استخراج بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 19 خرداد، 1400 تاریخ آپدیت: 24 مهر، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

استخراج بیت کوین چطور انجام می‌شود؟

 

آیا تا به حال در مورد بیت کوین یا سایر رمزارزها چیزی شنیده‌اید؟ به احتمال زیاد خبرهای زیادی در مورد آن شنیده‌اید. به خصوص این روزها که قیمت آن لحظه به لحظه تغییر می‌کند و خبرهای داغ آن هر ساعت روی سایت‌های معتبر قرار می‌گیرد. اما تا به حال فکر کرده‌اید که این ارزهای دیجیتال چگونه استخراج می‌شوند؟ ماینر بیت کوین چیست یا مزرعه بیت کوین چیست ؟ چرا ارزش بیتکوین افزایش پیدا می‌کند؟ اگر در مورد این موضوع کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید بدانید استخراج بیت کوین چیست و چرا ماینرها روز به روز ثروتمندتر می‌شوند، با من در عظیم مدیا و مقاله آموزش بیت کوین همراه باشید.

 

بیت کوین چگونه استخراج می‌شود؟  

 

مزرعه استخراج بیت کوین | بیت کوین چیست

 

بیت‌کوین در مزرعه استخراج بیت کوین به دست می‌آید. در واقع بیت کوین پاداش کشف معماهای هش است و ماینرها در ازای حدس پاسخ معماها، بیت کوین دریافت می‌کنند. علاوه بر بیت کوین تعداد زیادی ارز دیجیتال دیگر هم وجود دارد که هر یک ارزش مخصوص به خود را دارند و روز به روز به ارزش آن‌ها افزوده می‌شود. البته همیشه هم لازم نیست برای داشتن رمزارزها ماینر باشید؛ زیرا رمزارزها در صرافی‌ها و مکان‌هایی که به مبادله ارزهای دیجیتال می‌پردازند فروخته می‌شوند. با توجه به ارزشی که ارزهای دیجیتال کسب کرده‌اند، این مبادلات حتی در حد میلی بیت کوین و ساتوشی هم انجام می‌شود.

به غیر از استخراج، روش‌های دیگری هم برای کسب درآمد از بیت کوین وجود دارد. مثلا برخی از ماینرها به عنوان حسابرس هم کار می‌کنند و حقوق می‌گیرند. آنها اعتبار و قانونی بودن معاملات بیت کوین را بررسی می‌کنند تا صداقت و درستی آن‌ها را تایید کنند. زیرا گاهی اوقات برخی از دارندگان ارز دیجیتال، کپی توکن‌های دیجیتال را می‌سازند و علاوه بر حفظ نسخه اصلی، نسخه تقلبی را معامله می‌کنند. 

بگذارید یک مثال ساده بزنیم:

مثلا فرض کنید که شما یک اسکناس 50 هزار تومانی واقعی و یک نمونه قلبی با همان شماره دارید. زمانی که می‌خواهید هر دوی آن‌ها را خرج کنید، اگر طرف شما زرنگ باشد، با یک نگاه پی به شماره یکسان دو اسکناس می‌برد و شما لو می‌روید. کاری که یک استخراج‌کننده بیت کوین انجام می‌دهد دقیقا به همین صورت است. این افراد تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند و مطمئن می‌شوند که کاربران سعی نکرده‌اند به طور غیر قانونی یک بیت کوین را دو بار خرج کنند. البته این مثال خیلی ساده‌ای است و همه چیز به این آسانی نیست.

کاری که ماینرها انجام می‌دهند، این است که تراکنش‌های بیت کوین به ارزش 1 مگابایت را که به عنوان "بلاک" شناخته می‌شود تأیید می‌کنند و بابت این موضوع جایزه دریافت می‌کنند. اما همیشه هم این پاداش پرداخت نمی‌شود. زیرا 1 مگابایت تراکنش از نظر تئوری می‌تواند به اندازه یک معامله کوچک یا چندین هزار معامله باشد. در واقع به این موضوع بستگی دارد که تراکنش‌ها چه مقدار داده را به خود اختصاص می‌دهند.

دو شرط برای کسب بیت کوین

به طور کلی دو شرط برای کسب بیت کوین وجود دارد:

  1. اولا باید معاملات 1 مگابایتی را تأیید کنید. این بخش آسان کار است.
  2. دوما باید اولین ماینری باشید که به یک جواب صحیح یا نزدیکترین پاسخ به مسئله عددی یا همان معمای هش می‌رسید. این فرایند به اثبات کار یا  proof of work نیز شناخته می‌شود و تا حدی به شانس ربط دارد.

خبر خوبی که برای شما داریم این است که هیچ مسئله ریاضی یا محاسبات پیشرفته‌ای در کار نیست. شاید شنیده باشید که ماینرها در حال حل مسائل دشوار ریاضی هستند؛ اما اصلا اینطور نیست. ماینرها تلاش می‌کنند به یک عدد هگزادسیمال 64 رقمی "هش" برسند؛ که این عدد باید کمتر یا برابر با هش هدف باشد. این موضوع بر اساس حدس و گمان است و خیلی ارتباطی به هوش ندارد.

اما خبر بد این است که این کار اصلا آسان نیست و اتفاقا خیلی هم دشوار است. استخراج‌کنندگان به قدرت محاسباتی زیادی برای حل مسئله نیاز دارند. برای اینکه استخراج موفقیت‌آمیزی داشته باشند، به "نرخ هش" بالایی نیاز دارند که بر حسب مگاهش در ثانیه (MH / s)، گیگاهش در ثانیه (GH / s) و تراهش در ثانیه (TH / s) اندازه‌گیری می‌شود. این تعداد هش خیلی زیاد است. اگر می‌خواهید مقدار بیت کوینی که از دکل استخراج شما له دست می‌آید را تخمین بزنید، می‌توانید از سایت‌های مختلفی مثل Cryptocompare کمک بگیرید.

سیستم استخراج و گردش بیت کوین

 

استخراج ارز دیجیتال

 

استخراج علاوه بر اینکه جیب ماینرها را پر می‌کند و از اکوسیستم بیت کوین پشتیبانی می‌کند، هدف حیاتی دیگری هم در خود دارد: این روش تنها راه آزاد کردن ارزهای رمزنگاری شده جدید است. به عبارت دیگر ماینرها در اصل این ارزها را "ضرب" می‌کنند؛ درست مانند سکه‌های قدیم! به عنوان مثال از نوامبر 2020، حدود 18.5 میلیون بیت کوین در گردش بوده است. به غیر از بیت کوین‌ های ضرب شده از طریق بلوک ژنتیک (اولین بلوکی که توسط بنیانگذار بیت کوین، Satoshi Nakamoto ایجاد شد)، سایر بیتکوین‌ها به وسیله ماینرها به وجود آمده‌اند.

البته باید این را هم بدانید که سرانجام زمانی فرا می‌رسد که استخراج بیت کوین به پایان می‌رسد. واقعیت این است که به طور کلی 21 میلیون بیت کوین‌وجود دارد و استخراج می‌شود. البته به دلیل اینکه میزان و سرعت استخراج بیت کوین با گذشت زمان کاهش می‌یابد، بیت کوین نهایی تا قبل از سال 2140 منتشر نمی‌شود.

 

یک ماینر چقدر درآمد دارد؟

 

درآمد یک ماینر بیت کوین | بیت کوین چیست

 

جالب است بدانید که پاداش استخراج بیت کوین در هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد. اولین بیت کوین در سال 2009 استخراج شد و ماینرها با استخراج یک بلاک، 50 BTC به دست می‌آوردند. این مقدار در سال 2012 به 25 BTC در هر بلاک کاهش یافت. سپس تا سال 2016 به 12.5 BTC و در 11 مه 2020 به 6.25 BTC رسید. قیمت بیت کوین در نوامبر سال 2020 حدودا 17900 دلار برای هر بیت کوین بود. به این معنی که با تکمیل یک بلوک، 111،875 دلار به دست می‌آمد. اما در هر حال حاضر قیمت بیت کوین شاهد تغییرات زیادی بوده است. اگر دوست دارید در این رابطه اطلاعاتی به دست بیاورید، می‌توانید تعداد بلوک‌های استخراج شده را از سایت بلاک چین ببینید.

این را هم در نظر بگیرید که ماینرها باید هزینه‌های مرتبط با تجهیزات گران‌قیمت - برای بالا بردن شانس در حل مسئله هش - را پرداخت کنند. علاوه بر این به مقدار قابل توجهی نیروی الکتریکی هم نیاز دارند. به همین خاطر بسیاری از افراد می‌گویند که استخراج بیت کوین برای اکثر ماینرها منفعت زیادی ندارد. سایت Cryptocompare در این زمینه یک ماشین حساب مفید ارائه می‌دهد. این ماشین حساب به شما امکان می‌دهد اعدادی مانند سرعت هش و هزینه برق خود را برای تخمین هزینه‌ها و سود نهایی مشخص کنید. البته از آنجایی که ارزش بیتکوین روز به روز بیشتر می‌شود، گاها این استخراج منافع زیادی خواهد داشت. تا جایی که طبق گفته سایت کوین تلگراف، ماینرها در هر ساعت 4 میلیون دلار درآمد دارند.

 

چه تجهیزاتی برای استخراج بیت کوین لازم داریم؟

 

دستگاه بیت کوین چیست

 

اما دستگاه بیت کوین چیست و چه تجهیزاتی برای به دست آوردن آن لازم داریم؟ ماینرها در همان اوایل می‌توانستند بیت کوین را در خانه و با رایانه معمولی استخراج کنند. اما در حال حاضر چنین چیزی امکان ندارد. دلیل آن هم دشواری استخراج بیت کوین است که با گذشت زمان هم بیشتر و بیشتر می‌شود.

ماینرها در سال‌های اولیه استخراج، به قدرت محاسباتی کمتری احتیاج داشتند. قدرت محاسباتی کمتر به معنی سطح دشواری پایین‌تر است. اما زمانی که قدرت محاسباتی بیشتری برای استخراج بیت کوین داشته باشیم، سطح دشواری استخراج هم افزایش پیدا می‌کند تا تولید بلوک با سرعت پایدار حفظ شود. در زمان راه‌اندازی بیت کوین در سال 2009، سطح دشواری اولیه یک بود. برای اینکه سختی و دشواری قدرت محاسباتی را درک کنید، باید بدانید که این سطح از نوامبر 2019 به بیش از 13 تریلیون رسیده است.

به همین دلیل ماینرها برای استخراج رقابتی، روی تجهیزات رایانه‌ای قدرتمند مانند GPU (واحد پردازش گرافیک) یا مدار مجتمع مخصوص برنامه (ASIC) سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی از استخراج‌کنندگان - به ویژه استخراج‌کنندگان Ethereum – از کارت‌های گرافیکی جداگانه (GPU) به عنوان راهی کم‌هزینه برای هموار کردن عملیات استخراج استفاده می‌کنند.

 

اما دشواری استخراج بیت کوین چیست ؟

شاید باز هم رسیدن به درک درستی از استخراج بیت کوین سخت باشد. برای اینکه موضوع را متوجه بشوید یک مثال ساده‌ می‌زنیم:

تصور کنید یک فرد به عددی بین 1 - 100 فکر می‌کند و آن را روی یک کاغذ می‌نویسد. سپس از سه نفر از دوستان خود می‌خواهد که حدس خود را در مورد عدد انتخابی بیان کنند. این دوستان لازم نیست تعداد دقیق را حدس بزنند. فقط باید یک عدد کوچک‌تر یا برابر با عدد انتخابی فرد را حدس بزنند. البته فرصت زیادی هم برای حدس زدن ندارند.

مثلا فرد موردنظر به عدد 19 فکر می‌کند. اگر دوست "الف" عدد 21 را حدس بزند، به دلیل بزرگ‌تر بودن عدد 21 نسبت به عدد 19، می‌بازد. همچنین اگر دوست "ب" عدد 16 و دوست "ث" عدد 12 را حدس بزنند، هر دو نظر صحیح خواهد بود. باید این را بدانید که دوست "ب" هیچ مزیتی نسبت به "ث" ندارد؛ حتی اگر عدد 18 که خیلی نزدیک‌تر بود را انتخاب کند. حالا تصور کنید که فرد موردنظر سوال "حدس بزنید به چه شماره‌ای فکر می‌کنم؟" را مطرح کند و نه تنها از سه دوست خود، بلکه از میلیون‌ها ماینر احتمالی این سوال را بپرسد. همچنین حدس موردنظر از بین اعداد 1 – 100 انتخاب شود و عددی 64 رقمی باشد. حالا متوجه شدید که حدس جواب درست چقدر سخت است؟

اگر افراد "ب" و "ث" هر دو به طور همزمان جواب دهند، قیاس ELI5 خراب می‌شود. پاسخ‌های همزمان به طور مکرر اتفاق می‌افتند؛ اما در پایان روز فقط یک پاسخ برنده وجود دارد. هنگامی که چندین پاسخ همزمان که برابر یا کمتر از عدد موردنظر است، ارائه می‌شود، شبکه بیت کوین با توجه به اکثریت - یعنی 51٪ - تصمیم می‌گیرد. درست است که ماینر کار خود را انجام داده است یا به عبارت دیگر معاملات را تأیید می‌کند. اما این بلوک از دست رفته محسوب می‌شود و به یک بلاک یتیم (orphan block) تبدیل می‌شود. بلاک‌های یتیم به زنجیره بلوک اضافه نمی‌شوند و ماینرهایی که مشکل هش را با موفقیت حل می‌کنند اما معاملات را تأیید نکرده‌اند، پاداش بیت کوین دریافت نمی‌کنند.

عدد هگزادسیمال 64 رقمی بیتکوین چیست ؟

در اینجا مثالی از چنین عددی آورده‌ایم:

000000000000000005757fcc708cf0130d95e27c5819203e9f967ac56e4df598ee

عدد بالا 64 رقمی است. شاید درک آن آسان باشد؛ ولی همانطور که می‌بینید این رقم نه فقط از اعداد، بلکه از حروف الفبا نیز تشکیل شده است. چرا؟

برای درک وجود حروف در وسط اعداد باید کلمه "هگزادسیمال" را باز کنیم. 

همانطور که می‌دانید، در اعداد از سیستم "اعشاری" استفاده می‌کنیم که پایه آن 10 است؛ اما "هگزادسیمال" به معنی پایه 16 است؛ اما چون سیستم عددی ما فقط 10 روش نمایش اعداد (صفر تا نه) را ارائه می‌دهد، باید حروف را هم در این عدد وارد کنیم. به خصوص حروف a ،b ،c ،d ،e و f.

با این اوصاف اصلا لازم نیست بترسید! زیرا برای استخراج بیت کوین نیازی به محاسبه کل مقدار شماره 64 رقمی (هش) ندارید. تاکید می‌کنیم! نیازی به محاسبه مقدار کل یک هش نیست.

"اعداد هگزادسیمال 64 رقمی" با استخراج بیت کوین چه ارتباطی دارد؟

قیاس ELI5 را به یاد دارید، همان زمانی که در مورد عدد 19 و حدس‌های افراد "الف" و "ب" صحبت کردیم. در اصطلاح استخراج بیت کوین به آن عدد استعاری نامعلوم، هش هدف گفته می‌شود.

کار ماینرها با آن کامپیوترهای عظیم و ده‌ها فن خنک‌کننده هم همین است. حدس زدن هش هدف! ماینرها این حدس‌ها را تا جایی که می‌توانند با تولید تصادفی nonces در سریع‌ترین زمان ممکن می‌گیرند. nonce مخفف "عددی است که فقط یک بار استفاده می شود" - number only used once - و کلید تولید این اعداد هگزادسیمال 64 بیتی است که مدام درباره آن صحبت می‌کنیم.

nonce در استخراج بیت کوین اندازه 32 بیت است: بسیار کوچک‌تر از هش که 256 بیت است. اولین ماینری که nonce کمتر یا برابر با هش هدف را تولید می‌کند، برای تکمیل آن بلاک اعتبار دریافت می کند و جایزه 6.25 BTC را می‌گیرد.

چگونه می‌توانیم هش هدف را حدس بزنیم؟

 

حدس هش هدف | بیت کوین چیست

 

همه هش‌های هدف با صفر شروع می‌شوند: حداقل هشت صفر و حداکثر 63 صفر.

هیچ حداقلی برای هدف وجود ندارد، اما حداکثر هدف تعیین شده توسط پروتکل بیت کوین وجود دارد.  در تصویر بالا چند نمونه از هش‌های تصادفی و معیارهای موفقیت ماینر آورده شده است.

چگونه شانس خود را برای حدس هش بالا ببرم؟

راه اول این است که یک دستگاه قوی برای استخراج بیت کوین تهیه کنید یا به استخر استخراج بپیوندید. استخر استخراج گروهی از استخراج‌کنندگان بیت کوین هستند که قدرت محاسباتی خود را با هم ترکیب می‌کنند و بیت کوین استخراج شده را بین یکدیگر تقسیم می‌کنند. استخرهای استخراج مانند دسته کلوپ‌های Powerball هستند که اعضای آن به طور دسته جمعی بلیط‌های قرعه‌کشی را خریداری می‌کنند و بعدا برد خود را به صورت توافقی به اشتراک می‌گذارند. تعداد بلوک‌هایی که در استخرها استخراج می‌شوند، بیشتر از بیت کوین‌های منفردی است که ماینرها شخصا استخراج می‌کنند.

استخراج بیت کوین به معنای واقعی کلمه یک بازی با اعداد است. نمی‌توان الگو را به راحتی حدس زد یا براساس هش‌های قبلی پیش‌بینی کرد. سطح دشواری آخرین بلوک در زمان نوشتن این مقاله (ژانویه 2021) حدودا 17.59 تریلیون است. به این معنی که احتمال تولید هرگونه هش از سوی هر یک از سازمان‌های دیگر یک در 17.59 تریلیون است. اگر شما شخصا این کار را انجام می‌دهید، حتی اگر از یک دکل استخراج فوق‌العاده قدرتمند هم استفاده کنید، احتمال به دست آوردن پاداش بسیار اندک خواهد بود.

ساده‌ترین راه برای به دست آوردن بیت کوین، خرید آن در معاملات است که البته نیاز به پول زیادی دارد. اما می‌توان آن را در مقیاس‌های میلی بیت کوین و ساتوشی هم خریداری کرد.

 

نکات کلیدی

1. پر کردن جیب ماینرها

2. پشتیبانی از اکوسیستم بیت کوین

3. آزاد کردن ارز رمزنگاری شده جدید است.

 

منابع:

investopedia|newsround|benzinga

 

سوالات متداول

استخراج یک بیت کوین صرف نظر از تعداد استخراج‌کنندگان 10 دقیقه طول می‌کشد. استخراج یک بیت کوین با استفاده از متوسط مصرف برق تأمین شده توسط ماینرهای ASIC، 72000 GW (یا 72 تراوات)، به 600 ثانیه یا 1 دقیقه زمان نیاز دارد.

استخراج بیت کوین در ابتدا با استفاده از لپ‌تاپ و دسکتاپ امکان‌پذیر بوده است؛ اما با ظهور نرم‌افزار Application Specific Integrated Circuit  (ASIC) که به طور خاص برای استخراج بیت کوین ایجاد شده است، استخراج با دستگاه‌ها و تجهیزات قوی انجام می‌شود. در طول زمان استخراج بیت کوین با مشکل روبه‌رو شده است و برای این کار به تجهیزات زیادی احتیاج دارید.

تعدادی نرم‌افزار رایگان برای این کار وجود دارد. اما نمی‌توان به طور قطع از این روش‌ها برای استخراج بیت کوین استفاده کرد. مثلا EasyMiner، یکی از برنامه‌های مبتنی بر GUI برای ویندوز، لینوکس و اندروید است. کار با این برنامه آسان است و می‌توان از آن برای استخراج بیت کوین استفاده کرد.

هزینه استخراج هر بیت کوین، 8206.64 دلار است. البته ماینرها می‌گویند که این هزینه با توجه به مکان استخراج بیت کوین، بین 5000 تا 8500 دلار خواهد بود.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط