راهنمای انتخاب نام برند – برای انتخاب یک اسم مناسب به چه مواردی توجه کنیم؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 18 دی، 1400 تاریخ آپدیت: 23 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

راهنمای انتخاب نام برند – برای انتخاب یک اسم مناسب به چه مواردی توجه کنیم؟

اسم انتخاب کردن یکی از چالش‌هایی هستش که ذهن رو خیلی درگیر می‌کنه. حتی بعضی وقت‌ها با وجود اینکه کلی وقت صرف این کار می‌کنیم، باز هم به نتیجه درست و مطمئنی نمی‌رسیم. حالا این اسم می‌تونه نام فرزند، شرکت یا برند باشه. به هر حال انگار مسئولیت خیلی بزرگیه و باید کلی وقت صرف انتخاب نام برند کنیم.

مثلا قبلا برای انتخاب اسمِ بچه خیلی راحت تصمیم می‌گرفتند. مثلا 4 تا علی توی کل فامیل داشتیم و باز هم پدر و مادر من اسم برادرم رو علی گذاشتند. خیلی وقت‌ها توی مدرسه و کلاس چندین دانش آموز با یک اسم بود که معمولا از روی فامیلشون صداشون می‌زدند. ولی حالا پدر مادرها اسم‌هایی روی بچه‌هاشون می‌گذارند که باید تحقیق کنیم و ببینیم اسمِ دختر هست یا پسر! حتی گاهی اوقات نمی‌تونیم اسم رو درست تلفظ کنیم!

انتخاب اسم برند هم چنین وضعیتی ایجاد کرده. یعنی اونقدر شرکت و برند به ثبت رسیده که برای انتخاب یک اسم باید کلی تحقیق و تفکر کرد. حتی اگر برای ثبت شرکت اقدام کرده باشید، دیدید که جدیدا اسم انتخابی باید شامل سه کلمه باشد تا احتمال مشابه بودن اسامی برندها خیلی کمتر شود.

مورد دیگری که باید در نظر گرفت اینه که اسم موردنظر باید با دقت و وقت کافی انتخاب شود. چون در صورتی که بعدا پشیمان شوید، کاری نمی‌توانید انجام دهید. چون شهرت شما با آن اسم اتفاق افتاده است. دقیقا مثل اتفاقی که برای لیدی گاگا خواننده معروف آمریکایی افتاد.

استفانی جوآن انجلینا جرمنوتا نام هنری "لیدی گاگا" را برای فعالیت حرفه‌ای خودش انتخاب کرد. اون این اسم را از روی آهنگ Radio Ga Ga از گروه راک فردی مرکوری انتخاب کرد. چون برخی به او می‌گفتند که شبیه به فردی مرکوری می‌خواند. او با همین اسم معروف شد و گرچه بعدا از انتخاب این اسم پشیمان شد، اما دیگر کاری از دستش برنمی‌آمد. پس انتخاب اسم خاص برای برند و نامی که بعدها به داشتن آن افتخار کنید، خیلی مهم است. با من همراه باشید تا همه چیز را در مورد انتخاب اسم برند هنری و صنعتی بدانید.

 

انتخاب اسم برند مهم‌تر از آن است که فکرش را بکنید!

 

انتخاب نام برند و اسم برند

 

ثبت شرکت و خلق یک برند تجاری خیلی فراتر از یک نام برای برند است؛ ولی واقعیت این است که گاهی اوقات انتخاب اسم بد و نادرست برای برند، همه زحماتی که برای تولید محصول باکیفیت و ماندگار کشیده‌اید را از بین می‌برد. حتی گاهی اوقات اسمی که انتخاب می‌کنید برای کشور خودتان مناسب است ولی نمی‌توانید محصولاتتان را به کشورهای انگلیسی زبان یا مثلا عرب زبان صادر کنید.

مثلا تصور کنید یک شرکت محصولات غذایی راه‌اندازی می‌کنید و نام پوپک را برای برندتان انتخاب می‌کنید. این اسم در ایران و شاید کشورهای فارسی زبان دیگر معنی خوب و قشنگی داشته باشد، اما هیچ کس در هیچ کشور انگلیسی زبانی حاضر نیست محصولات شما را بخرد! چون در این ترکیب یک کلمه واقعا نامناسب و حال به هم زن وجود دارد؛ پوپک به زبان انگلیسی یعنی (poo+pack)!

بیشتر از این توضیح نمی‌دهم. اگر خودتان مایل بودید معنی این دو کلمه و کل عبارت را جستجو کنید و ببینید چه نام بدی برای برند مواد غذایی خودتان انتخاب کرده‌اید!

به هر حال نامی که برای برندتان انتخاب می‌کنید، باید:

شاید انتخاب یک اسم که همه این ویژگی‌ها را داشته باشد، کمی سخت به نظر برسد. اما با کمی فکر کردن، وقت صرف کردن و البته مشورت گرفتن از یک تیم مشاوره کسب و کارهای کوچک می‌توانید اسم خوبی انتخاب کنید. البته مواظب باشید که در این قضیه وسواس زیاد به خرج ندهید و کلی وقت و هزینه صرف این موضوع نکنید.

انتخاب اسم تجاری مناسب آینده شغلی و موفقیت شما را تضمین می‌کند.

 

چه فاکتورهایی برای انتخاب نام برند اهمیت دارد؟

 

فاکتورهای انتخاب نام برند

 

جواب این سوال را نمی‌توان در یکی دو جمله و حتی یک پاراگراف توضیح داد. جذابیت اسم برند به عوامل مختلفی ارتباط دارد. مثلا اسمی که به راحتی به ذهن سپرده شود، حس خاصی در ذهن مخاطب برانگیزد یا الهام‌بخش یک فرد یا موضوع باشد.

مثلا اسم مزمز یا اشی مشی شاید معنی خاصی نداشته باشد، اما بامزه است و در ذهن باقی می‌ماند. یا مثلا برندهایی مثل چین چین، کیت کت یا کوکاکولا که ساختاری خاص دارند و از کلمات هم آوا استفاده کرده‌اند.

اما این ها فقط یک مثال هستند و نمی‌توان گفت شما هم مجبور هستید از همین الگو پیروی کنید. یک اسم برند خاص ویژگی‌های خاصی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه این ویژگی‌ها را مرور می‌کنیم.

1. نام برند باید معنی خاصی داشته باشد

 

انتخاب اسم خاص برای برند

 

اگر نام برند شما معنی داشته باشد و در ضمن به شرکت شما هم ارتباط داشته باشد، تصویر بهتری از شما در ذهن و قلب مشتریان بر جای می‌گذارد. مثلا تیوب‌های شکلاتی شوکوپارس که همیشه از بوفه مدرسه می‌گرفتیم و خیلی خوشمزه بود، تا همیشه به یادمان می‌ماند.

شاید هم کیفیت محصول و ارتباط اسمی شوکوپارس با شکلات خوشمزه‌ای که می‌خوردیم، باعث شده است که این اسم را همیشه به یاد داشته باشم. بعضی وقت‌ها اسمی که انتخاب می‌کنید، باید ارتباط ذاتی با محصولتان داشته باشد. مثلا برند "بایودنت" که آدامس‌هایی تولید می‌کند که برای سلامت دندان‌ها هم مناسب است. یا اسم برند خارجی رد بول (RedBull یا گاو قرمز) برای نوشیدنی انرژی زا که نام برند و محتویات نوشیدنی از نظر ذاتی (انرژی و قدرت) ارتباط معنایی با هم دارند.

2. نمونه اسم برند باید منحصربه‌فرد باشد

 

انتخاب اسم خاص برای برند

 

اگر اسمی تقریبا تکراری انتخاب کنید، نه تنها نمی‌توانید مشهور شوید، بلکه ممکن است دچار دردسر شوید. به هر حال مشتریان همیشه برندی را انتخاب می‌کنند که قدیمی‌تر و معروف‌تر است؛ و شما فقط یک نسخه کپی از برند اصلی به نظر می‌رسید. از طرف دیگر ممکن است برند اصلی از شما شکایت کند و کلی پول از شما بگیرد.

3. اسم برند خاص شما باید راحت خوانده و نوشته شود

اگر اسم سختی انتخاب کنید، ممکن است خیلی از افراد نتوانند آن را تلفظ کنند و حتی خیلی زود آن را فراموش کنند و اسم دیگری را به اشتباه بگویند. مثلا عمه خانم ما نوزاد جدید فامیل که اسم سبُک تَکین (نامی ایرانی در شاهنامه) را روی او گذاشته بودند، استکان صدا می‌زد! اگر دوست ندارید چنین اتفاق خنده‌داری برای شما هم رخ بدهد، از انتخاب اسم‌های عجیب و ناملموس خودداری کنید.

یادتان نرود هیچ وقت کلماتی که ممکن است به شکل‌های مختلفی نوشته و خوانده شوند یا چند معنی داشته باشند را انتخاب نکنید. حتی انتخاب مخفف هم پیشنهاد نمی‌شود. چون ممکن است کسی متوجه عبارتی که پشت آن پنهان شده است، نشود و اصلا هیچ حس خاصی به مخاطب ندهد.

مثلا شاید سازمان‌ها و شرکت‌های معروف بتوانند از چنین مخفف‌هایی استفاده کنند – مثل اتکا، ناجا یا BMW -؛ اما شما به عنوان یک برند تازه کار بهتر است این مورد را امتحان نکنید.

4. اسم انتخابی شما باید قابلیت ثبت داشته باشد

 

ثبت اسم برند و دامنه اینترنتی برند

 

شما هیچ وقت نمی‌توانید اسمی که قبلا انتخاب شده و به ثبت رسیده است را انتخاب کنید. این کار قانونی نیست و حتی از نظر گرفتن دامنه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی هم به مشکل برمی‌خورید. پس در حین انتخاب نام تجاری و مشورت با اعضای تیمتان، اسامی انتخابی را در گوگل و اینستاگرام جستجو کنید و ببینید که قبلا توسط فرد یا شرکتی انتخاب نشده باشد.

اگر دوست دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید از تیم و شرکت دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا مشورت بگیرید.

5. انتخاب نام برند باید با آینده نگری انجام شود

آینده نگری در این زمینه خیلی اهمیت دارد. اگر به این مورد توجه نکنید، ممکن است به وضعیتی که در مورد لیدی گاگا گفتیم دچار شوید. فراتر از مرزهای ملی فکر کنید؛ چون احتمالا روزی خواهد رسید که محصولاتتان را به کشورهای خارجی صادر می‌کنید و اگر اسم اشتباهی انتخاب کرده باشید، هیچ راهی برای اصلاح آن ندارید.

مثل همان مثال پوپک که در واقعیت اتفاق افتاد و برند آب معدنی "اَلَموت" به راحتی در کشورهای عربی پذیرفته نشد. چون معنی بدی در زبان عربی دارد. اَلمُوت یعنی مرگ!

حتی انتخاب نام خانوادگی یا عمو و حاج و ... هم خیلی تکراری شده است. مگر اینکه از قبل خیلی مشهور باشید و مخاطبین از روی فامیل و شهرت شما مشتری شما شوند. مثل حلواشکری حاج حسین طاهری؛ یا مثلا برند "هاکوپیان" که نامی متفاوت و خاص محسوب می‌شود. یا مثلا سلبریتی‌ها می‌توانند از اسمشان استفاده کنند و برند خوشان را راه‌اندازی کنند. مثل عطر مهران مدیری و نوید محمدزاده!

6. حساسیت ایجاد نکنید

 

انتخاب اسم مناسب برند | انتخاب نام برند

 

یکی دیگر از نکته‌هایی که باید برای انتخاب نام برند توجه کنید، توجه به علاقه‌مندی مخاطبین و مشتریان شما است. ممکن است نامی که انتخاب می‌کنید برای برخی از اقشار جامعه حساسیت ایجاد کند یا برندتان مسخره شود. مثلا با انتخاب اسمی مسیحی، برخی از افراد متعصب جامعه آشفته می‌شوند. یا مثلا مثل افق کوروش که در شهر قم با مخالفت علمای شهر روبه‌رو شد!!

7. در انتخاب نام برند به المان‌های بصری توجه کنید

برای برخی اسم‌ها می‌توان خیلی راحت طراحی لوگو انجام داد و المان‌های گرافیکی ساده و به یاد ماندنی طراحی کرد. مثل برند پوما، اپل یا فیسبوک. همه همزمان با گفتن این برندها، المان و لوگوی آن‌ها را به یاد می‌آوریم. اگر نام مناسبی انتخاب کنید که بتوانید به راحتی لوگوی ساده و ماندنی آن را طراحی کنید، برای مدت طولانی در ذهن مخاطب باقی می‌مانید.

برندی که ترکیبی از همه فاکتورهای گفته شده باشد یا حداقل چند مورد در آن رعایت شود، ماندگاری و جذابیت بیشتری دارد.

 

مراحل انتخاب نام برند چیست؟

 

مراحل انتخاب نام برند چیست

 

تا این بخش دیدید که برای انتخاب یک اسم برند زیبا باید به چه نکاتی توجه کنید. اما تنها دانستن این نکات مهم نیست؛ برای این کار باید یک سری مراحل را طی کنید و در عین حال به ویژگی‌های گفته شده هم توجه داشته باشید.

از همین حالا بگوئیم که انتظار نداشته باشید به یکی دو روز بتوانید یک نام مناسب انتخاب کنید. از طرفی چند ماه هم صرف فکر کردن و انتخاب اسم نکنید. طوفان فکری و مشورت با کل اعضای تیم کار خوبی است؛ اما گاهی اوقات اسامی زیادی پیشنهاد می‌شود که بررسی همه آن‌ها وقت زیادی می‌گیرد.

فراموش نکنید که اهداف و شعار برندتان را در نظر بگیرید و نام برندتان را با توجه به اهداف سازمان انتخاب کنید. یا بالعکس از نام برندتان برای انتخاب لوگو و شعار، الگو و ایده بگیرید.

اما قبل از هر اقدامی مراحل انتخاب نام برند را با ما طی کنید تا نامی درخور و شایسته برگزینید.

1. هدف و هویت سازمانتان را مشخص کنید

 

مشخص کردن هدف و هویت سازمان برای انتخاب نام برند

 

ابتدای هر کاری باید هدف و انگیزه خود را از ورود به آن مشخص کنید. از خودتان بپرسید:

در واقع با پرسیدن این سوالات هویت برندتان را مشخص می‌کنید. هویتی که شامل 3 مورد است: چشم‌انداز برند یا شرکت، ماموریت برند و ارزش‌های آن.

اگر بتوانید پاسخ درستی برای این سه مورد داشته باشید، می‌توانید اهداف و هویت برندتان را به خوبی تعریف کنید.

در ادامه باید بازار کار مرتبط با خودتان را بررسی کنید و عملکرد رقبا را بسنجید. ببینید رقبا برای رسیدن به جایگاه برتری که نسبت به شما دارند چه کارهایی انجام داده‌اند و تمایز آن‌ها نسبت به شما چه بوده است؟ برای برتر بودن باید ارزش پیشنهادی فراتر از رقبا داشته باشید تا مشتریان به سمت شما بیایند.

همین تمایز و تفاوتی که با سایر برندها دارید، به شما کمک می‌کند تا نام مناسبی انتخاب کنید. مثلا اسم‌هایی مثل "ممتاز"، "هیمالیا" یا "اسنوا" که می‌توانند حس و حال خاصی به مخاطب بدهند و هدف و هویت شما را نشان بدهند.

2. راه اندازی طوفان فکری خیلی کمک می‌کند

 

برای انتخاب نام برند طوفان فکری راه بیندازید

 

همیشه گفته‌اند "یک دست صدا ندارد"! و این ضرب‌المثل معروف در مورد انتخاب اسم برند هم صدق می‌کند. در واقع وقتی چند نفر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و برای کاری مثل انتخاب اسم برند همفکری می‌کنند، نتیجه خیلی بهتر از کار درمی‌آید. 

پس یک دورهمی با اعضای شرکت، همکاران و دوستانتان برگزار کنید و در مورد نام شرکت و برند تصمیم بگیرید. هر کسی چند نام پیشنهاد دهد و همه آن‌ها در یک لیست نوشته شوند. سپس همه اعضا در مورد هر اسم نظر دهند و امتیازی از 1 تا 5 به هر یک اختصاص دهند. با در نظر گرفتن امتیازات، انتخاب نام برند خیلی راحت‌تر می‌شود.

برای اینکه افراد نظرات مناسبی ارائه دهند و وقت زیادی گرفته نشود، می‌توانید یک سری قانون از قبل تعریف کنید و بگویید که اسامی کاندید بر این اساس انتخاب شوند.

3. وقت آن است که نام‌های انتخاب شده را بررسی کنید

گفتیم در مرحله قبلی 10-15 مورد از اسامی که امتیاز بیشتری گرفته‌اند را انتخاب کنید. حتما بررسی کنید و ببینید دامنه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی به نام برندهای انتخابی شما ثبت نشده باشد. ممکن است برخی از آن‌ها قبلا انتخاب شده باشند و بنابراین حذف شوند.

باز هم از بین موارد باقی مانده نظرسنجی کنید تا در نهایت سه اسم باقی بماند. از بین این سه اسم هم ممکن است یکی دو تا توسط افراد دیگری گرفته شده باشد. پس سایت ثبت علائم تجاری را بررسی کنید. اگر دیدید همه اسامی قبلا گرفته شده‌اند، به نام‌هایی که قبلا نوشته بودید برگردید.

در نهایت یک نام مناسب انتخاب کنید. نامی که تا سال‌ها بعد از انتخاب آن راضی باشید و حاضر باشید بابت تبلیغات و برندسازی دیجیتال آن هزینه‌های زیادی بدهید.

4. نام‌های انتخاب شده را آزمایش کنید

وقتی به این مرحله رسیده‌اید، یعنی همه مراحل عملی و قانونی کار را انجام داده‌اید و در این بخش باید شروع به تست و آزمایش کنید.

ممکن است در حال حاضر یک سری مشتری داشته باشید و به تازگی شروع به انتخاب نام برند کرده‌ باشید. مثلا قبلا از طریق بازاریابی در اینستاگرام محصولاتتان را می‌فروختید و برند شخصی خود را راه نینداخته بودید؛ ولی حالا می‌خواهید ثبت برند انجام دهید و محصولاتتان را در پلتفرم‌های گسترده‌تر بفروشید.

به هر حال اگر از قبل مشتری دارید، از مشتریانتان در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی دیگر بخواهید که در مورد اسمی که انتخاب کرده‌اید نظر بدهند. مثلا نظرسنجی در کامنت‌ها یا در استوری. این کار روش خوبی هم برای گرفتن تعامل از کاربران است.

روش دیگر هم این است که برای اسامی مختلفی که انتخاب کرده‌اید بهترین لوگوی ممکن را طراحی کنید و با توجه به جذابیت لوگو و بازخورد مشتریان و مخاطبین، مناسب‌ترین نام را انتخاب کنید. البته این روش کمی هزینه‌بر است ولی دست شما را برای انتخاب بهترین مورد باز می‌گذارد. گرچه برای ثبت برند نیازی به داشتن لوگو ندارید.

5. وقت ثبت برند رسیده است!

خب بعد از گذر از همه این مراحل رسیدیم به بحث مهم ثبت برند. شاید این مرحله کمی طول بکشد و شما را درگیر کاغذبازی‌های اداری کند. کافی است به سایت ثبت برند تجاری مراجعه کنید و با تکمیل اظهارنامه، مدارک موردنظر را بفرستید و منتظر ثبت نهایی برندتان شوید.

همین که برندتان را ثبت کردید، حتما در شبکه‌های اجتماعی مختلف حساب کاربری بسازید و دامنه اینترنتی .ir یا .com برندتان را بخرید. چون ممکن است خیلی زود دامنه و حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی گرفته شود.

 

نکات کلیدی

  1. اسم معنی خاصی بدهد 
  2. خاص و منحصربه‌فرد باشد 
  3. به راحتی خوانده و نوشته شود 
  4. قابلیت ثبت داشته باشد 
  5. با آینده نگری انتخاب شود 
  6. مناسب باشد و حساسیت ایجاد نکند 
  7. قابلیت طراحی لوگو و المان بصری داشته باشد 
  1. مشخص کردن هدف و هویت سازمان 
  2. راه اندازی طوفان فکری 
  3. بررسی نام‌های انتخاب شده 
  4. آزمایش و تست نام‌های انتخابی 
  5. ثبت برند

جمع بندی:

برندسازی و ثبت برند یکی از بخش‌های مهم کسب و کار شما است. اگر به این موضوع اهمیت دهید، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسید و خیلی سریع‌تر و راحت‌تر می‌توانید رشد کنید. به خصوص اگر نامی مناسب با لوگویی زیبا و به یاد ماندنی انتخاب و طراحی کنید. انتخاب اسم برند زیبا به همه هزینه‌ها و زحماتی که متحمل می‌شوید، می‌ارزد. چون ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور ارزشی برابر با چند صد میلیون یا حتی میلیاردها تومان به دست آورد. سعی کردیم در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد انتخاب نام برند به شما بدهیم. اگر در این مورد تجربه‌ای دارید یا نامی انتخاب کرده‌اید با ما در میان بگذارید. مهم‌ترین چالشی که با آن روبه‌رو بوده‌اید چیست؟ به نظرتان چه فاکتورهای دیگری در انتخاب نام برند اهمیت دارند؟ منتظر نظرات و پیشنهاداتتان هستیم.

سوالات متداول

نام تجاری، محصول یا خدمات خاص یک شرکت را مشخص می‌کند و آن را از برندهای دیگر در یک دسته یا زمینه مشابه متمایز می‌کند. مثلا نایک، اپل، پوما و بیژن، نمونه‌ای از نام‌های تجاری هستند.

نام‌های کوتاه تند و تیز هستند و خیلی راحت به ذهن سپرده می‌شوند. اسامی که قابل یادآوری هستند، تاثیر ماندگاری بر مخاطبان هدف شما می‌گذارند. در واقع مردم برندهایی را ترجیح می‌دهند که تلفظ آنها سخت نیست.

1. اپل: بیش از 178 میلیون دلار 2. گوگل: بیش از 133 میلیون دلار 3. کوکاکولا: بیش از 73 میلیون دلار 4. مایکروسافت: بیش از 72 میلیون دلار

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

همسایه
2 سال پیش
این مطالب خیلی مفید بود ممنون از شما
پاسخ دهی