و در عین حفظ امنیت و قابلیت اطمینان" استفاده می‌کند. از این شبکه برای تسهیل انتقال داده‌های ضد دستکاری از منابع خارج از زنجیره به قراردادهای هوشمند درون زنجیره استفاده می‌شود. سازندگان شبکه می‌گویند که می‌توان از آن برای بررسی اینکه آیا پارامترهای یک قرارداد هوشمند به نحوی مستقل از هر یک از ذینفعان قرارداد با "اتصال مستقیم قرارداد به داده‌های واقعی، رویدادها، پرداخت‌ها و سایر ورودی‌ها" مطابقت دارد، استفاده کرد. قراردادهای هوشمند یکسری توافق‌نامه‌های از پیش تعریف شده در بلاک چین هستند که اطلاعات را ارزیابی می‌کنند و در هنگام تحقق برخی شرایط مشخص اجرا می‌شوند. توکن‌های لینک (Link) توکن‌هایی هستند که برای پرداخت بعضی از خدمات موجود در شبکه استفاده می‌شوند.

 

یونی سواپ (Uniswap)


یونی سواپ یک صرافی ارز رمزنگاری غیرمتمرکز است که روی بلاک ‌چین اتریوم اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان آن وعده داده‌اند که با استفاده از آن از وجود واسطه‌های غیرضروری راحت می‌شوید و در نتیجه کنترل بیشتری روی تراکنش‌ها خواهید داشت.
یونی سواپ به واسطه توکن‌های اتریوم پشتیبانی می‌شوند. این ارز یک صرافی ارز رمزنگاری غیرمتمرکز است که برای مبادلات خود از یک مدل نقدینگی اتوماتیک استفاده می‌کند. معنای آن این است که از هیچ گونه تسهیلگر مرکزی همانند بانک یا دلال استفاده نمی‌شود. درعوض این ارز دیجیتال با استفاده از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌شود. پلت فرم یونی سواپ متن باز است، بنابراین هر فردی می‌تواند برای ایجاد تبادلات جدید خود از کدهای آن استفاده کند.

 

پولداکت (Polkadot (DOT))

 

ارز دیجیتال پولداک (poldak)

 

ارزهای دیجیتال ممکن است از بلاک چین‌های مختلفی استفاده کنند. هدف پولداکت یکپارچه‌سازی این بلاک چین هاست. پولداکت با ایجاد یک شبکه رمز ارز، بلاک چین‌های مختلف را به هم مرتبط می‌کند. در نتیجه این بلاک چین‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر کار کنند. این یکپارچه سازی می‌تواند نحوه مدیریت ارزهای دیجیتال را تغییر دهد. این ارز دیجیتال از سال 2020 تا به الان رشد چشمگیری داشته است. ارزش آن از سپتامبر 2020 تا آگوست 2021 774 درصد بیشتر شده است و از 2.93 دلار به 25.61 دلار رسیده است.

 

بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، یکی از ارزهای بیت کوین


بیت کوین کش (Bitcoin Cash) یک ارز رمزنگاری شده است که در سال 2017 با جعل بلاک چین بیت کوین راه‌اندازی شد و محدودیت اندازه بلوک‌های اضافه شده به بلاک چین را تغییر داد. Amaury Séchet در 1 اوت 2017 اولین پیاده‌سازی نرم‌افزار Bitcoin Cash را منتشر کرد. این ارز دیجیتال جدید از چند سرمایه‌گذار قدیمی اولیه مانند Roger Ver پشتیبانی می‌کرد که ادعا می‌کردند همانطور که سرمایه‌گذاران و کاربران بیشتری از رمز ارز استفاده می‌کنند، محدودیت اندازه بلوک یک مگابایت بیت کوین از توانایی آن در مقیاس‌بندی و جمع‌آوری ارزش جلوگیری می‌کند. بیت کوین کش با ایجاد بلاک چین بیت کوین روند ایجاد ارزهای رمزپایه جدید را برانگیخت. بیت کوین کش با اندازه‌گیری سرمایه بازار و کاربران فعال، بزرگ‌ترین شاخه بیت کوین است.

این ارز یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتاست. هدف اصلی این ارز دیجیتال معرفی خود به عنوان نوعی پول جهانی با قابلیت‌های پرداخت سریع، هزینه پرداخت کم، امنیت و ظرفیت بالای تراکنش است. پرداخت‌های بیت کوین کش هم درست مثل روش پول‌های فیزیکی، به صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر انجام می‌شود.

 

تتر (Tether) یا یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال

 

تتر که با نماد USTD نشان داده می‌شود، یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال با ثبات یا استیبل کوین است. این ارز نسخه توکنیازشده دلار آمریکاست، به این معنی که با نسبت 1:1 دلار آمریکا مطابقت دارد. ثبات ارز دیجیتال تتر به دلیل رابطه‌ای است که با دلار آمریکا دارد. تتر به عنوان سومین یا چهارمین ارز دیجیتال شناخته می‌شود که ارزش بازار آن بیش از 30 بیلیون دلار است و به عنوان پرفروش‌ترین آلت کوین شناخته می‌شود.

 

دوج کوین (Dogecoin (DOGE))

Dogecoin به لطف افراد مشهور و میلیاردرهایی مانند ایلان ماسک همیشه یک موضوع داغ بوده است. دوج کوین در سال 2013 و تنها به عنوان یک شوخی شروع شد، اما به لطف یک انجمن اختصاصی و الگوهای رفتاری خلاقانه، به سرعت تبدیل به یک ارز رمزنگاری مهم شد. برخلاف بسیاری از ارزهای رمزپایه دیگر - مانند بیت کوین - هیچ محدودیتی در تعداد Dogecoins وجود ندارد.

مثلا تعداد کل بیت کوین 21 میلیون عدد است که با استخراج بیت کوین‌، به دست آوردن آن هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود. اگر به استخراج این ارز علاقه دارید، حتما مقاله استخراج بیت کوین را بخوانید.

قیمت Dogecoin در سال 2017 0.0002 دلار بوده است و تا آگوست 2021 به 0.31 دلار رسیده است. این یعنی 154900% افزایش!

تا به اینجا در مورد ارزهای دیجیتال برتر صحبت کردیم و در مورد ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها توضیح دادیم. سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که آیا سرمایه گذاری روی ارزهای دیچیتال درست است؟ به طور کلی سرمایه گذاری یک طرفش سود است و یک طرفش زیان، و باید در سرمایه گذاری هوش بالایی داشته باشید تا بدانید در چه زمانی باید کالا یا ارز خود را بفروشید و در چه زمان ارز جدید بخرید. با کمی جستجو در گوگل و پرسیدن از اطرافیان می توانید بفهمید که ارز دیجیتال بیت کوین حرف اول را در خرید و فروش ارزهای دیجیتال می زند. افراد زیادی بودند که توانستند از این ارز دیجیتال سود زیادی به دست آورند. اما در ماه‌های گذشته هم ریزش ناگهانی آن باعث ضرر دیدن تعداد زیادی تریدر شده است. توصیه ما به شما این است که برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال به خوبی تحقیق کنید و از افراد با تجربه و کاربلد در این حوزه کمک بگیرید.

 

نکات کلیدی

 

منبع: coindesk | Time | forbes

 

سوالات متداول

بیت کوین بیت کوین کش اتریوم کاردانو پولداکت

سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال کاملا ریسک پذیر است. از طرفی اگر به درستی انجام شود می توانید به سود زیادی دست پیدا کنید.

ماهیت فناوری بلاک چین به دلیل غیرمتمرکز بودن آن ایمن است.

به دنبال راه‌اندازی موفقیت آمیز ارزهای غیرمتمرکز مانند بیت کوین و اتریوم که ارزش خودشان را دارند و روز به روز ارزشمندتر می‌شوند و توسط هیچ مقام مرکزی اداره نمی‌شوند، دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال بررسی امکان ایجاد ارزهای دیجیتالی خودشان هستند. در این صورت ارزهای ایجاد شده توسط آن‌ها به عنوان ارزهای دیجیتال بانک مرکزی شناخته می‌شوند.

برچسب ها:

هانیه خاموشی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

خرید سیم کارت همراه اول
2 سال پیش
به نظرم بین همه این ها بیت کویین و دوج خیلی معروف هستند
پاسخ دهی