آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 11 بهمن، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

 

آینده اینترنت موضوع جذابی است که حتما تا به حال به آن فکر کرده‌اید. یا در فیلم‌های علمی تخیلی که آینده را به تصویر می‌کشد حتما دیوایس‌های جالب و عجیبی دیده‌اید. به نظر شما این فیلم‌های علمی تخلیلی چقدر به آینده اینترنت نزدیک است؟

بسیاری از وقایعی که در فیلم‌های علمی تخیلی یا در داستان‌های فانتزی به تصویر کشیده شده است، امروزه به حقیقت پیوسته‌اند. شاید چیزهای عجیبی که در فیلم‌ها می‌بینید روزی به واقعیت زندگی روزمره ما تبدیل شوند. به نظر شما آینده اینترنت چه شکلی است؟

 

اینترنت در آینده چگونه خواهد بود؟

 

 

در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۶۹، پیامی از یک اتاق در UCLA در جنوب کالیفرنیا به یک کنسول رایانه‌ای در موسسه تحقیقاتی استنفورد در منلو پارک کالیفرنیا ارسال شد. این کلمه  Lo  بود البته قرار بود کلمه Login  باشد ولی سیستم قبل از اتمام کار، خراب شد. این اولین پیام در جهان بود که از طریق یک شبکه رایانه‌ای به هم پیوسته معروف به ARPANET ارسال می‌شد. حالا چیزی که از اینترنت می شناسیم، بسیار فراتر از ارسال یک کلمه ساده آن هم به شکل ناقص است.

در پنج دهه بعد از این تاریخ، اینترنت وجود انسان را دگرگون کرده است. از چگونگی جنگ‌ها تا چگونگی خنداندن یکدیگر، غیرقابل توصیف است که اینترنت در این مدت کوتاه چقدر زندگی را شکل و تغییر داده است.

اما ۵۰ سال دیگر دنیای دیجیتال ما چگونه خواهد بود؟ چالش‌هایی که در حال حاضر در مورد حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها با آن روبرو هستیم را چگونه حل خواهیم کرد؟ آیا باید نسبت به تغییر دنیای دیجیتال خود امیدوار باشیم یا از آن بترسیم؟

 

اینترنت در ۵۰ سال آینده

 

 

به نظر شما آینده‌پژوهان و متخصصان در مورد اینترنت در ۵۰ سال آینده چه تصورات و پیش‌بینی‌هایی دارند؟

دنیای مجازی بزرگ‌تر

 

 

با توجه به پیشرفت‌های روزافزون اینترنت، به نظر می‌رسد که در سال‌های آینده اینترنت بخشی از بدن و و حتی مغز ما خواهد بود. استفاده ما از اینترنت و نحوه جست‌وجو در آن تغییرات عمده‌ای می‌کند. در اقع حضور دیجیتال ما از حضور فیزیکی کما در دنیا مجزا خواهد بود و در عین حال با هم ارتباط خواهد داشت. کیبوردها، موس‌ها و صفحه‌های نمایش حذف می‌شوند. درست مثل برق، اینترنت هم همه جا در اطراف ما در دسترس خواهد بود و با زندگی روزمره ما گره خواهد خورد.

اطلاعات معلق در هوا به نمایش درمی‌آیند نه فقط روی صفحه‌نمایش‌های شیشه‌ای؛ درست مثل صحنه‌ای از فیلم‌های علمی تخیلی. در واقع اینترنت بخشی از دنیای واقعی ما خواهد شد. دنیای مقابل ما ترکیبی از زندگی واقعی و مجازی می‌شود و حتی شاید تشخیص اینکه کدام واقعی و کدام مجازی است سخت شود.

در آینده‌ای نه چندان دور همه ابزارها و دیوایس‌های پوشیدنی واقعیت افزوده خواهند داشت و برای تعامل با محیط اطراف از آن استفاده می‌کنند. 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که دستگاه‌های جداگانه مجهز به اینترنت دیگر وجود نخواهند داشت. دیوایس‌هایی را فرض کنید که بدون انجام هیچ کاری، فقط با توجه به آنچه در فکر شما می‌گذرد، کارها را انجام می‌دهند!

شیوه‌های جدید برقراری ارتباط

 

 

دنیای ما به لطف عصر دیجیتال، بسیار کوچک‌تر شده است است. دیگر هیچ پیام یک کلمه‌ای وسط ارسال با مشکل مواجه نمی‌شود اما متخصصان معتقدند که ما هنوز هم جا برای پیشرفت داریم. در آینده‌ای نزدیک تایپ کردن پیام‌ها به کلی کنار گذاشته می‌شود و استفاده از زبان گفتار به جای تایپ کردن رواج پیدا می‌کند. همانطور که قبلاً هم در سیری اپل و الکسای آمازون مشاهده کردیم.

 دیگر هیچ چیزی را جستجو و تایپ نمی‌کنید بلکه فقط سوال می‌پرسید. در واقع جستجو در اینترنت بیشتر شبیه گفتگو خواهد بود.  پیشرفت‌های تکنولوژی به سمتی است که عصر جدید ما را، ارتباطات زبانی تشکیل می‌دهد به همین دلیل است که دیگرخبری از تایپ کردن نخواهد بود. تصور کنید که در آینده از طریق ایمپلنت‌های صوتی، پیام شما به دوستی در آن طرف دنیا منتقل می‌شود و از طریق همین ایمپلنت‌ها می‌توانید با هم گفتگو کنید.

اکوسیستم دانش ما در فضای آنلاین وجود خواهد داشت و به شما فرصت می‌دهد تا نظرات دیگران را فارغ از اینکه چه کسی هستند، کجا زندگی می‌کنند و چه زبانی دارند درک خواهید کرد. حتی ممکن است دیگر لازم نباشد که زبان جدید یاد بگیرید بلکه با نرم‌افزارهای مترجم که در لحظه، حرف‌های شما را ترجمه می‌کنند می‌توانید با همه گفتگو داشته باشید.  در واقع بین دیوایس‌ها و ارتباطات بشری رابطه‌ای تنگاتنگ و جدانشدنی ایجاد می‌شود و همه چیز از طریق افکار و نقطه نظرها انجام می‌شود.

پایان حریم خصوصی در آینده اینترنت

 

 

در دنیای امروز شرکت‌های فعال در اینترنت اطلاعات زیادی در مورد ما دارند. اینکه چه سلیقه‌ای داریم، حیوان خانگی ما چیست، در کجا زندگی می‌کنیم و حتی اطلاعات کارت‌های بانکی ما در اختیار آنها است. در حال حاضر می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا بخشی از آسایش خود را فدای حریم خصوصی کنیم یا اینکه به خاطر آسایش بیشتر، اطلاعاتی در مورد زنگی‌مان به شرکت‌ها بدهیم.

به مرور زمان اطلاعاتی که در اینترنت از ما ثبت می‌شود، بیشتر خواهد شد. در واقع اینترنت بهتر از همیشه ما را خواهد شناخت. حتی عادت‌های ما را خواهند فهمید. حتی الان هم درآمدهای میلیارد دلاری شرکت‌هایی مثل آمازون با ثبت و شکار داده‌های شخصی مردم به دست می‌آید. این آینده کمی آشنا است ولی در عین حال ترسناک به نظر می‌رسد.

داشتن این اطلاعات روی نحوه فروش و بازاریابی محصولات هم تاثیرات عمده‌ای می‌گذارد. حتما متوجه شده‌اید که این روزها تبلیغات اینترنتی بیشتر شبیه به سلایق و خواسته‌های شما هستند.

انقلابی در داده‌های مرتبط با سلامتی

حتما نشانه‌هایی از انقلاب در داده‌های مربوط به سلامتی را دیده‌اید. به وجود دیوایس‌های پوشیدنی، هر لحظه می‌توانید از شرایط بدن خود اطلاع پیدا کنید و توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی خود دریافت کنید. بیودیتا یا داده‌های مرتبط با شرایط زیستی شما فرصت‌ فراوانی برای توسعه دارد. شاید در آینده‌ای نزدیک این داده‌ها بتواند از بیماری‌ها پیشگیری کند و دسترسی به خدمات پزشکی را سریع‌تر کند.

در واقع در آینده اینترنت هم زندگی روزمره تحت تاثیر بیودیتا خواهد بود و هم شرایط بیماری، سلامتی و دسترسی به پزشک.

 

اینترنت 10G؛ آیا به این زودی‌ها امکان‌پذیر است؟

 

 

اینترنت 10G آینده  ناگزیر اینترنت است. این پلتفرم فناوری سرعت اینترنت خانگی را به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه می‌‌رساند یعنی ده برابر بیشتر از سرعت فعلی. با وجود تغییراتی که برای نحوه زندگی، یادگیری، کار و بازی کردن ما در آینده اینترنت وجود دارد، پلتفرم 10G می‌توند پاسخگوی نیازهای جدید بشر باشد.

دستیابی به سرعت ۱۰ گیگابیت

رسیدن به این سرعت‌ها نیازمند ابداعات جدید است. برای راه‌اندازی آن باید عملکرد شبکه‌های موجود را بهبود بخشید بدون اینکه لازم باشد زیربناهای قدیمی به‌روزرسانی شوند.

اینترنت اشیا نیز در سال‌های اخیر گسترش قابل توجهی داشته است. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تعداد دیوایس‌های اینترنت اشیا در کل دنیا تا سال ۲۰۲۵ به ۲۲ میلیارد دیوایس می‌رسد. در واقع هر کسی سه دیوایس خواهد داشت یعنی سه برابر آن چیزی که اکنون وجود دارد. البته این رشد قابل توجه، خطرات امنیتی را بیشتر خواهد کرد بنابراین کاربران نسبت به تهدید‌ها آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

 

آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

 

منابع: ncta و popularmechanics

 

جمع بندی:

آینده اینترنت شاید به دقت قابل پیش‌بینی نباشد اما تا حدودی با توجه به روندی که تا به حال داشته می‌توان آن را تصور کرد. آینده‌ پژوهی به معنای بررسی احتمالات و تصویر کردن آینده‌ای است که ممکن است دیر یا زود در انتظارمان باشد. پیش‌بینی آینده اینترنت شاید در نگاه اول کار مهمی نباشد ولی برای کسب‌وکارها ضروری است. فقط با پیش‌بینی آینده است که می‌تواند کسب‌وکاری ماندگار و پرسود داشت.

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات