جانسون اند جانسون و تحول دیجیتال در بزرگترین شرکت داروسازی جهان

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 26 تیر، 1400 تاریخ آپدیت: 01 آبان، 1401 نویسنده: نسرین نجفی پور

جانسون اند جانسون و تحول دیجیتال در بزرگترین شرکت داروسازی جهان

 

احتمالا شما هم با محصولات بهداشتی برند جانسون اند جانسون آشنا هستید و تجربه استفاده از آن را دارید. آیا می‌دانستید که این کمپانی بزرگ‌ترین شرکت داروسازی در دنیا است؟ این کمپانی در طول عمر 130 ساله خود همواره پیشرو بوده است و توسعه دیجیتال را جدی گرفته است. در این مقاله به بررسی تحول دیجیتال جانسون اند جانسون می‌پردازیم تا ببینیم که این کمپانی به چه شکل خود را به روز کرده است و بقای خود را در دنیای دیجیتال تضمین کرده است. با من در عظیم مدیا همراه باشید تا روند تحول دیجیتال johnson and Johnson (J&J) را بشناسیم.


 

اهمیت تحول دیجیتال در صنعت پزشکی و تولید دارو

 

اهمیت تحول دیجیتال در صنعت | جانسون اند جانسون

 

صنایع مختلف از پیشرفت تکنولوژی استفاده می‌کنند و کسب و کار خود را متحول می‌کنند. اما پذیرش این فرصت برای تخصص‌ پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی کمی کندتر است. البته اینطور نیست که تحول دیجیتال برای شرکت‌های مراقبت بهداشتی و تولید دارو یک تهدید محسوب شود؛ بلکه فرصت‌های بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کند تا شکاف‌ها و موانع قابل توجهی را از میان بردارند.

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، تحولات دیجیتال در مراقبت‌های بهداشتی نسبت به سایر صنایع عقب‌تر مانده است، اما بسیاری از شرکت‌های داروسازی در حال تلاش برای پیاده سازی تحول دیجیتال هستند تا بتوانند ارزش‌های بیشتری برای بیماران به وجود بیاورند و فرصت‌های موجود را از آنِ خود کنند. جانسون اند جانسون یکی از این شرکت‌ها است. در ادامه با تاریخچه و مراحل تحول دیجیتال این کمپانی بیشتر آشنا می‌شویم. با من همراه باشید.

 

معرفی و تاریخچه شرکت جانسون اند جانسون

 

تاریخچه شرکت جانسون اند جانسون

 

شرکت johnson & Johnson فعالیت خود را از سال 1886 و با تولید دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بسته‌بندی کالاهای مصرفی شروع کرد. در حال حاضر از نظر درآمدی جزء 36 شرکت برتر در ایالات متحده محسوب می‌شود و یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان است. این کمپانی یکی از دو شرکت در ایلات متحده است که درجه اعتبار برتر AAA را دریافت کرده است.

250 شرکت مختلف در 60 کشور دنیا زیرنظر این کمپانی فعالیت می‌کنند و محصولات جانسون اند جانسون به 175 کشور در جهان فروخته می‌شود. موفقیت‌های مالی این شرکت به حدی است که تنها در سال 2020، معادل 82.6 میلیارد دلار فروش در سراسر جهان داشته است. محصولات شناخته شده این شرکت بانداژ Band-Aid، داروهای Tylenol، محصولات Johnson's Baby، محصولات پوستی و زیبایی Neutrogena و لنزهای تماسی و تمیزکننده صورت هستند. بخش دارویی این شرکت که خیلی هم معروف است، به عنوان Janssen Pharmaceutica شناخته می‌شود.

اما چرا این شرکت قدیمی تا به امروز رشد خود را حفظ کرده است و یکی از بهترین و معتبرترین تولیدکنندگان دارو محسوب می‌شود؟ بله! توجه به تکنولوژی و همگامی با تحولات دیجیتال در دنیا. شرکت داروسازی جانسون اند جانسون در سال‌های اخیر خود را به عنوان یک مبتکر فناوری سلامت معرفی کرده است. نوآوری‌های مهم کمپانی در ادامه بررسی شده‌اند.

 

معرفی اپلیکیشن‌های سلامت و پزشکی به بازار

 

اپلیکیشن‌ های سلامت و پزشکی، محصولات شرکت جانسون اند جانسون

 

استراتژی شرکت جانسون اند جانسون مانند خیلی از شرکت‌های دیگر به صورت سنتی بوده است؛ اما این کمپانی برای حفظ و بقای بیزنس خود به حضور در دنیای تکنولوژی نیاز داشت. به همین دلیل در سال 2013 اولین پورتال موبایل جهانی خود را روانه بازار کرد. این حرکت، اولین حلقه از زنجیره توسعه دیجیتال جانسون اند جانسون بود و باعث پیشرفت فوق‌العاده این برند شد. این پورتال در رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قابل استفاده بود و این شرکت بزرگ دارویی را رسما وارد دنیای آنلاین کرد.

برنامه RA-RA (ارزیابی از راه دور)

RA-RA، یکی از محصولات شرکت جانسون اند جانسون است که برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است. این برنامه از ردیاب‌های پوشیدنی مانند Fitbit برای جمع‌آوری اطلاعات رفتاری و بهداشتی مانند ضربان قلب، مدت زمان خواب و سطح دردهای مفصلی در طول روز استفاده می‌کند. علاوه بر این نشان می‌دهد که میزان داروی مناسب و کافی برای بیماری چقدر است، آیا بیمار رو بهبود است یا حال او بدتر می‌شود!

برنامه One-touch Reveal توسط شرکت جانسون و جانسون

One-touch Reveal هم برنامه دیگری است که به بیماران دیابتی کمک می‌کند تا به راحتی سطح گلوکز خون خود را کنترل کنند. این برنامه با اتصال به گلوکومتر تک لمسی J & J سطح گلوکز بیماران را ردیابی می‌کند و اطلاعات را با پزشکان به اشتراک می‌گذارد. در واقع تحول دیجیتال سازمانی J&J به تولید اپلیکیشن‌های گوشی ختم نشد و این شرکت از تولید محصولات فیزیکی هم برای افزایش درآمد خود استفاده کرد.

برنامه‌ای برای زانودرد

یکی دیگر از برنامه‌های مفیدی که توسط کمپانی جانسون اند جانسون طراحی و ساخته شد، مشاوره‌های جراحی زانو را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کرد. این برنامه در ابتدا چندین سوال در مورد سطح درد می‌پرسید و از نتایج و تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی شده برای ارائه مشاوره درمان شخصی استفاده می‌کرد. داوطلبان جراحی هم می‌توانستند یک برنامه دیگر را دانلود کنند تا به طور تخصصی برای جراحی آماده شوند.

علاوه بر این‌ها شرکت دارویی جانسون اند جانسون برنامه‌های زیر را هم خریداری کرده است:

  1. Oracle Cloud ERP در سال 2019

Oracle ERP یک نرم‌افزار مبتنی بر ابر است که برای اتوماسیون فرآیندهای دفتری و فعالیت‌های روزمره استفاده می‌شود. این مجموعه نرم‌افزار مدیریت کسب و کار شامل مدیریت مالی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت پروژه، حسابداری و خرید است.

2. alva Reputation Intelligence در سال 2019

این برنامه در سال 2009 طراحی و ساخته شده است و یک ابزار برای اندازه‌گیری ادراک و احساس مشتری و تبدیل این اطلاعات به اقدامات کلیدی است. رهبران از این ابزار برای هدایت قیمت سهام، خرید، سرمایه‌گذاری و موارد دیگر استفاده می کنند.

3. Apexanalytix Firststrike در سال 2018

apexanalytix firststrike مجموعه کاملی از نرم‌افزارها است که برای کنترل پرداخت هزینه‌ها، تشخیص و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیش‌بینی نتایج به کسب و کارها کمک می‌کند.

درآمد شرکت جانسون اند جانسون با توسعه و خرید انواع برنامه‌های رایانه‌ای و مخصوص گوشی هوشمند به 100 میلیارد دلار در سال 2019 رسید.

 

طراحی و ساخت ربات‌های جراح در جانسون اند جانسون

 

ربات‌ های جراح شرکت داروسازی جانسون اند جانسون

 

یکی دیگر از اقدامات هیجان‌انگیز J&J، ساخت ربات‌های جراح است. کمپانی‌های J&J و Google Verily در سال 2015 سرمایه‌گذاری مشترکی به نام Verb Surgical انجام دادند و اقدام به ساخت ربات‌هایی با هدف جراحی بهتر و ارزان‌تر کردند. نمونه اولیه ربات Verb’s در سال 2020 آماده شده است و احتمالا در آینده از این ربات‌ها برای انجام جراحی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر متخصصان این حوزه روی این پروژه کار می کنند و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد انقلابی در صنعت پزشکی خواهیم بود.

مدیرعامل Verb Surgical معتقد است که سالانه 10-20 میلیون جراحی انجام می‌شود و تنها 5% از آن‌ها توسط ربات‌ها انجام می‌شوند؛ اما این میزان باید به 75-90% برسد. علاوه بر این جراحی‌هایی که توسط ربات معروف داوینچی انجام می‌شود، توسط جراحان کنترل می‌شود و به نوعی سخت‌افزاری محسوب می‌شود. اما هدف Verb فراتر از سخت‌افزار است و قصد دارد بستری برای جراحی دیجیتال فراهم کند.

به همین دلیل برای رسیدن به این هدف از 5 ستون فناوری مانند:

و مقدار زیادی داده برای کمک تصمیم‌گیری آگاهانه، سریع و دقیق جراح استفاده می‌کند.

جراحی رباتیک ارزش‌های زیادی ایجاد می‌کند:

  1. این پلتفرم از طریق یادگیری و سازگاری مداوم می‌تواند بهترین اطلاعات را در زمان مناسب به جراحان ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند آنچه را که در بیمار می‌بینند تفسیر کنند و توانایی بیشتری برای جراحی‌هایی که قبلا از پس آن برنمی‌آمدند، به دست آورند.
  2. این پلتفرم توانایی دموکراتیک‌سازی جراحی‌ها را دارد. زیرا افراد بیشتری می‌توانند از این نوع جراحی استفاده کنند، بنابراین نتایج بهتر با هزینه‌های کمتری ارائه می‌دهد.
  3. اتصال ربات‌های مختلف از طریق اینترنت روند یادگیری را در بین آن‌ها آسان‌تر می‌کند و مهارت‌ها و توانایی ارائه راهنمایی را بهبود می‌بخشد. جراحی ربایتک ممکن است در دراز مدت خودکار شود و بهره‌وری در مراقبت‌های بهداشتی را افزایش دهد.

اگر دوست دارید نمونه دیگری از توسعه دیجیتال کسب و کارهای سنتی و قدیمی را بشناسید، مقاله تحول دیجیتال نیویورک تایمز را بخوانید. 

 

چشم‌انداز جانسون اند جانسون در آینده

تا حالا ابتکارات و تحولات دیجیتالی این کمپانی را معرفی کردیم. اما این انتهای راه نیست و این شرکت هنوز هم فرصت‌های بیشتری برای حضور در عرصه تکنولوژی دارد. J&J می‌تواند از فرصت‌های دیجیتالی که در ادامه گفته شده است، استفاده کند:

اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا تأثیر زیادی در نحوه تولید و توزیع محصولات داخلی J&J و تعامل محصولات با بیماران دارد.

  1. اول اینکه اینترنت اشیا این امکان را فراهم می‌کند که محصولات در کل زنجیره تأمین، از تولید گرفته تا توزیع و حتی در بیمارستان، ردیابی شوند. دست پیدا کردن به این اطلاعات، منجر به مدیریت بهتر، پیش‌بینی تقاضای محصول و تصمیم‌گیری‌ بهتر در تولید می‌شود. علاوه بر این اطلاع از اینکه محصول کجاست و آیا به روش مناسبی (دمای نگهداری داروها و به خصوص واکسن مهم است)، نگهداری می‌شود، اطمینان بیشتری به دکتر و بیمار می‌دهد. علاوه بر این اینترنت اشیا می‌تواند یک فرآیند نظارت خودکار باشد که توسط حسگرهای هوشمند ارائه می‌شود و می‌تواند یک دید end-to-end برای کمک به توزیع‌کنندگان و بیمارستان‌ها در بهبود کارایی و دقت عملیاتی فراهم کند.

2. و دوم اینکه امکان کاشت سنسور در برخی از محصولات پزشکی، مانند مفاصل مصنوعی یا لنزهای تماسی وجود دارد؛ و این کار روش خوبی برای به دست آوردن اطلاعات از وضعیت سلامتی بیماران است. این موضوع نه تنها به نظارت بر سلامتی یا توان بخشی بیماران پس از جراحی کمک می‌کند، بلکه به کسب اطلاعات از وضعیت داخلی بیماران و اطلاع‌رسانی در مورد تولید محصولات آینده کمک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با اینترنت اشیا و کاربردهای آن در صنایع مختلف، مقالات اینترنت اشیا چیست؟ و اینترنت اشیا چگونه آینده کسب و کارها را تغییر می‌دهد؟ را بخوانید.

 

استفاده از هوش مصنوعی

 

استفاده از هوش مصنوعی در شرکت دارویی جانسون اند جانسون

 

هوش مصنوعی، یکی از تکنولوژی‌هایی است که به کمپانی جانسون اند جانسون و شکل‌گیری یک کسب و کار دیجیتال کمک شایانی می‌کند. اگر J&J از هوش مصنوعی استفاده کند، می‌تواند داروهای موفق‌تری تولید کند و راه‌حل‌های بهتری برای جراحی رباتیک ارائه دهد. علاوه بر این جراحی‌ها راحت‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شوند و تعداد بیماران بیشتری درمان خواهند شد.

همچنین تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری مثل ماشین لرنینگ و مقدار زیادی از داده‌های بالینی، به J&J کمک می‌کنند تا بر اساس اطلاعات شخصی‌سازی شده مانند پروفایل‌های ژنتیکی یا مولکولی، روش درمانی بهتری پیدا کند. در این صورت مراقبت‌های بهداشتی موثرتر و هزینه‌های آن هم کمتر خواهد بود.

برای آشنایی با کاربرد هوش مصنوعی در صنایع مختلف، مقاله هوش مصنوعی در کسب و کار را بخوانید.

 

چالش‌های روبه‌روی جانسون اند جانسون

البته همه چیز هم به این آسانی نیست و تحول دیجیتال در فرآیندهای کسب و کار یک ابَر شرکت 130 ساله هم با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود. مثلا با وجود اینکه مردم به این باور رسیده‌اند که فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی (AI) و ماشین لرنینگ (ML) فرصت‌های هیجان‌انگیزی برای پیشرفت صنایع مختلف به خصوص پزشکی و بهداشتی فراهم می‌کند، اما تقریبا 50٪ از شرکت‌های آمریکایی معتقدند که صنعت مراقبت‌های بهداشتی باید بیش از اینکه به AI و ML اهمیت دهند، روی ROI یا بازده سرمایه‌گذاری (نرخ بازگشت سرمایه) تمرکز کنند. در واقع معتقدند که همه این ابتکارات جدید به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارند و مدیرعامل باید واقعا متعهد باشد، منابع را به درستی تخصیص کند و به مشکلات مالی و اقتصادی هم توجه داشته باشد.

علاوه بر این‌ها زیرسازی IT شرکت هم باید کاملا مدرن شود. پیشنهاد مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که شرکت‌ها استعدادها و تخصص‌های موجود در بخش فناوری اطلاعات را ارتقا دهند. همچنین به سمت پلتفرم‌های دیجیتالی مانند سرورهای ابری و محصولات SaaS حرکت کنند و به مدیریت داده‌ها به عنوان یک دارایی استراتژیک و به پروتکل‌های امنیتی به عنوان مهم‌ترین دارایی‌های شرکت نگاه کنند.

علاوه بر این J&J می‌تواند با غول‌های فناوری مثل گوگل همکاری کند و تغییرات اساسی در کمپانی خود به وجود بیاورد. به طور کلی نوآوری‌های دیجیتالی باید در اصل و به اصطلاح DNA سازمان نهادینه شود. همانطور که استوارت مک گویگان، یکی از اعضای ارشد این کمپانی می‌گوید: "تحول دیجیتالِ واقعی، تمام بخش‌های سازمان را لمس می‌کند – از هسته اصلی IT تا بازگشت به زنجیره تأمین - بنابراین ما معتقدیم که این موضوع باید یک تلاش یکپارچه در کل کمپانی باشد."

بنابراین رهبران سازمان باید روی ذهنیت کارکنان خود وقت بگذارند و آن‌ها را به این باور برسانند که تحول دیجیتال فرصتی جدید است و باید از آن در زندگی حرفه‌ای استفاده کنند. همچنین تیم کسب و کار و فناوری باید برای حل یک مشکل خاص با یکدیگر کار کنند تا سود زیادی از این موقعیت ببرند.

گرچه ممکن است پیاده‌سازی همه این موارد در ابتدا مشکل به نظر برسد، اما هیچ رشد و پیشرفتی اتفاقی نیست و تلاش و پشتکار زیادی در پس‌ آن وجود دارد.

اگر به توسعه دیجیتال کسب و کارها علاقه دارید، سرنوشت کمپانی‌های بزرگ دنیا را در مقالات تحول دیجیتال استارباکس، تحول دیجیتال نایک و تحول دیجیتال IKEA را بخوانید. 

 

نکات کلیدی

  1. Oracle Cloud ERP در سال 2019
  2. alva Reputation Intelligence در سال 2019
  3. Apexanalytix Firststrike در سال 2018

 

منبع: digital.hbs | appsruntheworld | wikipedia

 

سوالات متداول

این کمپانی دارای بخش‌های بهداشتی، دارویی و پزشکی است که محصولات متنوعی در هر بخش تولید می‌کند. تمرکز اصلی این شرکت، سلامتی و رفاه مشتریان است. محصولات مختلفی از دارو و محصولات مراقبت کودک گرفته تا بهداشت زنان، اپلیکیشن‌های مختلف و حتی ربات‌های جراح در این کمپانی تولید می‌شود.

بله. تنها محصولاتی که توسط کشورهای دیگر ممنوع شده است و خریداری نمی‌شود، پودر بچه‌ و واکسن جانسون است که توسط این شرکت تولید می‌شود. پودر بچه به دلیل داشتن آزبست، برای کودکان مناسب نیست و تکنولوژی واکسن جانسون اند جانسون هم ایراداتی داشته است که تزریق آن به افراد توصیه نمی‌شود.

این شرکت همواره پیشگام و پیشرو بوده است و هر محصولی که تولید می‌کند، جزء بهترین داروهای ایالات متحده و کلا جهان شناخته می‌شود. علاوه بر این در زمینه تکنولوژی حرف‌هایی برای گفتن دارد و با تولید برنامه‌های مختلف، خرید اپلیکیشن‌های مفید و طراحی ربات‌های جراح، دنیای پزشکی را متحول کرده است.

برچسب ها:

نسرین نجفی پور

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

فکوری
3 سال پیش
مرسی از سایت خوبتون
پاسخ دهی