فین تک و نقش تکنولوژی‌های مرتبط با آن در آینده امور مالی

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 26 شهریور، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: عظیم ربیع زاده

فین تک و نقش تکنولوژی‌های مرتبط با آن در آینده امور مالی

 

فین تک یا تکنولوژی مالی به تکنولوژی‌های جدیدی گفته می‌شود که در جهت بهبود و خودکارسازی خدمات مالی استفاده می‌شوند. فین تک را می توان آینده‌ی بازار جهانی دانست. فرقی نمی‌کند که مشغول خرید و فروش بیت کوین باشید یا یک موسسه بزرگ اعتباری را اداره  کنید، شما باید فین تک و کارآیی آن را بشناسید. برای آشنایی بهتر با این تکنولوژی با ما همراه باشید.

 

فین تک چیست؟

 

فین تک چیست

 

فین تک به انواع نوآوری در روش‌های پرداخت و امور مالی گفته می‌شود که از ابداع پول دیجیتال تا انواع سیستم‌های پرداخت را شامل می‌شود. بعد از ظهور انقلابی اینترنت و گسترش کاربرد دستگاه‌های موبایل هوشمند، تکنولوژی مالی رشدی انفجاری داشته و فین تک، که تا قبل از این فقط به موسسات مالی پیشرفته مرتبط بود، اکنون شامل ابداعات تکنولوژیک فراوانی است که امور مالی شخصی و تجاری زیادی را پوشش می‌دهد. امروزه  کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط زیادی نیز در آن شروع به فعالیت کرده‌اند. فین تک در حال حاضر برای مجموعه‌ای از فعالیت‌های مالی، مانند انتقال پول، واریز یک چک با موبایل، موارد مرتبط با اعتبار بانکی، تامین مالی برای راه‌اندازی یک استارت‌آ، یا مدیریت سرمایه‌گذاری بدون کمک فرد دیگر استفاده می‌شود.

 

فین تک چگونه کار می‌کند

 

کاربردهای فین تک

 

معروف‌ترین استارت‌آپ‌های فین تک در یک ویژگی اشتراک دارند: آنها برای تهدید، به چالش کشیدن، و در نهایت جایگزینی خدمات مالی سنتی با خدماتی سریع‌تر و بهتر به وجود آمده‌اند. برای مثال یک موسسه اعتباری تصمیم می‌گیرد تا قواعد خدمات بانکی را با ارائه وام‌های کوتاه مدت و فوری دور بزند. این موسسه برنامه ریزی می‌کند تا به افرادی که اعتبار بانکی بسیار ضعیفی دارند یا اصلا اعتبار بانکی ندارند نیز وام بدهد. این مثال در حال‌حاضر توسط شرکت بتر مورتگیج (Better Mortgage) عملی شده است. این شرکت با ارائه خدمات کاملا دیجیتال برای متقاضیان وام، روش‌های سنتی این کار را دور زده و روش بسیار راحت‌تری ارائه می‌کند.

شرکت گرین اسکای (GreenSky) نیز به دنبال پیوند دادن کسانی که وام تعمیر خانه می‌گیرند با بانک‌ها است و به مشتریان خود امکان دریافت وام بدون حق‌الزحمه می‌دهد. اپلیکیشنی به نام تالا (Tala) نیز سعی می‌کند به مشتریانی که اعتبار بانکی ضعیفی دارند وام‌های کوچک ارائه دهد. این اپلیکیشن با پردازش اطلاعات پرداخت مشتریان در موبایل آن‌ها و همچنین برخی اطلاعات به ظاهر بی‌ربط مثل بازی‌هایی که روی گوشی نصب کرده‌اند به مشتریان اعتبار می‌دهد. اپلیکیشن تالا سعی می‌کند به این مشتریان گزینه‌های بهتری از بانک‌های محلی و موسسات مالی کوچک ارائه دهد. به طور خلاصه اگر جنبه‌ی مالی زندگی مالی شما بسیار ناخوشایند است، یا با شکست مواجه شده، احتمالا فین تک راه حلی برای شما دارد.

 

زمینه‌های پیشرفت فین تک

 

آینده‌ی فین تک

 

آینده امور مالی در گرو استفاده از فناوری‌های مالی است. بعضی از فعال‌ترین زمینه‌هایی که فین تک در آن‌ها در حال توسعه و پیشرفت است، شامل موارد زیر می‌شود:

 

نمونه‌های فین تک: این ابزارها آینده خدمات مالی را شکل می‌دهند!

 

فین تک و آینده ی اقتصاد

 

در ادامه به معرفی بعضی از کاربردی‌ترین جنبه‌های فین تک می‌پردازیم. نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تکنولوژی مالی امروزه در زمینه‌های مجزا و مختلفی دسته بندی می‌شوند:

پلتفرم‌های تامین مالی جمعی

شرکت‌هایی مثل کیک‌استارتر، پاترئون و گوفاندمی، نمایانگر  نفوذ و توان فین تک بیرون از نظام بانکی سنتی هستند. پلتفرم‌های تامین مالی جمعی به کاربران امکان می‌دهند از طریق موبایل یا کامپیوتر خود اقدام به ارسال یا دریافت پول کنند. آنها همچنین به افراد و کسب و کارها اجازه می‌دهند تامین مالی خود را به شکل جمعی و از طریق مشارکت افراد دیگر انجام دهند. در حال حاضر بعضی از استارت‌آپ‌های ایرانی نیز وارد این حوزه از فعالیت‌های تکنولوژی مالی شده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به یوفاند، فاندوران، و کارن‌کراد اشاره کرد. حالا دیگر به جای رفتن به یک بانک سنتی و ارائه تقاضانامه وام، می‌توان برای پشتیبانی از یک پروژه یا شرکت مستقیما به سرمایه‌گذاران مراجعه کرد. از آنجا که کاربرد این اپلیکیشن‌ها گستره وسیعی از تامین مالی خانوادگی تا تامین مالی ملی را شامل می‌شود، تعداد پلتفرم‌های تامین مالی در سال‌های گذشته به چند برابر رسیده است.

بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین بهترین نمونه‌های فین تک در عمل هستند. صرافی‌های ارز دیجیتال مثل کوین‌بیس و جمینی کاربران را به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین و لایت‌کوین وصل می‌کنند. علاوه بر ارزهای دیجیتال، خدمات بلاک‌چین نیز برای کاهش تقلب و دستکاری اطلاعات کاربرد دارند. ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند طوفان بزرگی در زمینه سرمایه‌گذاری و تکنولوژی‌های مالی به راه بیاندازند. بسیاری معتقدند آینده تکنولوژی‌ مالی به صورت کلی به این دستاوردها وابسته است.

پرداخت‌های موبایلی

د ر حال حاضر همه ی ما یک تلفن هوشمند داریم و معمولا از برنامه‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کنیم. در سال‌های اخیر بازار پرداخت‌های موبایلی به راحتی از سقف چند تریلیون دلار عبور کرده است. با استفاده از تکنولوژی‌های پیچیده، هر روز به تعداد اپلیکیشن‌هایی که خدمات پرداخت را انجام می‌دهند، افزوده می‌شود. نمونه‌های داخلی زیادی از اپلیکیشن‌های پرداخت بانکی راه‌اندازی شده و مورد استقبال عمومی قرار گرفته است. تاپ، آپ، 724، ایوا و دیجی‌پی از جمله نمونه‌های داخلی این دسته از اپلیکیشن‌های فین تک محسوب می‌شوند.

بیمه

یکی دیگر از زمینه‌های مهم فعالیت فین تک، خدمات بیمه است. در حقیقت اپلیکیشن‌های بیمه برای این راه‌اندازی شده‌اند که همه چیز از بیمه خودرو تا بیمه منزل و محافظت از اطلاعات را به صورت آنلاین انجام بدهند. استارت‌آپ‌های مرتبط با بیمه در سطح جهانی در حال رشد هستند و رشد به نسبت خوبی در جذب سرمایه جهانی داشته‌اند. در حال حاضر بعضی از اپلیکیشن‌های پرداخت ایرانی که چندین کارکرد دارند، خدمات بیمه نیز ارائه می‌دهند. همچنین چندین شرکت ثبت و قرارداد بیمه وجود دارند که به مشتریان امکان می‌دهند از راه دور هزینه خدمات بیمه خود را پرداخت کنند.

روبات‌های پیشنهاددهنده و اپلیکیشن‌های معامله سهام

روبات‌های پیشنهاد دهنده با استفاده از الگوریتم‌های کامپیوتری جریان بازار را زیر نظر می‌گیرند. این کار باعث به هم ریختن حوزه مدیریت سرمایه‌گذاری شده‌ و به شکل قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش داده است. بعد از ظهور تجهیزات فنی جدید که امکان رصد 24 ساعته قیمت را دارند، موسسات مالی خودشان را با ارائه خدمات روبات‌های پیشنهاد دهنده مطابقت داده‌اند. یکی دیگر از نمونه‌های پیشرفت گسترده فین تک را می‌توان اپلیکیشن‌های معامله سهام در نظر گرفت. با وجود اینکه در گذشته سهام‌داران باید برای خریدن سهام در سالن بورس حاضر می‌شدند و درخواستشان را ارائه می‌دادند، امروز می‌توانند به سادگی با استفاده از ابزارهای معامله سهام، ظرف چند ثانیه با استفاده از موبایل این کار را انجام بدهند. این موضوع بدون شک نشان می‌دهد که امور مالی در آینده تا چه حد دست‌خوش تغییر خواهد بود.

 

فناوری مالی

 

منبع

 

جمع بندی:

فین تک یا فناوری مالی شامل ابزارهای جدید فنی می‌شود که روش‌های پرداخت و دریافت پول را تغییر می‌دهند. این فناوری‌ها شامل مجموعه گسترده‌ای از خدمات می شود. از پرداخت هزینه‌های مختلف تاکسی و رستوران و هتل گرفته تا انواع ارزهای دیجیتال، خدمات بانکی و بیمه و مشاوره سرمایه‌گذاری همه در دسته ی تکنولوژی فین تک جای می گیرد. این حوزه با هدف تغییر امور مالی در آینده تعریف شده و در آن سعی می‌شود راهکارهای جایگزین برای روش پرداخت بانکی سنتی ارائه شود. به این ترتیب می‌توان گفت این فناوری به آینده خدمات مالی توجه داشته و قصد دگرگونی آن را دارد. در حال حاضر فین تک شامل حوزه‌های متنوع و بسیار گوناگونی می‌شود. این خدمات از پردازش امور بانکی مثل پرداخت از طریق موبایل، تا انواع کیف‌پول‌های ارز دیجیتال و صرافی‌های ناتمرکز را در بر می‌گیرد. با استفاده از فناوری مالی امکان افزایش امنیت در تراکنش‌ها وجود دارد. همچنین از این فناوری برای افزایش امنیت در سیستم‌های بانکی سنتی نیز استفاده می‌شود. در مجموع امروزه فناوری مالی ساحت‌های گوناگون زندگی کاربران را هدف گرفته است. در حقیقت فین تک با خودکارسازی و دیجیتال کردن امور مالی، بسیاری از ناخوشایندی‌ها و مشکلاتی که در رویه‌های معمول مالی وجود دارند را برطرف کرده و بهبود می‌بخشد.

برچسب ها:

عظیم ربیع زاده

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات