از کسب و کار سنتی تا تجارت الکترونیک؛ چطور ساختار کسب و کارمان را تغییر دهیم؟

به کمک یک مشاور یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارید؟

تاریخ انتشار: 27 مرداد، 1399 تاریخ آپدیت: 25 مهر، 1401 نویسنده: حمید کریمی

از کسب و کار سنتی تا تجارت الکترونیک؛ چطور ساختار کسب و کارمان را تغییر دهیم؟

 

تصمیم گیری برای انتقال یک کسب و کار سنتی به تجارت الکترونیک، قدم بسیار مهمی در جهت موفقیت یک کسب و کار است. این مرحله اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند نقش موثری در رشد کسب‌و‌کار داشته باشد. در تبدیل تجارت سنتی به تجارت الکترونیک، بسیاری از فرآیندهای کسب‌و‌کار یکسان باقی می‌ماند ولی چیزهایی هم وجود دارد که باید تغییر کند.

در واقع برای اینکه انتقال موفقی از کسب و کار سنتی به کسب و کار الکترونیک داشته باشید حتماً باید تغییراتی را لحاظ کنید. اگر هنوز در انتقال کسب و کار سنتی خود به کسب و کار الکترونیک شک دارید یک دلیل کافی است تا برای این کار اقدام کنید. کسب‌و‌کارهای سنتی معمولا هزینه‌های بسیار بالاتری دارند در حالی که در تجارت الکترونیک با هزینه کمتر می‌توانید کسب و کار موفقی داشته باشید. همین یک دلیل کافی است تا همین الان برای انتقال کسب و کار سنتی خود به تجارت الکترونیک تلاش کنید.

 

رویه‌های عملیاتی در تبدیل تجارت سنتی به تجارت الکترونیک

 

تجارت الکترونیک

 

اولین قدم برای تغییر سیستم و ساختار یک کسب و کار این است که همه عملیات‌ها و عملکردهای یک شرکت را دقیق و با جزئیات، مستند سازی کنیم فرایندهای کسب و کار الکترونیک خود را باید بر اساس روش‌‌هایی که اکنون از آن استفاده می‌کنید بازسازی کنید. در واقع هر کدام از روش‌های قدیمی را باید با توجه به نیازهای جدیدی که دارید به‌روزرسانی کنید. 

برای هر مرحله از فرآیندهای کسب‌وکار، برنامه‌ریزی کنید مثلاً از مرحله ثبت سفارش‌ها شروع کنید. مرحله بعدی فرآیند پردازش سفارش و رساندن آنها به مشتری است. فراموش نکنید که سرویس خدمات مشتری را راه‌اندازی کنید تا از آن طریق بتوانید با مشتریان خود برای حل مشکلات‌شان ارتباط بهتری برقرار کنید.

بخش زیادی از کسب و کارهای الکترونیک به راحتی قابل خودکارسازی هستند. یعنی بخش زیادی از آن بدون دخالت افراد و کاملا به شکل اتوماتیک انجام می‌شود به همین دلیل معمولا برای پردازش بسیاری از سفارش‌ها در تجارت الکترونیک، نیاز به نیروی کار جدید ندارید و با تعداد افراد کمتری می‌توانید همان کار را با سرعت بیشتری انجام دهید.

با وجود این، باید برنامه‌هایی داشته باشید تا بتوانید سفارش‌های بیشتر را که در آینده ممکن است دریافت کنید به راحتی مدیریت کنید چرا که تجارت الکترونیک، کسب و کاری است که ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته باز است و شما همیشه باید برای دریافت سفارش‌ها و پردازش آنها آماده باشید. به همین دلیل فرایند اتوماتیک‌سازی کارها باعث می‌شود که بتوانید از پس سفارش‌های بیشتر هم بر بیاید.

 

طراحی وب سایت

 

طراحی وبسایت

 

وقتی یک کسب و کار سنتی را به تجارت الکترونیک تبدیل می‌کنید وب‌سایت شما دقیقا مثل یک ویترین عمل می‌کند. یعنی شما از طریق وب‌سایت می‌توانید خودتان را به مشتری‌ها معرفی کنید. همانطور که دوست ندارید کسب و کارتان را در یک فروشگاه کثیف و نامرتب راه‌اندازی کنید برای وبسایت هم باید سلیقه به خرج دهید و وقت بگذارید.

برای تجارت آنلاین، باید وب‌سایتی داشته باشید که گشت و گذار در آن برای مشتریان تازه راحت‌تر باشد و به راحتی بتوانند محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند و آنها را به سبد خرید خود اضافه کنند. باید ظاهری جذاب داشته باشد تا از گشت و گذار در فروشگاه اینترنتی شما خسته نشوند.

صفحات وبسایت باید خیلی زود لود شود و نباید وقت مشتری را بگیرد. همچنین باید همه اطلاعات لازم در مورد محصولات را به مشتری بدهد در عین حال فقط باید منتقل کننده اطلاعات ضروری باشد. با اطلاعات اضافه و غیر ضروری مشتری را خسته نکنید. این روزها وب سایت‌ها و سرویس‌های مختلفی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند تا سایت‌های جذاب و زیبا برای ارائه محصولات خود داشته باشید.

با کمک این سرویس‌ها می‌توانید صفحه مورد نظر خود را طراحی کنید. ولی اگر برایتان امکان پذیر است می‌توانید یک طراح استخدام کنید و برای ساخت سایت مورد نظر خود کاملا منحصر به فرد و مخصوص کسب و کار شما باشد سرمایه گذاری کنید. با این کار می‌توانید کنترل کاملی روی همه قسمت‌های آن داشته باشید.

 

تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ، رمز موفقیت در تجارت الکترونیک

 

بازاریابی دیجیتال

 

تبلیغات همان‌طور که برای کسب و کارهای سنتی اهمیت دارد در تجارت الکترونیک برای جلب نظر مخاطب بسیار مهم است. در واقع تبلیغات برای تجارت الکترونیک از تبلیغات برای کسب و کارهای سنتی هم اهمیت بیشتری دارد زیرا امروزه در دنیای اینترنت ما با انبوهی از فروشگاه‌ها و محصولات رو‌به‌رو می‌شویم که انتخاب کردن محصول مورد نظر را بسیار سخت می‌کند.

به همین دلیل کسب‌و‌کارها باید همه تلاش خود را به کار ببندند تا در این دنیای بزرگ و رنگارنگ بیشتر و بهتر بتوانند نظر مشتری را جلب کنند. تنها تفاوتی که در تبلیغات برای کسب و کار سنتی و تبلیغات برای تجارت آنلاین وجود دارد شیوه انجام آن است.

در مورد شیوه‌های مختلف بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ و گزینه‌های مختلفی که در اختیار دارید تحقیق کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای نوع کسب و کار خود انتخاب کنید. مثلاً یکی از رایج‌ترین روش‌های جذب مشتری برای وب‌سایت، تبلیغات کلیکی است. در این نوع از تبلیغات شما بابت هر کلیک روی تبلیغات که مشتری را به سایت شما می‌رساند هزینه را پرداخت می‌کنید.

این نوع تبلیغ شبیه به تبلیغات متنی کوچک در روزنامه‌هاست که کسب و کارهای سنتی از آن استفاده می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های جذب مشتری و مخاطب، تولید محتوای جذاب است. در وبلاگ سایت خود می‌توانید مطالب آموزشی و سرگرم کننده که برای مخاطب مفید باشد منتشر کنید.

این محتوا باید برای موتورهای جستجو کاملا بهینه شده باشد یعنی مشتری مورد نظر با سرچ کلمه کلیدی خاصی که شما در نظر دارید بتواند صفحه وب سایت شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کند. در واقع بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو یا همان سئو، ترکیبی از علم و هنر است اگر در این زمینه تخصص ندارید می‌توانید یک مشاور استخدام کنید تا محتوای وب سایت شما را بهینه‌سازی کند.

 

تبدیل کسب و کار سنتی به تجارت آنلاین

 

تجارت آنلاین

 

وقتی در مورد همه جنبه‌های تبدیل کسب و کار سنتی خود تصمیم گرفتید یعنی ساختار آن را مشخص کردید و شیوه تبلیغات را هم پیدا کردید زمان آن می‌رسد که یک کسب و کار سنتی فعال را به یک کسب و کار الکترونیک فعال تبدیل کنید. می‌توانید این کار را مرحله به مرحله انجام دهید یا اینکه یکباره آن را منتقل کنید. اما به اشتباه تصور نکنید که این تبدیل به مغنای از دست رفتن کسب و کار سنتی شما است!

می‌توانید هر دو را همزمان با هم پیش ببرید و حتی می‌توانید از یکی از آنها برای رشد دیگری بهره ببرید. بعد از راه‌اندازی یک کسب و کار الکترونیک کار شما تمام نمی‌شود. دائما باید در حال ارزیابی شرایط خود باشید. کسب و کار الکترونیک شما باید نسبت به کسب و کار سنتی درآمدی چند برابری داشته باشد.

البته در ابتدای کار عجله نکنید و صبر و حوصله داشته باشید. اما به مرور زمان میزان رشد خود را بررسی کنید اگر رشد کافی و مورد انتظار را ندارید، یک جای کار می‌لنگد و باید از مشاوران خبره توسعه آنلاین کسب و کار برای حل مشکلات کمک بگیرید. این روزها مشاوران زیادی در زمینه کسب و کارهای الکترونیک فعالیت می‌کنند. از تجربیات آنها استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن یک کسب و کار الکترونیکی موفق راه‌اندازی کنید. 

 

منبع: Small business

 

 

برچسب ها:

حمید کریمی

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی عظیم مدیا

لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنید.

مقالات مرتبط

نظرات

حمید رضا
2 سال پیش
چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و... رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..
پاسخ دهی